Lucifer

Ova se recenzija tiče ljudi koji briju na jedno ili oboje od sljedećeg: fantasy i alternativne religije. Prvu stvar ne moram objašnjavati posjetiteljima ovog foruma, a potonjoj se moram rugati čisto iz gušta. I ja sam jednom bio mlad. Kako i priliči, mislio sam da sam najpametniji na svijetu pa se ne mogu ljutiti na današnju mladež. Ali kad čujem klince da se deklariraju kao „pagani“ (ne pogani, pravopis nije dovoljno kuul) ili genijalce koji su sve skužili i vršnjake podučavaju o zavjerama Crkve i pomodno se proglašavaju sotonistima, ne mogu ostati ozbiljan. Nama punoljetnima ovo je poznato kao vjeroispovijest: tinejdžeri i oni koji su ikad imali išta s tim nastoje sve što uvjerljivije poreći.
Zašto vam ovo govorim? Zato što su te dvije vrste ljudi najvjerojatniji kupci ovog stripa, a ja se samo nadam da još ima vremena da nekog spasim od Lucifera. Nitko ne zaslužuje biti podvrgnut ovom smeću.l4.png
Lucifer je samostalna serija koja prati priču istoimenog sporednog lika iz stripa Sandman Neila Gaimana. O tom stripu ću vam, nadam se, imati prilike govoriti, a ne bih se čudio da ga je dobar dio vas već pročitao. Dobar je to strip. Bez da vam puno otkrivam razloge, Lucifer je u Sandmanu abdicirao i skrasio se u Los Angelesu, gdje je otvorio klub «Lux». Sa sobom je poveo i demonicu Mazikeen, i zadnje znakovito što kaže u Sandmanu jest da mu je dosta raja i pakla, te da se ne planira više zamarati ni jednim ni drugim. Od tud kreće radnja stripa Lucifer.
Shvaćajući ozbiljno izreku da je prvi dojam najvažniji, prva priča Lucifera oduševljava! Lucifer nešto brije u svom klubu, svira klavir i načelno izgleda kao faca kad mu na vrata bane Amenadiel, anđeo metalac s kratkim fitiljem. Kaže da je poslan da ponudi svjetlonoši posao: «Odi i pobrini se da izvjesni bog iz kamenog doba spava s ribama jer smo mi anđeli i ne smijemo prljat ruke». Moram primjetiti da su biblijski anđeli militantne mrcine koji samo čekaju da napokon isprobaju svoj DR 15/epic u akciji, ali mora da strip nešto krije, sigurno ima neki razlog zašto su ovi papci. Lucifer kao svoju cijenu navodi „propusnicu“, za koju ne znamo odmah točno što je, i baci se na posao. Saznamo da se radi o jednom od bogova praljudi, a kako komunikacija tada nije bila na razini, nikad se nisu dogovorili kako taj bog točno izgleda i čemu služi. Jednostavno im je u zamjenu za molitve ispunjavao želje. Ovdje moram spomenuti da je u Sandmanu ustanovljeno da bogovi umiru kad nemaju više vjernika. Ovaj se jedva držao na životu tisućama godina, i sada je skupio zadnje atome snage da ispuni par ozbiljnijih želja. Ovo mu postepeno donese hrpu novih sljedbenika pa je opet jak i mlad. Lucifer po putu pokupi žensku koja je u trenutku nepažnje poželjela smrt svog zaostalog brata i zajedno se bace na posao. Po putu sretnu anđele i demone i sada stvarno moram pohvaliti crtež. Scott Hampton slika sa akrilom i mjestimično tušem i zakon je! Scena u kojoj Lucifer zagrize dva golublja pera da si (magično!) stvori krila je upravo epska! Kada bi ovaj crtač bio auto imao bi dvije brzine: zakon i epski! Uglavnom, uskoro dolaze u podzemno svetište neandertalskog boga i Lucifer svirepo iskoristi žensku da poželi da se bog ubije. Stvar rješena i u stilu Gregoryja Pecka, Lucifer odlazi doma i ostavlja suputnicu da se snađe sama.
l5.pngZvuči dobro? E pa nauživajte se, to je jedina hvalevrijedna priča iz cijelog serijala, a nije ni trećina prvog sveska. Nakon toga, sve kreće nizbrdo. Za dobro obavljen posao Lucifer dobiva propusnicu, koja, kako saznajemo, daje moć da izgradi svoj vlastiti svemir – odvojen i nevezan za naš, stvoren od Božje ruke. Čim se ovo dogodi, scenarist Careyevog kalibra radi jedinu logičnu stvar koju može i kopira Gaimanovu priču iz Seasons of Mist. Za one koji ne znaju, kada je Lucifer abdicirao, pakao je ostavio Sandmanu i nastala je borba moćnika oko toga tko polaže prava na pakao. Strip nam pokazuje neke stare znance iz Sandmana kao i neka nova lica, najznačajnija od kojih su čaroban špil karata koji se uvijek manifestira kao zla mala djevojčica (ovo je prestalo biti strašno s pojavom zvuka u filmovima), i trinaestogodišnjakinja koja u slobodno vrijeme priziva duhove. Da, kad kupim strip zvan Lucifer, stvarno želim čitati o trinaestogodišnjakinjama. Jesam li spomenuo crtež u ovoj priči? Prijelaz s izvrsnog crteža u prošloj priči na ovu crtačku katastrofu zadat će vam vrtoglavicu. Poželim prolistati Zagora dok ovo gledam.
Lucifer zatim ode po svoja krila u japanski panteon, a Mazikeen, koja je poluraspadnuta, postane ljepotica jer je toga falilo ovom stripu (i kako bi poslije mogli ubaciti lezbijke). Anđeoska svita se napokon sprema nekog vraga i napraviti u ovom stripu. Odlučuju napasti Lucifera samo zato što ih je Amenadiel nagovorio. Sva sreća da je naš protagonist dobio demonski fetus u tegli koji pojede anđele. Da, ozbiljan sam. Ovdje negdje crtački dio posla preuzme Peter Gross koji ne bi mogao nacrtati anatomski ispravnog čovjeka da mu život ovisi o tome. Uskoro Lucifer nađe arhanđela Mihaela vezanog u nekoj rupi i odluči ga iskoristiti kao okidač za pokretanje svog svemira. Mihaelu ovo isto paše jer ga samouništenje evidentno liječi. I saznamo da je trinaestogodišnja okultistica Mihaelova kćer. Jej?l3.png
Iduće napokon dobijemo komad radnje u paklu. Vidimo kako neka demonska flundra oslobodi nekog tipa od paklenih muka da bi ga iskoristila za seks. Šokantno! Tip kasnije postane važniji lik ali nikog nije briga za njega i umre na kraju. Debil. Lucifer je u svom svemiru, igra se boga, a Amenadiel je ogorčen što je izgubio u velikoj bitci kod kluba «Lux» pa nastoji biti što veći plačljivac i dosađivati svima oko sebe. Lucifer uskoro i sam odlazi u pakao jer je dobio pozivnicu. Ispada da ju je poslao neki demon koji je uvjeren da je Lucifer svrgnut i želi mu pomoći da se vrati na vlast. Ne znam gdje je on bio kada se Lucifer derao nad cijelim paklom da vrazi više nemaju kralja i doma, ali mogu pretpostaviti da je bio isto gdje i scenarist koji je očito bio prezaposlen da pročita Sandmana. Lucifer mu kaže da je n00b i stavi ga na paklene muke. Priča je stvarno napeta, ne mogu vam reć' kako je napeta.
Iduće nam se vraća onaj tarot špil, koji je sad zaposjeo tijelo neke ženske. Odluče da je Luciferov svemir sad njihov i izbije tučnjava u kojoj Lucifer pogiba. Ali nemojte se nadati da je strip gotov jer ovdje nije važan lik tko ne umre osam puta. Trinaestogodišnjakinja se žrtvuje za Lucifera i to je kraj ovog dijela. Ispada da je služio jedino tome da trinaestogodišnjakinja umre pa je po toj logici najbolji svezak do sad.
Svezak peti, Lucifer istuče Amenadiela i pojede mu srce. Strip nam predstavlja kralja Solomona koji je još živ (što nikad ne objasne) i dane provodi igrajući se «Punishera».
Isto tako, Lucifer odluči spasiti trinaestogodišnjakinju. Fak.
Lucifer zatim odlazi kod Vikinga, ukrca ekipu u mitološki brod «Naglfar» i pošalje ih u nekakav limbo po klinku. Po putu izgube dio posade, izvedu abortus i na kraju spase džepnu okultisticu i njenu prijateljicu. Lucifer u međuvremenu pliva u bazenima spoznaje i saznamo da je Bog napustio ovaj strip. Blago njemu.
l1.pngSedmi svezak mi je najdraži jer najbolje pokazuje kakvo je ovaj strip smeće. O čemu se radi? Nije bitno. Ovaj svezak nije pridonio ničemu i ako ste dovoljno ludi da čitate Lucifera, slobodno ga preskočite. Obećajem vam, nećete ni primijetiti.
U idućem svesku dolazi Fenris. Da, Fenris. Nema nikakve veze ni sa čim, a ipak, samo bane u sobu one ženske s kartama. Uglavnom, Fenris, koji izgleda kao čovjek-dikobraz u crvenoj peleni, iz nekog razloga, postane glavni Luciferov neprijatelj do kraja stripa. Nezanimljiv je i umre antiklimaktično pa mu se neću posebno posvetiti. Dok je opsjedao Lucifera (jer on to evidentno može), Fenris je ubio Mihaela koji je svoju supermoć prenio klinki koja je iskoristi da stvori još jedan svemir. Dobar dio stripa tada postaje priručnik „Upravljanje svemirom za neznalice.“ Saznamo i da se demonica Lilith udružila s Fenrisom da pokrenu smak svijeta i svezak završava s demonskom vojskom koja maršira na utvrdu anđela, Srebrni grad.
Možda sad mislite da će se priča iskupiti. Da će nam, ako ništa, pružiti masovnu borbu anđela i demona, epski sukob dvaju polariteta. Da ne bi! Prva polovica sveska je govorancija, a druga malo šore, dok klinka opet ne umre. Onda je dočeka Bog koji izgleda kao pedofil u polucilindru i imaju dug i ozbiljan razgovor. Evo sažetak:
Bog: Ej, mala, oćeš da uništim svijet?
Klinka: Ne znam!
Bog: Pitajmo Lucifera!
Lucifer: Marš!
Bog: Okej, idem ja. Bok!
Klinka postane novi bog i strip završava s nekom njenom dubokom misli koju je čula u pjesmi Nightwisha.
Ali čekajte, to nije sve! Da, odlučiše napraviti još jedan svezak, samo da nas gnjave. U njemu se opet ne dogodi apsolutno ništa, osim govorancije. Lucifer utvrdi svoj status adolescenta koji ne poštuje autoritet, a klinka odvede sve svoje prijateljice na večernji izlazak. Pa što je ovo, Seks i grad? Strip završava nevezanom pričom o Luciferu za koju je nejasno kad se točno odvija. Ali je zato ilustrirana upravo prekrasno, i lijepo pokazuje glavnu snagu i slabost ovog stripa. Loše je napisan i loše je nacrtan. Živi na slavi Sandmana kojeg ne poštuje i zanemaruje mnogo toga što je u njemu rečeno. Jedina dobra strana ovog stripa su neki od gostujućih crtača koji su izvrsni, kao i neke naslovnice. Mislim da je najgora mana stripa potencijal koji je propustio iskoristiti. Za strip koji se zove Lucifer, mislim da je fer očekivati bar malo kontroverze. Barem neki biblijski citat izvučen iz konteksta, bar spomen inkvizicije. Ništa! Ovaj strip se boji samog sebe i nije vrijedan ni spomena, kamoli čitanja.
Kada sam dobio priliku recenzirati stripove za ovu stranicu, planirao sam ih ocjenjivati ocjenama od 1 do 10. Posebno za ovu priliku, dižem najvišu ocjenu na 100, kako bi jedinica koju dodjeljujem ovom stripu izgledala još znakovitije. Ovo je drugi najgori strip koji sam imao priliku pročitati i shodno tome ga ocjenjujem:

Lucifer, DC Vertigo:
Prilažem srednji prst scenaristu

Hvala na čitanju i doviđenja.