Junaci_i_zloinciNaslov knjige: Junaci i zločinci Autor: Frank McLynn
Godina izdanja: 2009.
Nakladnik: Naklada LJEVAK
Format: 15,5 x 24 cm
Broj stranica: 380
Prevoditelj: Damir Biličić

Gdje završava junaštvo, a počinje zločin? Koje su to psihološke i karakterne osobine izdvojile neke od najpoznatijih ratnika u povijesti od prosječnog čovjeka, pokušao je u knjizi "Junaci i zločinci" u izdanju Naklade LJEVAK, prikazati ugledni povjesničar  Frank McLynn.

Spartak, Atila, Rikard Lavljeg Srca, Cortez, Tokugawa Ieyasu i Napoleon velike su povijesne vođe predstavljene u "Junacima i zločincima". Pri nastojanju da pronikne u njihov um, kako sam autor kaže, napredovao je postupno i iznimno strpljivo.

Od motiva koji su ih pokretali, ciljeva kojima su stremili pa sve do postignuća koja su na kraju ostvarili objasnio je kroz njihove portrete, ali i kroz političke, vojne, ekonomske i društvene okolnosti njihova vremena. Što ih je to učinilo legendama i zauvijek zabilježilo u pričama generacija koje su dolazile poslije njih? Što ih je učinilo poznatim i priznatim ratnicima? Njihova vojna genijalnost, dar za snalaženje u iznenadnim situacijama, mogućnost sagledavanja šire slike trenutačnih događanja ili nešto sasvim drugo?

Frank McLynn smatra da je ključni preduvjet koji mora imati svaki uspješni ratnik iznimna sposobnost suočavanja s istodobnim i nakupljenim stresom. Jer svaki od njih nije se samo morao baviti sukobima unutar društva, sukobima s drugim narodima, nego i sukobima unutar sebe samih.

Tako Spartak nije samo vodio bitke s Rimljanima, nego i s protivljenjem vlastitih zapovjednika, izdajstvima i dezerterstvom saveznika, a ponajviše sa sumnjama, koje je zacijelo imao, u vezi ishoda svoje pobune. Atila nije imao problema samo s dvjema, bitno drugačijim, polovicama podijeljenog Rimskog Carstva, nego i s pokušajima atentata, kao i s vlastitim bratom.

Rikard Lavljeg Srca nije pred sobom imao samo Saladina i Saracene, nego i velike podjele u križarskoj vojsci, negodovanje kršćanskih vladara u Palestini, izdaju brata Ivana te mržnju i intrige u Europi. Dok je vodio borbe s Aztecima, Cortez je u isto vrijeme morao održavati savez s Tlaxcalanima, udobrovoljavati Crkvu, suočavati se s prijetnjama drugih španjolskih uglednika te se nositi s traumatičnim situacijama gdje su njegove sudruge žrtvovali na meksičkim oltarima.

Veliki broj suparnika, jezuiti, budistički svećenici i odmetnuti sin bili su problemi koje je rješavao Tokugawa Ieyasu. Osim unutarnjih spletki, zavisti i suparništva braće, Napoleon je imao pune ruke posla i s vlastitom podijeljenom osobnošću - razapet između matematičke racionalnosti s jedne strane i romantičnih snova i fantazija s druge strane.Život ovih ratnika doista nije bio ni lagan ni jednostavan, stoga je još zanimljiviji i fascinantniji način na koji su funkcionirali.

"Junaci i zločinci" koncipirani su tako da nakon uvoda slijede poglavlja o svakom od nabrojanih vojskovođa. U njima autor objašnjava stanje u narodu i državi (u nekim slučajevima i u svijetu) prije njihova djelovanja te u vrijeme kad su stupili na povijesnu scenu. Objašnjava njihove odnose s ljudima koji su ih okruživali, njihove odluke, bitke, pobjede i poraze, te iznosi detalje o tome čime su bili uvjetovani njihovi ključni potezi.

Na samom kraju knjige veliko je poglavlje pod nazivom "Ratnički um" u kojem sve opisane vojne podvige, odluke i poteze svodi na analiziranje njihovog karaktera i stvaranje psihološkog profila te objašnjava kakav je ratnik bio svaki ponaosob jer svaki pokušaj opće kategorizacije unaprijed je osuđen na propast.

Po Freudu, kako navodi McLynn, čovjek koji je neprijeporni majčin miljenik kroz život prolazi tako da se osjeća poput osvajača. Prema povijesnim zapisima takva se pretpostavka može odnositi na Rikarda Lavljeg Srca, ali ne i na Napoleona.

Teorija psihologa Alfreda Adlera odnosi se na "organsku inferiornost" čiji nedostatak nadomješta velika žudnja za moći. U slučajevima vođa odabranih u ovoj knjizi, Napoleon, Atila i Cortez su bili niži od prosjeka, a Tokugawa Ieyasu nenormalno pretio pa bi se mogli uvrstiti u taj kalup. No s druge strane, Rikard Lavljeg Srca po svim prikazima bio je visok muškarac iznimne tjelesne građe, a takav je sigurno bio i Spartak jer drugačije nije mogao preživjeti bezbrojne gladijatorske borbe.

Nadalje, autor analizira tvrdnju da je možda stvar u spolnosti jer ratnici žive u mačističkom homosocijalnom svijetu koji u njih usađuje predispozicije za biseksualnost. Tokugawa Ieyasu bio je posve pouzdano biseksualac, dok su, samo na temelju pretpostavki, Spartak, Rikard Lavljeg Srca i Napoleon tek optuženi za to. Ali ako se baci pogled na Atilu i Corteza, jedino što vidimo su neutaživi ženskari i poligamisti.

Osim na ta pitanja i tvrdnje, u navedenom poglavlju autor razmatra jesu li svi veliki ratnici u biti psihopati, u kojem slučaju i pod kojim okolnostima su počinjeni ratni zločini (mogu li se uopće sva krvoprolića svesti pod taj zajednički nazivnik?), i na kraju opisuje obilježja ratnika te iz toga izvodi zaključke pojedinačno analiziravši svakog od njih.

Spartaka tako opisuje kao karizmatičnog gerilca, Atilu kao mafijaškog šefa, Tokugawu kao šahistu, Rikarda Lavljeg Srca kao običnog ratnika, Corteza kao kockara i pljačkaša te naposljetku Napoleona kao intelektualca. Kako god da bilo, jedno je sigurno - oni će uvijek kod prosječnog čovjek stvarati podvojene osjećaje. S jedne strane je divljenje njihovoj domišljatosti i sposobnosti, no s druge strane je užasavanje nad ljudskim žrtvama koje su ostale iza njihovih pobjeda.

Možda su bili na pravom mjestu u pravo vrijeme, možda im je politička i društvena situacija išla na ruku, ali manje genijalni i sposobni ljudi ne bi sve te nabrojane faktore znali iskoristiti i preokrenuti u svoju korist. Stoga, unatoč zločinima i okrutnostima koje su ih pratile, njihova predanost cilju dovela je do toga da su promijenili sudbinu svojih naroda pa čak i cijelog svijeta.

Frank McLynn je povjesničar specijaliziran za biografije i vojnu povijest. Autor je više od dvadeset knjiga, a među njima su i zapažene biografije Napoleona i Rikarda Lavljeg Srca. Napisao je knjige 1066, Stanley i 1759. McLynn je diplomirao na oxfordskom Wadham Collegeu, a doktorirao na londonskom sveučilištu. Izdavanje knjige "Junaci i zločinci" popratila je velika BBC-eva televizijska serija.