kruna ponoci 2D

Drugi nastavak svjetski poznate tetralogije "Prijestolje od stakla" je objavljen u hrvatskom prijevodu. Pod nasovom "Kruna ponoći" Celaena Sardothien nastavlja obavljati svoju dužnost kao kraljev ubojica, ali na svoj način.

got vii  HBO je nakon dugo očekivanja najavio datum premijere i prikazivanja nove sezone serijala pod nazivom Igra prijestolja VII.

uskoci 250

Nakon što se popularna kartaška start-up igra rasprodala u Hrvatskoj i dugo vremena je nije bilo u prodaji od sada ju možete naručiti preko nas.

Njezina maloprodajna cijena je 80,00kn, ali za sve koji se jave na naš mail Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. i naruče sa svojim podacima (ime i prezime, adresa i kontakt telefon) dobit će popust od 20%. Dostava je 20kn.

Nažalost hrvatska verzije igre više ne postoji, a u prodaji je samo engleska i njemačka verzija igre. Pravila su u svakoj igri na sva tri jezika (hr, en, de), a samo karte su na engleskom ili njemačkoj jeziku.

Uskoci i dalje nisu u slobodnoj prodaji stoga ne vjerujemo da ćete ih naći u trgovinama i ovo je jedinstvena prilika da se dokopate svojeg primjerka ove igre.

Više o igri možete pročitati u našoj recenziji: Uskoci - kartaška igra o hrvatskim gusarima

IMG 3048Već smo tradicionalno na 36. Danima znanstvene fantastike uživali u predavanjima, radionicama, kvizovima i filmskim projekcijama uz cosplayere i odličnu organizaciju. No, moramo istaknuti najzabavniji dio SFerakona - naime, po prvi put na zagrebačkoj konvenciji uživali smo u predstavi u pet činova Dr.Horrible koji se odvijao kroz cjelodnevni subotnji program i dobio pozitivnu reakciju većine posjetitelja. Isto tako smo uživali i u predavanjima počasnih gostiju Chrisa Becketta i Nikolasa Lloyda. No, da se vratimo na početak...

sferaI ove godine možete uživati u programima 36.Dane znanstvene fantastike pod popularnim nazivom SFerakon 2014. Tema ovogodišnjeg SFeraKona su "Paralaleni svjetovi i alternativna povijest", a s tom temom vas tradicionalno čekaju radionice, predavanja, cosplayeri te poznati domaći i strani predavači.

Zbirka hrvatske spekulativne fikcije: Strune nemira

Autor: ana-korsa

strunenemira1.jpgDok nisam dobila u ruke zbirku hrvatske spekulativne fikcije ili takozvane „Strune nemira“, nisam ni znala da se u Hrvatskoj toliko ljudi bavi takvom vrstom pisanja.  Zbirka više različitih autora i njihovih kratkih priča i pjesama ugodno me iznenadila. A još me više iznenadila činjenica da se radi samo o najbolje odabranim autorima, te da je dosta dobrih radova ostalo neobjavljeno.

Opširnije...

Franjo Juralić-Jurli: Junak udaljene zvijezde

junak_1_copy.jpg

Roman „Junak udaljene zvijezde“ napisan je davne 1988. godine i prvo je veće djelo Franje Jularića.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opširnije...

Tad Williams: Rat Cvjetova

Autor: Belmorn

Ovo je sigurno najgora prokleta bajka koja je ikad postojala. - rekao je Theo Vilmos nakon bijega od još jednog nemogućeg vilinskog stvorenja (diva) u nemogućem svijetu Vilinja.

rat_cvjetova.jpgTad Williams stvorio je "Rat cvjetova" (2003.), samostalni roman o jednom zbunjenom smrtniku koji upada u svijet za koji je smatrao da je samo bajka, a koji se pretvara u njegovu noćnu moru. U jednom romanu (što je u fantasy literaturi teško naći) na 655 stranica Williams je uspio vjerno oslikati naš svijet i projicirati ga u jedan zamišljeni, ali u romanu itekako stvarni. Zašto je Theo rekao (ili bolje, utučeno pomislio) da je ovo najgora bajka koja je ikad postojala? Krenimo polako.

Theo Vilmos jedan je od tipičnih predstavnika svog (ljudskog) roda i američke državne pripadnosti. Čovjek velikog glazbenog potencijala za kojeg se smatralo da može postići sve, sada propali pjevač u nekom još tinejdžerskom bendu. S djevojkom koju voli očekuje dijete, ali život mu, blago rečeno, ne ide u smjeru kojim bi želio. Njegov jedini pravi prijatelj je John (bubnjar iz benda), a preostalu obitelj mu čini majka s kojom nije u najbliskijim odnosima. I dok se na motoru vozi doma razmišljajući gdje je u svom životu krivo skrenuo, dolaskom kući život mu počinju potresati još
gore tragedije.

Cat (njegova djevojka) doživljava spontani pobačaj, a potom mu daje nogu i izbacuje ga iz kuće. Dok se još opravlja od gubitka djevojke i djeteta, saznaje da mu mama (kod koje se morao doseliti) boluje od raka i polako umire. Odjednom, posao dostavljača cvijeća i pjevanja vokala u nepoznatom bendu ne izgledaju tako loše.
Nakon smrti majke prodaje kuću i odlučuje napraviti pauzu od svega i dobro razmisliti kako da od nekog tko je Nitko postane Netko. U teškoj depresiji i sve većoj količini alkohola, provodi vrijeme u unajmljenoj drvenoj kućici u kalifornijskoj šumi. I da, čita jednu ostavštinu svog praujaka pustolova – knjigu o svijetu vila i magije, koja mu zvuči kao potencijalno unovčljiv fantasy roman. Da, zvuči dobro, sve dok mu demon slijepljen od udova, kože i mesa ljudskih i životinjskih žrtava ne upadne u kuću želeći ga pretvoriti ćuftu.
Ali pomoć dolazi na vrijeme, u obliku vilenice veličine kažiprsta i prostačke naravi. Jedva jedvice uspjevaju pobjeći zombijevskom stvoru u Vilinje – svijet koji je njegov praujak jednom doista posjetio. Samo to nije svijet iz bajke kakav je nekad bio – vilinski svijet suočen je s nadolazećim ratom zbog energetika, a Theo je čovjek kojeg svi traže. I žele ubiti. I tako propali roker koji se nijedanput u životu nije pošteno potukao sad sa svojom malenom prijateljicom bježi po Vilinju od raznoraznih ubojitih stvorenja, tražeći saveznike i pomoć da spasi goli život. No još više od toga traži razloge – zašto je tu i zašto ga pobogu svi žele ubiti?

