eureka_front_cover_100.jpg Kao što smo najavili prije par dana, donosimo vam recenziju nadolazeće knjige iz Engine Publishinga, Eureka: 501 Adventure Plots to Inspire Game Masters! Iza nje stoji okorjela ekipa GM-ova koji pišu za Gnome Stew, a moramo reći da se radi o izvrsnom pomagalu za inspiriranje GM-ova i ubrzavanje pripreme RPG sessiona, neovisno o tome koju igru i žanr vodili. Eureka je u pretprodaji dostupna po cijeni od 35 američkih dolara za koje se osim papirnate knjige na preko 300 stranica dobije i PDF inačica, a nakon što se pretprodaja zatvori krajem mjeseca, to je cijena po kojoj će biti dostupna tiskana knjiga, dok će se PDF verzija prodavati po 17$.

eureka_front_cover_250.jpgNaziv: Eureka: 501 Adventure Plots to Inspire Game Masters
Izdavač: Engine Publishing
Godina: 2010.
Autori: John Arcadian, Patrick Benson, Walt Ciechanowski, Scott Martin, Matthew Neagley, Martin Ralya, Kurt “Telas” Schneider, Troy Taylor, Phil Vecchione
Ilustratori: Darren Hardy, Laine Garrett, Avery Liell-Kok, Andrew McIntosh, Philip Miller, Hugo Solis
Medij: tisak, PDF
Format: vidi ispod (samo za papirnata izdanja)
Broj stranica: 312
Naslovnica: u boji
Unutrašnjost: crno-bijela

Jedna od uobičajenih zamki u koju prije ili kasnije upadne većina GM-ova, kao i ostali kreativci kojima je stvaranje priča hobi odnosno profesija, jest gubitak inspiracije. Gotovo svi su doživjeli taj osjećaj nemoći: pred vama se nalazi bijeli papir ili prazni ekran nekog obrađivača teksta, no riječi koje bi ispunile tu prazninu nema ni za lijek. Ubrzo započinje lagana nervoza, a zatim i žešće nerviranje, a obično se i ne stignete pošteno oznojiti i dan je već otišao u 193. razinu Abyssa.

Da bi se takve stvari događale u što manjoj mjeri, potrudila se ekipa iz nedavno osnovanog Engine Publishinga, male izdavačke kuće koja će do početka kolovoza objaviti svoj prvi naslov na polju RPG izdavaštva – Eureka: 501 Adventure Plots to Inspire Game Masters. Recenzija koju čitate napisana je na temelju ustupljene PDF verzije same knjige, koja će po svom izlasku brojiti nemalih 312 crno-bijelih stranica!

Što se krije unutar korica?

Eureka je proizvod ljubavi i gamerskog iskustva devetorice RPG veterana i šestero ilustratora pod uredničkom batinom Martina Ralye, idejnog začetnika knjige, suosnivača i voditelja sjajne web stranice posvećene GM-anju Gnome Stew. Knjigu su stvorili GM-ovi i namijenjena je drugim GM-ovima te u sebi krije onaj bljesak strasti koji dijele svi zaljubljenici u šarene kockice i naraciju. Tome svjedoči i RPG legenda, Monte Cook, koji je potpisao kratki, ali krajnje inspirativni uvodnik o najdražem hobiju i moći koje ideje imaju za kreativan proces. No, krenimo mi na posao…

eureka_sample_avery_liell-kok_250.jpgKao što sam naslov govori, unutar knjige nalazi se 501 zaplet spreman za korištenje u vašim sessionima i kampanjama. Ravnomjerno su grupirani u tri glavne žanrovske porodice: fantasy, science fiction i horor, dakle 167 u svakoj. Iako na prvi pogled takva podjela može izgledati krutom i preopćenitom, postoji dobro objašnjenje zašto je takav dojam pogrešan.

