Hellboy

h7-7.jpgObožavam ovaj strip. Ovo mi je najdraži strip na svijetu i što ga više čitam, to bolji postaje. Rado bih Vas poštedio duge recenzije i jednostavno Vam rekao da ga pročitate odmah, ali na žalost, ne mogu zašutiti o Hellboyu.

Autor stripa, Mike Mignola, profesionalno crta stripove od osamdesetih, a radio je i za Marvel, DC, te zadnjih petnaestak godina za Dark Horse. Od njegovih poznatijih radova izdvojio bih Aliens: Salvation, Fafhrd and the Gray Mouser, Ironwolf: Fires of the Revolution i The Amazing Screw-On Head (od ovoga su napravili polusatni crtić i uploadan je na Google video, pogledajte ga).

Početkom devedesetih razvio je ideju za Hellboya. Rane priče od jedne do dvije stranice pojavljivale su se periodično od 1991. godine, ali prva prava priča, Seed of Destruction, izašla je 1994. Budući da Mignola nije još imao iskustva s pisanjem scenarija, prvih par izdanja napisao je John Bryne.
Mignola je ostao vlasnik prava na Hellboya, što je zapravo rijetkost što se tiče američkog izdavaštva. Zbog toga je strip zadržao izvornu čistoću i nije se razvodnio raznim tuđim spin-offovima i nastavcima (vidi karijeru Alana Moorea u DC-u). Mignola je nastavio pisati scenarije za Hellboya i sporedne serije koje su iz njega nastale, tipa B.P.R.D. ili Lobster Johnson, i sve se slažu u veliku cjelinu.

Za Hellboy je vezan jedan zanimljiv fenomen. Kada je prva priča izašla, svidjela se i Amerikancima i Europljanima, međutim iz potpuno drugih razloga. Američki čitatelji hvalili su izvrsnu priču i gajili nade da će se crtež promijeniti, a europski kritičari cijenili su strip zbog vizualnog dojma i kudili scenarij. Ja mislim da ni jedni ni drugi nemaju pojma o čemu pričaju, ovaj je strip od glave do pete izvrstan, a evo i zašto!h13-13.jpg

Zbog filmske adaptacije se ne libim otkriti dio radnje, pretpostavljam da je već znate.

Hellboy je 1944. godine prizvan na zemlju u ritualu koji je Rasputin izveo za naciste. Medutim, magija nije egzaktna znanost pa se mali đavao manifestirao u američkom taboru gdje su ga dočekali vojnici i okultisti, te učinili najlogičniju stvar na svijetu i posvojili ga. Trevor Bruttenholm postao mu je postao i uslijedila je javna debata o njegovoj sudbini. 1952. godine Ujedinjeni Narodi daju mu počasni status čovjeka i Hellboy postaje agent B.P.R.D.-a, američke agencije za borbu protiv paranormalnog. Glavni suradnici tamo postaju mu čovjek-riba nepoznate prošlosti, Abe Sapien, i pirokinetičarka Liz Sherman koja u agenciju dolazi kao djevojčica i razvije bratsko-sestrinski odnos sa Hellboyem. Glavna serija Hellboya izašla je u osam (uskoro devet) svezaka, ali su izašle i knjige, serija Weird Tales koja se sastoji od Hellboyevih pustolovina koje su radili drugi autori (mahom nezanimljivo), te Hellboy Junior, koja je točno ono kako zvuči i jednako je toliko glupa.

Hellboy se tijekom stripa susreće sa zmajevima, vješticama, đavlima i vanzemaljcima, proputuje svijet i ode dalje, a sve kulminira nedavnim zapletom koji je upravo toliko dobar da sam morao prekinuti pisanje ove recenzije i otići još malo čitati Hellboya.