Williams je u Theu Vilmosu stvorio jednog pravog antijunaka punog mana – propalitet, zbunjen, ne osobito pametan (droge čine svoje), nespretan, bez obitelji i bez cilja u životu. Nema nikakvih skrivenih moći, nikakvih sposobnosti osim prelijepog glasa i ljubavi za glazbu. No ima volju i želju postati pravi čovjek, osoba koju Cat ne bi htjela ostaviti i osoba koja može pretočiti svoje talente u nešto vrijedno. Piščev glavni lik kroz roman doživljava realnu transformaciju koja se ne događa naglo, nego kroz puno introspekcije i samopropitivanja.

Druga vrijednost ovog romana je Vilinje. Kroz izmišljeni svijet Williams zapravo propituje naš – široki siromašni sloj i uski broj imućnih, glad, pretjerana urbanizacija, zagađenje okoliša,
kriminalitet, ratovi za energiju, ratu za vlast... Sve to kroz jedan tragikomični humor progonjenog glavnog lika.
Zašto se ovu knjigu isplati pročitati? Jer je ispunila zadaću fantasyja. Možda sam okvir romana nije najoriginalniji – lik koji kao Alisa završi u Zemlji Čudesa, ali sadržaj itekako jest. Ispričana je fantastična priča, ali kroz sociološku i antropološku analizu, tj. bavila se našom ljudskom i društvenom stranom. I još nešto, nakon ove knjige shvatila sam da je Tad Williams majstor književnog opisivanja i usporedbi. Kad pročitate nešto i shvatite što pisac želi reći, kad vam slika koju vam je htio oslikati u glavi zbilja i nastane, onda znate da je to dobra knjiga i dobar pisac.

(Podaci o knjizi:
Tad Williams: Ratovi cvjetova, Algoritam, Zagreb, 2006., posuđena u knjižnici Medveščak u
Zagrebu)

Tad Williams: Plameni čovjek

Autor: Belmorn

plameni_covjek_williams.jpgTad Williams poznat je kao pisac fantasy romana od kojih niti jedan nema manje od 800 stranica, a kod nas se 2007. u nakladi Algoritma pojavila pripovjetka „Plameni čovjek“. Pripovjetka je dio zbirke „Legende“, dolazi na skromnih sedamdesetak stranica, formata manjeg od „male“ bilježnice. Oduševit će one koji smatraju da dobro djelo može reći svoje na stotinjak stranica, a rastužiti fantasy frikove koji vole probdijevati noći i noći iščitavajući tomove knjiga.

„Plameni čovjek“ smješten je, podrazumijeva se, u fantastično vrijeme i prostor, ali koje može odgovarati razdoblju razvijenog srednjeg vijeka. Ispričan je kroz riječi Brede i jedini je slučaj u kojem Tad Williams prepušta ženskom liku tu ulogu. Breda je pokćerka kneza Sulisa kojeg je njegov narod Nabbanaca prognao zbog hereze. Sulis se ženi njenom majkom udovicom, a Breda s njom nastanjuje Visoku utvrdu – napušteno velebno zdanje koje je prije dolaska Sjevenjaka navodno sazdao vilinski narod. Breda, sada već starica, pripovijeda svoju životnu priču, ali najvažniji dio odnosi se na vrijeme kad je imala 15 godina. Događaji koji su se zbili u to vrijeme promijenili su joj život, kao i njenim sunarodnjacima – jezerskom narodu – a odluka koju je donijela jedne noći zapečatila je način njenog života. U pripovjetci se pojavljuje i pripadnik vilinskog naroda Hakatri, poznat čitateljima Williamsove trilogije „Sjećanje, Tuga i Trn“.

Bredinim riječima, "ovo je priča koju ni sama pripovjedačica posve nerazumije." Williams ovim pristupom u raspredanju priče potiče čitatelja da u određenim događajima i postupcima sam nađe smisao. Samim time što pripovjedačica nije sveznajuća, što ona i sama iskreno priznaje čitatelju, daje mu ulogu da s njom punije proživljava događaje u pripovjetci.
U početku se čini da se radi samo o ljubavnoj priči, ali kako se ona bliži svom vrhuncu, u nju se upliću elementi horora, a na kraju dobiva metafizički karakter – pitanja o smislu života i smrti, te uzaludno traženje odgovora na ta pitanja, barem što se tiče ovog života. Kraj pripovjetke je najdirljiviji. Breda svoju priču zaključuje mišlju – u jednom životu možemo doživjeti njih nekoliko ili nijedan. Važan je intenzitet, osjećaj da smo živi; to čini život životom.  „Zasigurno su dva života svakome dovoljna – kome treba beskrajno postojanje besmrtnika?“

Oni koji su za malo lakše štivo (pri tome mislim doslovno, pripovjetka stane u svaki imalo veći džep, a težina se mjeri u miligramima) prvi su koji bi trebali što prije pročitati ovu književnu minijaturu. No ono što ostaje nakon što je pročitate, sigurno nije oslobađajuća lakoća – o nekim stvarima ćete se zapitati ili jednostavno biti pod dojmom pročitanog.
A onda možete očekivati da ćete se navući na Williamsa i one „teže“ knjige (koje se mjere u kilogramima i ne stanu u džep).

