Godina izdanja: 2010.
Nakladnik: Fraktura
Format: 15 x 22,5 cm
Broj stranica: 365 str.
Prevoditelj: Mirna Čubranić
Jezik originala: talijanski

Bračni par Monaldi i Sorti zasigurno je napravio revoluciju u žanru povijesnog romana. Serijom knjiga o Attu Melaniju pokazali su da nije dovoljno ubaciti povijesne događaje i likove u roman da bi se nazvao povijesnim, nego je pisanje dugotrajniji proces koji iziskuje mjesece, pa i godine sjedenja u arhivama i iščitavanje povijesnih dokumenata.

Romanima Imprimatur, Secretum i Veritas detaljno su prikazali život u razdoblju baroka, pa su se sada odlučili posvetiti jednoj novoj epohi – humanizmu. Potaknuti novim literarnim zanimanjem za život i djelo Leonarda da Vincija odlučili su prikazati život ovoga genija na jedan novi i pristupačniji način.

Glavni junak romana Salajeve sumnje jest usvojeni Leonardov sin po nadimku Salaj koji s ocem dolazi u Rim pod izlikom da će Leonardo proučavati staru rimsku kulturu, no zapravo stupa u tajnu službu Valentina Borgie. Osnovni Leonardov zadatak je pronaći osobu koja širi glasine o razvratnom životu tadašnjega pape. No, ono što je zanimljivo, slučaj ne rješava on nego upravo Salaj koji je sve ono što ne biste očekivali od sina jednoga genija: njegove misli zaokupljaju samo hrana i djevojke, no, unatoč tome, otvoren um omogućit će razrješenje svih pitanja. Leonardo kao lik tako pada u drugi plan, više nije transcendentalni um kakvim smo ga zamišljali, nego običan čovjek kojeg zaokupljaju misli o antici i ponovnom oživljavanju umjetnosti Grčke i Rima.

I u ovom romanu u priču je upleten život jednoga pape, ovaj puta zloglasnoga Borgie koji već svojim imenom asocira na razvrat i pohotu, no autori će vješto dokazati da povijest kakvu poznajemo ne mora uistinu biti takvom. Zanimljivo je da je ovo prvi put da autori u svom romanu staju u obranu jednog pape jer smo u prijašnjim uracima navikli da su upravo pape pokretači zabranjene povijesti.

Čitatelji koji su upoznati s radom ovo dvoje autora nemalo će se iznenaditi stilom, pa i formom ovoga romana. Već na samom početku istaknuto je ime humanističkog autora, tvorca novele Giovannija Boccacia, koji je svojom zbirkom Dekameron promijenio sliku svjetske književnosti. Baš poput Boccaccia, Monaldi i Sorti pišu stilom koji je prepun psovki i uvreda, stilom koji je karakterističan za običan puk, tj. ljude poput Salaja. No, unatoč tome, ne služe se formom novele nego pisma pa ovaj roman možemo formalno odrediti i kao epistolarni roman.

Ako ste već čitali ovo dvoje izvrsnih autora, zaboravite sve što ste o njima znali, a ako vam je ovo prvo iščitavanje, zaboravite na predrasude i prepustite se oživljavanju zanimljivog povijesnoga razdoblja. Dobro poznavanje povijesnih okolnosti u kojemu je nastao humanizam, poznavanje ljudi i događaja, uzdižu Ritu Monaldi i Francesca Sortija na sam vrh povijesne beletristike.