h16-16.jpgŠto se tiče kritika na temu scenarija, one stoje. Priča doista ima svojih rupa i propusta i načelno je rasplet uvijek isti: Hellboy naleti na neko mitološko čudo, razlupa ga kamenom šaketinom, kraj. Ali razmotrimo mogućnost da je to jedna od snaga ovog stripa. U te se priče lako uključiti, a konstruirane su sjajno. Mignola svoje likove i fantastična stvorenja ne izvlači samo iz svjetskih mitologija, već i iz književnosti i povijesti. Sve su mitološke ličnosti zastrašujuće i veličanstvene, sva čudovišta divlja. Mignola je svoj svijet obogatio tajnom poviješću, neotkrivenim eidolonima, nestalim civilizacijama, doppelgängerima i starim bogovima; a u sredini svega je Hellboy, koji je, unatoč tome što je katalizator apokalipse, okarakteriziran kao taj svakodnevni tip, brz na šaci i jeziku. Glavni lik je unatoč mističnoj auri radnje ostao snalažljiv momak koji će, ako šaka ne upali (i još šake isto ne upali), u remenu naći neku amajliju i izvući se iz dlakave situacije. Ovo ne treba shvatiti kao da je Hellboy lošije razvijen lik, daleko od toga, već da savršeno povezuje čitatelja i radnju jer je sam po sebi kombinacija mita i stvarnosti, fantastike i svakodnevnog.

Ostali protagonisti većinu svoje karakterizacije dobiju u B.P.R.D.-u, seriji koja prati agenciju nakon što Hellboy da otkaz, ali i antagonisti zaslužuju spomen. Spomenute rupe u priči Mignola nadoknađuje dijalozima zlikovaca koji su poslastica za sebe. Ne toliko zbog onog što govore, već kako zvuče dok to govore. A zvuče zakon! Uhvatim se kako čitam na glas kada dođem do ovakvih dijaloga:

I tako je cijelo vrijeme, svi koji rade Hellboyu o glavi ili iza leđa pričaju u tom teatralnom tonu i pseudo-arhaizmima, što zvuči daleko bolje nego što bi itko mogao očekivati.
Da Vama koji niste čitali strip dam samo mali nagovještaj onog što ste propustili, približit ću jednu kratku samostalnu priču, moju najdražu: The Wolves of Saint August.h8-8.jpg
Ovo je prva priča koju je Mignola sam pisao. Mjesto radnje je balkansko mjestašce Griart, gdje se ne pamti kada se zadnji put čulo crkveno zvono, a seljani idu na mise u susjedna mjesta. Štoviše, saznajemo da je dolazak oca Edwarda Kellyja zloslutni znak. Svećenik ima u planu obnoviti stari zamak s kapelicom koji je pripadao obitelji Grenier. Sreće mladića koji mu odmah kaže da odmagli jer Bog više nije ovdje, na što svećenik ukazuje da ako ne čujemo Njegov glas, trebamo samo slušati pozornije, pokazujući pritom na pticu koja nedaleko cvrkuće. Tip ga odvede u katakombe da vidi zašto se svi klone ovog mjesta i pokaže svećeniku kostur djevojčice s vučjom lubanjom, netom prije nego što ga ubije. Nekoliko dana kasnije, Hellboy dolazi zajedno s kolegicom Kate Corrigan ne bi li istražili što je ubilo sve žitelje mjesta i njegovog prijatelja svećenika u jednoj noći. Istražujući zamak, Kate otkriva da se ovo mjesto prije zvalo St. August, i da je putujući svecenik prokleo vlastelinsku obitelj da svakih sedam godina postanu vukovi jer su štovali idole. Obitelj nije dugo uspjela čuvati svoju tajnu i stanovnici su ih ubili kolcima i sjekirama, a da bi izbjegli inkviziciju, promjeniše ime mjesta u Griart. Međutim, ne paze gdje hodaju i propadnu kroz pod, duboko u utrobu dvorca. Nenaoružani i opkoljeni duhovima i vukodlacima, suočavaju se s jedinim preživjelim od kuće Grenier, Williamom, mladićem koji je ubio oca Kellyja. Scena u kojoj si odere kožu da otkrije zvijer u sebi je nezaboravna! Hellboy odbaci oprez i mlatne ga šakom u lice, uzvikujući „BOOM!“  Krene šaketanje koje je za Hellboya osobno jer mu je ovaj vukodlak ubio prijatelja i drži njegov duh zatočenim. Vukodlak ga stvarno fasuje, Hellboy ga umlati odmjerenom kombinacijom šake i kamenih glava i metalnim šiljkom mu izbuši tucet dodatnih rupa za ventilaciju. Kada čudovištu napokon bude dosta, ima tek toliko snage da došepesa do oltara i krepa, a kada ista ptica u kojoj je Kelly vidio prisutnost Boga ponovno zapjeva, Williamovo tijelo je uništeno. U epilogu saznajemo da su paragnostici i mediji B.P.R.D.-a pregledali dvorac i proglasili ga čistim, ali da je mjesto ostalo nenastanjeno.