Darko Macan: Jadnorog

Autor: ns1

jadnorog-macan.jpg Mjesto Neruševac nastalo je na starom okupljalištu vještica. A vještice su se okupljale tamo upravo zato što je ovdje bila najveća i najjača koncentracija magije, te su ovdje znale izbijati i izvirati svakakve zvijeri, demoni, moći ili čarobni predmeti. Ukoliko ste pročitali prvi dio, "Dlakovuka", onda vam je sve ovo već poznato. Ako niste, svakako pročitajte jer će vam dati zabavan uvod u priču koja slijedi...

Dražen je upravo ušao u pubertet, a zajedno s time došli su i prištići koji su njega jako nervirali. I baš danas je on odlučio prići curi koja mu se sviđala i možda je pozvati da sjede zajedno ili da odu u kino. Samo kad bi se rješio tog prišta nasred čela. Na bolan način otkrio je kako se ne radi o prištu, već kosti koja mu je počela izbijati ravno na sredini čela, a dok je došao do škole imao je pravi pravcati rog. I odjednom mu se ta cura više nije sviđala, već je našao novu, "crnu djevicu". A što se dogodi kad se nađu Jednorog i Djevica? Puno loših stvari. Drvene lutke, poput Pinokija, ožive, ubijaju učiteljice, maltretiraju djecu, sjene oživljavaju i opsjedaju ljude i njihove duše i zadnji dani čovječanstva sve su bliže. Ali osnovna škola Neruševac krije mladu ekipu koja je spremna boriti se protiv zlih sjena do zadnjeg atoma snage. Vidljiva/nevidljiva Kosjenka, najpametnija cura Atena, te orijašica Josipa otkrit će o čemu se radi i zajedničkim snagama, uz pomoć Pinokija, stati na kraj zlim željama.

"Jadnorog" je drugi dječji horror roman koji je napisan kao nastavak na "Dlakovuka". Ovaj komični dječji horror obiluje uobičajenim dječjim problemima (voli me-ne voli me) u neobičnom mjestu među neobičnim ljudima. Kao i "Dlakovuk", roman obiluje humorističnim fusnotama gdje autor uporno nagovara čitatelja da pročita "Dlakovuka", ali na originalan i komičan način, s komičnim nepotrebnim objašnjenjima gdje očekujete objašnjenje, te naravno mističnim zapletom borbe dobra i zla u dječjem magičnom svijetu. Na prvo čitanje "Jadnorog" se doima nešto okrutnijim i krvavijim od njegovog prethodnika, izravnijim u opisima užasnutih scena, ali je zadržao svoju neozbiljnost, ležernost i pitkost. Preporučamo ga djeci koja su neustrašiva, ili koja vole malu dozu straha, jer ipak je ovo horror roman, dječji horror roman.

"Jadnoroga" možete kupiti po simboličnoj cijeni od 59 kuna, a kako je izašao na 120-ak stranica u džepnom izdanju pokazat će se kao lagano, brzo čitljivo i nadasve zabavno štivo.

Darko Macan: Dlakovuk

Autor: ns1

dlakovuknaslov2.jpgSerijal priča o mladom čarobnjaku obišao je cijeli svijet, zaradio multimilijunske iznose, i dandanas plijeni srca mladih djevojčica i dječaka koji bi htjeli biti poput njega. I kakve to sad veze ima s hrvatskim autorom, njegovom knjigom Dlakovuk i mjestom Neruševac. Rekli bismo nikakve kad se u i našoj priči ne bi pojavio Hrvoje Lončar. Kako? Pa studentskom razmjenom, no dobro u ovom slučaju učeničkom razmjenom.

Osnovna škola Neruševac, u mjestu Neruševcu, dobila je novog učenika. To je odmah primijetila Atena, najpametnija djevojčica na školi, koja je odlučila kako će upravo on biti njezin dečko. Ali ne zato što joj se sviđa, već zato što je on zapravo pohrvatljeni Harry Potter, odnosno Hrvoje Lončar. Međutim, njezina prijateljica Kosjenka počela je primjećivati neke druge stvari, kao mačju šapu na privjesku ključeva, odrubljene mačje glave, tajnovito, mistično i zastrašujuće društvo Osmorki kojih je uvijek 8 i sve jednako izgledaju. U osnovnoj školi Neruševac počele su se događati čudne stvari, a kulminacija tih čudnih događaja jest okršaj između Dlakovuka i Osmorki koji će se održati upravo u školi, a samo Kosjenka, Atena i Josipa su dovoljno hladnokrvne da to zaustave prije nego što još više nevinih ljudi nastrada. A uz sve to Kosjenka će otkriti neke neobične stvari o samoj sebi, ali i o svojim prijateljima, pa na kraju i cijelom mjestu koje je zapravo nastalo na vještičjem okupljalištu.

Mogli bismo reći kako je "Dlakovuk" dječji horror roman u kojem nas autor upozorava na probleme u socijalizaciji mladih, probleme u školstvu i tako dalje. Ali budimo realni, to je dječji horror roman i kao takav starije će zabaviti i nasmijati svojim fusnotama, a oni mlađi, kojima je i namjenjen, pročitat će ga u jednom dahu. Nije neobično što je dugogodišnji karikaturist, crtač stripova, dječji pisac i kritičar britkog jezika stvorio jedan zabavan, lagan roman s običnom pričom i neobičnim mjestom. Točno ono što je djeci pitko i čitljivo, dok i poneke starije zabavlja. Ukoliko vam dijete nije plaho i strašljivo, ako je krenulo u 5. razred osnovne škole (ili više), svakako vama i vašoj djeci preporučamo "Dlakovuka" na čitanje. A nakon njega jedva ćete dočekati Jednoroga...

"Dlakovuk" je izašao u džepnom izdanju na 120-ak stranica po cijeni od svega 59kn što je svakako isplativa investicija u domaći fantasy-horror roman, pa makar bio i dječji.

