Autor: Rick Riordan
Godina izdanja: 2009.
Format: 15,4 x 24 cm
Uvez: tvrdi
Broj stranica: 303 str.
Prevoditelj: Andrea Marić

Percy Jackson i Kradljivac groma fantastični je dječji roman američkog autora Ricka Riordana, poznatom po mnogim djelima vezanim uz antičku (posebice grčku) mitologiju. Fabulom romana vodi nas dječak Percy (Perzej) Jackson, koji ujedno i preuzima ulogu pripovjedača iz prvog lica. Percy je dječak iz New Yorka koji nikada nije upoznao svog oca, a majka mu je po tom pitanju uvijek bila i više nego tajnovita.

Uz ranije spomenut problem nepoznavanja jednog roditelja, knjiga aktualizira mnoge probleme današnjice od obiteljskog nasilja, lažne propagande u medijima i kockanja, do problema djece s posebnim potrebama (disleksija), te uvijek zanimljivog (posebice u modernoj američkoj dječjoj literaturi) ekološkog pitanja.

Prvu kulminaciju roman doživljava kada određeni ljudi u Percyjevoj okolini otkrivaju svoju pravu prirodu, a to je da su bića iz antičke grčke mitologije (to je ujedno i prvi prelazak iz realnog u fantastično). Tako Percyjev jedini i najbolji prijatelj Grover otkriva da je satir, omiljeni mu profesor (latinskog i grčkog) otkriva da je kentaur i to nijedan drugi doli legendarni Hiron, trener junaka, te ga njih dvojica brane od podivljale učiteljice engleskog jezika gđe Dobbs, koja je zapravo furija, čuvarica podzemlja. Tako on nesvjesno i protiv svoje volje biva umiješan u konstantno prepucavanje bogova, koje bi, naravno, moglo prerasti u rat.

Nakon toga Percy saznaje da je ustvari dijete jednog od antičkih bogova (kasnije doznajemo da se radi o Posejdonu), da se napad na njega dogodio jer je osumnjičen za krađu Zeusovog gromovnika – mističnog oružja koje su iskovali kiklopi koji žive u podmorju, te tu započinje njegov “novi” život i niz avantura koji je prožet likovima grčke mitologije kao npr. Meduza, Kerber, Himera, Haron i ostali bogovi, od kojih većina i nije baš prijateljski nastrojena, kako prema njemu, tako i prema njegovim suputnicima. Važno je još spomenuti dva lika, Annabeth, plavokosa Atenina kći, koja postaje Percyjeva najbolja prijateljiica i simpatija, te Luke, sin boga Hermesa, koji odigra ključnu ulogu kao marioneta glavnog negativca.

S Annabeth i Groverom, Percy kreće u potragu (misiju=quest) za kradljivcem gromovnika kako bi spasio voljenu majku (simbolika broja 3). Njih troje prijeđu cijelu Ameriku i podzemlje uzduž i poprijeko (uz konstantnu pratnju medija), da bi se na kraju našli na Olimpu (koji se nalazi na 606. katu Empire State Buildinga).

Uza sve ovo, rado bih istaknuo jednu malu, ali interesantnu poveznicu s romanom Neila Gaimana Američki Bogovi koji kaže da su ljudi koji su emigrirali iz Europe u Ameriku sa sobom donijeli i svoje bogove, između ostalog. Riordan ima jedno malo drugačije nazovi tumačenje. On kaže da su se grčki bogovi (Olimp) selili od nacije do nacije, a uvijek su bili s onom koja je u tom momentu bila najmoćnija na svijetu (ima tu i zgodno povijesno objašnjenje).

Također, ovaj roman nosi mnoge poveznice s romanom Svjetionik, ponajvećeg hrvatskog fantastičara Jože Horvata. Iako je Svjetionik nastao punih 25 godina prije, sličnosti ne samo u stilu pisanja, već i u motivima su mnoge.

Kao što sam na početku napomenuo, radi se o dječjem romanu (glavni likovi su djeca, polarizacija dobra i zla, stereotipni početak i kraj) i mnogim odraslim osobama će roman biti naporan, a možda i malo nezanimljiv. Razlog su posebno pomalo predvidljive radnje, te to što je Percy i više nego svjestan da je dijete (što često i spominje) pa se ipak nakon toga hvata u koštac čak i sa samim bogovima.

No zbog sveprisutne didaktičke komponente, a možda i lika koji bi mogao biti dostojna zamjena trenutno najpopularnijem junaku mnogih dječjih (a i odraslih) srca, Harryju Potteru, ova knjiga dobiva moju toplu preporuku. Inače, za one ljenije, po knjizi je snimljena i filmska uspješnica.