marvels daredevilMali šok je odjeknuo internetom kad je Netflix izjavio kako neće biti 4. sezone "Daredevila". "Marvelov Daredevil se neće vratiti u 4. sezoni na Netflixu" - izjavio je Netflix za CNN. Slijepog odvjetnika iz Hell's Kitchen možda nastavimo gledati negdje drugdje... nadamo se.

grrmartin 300yearsPomahnitalo krenuh 14. listopada na Martinov blog na kojem je objavio vijest o datumu izlaska novog štiva iz serijala "A Song of Ice and Fire". Povratak u Westeros omogućio nam je već danas, pustivši u prodaju prvu od dvije knjige "Fire and Blood: 300 Years Before A Game of Thrones (A Targaryen History)".

HP wizards uniteSredine doslovno nema kad se spomene Harry Potter. Ako spadate u kategoriju obožavatelja sigurni smo da će Vas zainteresirati vijest, ali i mogućnost predbilježbe na igru koju mnogi u svijetu s nestrpljenjem očekuju.

kruna ponoci 2D

Drugi nastavak svjetski poznate tetralogije "Prijestolje od stakla" je objavljen u hrvatskom prijevodu. Pod nasovom "Kruna ponoći" Celaena Sardothien nastavlja obavljati svoju dužnost kao kraljev ubojica, ali na svoj način.

got vii  HBO je nakon dugo očekivanja najavio datum premijere i prikazivanja nove sezone serijala pod nazivom Igra prijestolja VII.

Kanaanitska mitologija II


Ostali bogovi



Mot i Shar - smrt i princ/raspadanje/zlo/ „voljeni“. Bog smrti, sterilnosti i podzemlja. Prema uobičajenim vegetacijskim legendama, Baal se spušta u podzemlje gdje njega ili njegovu zamjenu proždire Mot, nakon čega ga pobjeđuje Anat i oživljava Baala.

Reshep ili Reshef - božanstvo rata i pošasti. Također se povezuje i s gromom, te se smatra i božanstvom vremena. Ugaritski ekvivalent mu je Nergal, a na Cipru su ga povezivali s Apolonom. Značenje imena jest vatra, grom prema psalmu 78:48, figurativno strijela (Job 5:7) ili groznica (Knjiga deuteronomije 32:24). U feničkim zapisima spominje se kao Rshp gn' (Reshep od Vrta) i B'l chtz, gospodar strijele. U Egiptu je postao popularan pod Amenhotepom Drugim, prvenstveno kao bog konja. U Bibliji, on je demonizirana verzija drevnog kanaanitskog boga, pretvoren u strašnog Jahvinog podanika.

Horon - podzemni ambivalentni bog koji je u ugaritskim inkantacijama služio kao zaštita od zmija i demona. U nekim dijelovima Palestine spominje se zajedno s Heraklom. Također se povezuje i s duhovima predaka.

Beelzebub - jedna od verzija Baala, palestinsko božanstvo, karakteristično za grad Ekron. Ime bi moglo značiti gospodar Zebuba ili kasnije, gospodar muha, što je moglo biti rezultat hebrejskog omalovažavanja božanstva svojih neprijatelja.

 balatBa‘alat Gebal - starim Grcima poznata kao Baaltis. Gospa od Byblosa, ekvivalent Afrodite, moguće Dijane i Reje, u Egiptu izjednačena s Hathor.

Dagon - semitski bog agronomije i žitarica, jedan od značajnijih bogova u palestinskom panteonu. Ugaritski Dgn, hebrejski Dagan, samaritanski Digan, u značenju „žito“, moguće povezano s aramejskom riječi za "rasporiti" i arapskom riječi dagn - kišni oblak. Fenički autori spominju Dagona kao ekvivalent grčkoj riječi siton što znači žito. Sam se bog prvi put pojavljuje u podacima i amoritskim osobnim imenima, otprilike 2500 godina prije Krista.

Eshmun - fenički bog iscjeljiteljstva. Njegov je hram pronađen u blizini rijeke Awwali. Smatra se da potječe iz 6. stoljeća pr. Kr., a iskopan je između 1963. i 1978. godine pod vodstvom Mauricea Dunanda. Bivši Eshmunov hram nalazio se i u Kartagi, na mjestu današnje crkve svetog Louisa. S njim je štovana i božica zdravlja Hygeia.

eshmun

Na novčiću iz Lebanona prikazan je kako stoji između dvije zmije. Prema Herodotu, u nekim je krajevima ovaj bog bio štovan i pod imenom Heraklo, a priče o njemu bile su sinkretička verzija mitova različitih naroda koji su jedni s drugima dolazili u doticaj. Osim kod Herodota, podatke o tim pričama možemo pronaći i drugim tadašnjim zapisima. Nazivali su ga još i Belus, Ammon, Apis, Kronos, Zeus, Serapis, Apolon, Faeton, Mithras, Gamos (brak) i Paeon (iscjeljitelj). Spominje se i kao Melquart, za kojeg neki smatraju da je originalno bio bog mora koji je kasnije dobio solarne atribute, ili možda obrnuto.