Danilo Brozović: Bojno polje Istra

Autor: ns1

bojno.jpg U podžanru književnosti nazvanom znanstvena fantastika pisci u većini slučajeva opisuju i prikazuju idilično utopijsko društvo, eventualno s nekakvim malim nedostacima. Ostali pisci pak žele dočarati nekakav katastrofičan sustav društvene i socijalne organizacije kakav nas čeka ako se ne promijenimo sada. Treća pak vrsta autora izabere nekakav srednji put i u tome se izgubi. Takvim autorima spada i Danilo Brozović sa svojim romanom Bojno polje Istra.

Autor je, želeći biti politički intrigantan i diskutabilnim, izabrao temu neovisnosti poluotoka Istre. I pogriješio. Hvalevrijedna je autorova očaranost i zaljubljenost u krajeve Istre, no bilo bi bolje da ne pokušava to stavljati na papir, a ako već mora, neka to napravi književnije. Znanstvena fantastika jest područje mašte, ali se ipak u romanima ne očekuje sličnost sa propagadnim pamfletima, čemu se ovaj roman približava.

Brozović nas želi uvjeriti u pravednost borbe malenih za slobodu, u pravednost borbe za vlastiti identitet, jer u svakom sukobu postoje crno-bijela karakterizacija na "naše" i "njihove" - pri čemu su prvi uvijek bezrezervno u pravu, koliko su potonji bezrezervno u krivu. Posebno se to odnosi na borbe i ratove za političku neovisnost (ili nezavisnost, kako tko voli). Činjenica koja je autoru izmakla u njegovom prikazu jest ta da ti ratovi i borbe za autonomiju nisu nikad borbe za pravednost i slobodu, već čisto borba za novac. Odnosno zahtjev za drukčijim, bližim centrima moći na koje se lakše može utjecati, gdje se novac i resursi drukčije mogu raspoređivati. Ili drugim riječima - novac pokreće svijet.

Sve ovo, naravno, glavni akter romana Oliver Riemer, haker virtualne stvarnosti, ne shvaća. Njega, zbog njegovih jedinstvenih sposobnosti, vrbuje prvo "agresorska" strana, da bi mu se poslije zarobljavanja dogodio "Stockholmski sindrom" pa se počinje boriti za poštene, hrabre i pravedne autonomaše. Već je i to "prožvakani recept", ali mladom autoru koji se tek probija možemo dopustiti klišeje. Naš junak je ultra sposoban haker, čudo od djeteta, "wunderkind extraordinaire", u čijim je rukama sudbina svijeta. Opet, i to je već viđeno, ali dopustimo autoru i to kopiranje, koje se može dobro iskoristiti. Ali onda antiklimaks romana, a to je autorovo opisivanje hakerskih pothvata glavnog junaka. Kada bismo i za to rekli već viđeno, hvalili bismo roman. Kada bismo rekli djetinjasto, precijenili bismo roman. Autor je možda želio mješavinu filozofije Kirkegaarda, Platona i Descartesa sa modernim filmovima kao npr. "Hakeri" ili "Virtuoznost", i od toga napraviti "gurmanski specijalitet", ali je dobio teško probavljivo jelo koje nas ostavlja gladnima za književnošću. Kao dodatno razočaranje u radnji, glavni lik upoznaje ženu koja ga preobrati i vrbuje za "pravednu stvar". Isprike svim ženama koje ovo čitaju, ali šovinističke insinuacije i aluzije neminovno padaju na pamet - čime li je ona samo mogla uvjeriti našeg poslovično antimačističkog, antiemotivnog i apolitičkog kompjutorskog "geeka" da promijeni stranu?

Samo dno roman dotakne na kraju, kada slijedi tihi obračun dvaju likova (barem kako je autor htio) u stilu spaghetti westerna Sergia Leonea, samo bez ispaljenog metka, bez pištolja kao i bez gotovo smrtne napetosti između dvaju protivnika, ukratko - šuplje i bez strukture.

U zaključku, ocjena romana 1. Premda je autor nagrađivan, nadamo se kako ta djela ne nalikuju ovome. Ovaj roman preporučamo za čitanje samo ako nemate ništa drugo, ili ako baš želite skratiti vrijeme sa štivom kojeg ćete lako zaboraviti.

Bojan Ekselenski: Vitezovi i čarobnjaci – Indigo djeca

Autor: Exxar

indigo-djeca.jpgVitezovi i čarobnjaci je prvi fantasy ep koji nam stiže iz susjedne Slovenije. Autor ovog djela je Bojan Ekselenski i prva knjiga iz njegovog epa zove  se Indigo djeca. O čemu se ovdje radi? Indigo je veoma poznat pojam i opisuje ljude s neobičnom mogućnosti prisjećanja prijašnjih života, koju je Ekselenski odlučio dati svojim likovima. U romanu imamo glavnog lika Borisa, koji jednog dana zadrijemavši u školi nehotice odlazi u veoma neobičan svijet, koji je jednostavno nazvan Drugotnost. Tamo se nađe usred velikog rata koji se vodi između ljudi i Tamnog Gospodara. No, samo je nekoliko minuta tamo i uspije se vratiti natrag u svoj svijet, u naš svijet. Boris je uvjeren da je samo sanjao, no tad se počnu događati neobične stvari. Ljudi kojima je cijeli život bio okružen počnu mu se predstavljati kao tzv. Čuvari. No, najneobičnije stvari počnu se događati njemu samome. On se mijenja - legendarno biće Mešarah i Boris stapaju se u jednu osobu, osobu koja će odlučiti o ishodu velikog rata koji se vodi kako u Drugotnosti, tako i u našem svijetu.

Ekselenski je jako razradio povijest Drugotnosti, ratove koji su se vodili, a kao što i očekujemo od nekog fantasy djela, ima i svoje neobične nazive i riječi. Tako primjerice kad je riječ o magiji, njegovi likovi počnu izricati vilenjačke riječi koje im omogućuju korištenje magije. No, magija ne djeluje samo u Drugotnosti, već i u našem svijetu, koji je povezan s Drugotnosti. Ekselenski je zamislio naš svijet fizički veoma gustim svijetom naspram Drugotnosti. Upravo zbog toga ništa iz Drugotnosti ne može prodrijeti u naš svijet. No ipak, Tamni Gospodar ima utjecaj u našem svijetu, utjecaj koji Boris najviše osjeća.