Naime, svaki unos zauzima pola stranice i šablonski je napisan, te sadrži kratki sažetak priče s tri do pet encountera, listu podžanrova pogodnih za prilagodbu zapleta, te prikaz tagova. Najjača strana cijele knjige upravo je ta što je napisana iz sistemski neutralne perspektive i generičkim pristupom opisu priče, odnosno zapletu. Čitateljima je omogućeno da jednostavno prilagode zaplet žanru i kontekstu svoje avanture i igraće družine. U tome je od velike koristi posebno poglavlje sa savjetima za korištenje i modificiranje napisanih zapleta s praktičnim primjerima koji pokazuju razlike između šminkanja (re-skinning), preoblikovanja (remaking) i potpunog mijenjanja (replacing) elemenata zapleta.

Poanta je jednostavna: uz manje ili više truda svaki se zaplet može prilagoditi onome što vam treba pa bio to anime, cyberpunk, mračni fantasy, postapokalipsa, steampunk ili nešto drugo. Tih pola stranice teksta dovoljne su da vam potpale moždane vijuge, a uz odlično osmišljeni sustav označavanja tagovima i minuciozni indeks (napokon!) pronaći ćete zaplet koji vam treba u roku par minuta.

Recimo da tražite zaplet za sljedeći Rogue Trader session. Što kažete na akcijsku escort misiju smještenu u međuzvjezdano okruženje koja uključuje ljudožderske aliene? A možda bi vam više odgovarala intenzivna role-play avantura političke intrige s religijskim twistom?

Dobro, možda se ne palite na svemirsko-piratske snobove nego je horor više vaša furka? Nema problema! Među popisanim zapletima naći ćete sve u rasponu od detektivske urbane avanture s elementima ludila i seksa za vašu Call of Cthulhu kampanju do fantasy horora lociranog u nekoj vukojebini s pretjerano gostoljubivim selom kojemu je demon glavni zaštitnik baš za onaj Pathfinder session petkom.

eureka_sample_andrew_mcintosh_250.jpgZanimljiva je činjenica da su zapleti osmišljeni tematski, na osnovi 36 univerzalnih dramskih situacija koje je u 19. stoljeću popisao Francuz Georges Polti. Proučavanjem autorskih djela klasične grčke i suvremene francuske dramaturgije i književnosti, g. Polti došao je do zaključka da se zapleti fabula mogu podijeliti na 36 glavnih tema poput osvete, potrage, ustanka, zagonetke, fatalne nepromišljenosti, žrtvovanja za ideal i ostalih. Svako od tri žanrovska poglavlja u knjizi ima svoje zaplete svrstane po ovim tematskim potkategorijama, što je još jedan zgodan način za pretraživanje i pronalazak odgovarajućeg zapleta.

Ilustracije u knjizi fino se uklapaju u koncept knjige. Većina doduše ispunjava prazna mjesta nastala nakon prijeloma teksta, no sasvim dobro odrađuju svoju ulogu i daju dodatan vizualni stimulans vašoj mašti. S obzirom na činjenicu da je riječ o knjizi malog izdavača, unutra ne očekujte radove najvećih crtačkih imena jer je većina autora mahom nepoznata široj publici, što zapravo uopće nije loš izbor za knjigu ovakvog tipa. A nije naodmet spomenuti ni to da su i ilustratori dugogodišnji RPG igrači.

Završna ocjena

Bez prevelike dvojbe može se reći da je Eureka: 501 Adventure Plots to Inspire Game Masters sjajna referentna knjiga koja bi se mogla (i trebala) nalaziti na polici svakog GM-a. Taj će rudnik ideja redovito biti korišten bilo da je riječ o ležernom listanju u nedjeljno popodne uz šalicu kave, ili neplaniranom i manijakalnom traženju dobrog zapleta 3 sata prije dolaska ekipe na session. S obzirom na činjenicu da se tijekom pisanja na umu nije imao niti jedan konkretni sustav za igranje, a zapleti su pisani generički (ali opet dovoljno sadržajni za korištenje), nećete biti diskriminirani ovisno o vašim gamerskim preferencijama, te ćete moći iskoristiti napisane materijale za bilo koju RPG avanturu i setting.

Za takvo što cijena od 35$, koliko dođe pretprodajni paket s knjigom i korisno bookmarkanim i hyperlinkanim PDF-om, uistinu je prava sitnica. U to se možete i sami uvjeriti putem izvatka iz knjige dostupnog na stranici izdavača.