luna.jpg Pročitajte recenziju novog tinejdžerskog fantasy romana Luna autora Roberta Naprte u izdanju naklade Algoritam.

luna.jpgIako sam u načelu protiv predrasuda, kada sam bacila pogled na kratak tekst o autoru, prvo što me je ubolo u oči i proželo moju kralježnicu jezom bio je podatak da je Robert Naprta autor sapunice Villa Maria. To me je odmah podsjetilo na Jelenu Veljaču i njezine spisateljske ambicije, a dalje su asocijacije same išle. Ipak, odlučila sam sve to staviti iza sebe i početi čitati njegov fantasy prvijenac, Lunu. Sam autor, kako sam shvatila, iza sebe ima kriminalističku trilogiju o inspektoru Čensu koju nisam čitala, stoga mi ta referenca na poleđini knjige nije ama baš ništa značila. Jedini podaci koje sam uspjela pronaći o autoru jesu da je rođen 1967. i da se bavi novinarstvom.

Luna govori o istoimenoj šesnaestogodišnjakinji koja ostaje bez roditelja ne bi li doznala da je njena obitelj povezana s jednim paralelnim svijetom nadnaravnog, te se zaljubljuje u vampira. Sam autor odbacuje poveznice svojeg djela sa svjetskim trendovima, komentirajući kako su vampiri autohtona balkanska bića (što s etnološke strane nije posve istina, ali slažem se da su dotična bića jako značajna u balkanskom folkloru i da je sama riječ vampir preuzeta iz Srbije i prvi put štampana u londonskom časopisu tijekom 18. stoljeća).
Ipak, koncept krvi kao života, te razna neumrla bića koja žeđaju za krvlju prisutna su u mnogim kulturama, čak i jako udaljenima od Balkana – i vremenski i prostorno. Isto tako, tipični balkanski vampir je uskrsli seljak, mrtvac koji se vratio, najčešće nimalo inteligentan, krvoločan i ružan, a holivudski umjetnici preuzeli su koncept lijepog, aristokratskog, inteligentnog vampira koji je produkt europskog romantizma i nema nikakve veze s folklorom. Ali dobro, shvatili smo što je autor želio reći. Vampiri su važan dio našeg folklora i kao takvi se ne moraju nužno povezivati s Hollywoodom. (Makar tinejdžer vampir koji je zgodan i zaljubljen u šesnaestogodišnjakinju ne zvuči kao folklorni element.)

Po tematici, roman bi se mogao opisati kao nešto između Sumraka i Buffy, s blagim primjesama Harry Pottera. Kao što možemo primijetiti, teen fantasy je u zadnje vrijeme in, pa stoga ne čudi što nije zaobišao ni naše pisce kao trenutačno vrlo poželjan trend na svjetskoj sceni. Moram priznati da gotovo vidim ekranizaciju ovog romana u obličju naše serije, od čega mi se ugodnom čini samo pomisao na prelijepu Vanessu Radman u ulozi Vanesse, lika koji u romanu tumači Luninu tetku.

Ono što je u ovom romanu vrlo pozitivno jest to što nema sumnje kojoj je publici namijenjen (djeci i mladima od nižih razreda pa do srednje škole) i ni na trenutke ne odaje nikakve prividne pretenzije na nešto drugo. Nekako si ne mogu zamisliti odraslu osobu kako uživa u knjizi, osim kao podrška svojem djetetu, što ovaj roman dijeli od Harry Pottera. Šarm engleskog čarobnjaka čini Rowlingičinu sagu zaraznim štivom na koje se lijepe i stariji ljudi. Ovaj roman nema toliku količinu autentičnosti. Hrvatsko društvo koje prikazuje pomalo je nerealno, ili sam ja zbilja tako davno bila tinejdžer, a vremena su se u međuvremenu promijenila u korist Amerike. Tinejdžeri koji se mrze zbog odjeće, voze se u taksijima (ali, zanimljivo, ne piju alkohol) i gomila stranih imena ukomponiranih s poluhrvatskim prezimenima, sve to ne zvuči kao hrvatska stvarnost koju ja poznajem, pogotovo ako uzmemo u obzir da likovi nisu opisani kao da pripadaju nekakvom jet-setu. Osjećaji među likovima i psihološka karakterizacija također nisu dovoljno uvjerljivi da bi se čovjek s ijednim od likova zaista povezao ili da bi nam bilo nešto posebno žao zbog toga što im se događa.

Jezik
je jednostavan i ni po čemu poseban, što većini ljudi ipak neće smetati. Ljubavni zapleti su krajnje neuvjerljivi i ostavljaju čovjeka pomalo otvorenih usta. Naime, vampir koji dvjesto godina nije osjetio radost zaljubi se u praktički dijete koje sretne u alternativnom klubu, a mladi zavodnik koji mijenja žene kao čarape padne zauvijek na prelijepu Ruskinju koju slučajno susretne u hotelu. Ako je autor očekivao ljubavnim zapletom privući tinejdžerke, očito nije dobro obavio domaći zadatak čeprkanja po ljubavnoj literaturi u potrazi za osjećajnim i uvjerljivim romansama koje izazivaju empatiju.

Ono što knjigu spašava jest lagani stil pisanja i relativno malo okolišanja, što barem ubija moguću dosadu koja bi jamačno nastupila da je autor išao više u širinu radnje, na ovaj ili onaj način. Ovako je ipak čak i nama kojih se knjiga nije nimalo dojmila sve to bilo jedan prilično kratak i bezbolan zahvat.

Svijetla točka knjige svakako su negativci. Vrhovni zlikovac, Wlodimir, glupa je i uobražena seljačina s imidžom stereotipnog Hercegovca kakvim ga prikazuju naše sapunice (dakako, bez uvrede stvarnim ljudima s hercegovskim podrijetlom), samo što osim križa u prirodnoj veličini ima ogroman zlatni lanac sa zmajem oko vrata. Njegove rečenice su najsmješnije u knjizi, kao i imena njegovih slugu, od kojih je jedan Satan Panonski. Ja osobno ne mogu zaboraviti scenu kada šeće tamnicama, te Mirku i Slavku pjeva „Makedonsko devojče“. Ako ste tinejdžer ili jednostavno tražite lagano štivo za more, možete izabrati i ovu knjigu, makar čak i na polju tinejdžerskog fantasyja ima mnogo boljih uradaka.

Akcija je slaba, likovi nedovoljno zanimljivi (osim, kako sam već rekla, antologijski komičnih negativaca), motiv nadnaravnog ponavlja sve već viđeno u Sumraku (dakle, vukovi vs. vampiri fazon) plus nekakva vrlo nevješto ubačena wicca koju Buffy tretira mnogo detaljnije i bolje. Ipak, ako zanemarimo sve to, knjiga je sasvim prosječna. Nećete umrijeti od gluposti ako ju pročitate, ali neće vam niti posebno proširiti vidike. Zapravo, neće promijeniti ništa, što je možda i najveća tragedija samo po sebi. Tek jedna u nizu običnih, ni po čemu upečatljivih knjiga čiji kraj pomalo naviješta mogućnost nastavka. Nasreću ili nažalost, neću sugerirati.

Naslov knjige: Luna
Autor: Robert Naprta
Format: 24 cm