Roman se sastoji od dva dijela. Prvi dio je u Drugotnosti, gdje bijesni rat, dok se drugi dio odvija u našem svijetu i to u Sloveniji. Ekselenski je učinio odličan potez dodavši urbani govor u roman, iliti sleng, koji dodaje određenu dozu humora. Također, zorno je prikazao i socijalnu podjelu ljudi, te dodao i ugođaj krimića. Roman je itekako svestran, no tu nastaju problemi, koji se najviše očituju u opisima. Naš svijet nije toliko potrebno opisivati, no iako ima opisa Drugotnosti, po mom mišljenju, malo su suhoparni. Također, neke magije su pojednostavljene do bola, kao što su jednostavne zrake u raznim bojama. Ovisno o boji zrake, magija je jača. Ali ima i nekih odličnih opisa magije, kao što je usporavanje vremena, pa i njegovo zaustavljanje, od kojeg se očituju i neke fizičke posljedice na osobi koja ih je izvela.

Sve u svemu, roman Vitezovi i čarobnjaci – Indigo djeca solidan je prvijenac i svakako korak u dobrom smjeru za slovenski fantasy.

Terry Pratchett - Guards! Guards!

Autor: Belmorn

guards-guards-pb.jpgU romanu „Guards! Guards!“  poznatog autora Terrya Pratchetta, nesposobna gradska straža Ankh-Morpoka; prljavog, smrdljivog grada u kojem je protuzakonito uhititi vođu ceha lopova, trebat će se suočiti s pravim zmajem!! No... Zmajevi ne postoje na Disku. Nisu izumrli, nego okupiraju neki čudan svijet, koji nije ni sličan normalnom. U tom su svijetu čvrsto zapakirani, kao sardine (naravno samo ako pretpostavimo da su sardine goleme i  prekrivene ljuskama). Postoji li ključ koji će otvoriti taj svijet? Ako postoji, tko zna za njega?

„Guards! Guards!“ je osma knjiga čija se radnja odvija u Svijetu Diska, svijetu koji leži na leđima četiri slona koji stoje na golemoj kornjači. Pratchett u ovoj knjizi prvi put čitateljima prikazuje gradsku stražu, a može se reći da su njeni zaposlenici jedni od najsmješnijih Pratchettovih likova. Nažalost, roman nije preveden na hrvatski, ali englesko izdanje može se kupiti u Algoritmu, po cijeni od 70 kuna. 

Knjiga „Guards! Guards! zadivit će svakog čitatelja svojom kvalitetom, radnjom i likovima, a ni poznatog humora Terryja Pratchetta neće nedostajati. 

Frank Herbert: Saga o Dini

Autor: Belmorn

duneposter.jpgFrank Herbert je prije malo više od četrdeset godina publicirao prvo izdanje znanstveno fantastičnog romana Dina i klasik je stvoren. Danas se Dina smatra jednim od najboljih djela SF-a ikada što osim Hugo i Nebula nagrade potvrđuju i podaci o prodaji… Svijet Dine je sam Herbert obogatio s još pet nastavaka, a nakon njegove smrti njegov sin Brian Herbert s koautorom Kevinom J. Andersonom nastavio je pisati po očevim pisanim uputama stvorivši seriju preqelova i nastavaka od kojih je posljednji Pješčani Crvi Dine izašao ove godine. Neki fanovi originalnog Herbertovog serijala ne svrstavaju ove kasnije dodatke kanoničnima. Dina je doživjela više ekranizacija, od filma 1984., do miniserija 2000. i 2003. godine. Svemir Dine je također inspirirao i seriju kompjuterskih igara uključujući i Dune II, prvi istinski RTS!

Svemir Dine

Svijet Dine smješten je u dalekoj budućnosti, najmanje 20 000 godina, a i njegova vlastita kronologija pokriva ogromni vremenski period od nekoliko desetaka tisuća godina. Većina znanja o našem vremenu i povijesti je izgubljena iako neke kulturne i religijske tradicije i dalje opstoje.

U svemiru Dine galaksijom vlada ogromno feudalno međuzvjezdano carstvo, feude koje čine čitavi planeti kontroliraju plemićke obitelji, Velike i Male Kuće, a čitavim carstvom nominalno upravlja Carska Kuća Corrino na čelu s Padishah Carom. U stvarnosti Car dijeli vlast s Landsraadom, parlamentom plemićkih Kuća i Svemirskim Cehom koji ima monopol nad međuzvjezdanim putovanjem. Primarna zadaća Landsraada je provoditi direktivu Velike Konvencije koja zabranjuje upotrebu nuklearnog oružja protiv ljudskih meta. Kad je potrebno pacificirati situaciju u nekom djelu carstva Car šalje svoje Sardaukare, elitne vojne jedinice iznimnih borilačkih sposobnosti kojima je svaki djelić života posvećen usavršavanju umijeća ratovanja.

Melange ili jednostavno 'začin' može se naći na samo jednom planetu u svemiru, Arrakisu ili Dini. Proces nastanka začina nepoznat je svima osim Fremenima, lutalačkom narodu koji živi duboko u sveprisutnoj pustinji Arrakisa kojom vladaju ogromni pješčani crvi. Začin konzumentu pruža mnogo toga: Navigatorima Svemirskog Ceha znači život, Časnim Majkama Bene Gesserita daje njihove nadljudske mentalne moći, nekim mentatima pomaže dostići višu razinu svijesti, a plemići ga koriste kako bi si produžili životni vijek katkada i za stoljeća. U sagi o Dini Arrakis je središnja pozornica svih važnih događaja, neksus stremljenja čitave ljudske civilizacije, uspona i padova velikana.

dune-planets.jpg

Svi vidovi naprednih računala su zabranjeni već tisućama godina još od Butlerijanskog Jihada, međuzvjezdanog rata između ljudi i mislećih strojeva tokom kojega je i Zemlja uništena i sva ranija povijest izgubljena. U nedostatku računala nekoliko je tajnih društava pomoći svojih eugeničkih programa, intenzivnih mentalnih i fizičkih treninga i farmaceutskih poboljšanja razvilo ljudske sposobnosti do fanatičnog nivoa:

Mentati su ljudska 'računala' koji zahvaljujući svom treningu mogu postići povišeno stanje svijesti u kojem su sposobni izvoditi komplicirane logičke proračune. Nije svatko sposoban postati mentat, implicirano je kako se takvi pojedinci prepoznaju još u ranoj dobi kao npr. i sam Paul kojega je trenirao Thufir Hawat, mentat u službi Kuće Atreida. Također postoje i „iskrivljeni“ mentati koje kombinacijom genetskog inženjeringa i pervertirane verzije formalnog Mentat treninga stvara Bene Tleilax. Za razliku od prvih mentata, iskrivljeni često iskazuju karakterne mane, nedostatak moralnosti i dalekovidne vizije u svojim proračunima, poput Pitera De Vriesa, menatata u službi Kuće Harkonnen.

Red Bene Gesserit je organizacija sastavljena isključivo od žena s fantastičnim mentalnim i fizičkim moćima razvijenim kroz tisuće generacija genetskog uzgoja i prana-bindu mentalnog kondcioniranja. Ključ moći Bene Gesserita leži u obredu „Začinske Agonije“, akolitkinja Reda konzumira esenciju melangea, smrtonosni otrov, koji mora kemijski promijeniti svojim tijelom u bezopasni narkotik. Obred daje pristup genetskim sjećanjima vrste, životnim iskustvim svih ženskih predaka. Red nikada nije uspio uspješno pristupiti sjećanjima svojih muških predaka. Tako ovaj tajanstveni Red manipulira čitavim planetima i genetskim linijama plemenitaških obitelji kako bi kreirao muškog Bene Gesserita. Ovaj super-muškarac, Kwisatz Haderach, bio bi sposoban pristupiti apsolutno svim sjećanjima ljudske vrste i mogao predviđati sve moguće varijante budućnosti što bi mu dalo bogoliku kontrolu nad čovječanstvom, a Bene Gesserit bi upravljao njime.

Svemirski Ceh kontrolira međuzvjezdani promet, a njihovo djelovanje ovisi o tajanstvenom melangeu, začinu koji Navigatorima Ceha pruža vidovnjačke sposobnosti pomoću kojih upravljaju ogromnim međuzvjezdanim transportima koje pokreće tehnologija 'nabiranja prostora'. Navigatori svojom ograničenom vidovnjačkom sposobnošću predviđaju promjene kursa kako se brod ne bi udario u planet ili zvijezdu tokom putovanja brzinom većom od svjetlosti. Poznato je kako su Navigatori nakon nekog vremena postaju u potpunosti ovisni o melangeu. Ovisnost im promijeni tijela i ostaju zauvijek zarobljeni u posebnim spremnicima gdje plivaju u atmosferi zasićenoj melangeom konzumirajući ga tako kroz svaku poru svoga tijela.

CHOAM korporacija je kralježnica međuzvjezdane ekonomije. Postotak vlasništva i položaj u CHOAM-u određuju veličinu prihoda pojedine Kuće i njenu potencijalnu financijsku premoć nad protivnicima.

Bene Tleilax egzistira na margini carske kontrole, zakona i morala. Ovo patrijarhalno društvo je tisućljećima stara totalitarna teokracija s vlastitim genetskim programom uzgoja koji je potpuna suprotnost onome Bene Gesserita, ali opet s istim ciljem. U Carstvu su poznati kao amoralni trgovci genetski modificiranih robova i zabranjenih užitaka. Vrhunaca tleilaškog rada je stvaranje umjetnog melangea i uzgajanje ghola, klonova nastalih iz stanica uzetih sa mrtvog tijela originala, koji posjeduju sva sjećanja svoga izvornika.

Tematika

dune-worm.jpgSpektar tema naglašen u ovom serijalu pogađa samu bit kontraverzija unutar svake civilizacije ili kulture što čini romane o svemiru Dine itekako provokativnima i suvremenima u potrazi za odgovorima na pitanjima koje si svatko postavlja. Političke teme obrađuju ljudsku podložnost manipulaciji političkom propagandom, religijskim dogmama i seksualnim vabljenjima, te važnost samosvijesti i samokontrole pri odupiranju ovim tipovima kontrole. Potom ekološke i religijske ideje paralelne današnjim problemima u mnogim dijelovima svijeta. Nužnost kulturoloških i društvenih tradicija za preživljavanje originalno je obrađeno u prikazu životnih činjenica Fremena, kao nr. uzimanje vode iz tijela mrtvih, vode koja je vrjednija od života u pustinji Arrakisa nasuprot sveprisutnom melangeu za koji na drugima svjetovima bogatima vodom ljudi ubijaju.

Naravno, središnja tema obrađuje Herbertova razmišljanja o djelovanju superjunaka i reakciji običnih ljudi: „Imam teoriju kako su superjunaci katastrofalni za ljude, kad bi se postulirao i nepogrešivi junak, događaji koje bi ovaj junak pokrenuo na kraju bi dospjeli u ruke pogrešivih smrtnika. Postoji li boljeg načina da se uništi civilizacija, društvo ili rasa nego prepustiti ljude divljim oscilacijama nastalima kao posljedica prepuštanja odlučujućih sudova i odluka superjunaku? “ (citat iz intervjua s Frankom Herbertom, publiciran u Omni Magazineu, srpanj 1980.)