HerkulHerodot (2.44): “Da bih sakupio najbolje informacije o ovim stvarima, otputovao sam u Tir i Feniciju, čuvši da se ondje nalazi veoma štovani Heraklov hram. Posjetio sam ga i primijetio da je urešen brojnim, obilnim darovima, među kojima su bila i dva potpornja - jedan zlatni, a drugi smaragdni. U razgovoru sa svećenicima, raspitivao sam se o tome kada je hram izgrađen i, prema njihovim odgovorima, doznao da se i oni razlikuju od Helena. Rekli su da je hram izgrađen istodobno s osnutkom grada, što je bilo prije 2300 godina. U Tiru sam primijetio još jedno svetište istog božanstva kojeg su nazivali Tazijskim Heraklom.

Krenuo sam dalje ka Thasosu gdje sam pronašao Heraklov hram koji su sagradili Feničani prilikom koloniziranja otoka, na plovidbi ka Europi. Čak je i to bilo pet generacija prije nego je Heraklo, sin Amphytriona, rođen u Heladi. Ova istraživanja jasno pokazuju da postoji drevni bog Heraklo i, prema mojem mišljenju, najmudriji su oni Heleni koji grade i održavaju dva hrama posvećena Heraklu, jedan u kojem je Heraklo obožavan kao jedan od Olimpijaca i žrtve su mu prinošene kao besmrtniku, a drugi kojemu se odaje počast kao heroju.“

Melek - Baal, Moloch, Apis, Chemosh i Zlatno tele neka su od mnogih imena posvećenih ovom maloazijskom i punskom božanstvu, često prikazivanom u obličju bika ili minotaura. Hebrejska riječ mlk obično znači melek, kralj. Melek i molok se u pisanom obličju pojavljuju kao identični, stoga je teško u tekstovima razlikovati ime božanstva od titule kralja, ali time se sada nećemo zamarati. Melek je vjerojatno najpoznatiji ostatak „strašne poganske židovštine“, barem što se tiče literature i teorija.

Tako postoje priče da je on zapravo ekvivalent Kronosa, odnosno, Saturna, ali i priče da je u pitanju peć u kojoj su se ritualno žrtvovala djeca. Mnogi grčki i rimski autori (Platon, Plutarh, Diodorus Siculus…) zapisali su različite priče o ovom bogu. Konkretno, teorija o žrtvovanju potječe od Otta Eissfeldta, arheologa iz prve polovice 20. stoljeća, koji je riječ mlk pronašao u kontekstu koji nije mogao povezati niti s riječi kralj, niti s imenom božanstva. Određeni prikazi s takvom tematikom uistinu su pronađeni, a povezani su i s otkrivenim svetištima boginje Tanit. Tijekom 1970-tih, većina arheologa, predvođena Sabatinom Moscatijem, suprotstavila se njegovoj teoriji.

Shahar - ugaritski bog zore i svitanja, brat Shalima, boga sumraka. Hebrejski Shachar.

Shemesh ili Shapshu - kanaanitska boginja sunca, kći Ela i Ašerah, poznata kao baklja bogova. Njezin muški ekvivalent je akadski Šamaš. U Sjevernoj Africi ona se smatrala družicom Baala, nebeskom majkom, boginjom rata, djevičanstva i plodnosti. Mnogo različitih funkcija za jednu boginju, ništa neuobičajeno za božanstva čiji se utjecaj protezao različitim teritorijima. U nekim se krajevima povezivala s Ištar, Tanit i Anat.

Yarikh - Jerah, Jarah, Jorah i slično - kanaanitski bog mjeseca. Grad Jerihon dobio je ime prema njemu, a sam Jeruzalem mogao bi biti podijeljen između njega i Shalima. Tako bismo dobili grad mjeseca i uniju mjeseca i sumraka.

