vjecni_ratNaslov knjige: Vječni rat
Autor: Joe Haldeman
Godina izdanja: 2011.
Format: 13×19 cm
Broj stranica: 295 str.
Prevoditelj: Ilija Barišić

Još jedan od nositelja prestižnih nagrada HUGO, NEBULA i LOTUS – Joe Haldeman –  za kojeg je diskutabilno opravdava li famu koja se stvorila oko njegovog naslova. Vječni rat bit će redovno serviran uz napomenu kako je autor veteran vijetnamskog pakla koji je kroz pisanje nastojao pobjeći od mučne prošlosti, a kojega lajtmotiv (odnosno, motiv) Vijetnamskog rata opsjeda (inspirira?) u toj mjeri da o njemu piše i dok piše o fiktivnim sukobima u neizvjesnoj budućnosti protiv nezemaljskog neprijatelja. U Americi bi prije par desetljeća veza teme i autora možda bila kontroverzna, ali u današnje vrijeme, kada se Vijetnam izlizao i žarišno mjesto zauzeli neki novi ratovi, čini se kao izlišno spominjanje.

Rat, kao centralna poveznica, čitatelja zaintrigira ili odbije od početka – ta rat je u samom naslovu knjige. U Haldemanovoj verziji budućnosti rat je ostao jednako neposredan i krvav, a postao učinkovitiji i globalnijih razmjera. Fabula prati glavnog lika, Williama Mandellu, koji kroz služenje vojsci postaje svjedokom gotovo milenija ljudske povijesti. Uz znanstveno kroćenje paradoksa vremena i prostora pri novoizumljenom načinu transporta materije kroz velike svemirske udaljenosti, on stotine zemaljskih godina prespava i izgubi u usporavanju protjecanja subjektivnog vremena. Vojnici tako putuju sa ratišta na ratište, subjektivno gubeći mjesece a objektivno desetljeća. Neprijatelj cijelog ljudskog roda su misteriozni tuđinci koji su, zanimljivo, van fokusa tijekom cijele knjige, čak i u trenucima borbe prsa o prsa.

Mandella je, saznajemo, u duši pacifist kojeg uvjerenje i nedostatak entuzijazma ne sprečavaju da napreduje kroz činove, pa dobar dio knjige otpada na zbivanja sa bojišta, taktiku, opise oružja ili vojnih akcija. Navedeno samo po sebi ne bi knjigu činilo toliko suhoparnom da ima protutežu u emotivnom i duhovnom razvoju likova. Nažalost, teško je razaznati što ih motivira, vividno ih osjetiti i zavoljeti.  Baš kao i Mandellina stvarnost, oni su predstavljeni kroz fasete samih sebe. Teško se oteti dojmu da je Mandella, u čiji unutarnji svijet imamo uvid, kartonski lik čiji osjećaji ili nisu stvarni ili su krajnje stoički. On je pasivni, indiferentni buntovnik-koji-to-nije, kojemu se stvari događaju više-manje slučajno, a on ih prihvaća sa većim ili manjim negodovanjem. Moguće je autor namjerno pribjegao naraciji u kojoj istim tonom, u Ich-formi, opisuje prizemljenje letjelice te bez najave spomene gubitak noge pa pređe na fukcioniranje zaštitnog odijela, a kako bi dočarao torpidnost ljudske svijesti zasićene neposrednom smrću i strahom.

Haldemanu se mora odati priznanje za igranje sa progresivnim tehnološkim rješenjima i spekulativnim vizijama budućeg ljudskog društva, pa je knjigu možda najoportunije čitati iz tog rakursa. Dok Mandella kroz fragmente budnosti tijekom stoljeća iz svoje svrhom omeđene kapsule upoznaje postupnu anarhiju, kaos, izvitoperenje svih modernih dogmi u civilnom društvu, njegovo putovanje i stoljetni vojni pohod konačno prekida bogolik mir i ljudsko društvo koje je toliko malo ljudsko da se od njega ježi koža. ‘Šokantna istina’, da su ljudi započeli i prolongirali rat mahom iz ekonomskih pobuda te pobili miroljubiv i inteligentan narod, aktualna je odvajkada i – izgleda – zavajkada. Nažalost, kako su cijela politika i pozadina tog rata, kao i sam neprijatelj, potpuno izgurani u 290 stranica subjektivih dojmova glavnog lika, taj konačni obrat nema osobit odjek na dojam čitanja.

Završetak je neobično (čak neprilično) “hepiendovski”, međutim ako se knjiga gleda kao katarza ratnog veterana iz besmisla kaosa i smrti kojeg je preživio, potreba za svjetlom na kraju tunela je ustupak koji Haldemanu ipak moramo dopustiti.