Kronologija svemira Dine

Povijest Dininog svemira počinje u dalekoj budućnosti čovječanstva nekih 10 000 godina od našega vremena i kroz period od najmanje 16 000 godina prati znatne promjene u društvenim, političkim i religijskim strukturama, te napredak tehnologije i evoluciju čovječanstva. Serijal konkretno pokriva 6 povijesnih era:

> Butlerijanski Jihad (Butlerijanski Džihad, Najezda strojeva, Bitka za Corrin)

Rat s mislećim strojevima je na vrhuncu! Vorian Atreid kao vrhovni vojni zapovjednik Lige svjetova niže pobjede, a obitelj Harkonnen podnosi najveću žrtvu za dobrobit čovječanstva. Genijalni fizičar Holtzamann stvara tehnologiju nabiranja prostora koja omogućava trenutačno putovanje između planeta. Nastaju eugeničke organizacije Bene Gesserit, Svemirski Ceh i Mentati. Prvi Zensuniji naseljavaju Arrakis i nastaje ponosan narod Fremena. Frankyn Corrino polaže temelje budućeg međuzvjezdanog carstva….

> Carstvo Kuće Corrino (Dina: Kuća Atreida, Dina: Kuća Harkonnen, Dina: Kuća Corrino)

Carska Kuća Corrino spletkari kako u potpunosti preuzeti vladavinu nad Carstvom kontrolirajući protok melangea. Uzgojni program Bene Gesserita se bliži svom vrhuncu. Sukobu konstitutivnih sila Carstva prethodi rasplamsavanje tisućljetne vendette između Kuća Atreida i Harkonnen. Ključ vlasti nad Carstvom leži u pijesku Arrakisa.

dune-movie.jpg Uspon Atreida i Carstvo Paula Atreida (Dina, Mesija Dine)

Voljom osamdeset prvog Padishah Cara Shaddama Corrina IV u dosluhu s Harkonnenima pripremljena je lukava zamka za Kuće Atreida. Mladi Paul, istrgnut iz poznatog svijeta, uči preživjeti na nepraštajućem pijesku Dine/Arrakisa među ponosnim Fremenima čekajući dan osvete za smrt svoga oca. Hirom sudbine ili nespoznatljivom voljom Providnosti svi sudionici ove kozmičke igre prijestolja okupljaju se na Dini dok Paul Muad'Dib, Kwisatz Haderac, svragava Shaddama IV te postaje novi vladar Carstva Poznatog Svemira i vodi Fremene u osvetnički Džihad…

> Vladavina i pad Božanskog Cara Dine Leta II Atreida (Djeca Dine, Božanski Car Dine)

Paul ne mogavši postati ono što je budućnost u njegovim vizijama od njega zahtijeva odlazi sam u pustinju da se više nikada ne vrati. Sada je na njegovom sinu Letu II da učini ono što je potrebno kako bi čovječanstvo preživjelo. Leto postaje hibrid čovjeka i pješčanog crva i tiranski vlada Carstvom slijedećih 3500 godina kako bi budućim naraštajima pokazao slabosti sustava u kojemu vlada samo jedan autoritet, civilizacije u potpunosti ovisne o melangeu.

> Raštrkavanje i nastanak Štovanih Majki (Heretici Dine, Chapterhouse: Dune)

Kao što je Leto II i predvidio, po njegovoj smrti događa se Raštrkavanje, ogromna selidba nakon koje je broj naseljenih planeta sto puta veći nego onih u Starom Carstvu. Također kao rezultat Letovog osobnog uzgojnog programa Atreidi postaju nevidljivi za bilo koji oblik predviđanja budućnosti. Sada je opstanak čovječanstva u predstojećem konačnom sukobu osiguran. Ravnoteža moći u Starom Carstvu podijeljena je između Ixijanaca, Bene Tleilaxa i Bene Gesserita. Moć Svemirskog Ceha zauvijek je skršena izumom strojeva sposobnih navigirati tokom nabiranja prostora.

> Konačni rat s uskrslim mislećim strojevima (The Road to Dune, Hunters of Dune, Sandworms of Dune)

Velik broj izbjeglica iz prostora osvojenih Raštrkavanjem preplavljuje Staro Carstvo donoseći sa sobom vijesti o nepoznatom neprijatelju u osvajačkom pohodu. Među izbjeglicama nalazi se posebno nasilna matrijarhalna organizacija Štovane Majke koja uništi Dinu atomicima i tako započinje rat s Bene Gesseritom koji završava ujedinjenjem dviju organizacija. Novo Sestrinstvo je jedina nada u predstojećem sukobu s nadolazećim neprijateljem, mislećim strojevima koji su prije toliko tisuća godina očajničkim činom izbjegli potpuno uništenje u Butlerijanskom Jihadu. Circle is complete!

Budućnost svemira

Dine Ove godine su na službenoj Dune webstranici, Brian Herbert i Kevin J. Anderson objavili kako ne namjeravaju stati s pisanjem romana o Dini. Heroes of Dune je naslov nove trilogije koja ima nastati nakon publiciranja posljednjeg romana iz originalne serije, Sandworms of Dune, napisanog po uputama pokojnog Franka Herberta. Radni naslovi nove trilogije su Paul of Dune, Jessica of Dune & Irulan of Dune, a ovaj dio serijala će se baviti ranim godinama Paula Arteida i vremenskim periodom između Dine i Mesije Dine.

Lois McMaster Bujold: Pustolovine Milesa Vorkosigana

Autor: Belmorn
bujold.jpgLois McMaster Bujold je rođena 1949. godine u gradu Columbus, u SAD-u. Ima dvoje odrasle djece, a trenutačno živi u Minneapolisu. Cijeli život je strastveni čitatelj, sama priznaje kako je već u devetoj godini počela čitati znanstvenu fantastiku, a kasnije i druge žanrove. Ozbiljno se počela baviti pisanjem tek kasnije u životu nakon što se udala i zasnovala vlastitu obitelj. Na sam čin pisanja potakao ju je primjer prijateljice iz srednje, danas poznate spisateljice Lillian Stewart Carl. Nakon nekoliko godina učenja 'spisateljskog zanata' konačno je završila svoj prvi roman Krhotine časti (1983.), potom je uslijedio Pripravnik za ratnika (1984.) i Ethan od Athosa (1985.). Sva tri romana otkupila je izdavačka kuća Baen Books.