Toth i Atena - spominju se kao pomagači Elu u borbi protiv njegovog oca i konačnom zauzeću nebeskog trona, što je slično grčkoj i, općenito, indoeuropskoj mitologiji. Baal, unuk prvobitnog boga neba, suprotstavlja se svojem ocu Elu. Tu vidimo zaista veliku količinu sinkretizma i preuzimanja mitoloških uloga u kojoj različiti bogovi utjelovljuju višestruke likove. Prema Euzebiju od Caesareje, El/Kronos nudi svojeg sina Sadidosa kao žrtvu istinskom bogu neba, svojem ocu.

Podaci pronađeni o kanaanitskom politeizmu ukazali su na sliku vrlo uređenog i zanimljivog društva što je među znanstvenicima promijenilo dugo aktualnu teoriju da je monoteizam ovladao svijetom zbog nedostatka morala u politeizmu i svoje religijske superiornosti.

Stele_of_Qadesh_upper-frame


Bliskoistočna religija i moralnost

“Ukoliko izučavamo literaturu drevnih Babilonaca i Sumerana, ne možemo više vjerovati u koncept "poganske" religije koji je dugo bio dio zapadnjačke tradicije i još uvijek se može pronaći u modernom religijskom pismu. Umjesto viteškog poganstva zapadnjačke mašte, piktografska nam literatura otkriva etički politeizam koji zahtjeva ozbiljnu pažnju i poštovanje. Ali, ovo novo vrednovanje poganstva stvara svoje vlastite nedoumice i potiče nova pitanja.

Ako Biblija nije prva nagovijest prosvjetljenja u svijetu tame, što je onda? Ako politeizam nije mračna propast kao što si je to naša kultura zamišljala, zašto je u Izraelu napuštena i zamijenjena biblijskim monoteizmom? Ukoliko stare religije koje je izbrisala naša monoteistička tradicija nisu bile manjkave, na koji način možemo uvidjeti točni značaj jednog Boga u odnosu na mnoge? Kako se razvila monoteistička religija? Je li bog Izraela jednostavno upio sve funkcije i atribute poganskih bogova, u suštini ne mijenjajući ništa? Ili je monoteizam ipak predstavljao radikalan prekid s prošlošću, prekid ne toliko jednostavan za definiranje i očigledan kao što se vjerovalo, ali ipak ništa manje revolucionaran?

Otkriće razvijenog politeizma predstavlja centralno teološko pitanje; ako politeizam može imati toliko pozitivne osobine, koja je svrha monoteizma? Je li Biblija jednostavno zamijenila drugi sustav što nije predstavljalo napredak prema boljem razumijevanju svemira i načinu života? Jesu li postojali aspekti poganstva, izgubljeni u transformaciji, koji zapravo predstavljaju čak pozitivniji način života?

Ova goruća pitanja čine analizu prirode poganstva i precizne nijanse prijelaza esencijalne poruke biblijske monoteističke revolucije imperativom. Ne možemo graditi našu spiritualnu potragu na predrasudama i polemikama. Moramo steći temeljito znanje o drevnom politeizmu i sofisticirani pristup čitanju biblijskih tekstova koji uključuje to znanje. Zahvaljujući otkriću maloazijske drevne književnosti, možemo proučavati ove teme, razumjeti svoj vlastiti religijski razvoj i znalački  pridonijeti našoj budućnosti.“ (Iz knjige: „In the Wake of the Goddesses: Women, Culture and the Biblical Transformation of Pagan Myth“, Tikva Frymer-Kensky).

Dovoljno pitanja za kraj. Ili početak...

 

 

Izvori:

”Peoples of the past: Phoenicians”, Glenn E Markoe
”Ugarit and the Bible: Ugaritic Literature as an Aid to Understanding the Hebrew Bible”, David Steinberg
”Israelite Religion to Judaism: the Evolution of the Religion of Israel”, David Steinberg
”A cultural history of the Jews”, Tzvi Howard Adelman, Jerusalem
”Đavo”, Alfonso di Nola
"In the Wake of the Goddesses: Women, Culture and the Biblical Transformation of Pagan Myth", Tikva Frymer-Kensky
http://www.houseofdavid.ca/
http://i-cias.com/e.o/can_phoe_rel.htm
http://www.geocities.com/SoHo/Lofts/2938/majdei.html
http://www.faqs.org/faqs/mythology/canaanite-faq/
http://www.adath-shalom.ca/israelite_religion.htm
http://www.adath-shalom.ca/ugarit.htm
http://www.bible.org/docs/ot/topics/baal.htm
http://home.comcast.net/~chris.s/canaanite-faq.html
http://www.faqs.org/faqs/mythology/canaanite-faq/
http://phoenicia.org/pagan.html#anchor87202
http://www.class.uidaho.edu/ngier/henotheism.htm

Slični članci

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona