rainbow_serpetU tri nastavka predstavit ćemo vam predivnu aboridžinsku mitologiju. U ovom članku pročitajte tko su Aboridžini, kako doživljavaju prirodu te kakav bi trebao biti odnos, prema njihovu vjerovanju, čovjeka i prirode.

Aboridžinima nazivamo starosjedilačko stanovništvo u Australiji koju su, koliko se zasada zna, naselili stigavši iz jugoistočne Azije tijekom posljednjeg ledenog doba – prije najmanje 40.000, a možda i 60.000 godina. S vremenom su nastanili čitav kontinent s njegovim ne jako raznolikim prirodnim ambijentima i pri tome se razvili u više etničkih skupina.

aboriginals
Aboridžini

Aboridžini su lovci i skupljači i kao takvi su u neposrednom dodiru s prirodom, a kao što im je jedinstvena materijalna tako im je uglavnom zajednička i duhovna kultura, što se najviše odnosi na vjerovanja, obrede i mitove. No unatoč mnogim temeljnim sličnostima, postoje i brojne razlike u pojedinim pričama, ovisno o narodu, plemenu ili klanu unutar kojega su nastale i razvile se, a donekle i o prirodnom okruženju u kojem takva zajednica obitava, što je povezano i s njihovim totemističkim vjerovanjem.

Snažna povezanost s prirodom koju osjećaju zahvaljujući svome načinu života oblikovala je njihov pogled na svijet i vlastito mjesto u njemu. Za Aboridžine priroda je mjesto u kojem zajedno sa svime ostalim, živim i neživim, žive i oni sami. Priroda im osigurava sve potrebno za život: hranu, piće, zaklon; ona uključuje sve što postoji – živa bića, biljke, vode, geološke tvorevine i vrijeme. Ništa nije isključeno i ništa nije nevažno. Sve u prirodi ima svoje mjesto i ulogu pa tako i ljudi koji su potpuno ravnopravni svim ostalim stvorenjima prirode. U prirodi je sve jednako i vrijedno poštovanja.

sculptures_of_W.Ricketts_express_the_deep_connection_with_Mother_Nature
Skulpture W. Rickettsa prikazuju duboku povezanost s Majkom prirodom

Prema njihovu vjerovanju ljudi moraju pomagati prirodi štujući različita živa stvorenja i prirodne pojave kroz različite ceremonije i obrede jer odnos s prirodom je uzajaman – čovjek je ovisan o prirodi, ali i priroda ovisi o čovjeku. Kako bi preživio u prirodnom poretku u kojemu se i sam nalazi, čovjek je dužan surađivati s prirodom i pomagati joj u njenom održavanju.

Aboridžinski sustav vjerovanja, kao i njihove mnogobrojne i različite mitove, u jednu cjelinu povezuje poštovanje vračeva i njihovih moći, obavljanje obreda posvećenih totemima i junačkim precima, vjerovanje u nebeska bića i u pomoćna duhovna bića.

Većina mitova odnosi se na tlo i pojave na tlu, koji su suprotnosti zraku i vodi. Sunce i Mjesec – za život najvažnija nebeska tijela, a i neka zviježđa kao Plejade, Škorpion i Orion, također imaju svoje uloge u aboridžinskim mitovima. Mnogi mitovi priče su o junačkim precima povezane sa specifičnim totemima pojedinih plemena i klanova te priče o stvaranju.

aboriginals-on-hillStrukturu aboridžinskog svijeta čine tri razine: zemlja, nebo i podzemlje. Zemlja je okrugla ploča pokrivena kupolom neba. Na nebeskoj razini borave nadnaravna bića i Božanski preci, a na nebo prema nekim predajama odlaze i duše umrlih. Aboridžinsko nebo obiluje vodom, nasuprot zemaljskoj razini gdje uglavnom vlada oskudica vode.  


Zvijezde
su logorske vatre nebeskih bića ili čak i samih Božanskih predaka od kojih su se neki, prema pojedinim pričama, pretvorili u zvijezde. Međutim, pojedine zvijezde nastale su i na druge načine o kojima govore neki mitovi. Aboridžini vjeruju kako neki vračevi imaju sposobnost putovanja između zemaljske i nebeske razine, penjući se po određenim stablima koja ih povezuju. Jedno od njih vidljivo je na noćnom nebu kao Mliječna staza.

milkyway_4
Mliječna staza

Ispod zemaljske razine nalazi se podzemlje. Prema jednom vjerovanju slično je zemlji i nastanjuju ga stvorenja nalik zemaljskim. Prema drugom vjerovanju, podzemlje je uvijek mračno i nije nastanjeno. Tamo se nalaze dva planinska lanca između kojih su rijeka i dolina kojom svake noći prolaze Žena-Sunce i Muškarac-Mjesec na svome putu od zapadnog obzora do istočnoga na kojemu ponovno izlaze.

U slijedećem članku pročitajte o totemizmu i stvaranju svijeta.