Fabula je dosta jednostavna, međutim, treba li biti kompliciranija? Snaga ove priče leži u akciji i ambijentu, a to je odradeno savršeno. Strip se uglavnom drži ove formule, ponekad ubacujuci nešto složenije zaplete.

Jedina mana koju mogu uputiti Hellboyu jest da ga je, počevši pričom Darkness Calls, Mignola prestao crtati i posvetio se scenarističkom djelu posla, a ilustriranje prepustio Duncanu Fegredu. Fegredo može biti dobar koliko hoće, a inače i jest dobar, ali nije Mignola, a ako Mingnola ne crta, to je odmah manje Hellboy i to se osjeti.

Da ne duljim (kasno), pročitajte Hellboya. Ako volite stripove, pročitajte ga. Ako volite misterije ili fantastiku, pročitajte ga. Ako ste ga pročitali, pročitajte ga opet.

Iskoristio bih ovu priliku da se osvrnem i na dva filma napravljena prema stripu. Katastrofa su. Nema rasprave, jesu. Svako tko tvrdi drukčije treba promisliti o tome što si radi sa životom. Od stripa su uzeli samo naslov, a zanemarili radnju, likove i duh stripa, pokvarili su sve što su mogli i izmislili još neke gluposti da filmovi budu što bolnije iskustvo. Kako im je uopće palo na pamet raditi film? Zar su mislili da mogu napraviti nešto što će biti i blizu toliko dobro kao strip? I zašto Guillermo del Toro kao redatelj? Jedini pošten film koji je napravio jest Blade 2!
Diže mi tlak što je Hellboy najiritantniji lik u filmu, a Abea Sapiena pretvoriše u papka. Abe je sam razbio više morskih čudovišta nego što ih ima u svim svjetskim bestijarijima zajedno! A Liz pretvoriše u Hellboyjevu curu! I čeka Hellboyjevu djecu! Zašto se Hellboy u filmu nikad ne dere „BOOM!“, a u stripu to radi stalno? Zašto je sve toliko debilno?!
Opet skrećem s teme. Htio sam vam samo dati jednu malu usporedbu fabula iz stripa i filma.

Evo što se trenutačno događa u stripovima: Hellboy, triput rođeni demon, okidač smaka svijeta je nah15-15.jpg raskrižju putova – više ne može bježati sudbini i mora odabrati kamo će dalje. Njegova smrt samo mu je dala do znanja koliko malo vremena ima: neprijatelji koje je stekao u životu sustižu ga i objavljuju mu rat, a odbivši biti kralj vještica ostao je bez vojske. Vilinsko kraljevstvo ima novu kraljicu: praiskonski užas koji im donosi vrlo privatni sudnji dan – ali ne tihi. Glasan i krvav, okupan u vatri, usmjeren na Hellboya. U međuvremenu su se Ogdru Hem probudili iz svojih grobova po svijetu i razaraju zemaljske gradove, ljudi-žabe šire se kao šumski požar, a stari znanac iz prošlosti dolazi po zadovoljštinu. Bogovi Jaguari neće stajati sa strane u svemu ovome, a Ogdru Jahad budan je u svome zatvoru i čeka oslobođenje.
Novi film: Hellboy tuče kung-fu vilenjaka.
Pa vi birajte.

Hellboy