madjionicariPročitajte recenziju romana Mađioničari, američkog pisca i novinara Leva Grossmana, u izdanju naklade VBZ, a iz pera naše suradnice Tijane Pavliček.

madjionicariIako smo posljednjih godina zatrpani romanima o vampirima, a era Harryja Pottera i Gospodara prstenova polako pada u zaborav, još se uvijek javljaju autori koji žanr fantasyja pokušavaju oživjeti temom čarobnjaštva. Američki autor Lev Grosmann u svoj je roman Mađioničari utkao ponajbolja fantasy ostvarenja i stvorio novi svijet nalik na već dobro poznate književne protusvjetove, ali opterećen nešto ozbiljnijim egzistencijalnim temama o pripadnosti i granicama moći.

Junak romana je maturant Quentin, mladić nezadovoljan svojim životom koji se nalazi pred odlukom koji fakultet upisati i kamo usmjeriti svoj život. Nakon što iz New Yorka nevjerojatno zaluta u neobičnu školu Brakebills, saznat će da je predodređen za posve druge stvari – čarobnjaštvo. Zvuči poznato? Zamislite Harryja Pottera na fakultetu, zaokupljenog odrastanjem i pronalaženjem mjesta u svijetu, pa ćete dobiti dobru predodžbu o prvom dijelu romana. Naravno, i ovdje se u priču upleću mračne sile, no njihovo upletanje nije toliko razorno za mađioničarski svijet kao što smo do sada navikli.

Drugi dio romana odnosi se na Quentinov život nakon Brakebillsa u kojem će upasti u začarani krug alkohola i razuzdanog života. Kada se čini da će sve završiti loše, roman mijenja smjer. Quentin, koji je odrastao čitajući romane o magijskom svijetu Filoriji (neodoljivo nalik na Narniju), sada je dobio mogućnost da ju posjeti i krene putem svojih najdražih likova.

Quentin je nalik na modernog Don Quijotea koji čitajući fantasy romane i sam postaje dio magijskoga svijeta. No, taj svijet nije savršen, Lev Grossman nikada se ne predaje idealiziranju, njegovi likovi nisu tipovi, a čak je i Quentin više antijunak nego pozitivac. Kroz opisivanje nadnaravnog i uz pomalo sumornu atmosferu, autor progovara o temama važnim za život svakoga čovjeka. Boravak u Filoriji zato će se pretvoriti u katastrofu, pokazat će se da je književnost jedno, a stvarnost nešto sasvim drugo te da junačke borbe i osvajanja nipošto nisu tako romantična kako se opisuje u knjigama.

Autor je tako, vjerojatno ni ne znajući, u romanu otvorio i pravu postmodernističku raspravu o odnosu fikcije i fakcije u književnom djelu. Ulaskom Quentina u književni svijet Filorije dokidaju se granice stvarnog i mogućeg i postavlja se pitanje u kojoj je mjeri moguće da književnost utječe na stvarnost.

Završetak je u logičnoj vezi s ostalim dijelom romana, nije pretenciozan, čak ni vjerojatan, a njegova otvorenost ostavlja mjesta za još neke nastavke.

Roman Mađioničari ne donose ništa novo ni stilski ni tematski, što će odmah odbiti mnoge čitatelje. No, ako ga promotrimo kao hommage dobro poznatim fantasy uspješnicama, Lev Grossman pokazao se dobrim poznavateljem žanra i poetike što je ionako najvažnije najvećim ljubiteljima fantasyja.

Naslov knjige: Mađioničari
Autor: Lev Grossman
Nakladnik: V.B.Z.