    Slobodan pad donio joj je prvu nagradu Nebula (1988.), a Vorska igra (1991.) i Barrayar (1992.) osvojili su nagradu Hugo. Ples zrcala je istovremeno 1995. godine osvojio Hugo i Locus. Ostali romani iz serijala o Milesu Vorkosiganu redovito su dobivali nominacije za nagrade Hugo i Nebula.

    Godine 2001. publicirala je svoj prvi fantasy roman The Curse of Chalion kojim je Bujold prvi puta nominirana za The World Fantasy Award, a osvojila Mythopoetic Award za najbolji fantasy roman u kategoriji za odrasle. Nastavak serijala o svijetu Chalion Paladin of souls osvojio je nagrade Locus, Hugo i  Romantic Times 2003 Reviewers' Choice Award za najbolji fantasy roman. Treći nastavak ovog serijala  The Hallowed Hunt izdan je 2005. godine.  

Svemir Milesa Vorkosigana

 

Crvotočni Neksus

 
   
U Vorkosiganovom svemiru između planeta se putuje kroz crvotočine, peterodimenzionalne prostorne anomalije. Putovanje kroz crvotočinu je trenutačno, iako skočni piloti koji preko neuralnih usadaka navigiraju brodovima tokom skoka kroz crvotočinu tvrde da put za njih traje više subjektivnih sati. Sustav crvotočina koji povezuje sve naseljene svjetove naziva se crvotočnim Neksusom. Skočne točke u/iz crvotočine čuvaju vojne stanice one političke sile u čijem se prostoru skočna točka nalazi, također služe i kao carina za dolazeće brodove.

Cvilizacije i kulture koje nastanjuju Neksus variraju u međusobnoj raznovrsnosti i do ekstrema.

Većina živi na planetima, no mnogi nikada ni ne stupe na tlo nekoga svijeta nego cijeli život provedu po raznim svemirskim stanicama i sličnim umjetnim habitatima poput Hegenske Osi.

U serijalu Miles posjećuje mnoge jedinstvene planete poput svemuške kulture na Athosu, pa tehno-liberlana Kolonija Beta i hegemonski nastrojenog Cetagandanskog Carstva, te gangstersko Jacksonovo Skrovište i akademskog Escobara uz još mnoge industrijske, poljoprivredne i gusarske planete.    

 

Barrayar

 
    Otprilike tri stotine godina prije Milesova rođenja Barrayar je naselilo 50 000 kolonista ruske, francuske, engleske i grčke nacionalnosti. Ubrzo nakon kolonizacije urušila se crvotočina koja je povezivala Barrayar s ostatkom Neksusa. Prepušteni sami sebi sljedećih nekoliko stotina godina, naseljenici razvili feudalnu kulturu sa sustavom vlasti sličnim onom europske aristokracije u 19. stoljeću. Car i njegovi grofovi, te niže plemstvo, su vladali planetom podijeljenim na 60 grofovskih okruga. Aristokracija se razlikuje od običnog naroda prefiksom Vor- ispred imena. Sam prefiks na ruskom znači “lopov” ili “gospodar lopova” što je na Barrayaru ironična istina bududći da su prvi Vorovi zapravo bili carski poreznici i računovođe, a kasnije evoluirali u ratničku kastu sličnu srednjovjekovnim vitezovima.

 
    Otprilike dvije stotine godina po urušavanju prvotne crvotičine Barrayar alternativnom crvotočnom rutom ponovno otkrije trgovački planet Komarr. Komarrani u zamjenu za određene trgovače ustupke dopuste osvajačkim ratnim brodovima Cetagandanskog Carstva prolaz do Barrayara. Unatoč cetagandanskoj tehnološkoj prevlasti Barrayarci odbiju invaziju, velikim djelom zahvaljujući i Milesovu djedu Generalu Grofu Piotru Vorkosiganu. Ova invazija je munjevitom brzinom gurnula još uvijek fedualno barrayarsko društvo na razinu visokotehnološke galaktičke civilizacije. Posljedica čega bijaše da se Barrayar pretvorio u respektabilnu vojnu silu dok mu narod nije ništa bolje živio nego kmetovi na srednjovjekovnoj Zemlji.

 
    Milesov otac, Admiral Aral Vorkosigan, osvojio je Komarr kako bi se Barrayar osigurao od mogućih invazija u budućnosti i vratio dug Komarru. Tada je i nezaluženo dobio nadimak “Komarrski Koljač” zbog pogubljenja 200 komarranskih vođa koje je bez admiralova znanja naredio njegov politički časnik (dotičnog je sam Admiral kasnije vlastitim rukama zadavio). Također, Aral Vorkosigan je otkrio i planet Sergyar koji je postao treći planet u sastavu Barrayarskog Carstva.

 

Lord Miles Naismith Vorkosigan

 

    Miles je jedan od najneobičnijih likova u povijesti znanstvene fantastike. U jednakoj je mjeri briljantan (posebno u vojnim taktikama i strategijama) i nepodnošljivo hiperaktivan. Konstantno se s kompulzivnom upornošću zbog svoje visine i tjelesnih slabosti nastoji dokazati okolini; ponekad s katastrofalnim posljedicama, ali u većini slučajeva svojom genijalnošću premošćuje sve prepreke.

     Na rodnom planetu Barrayaru Milesov je status u najmanju ruku neobičan, istovremeno je moćan plemić, nasljednik grofovske titule i potencijalno samog carskog trona, a istovremeno prezren zbog svoga izgleda kao „mutić“. Na Barrayaru naime vlada strah od bilo kojeg oblika genetske mutacije,

narodni običaji čak zahtijevaju da majka prereže vrat svome djetetu ako ima ikakvu tjelesnu manu koja bi upućivala na mutaciju. Miles često mašta o bijegu, ali ostaje zbog odanosti svojoj obitelji i vorskog osjećaja časti. 

     Situacije u koje ulijeće riješava „prvo laži, popravi kasnije“ strategijom manipulirajući ljudima oko sebe često pobjeđujući i na blef. Tako sa sedamnaest godina improvizacijom i prijevarom stvara Slobodne Dendarijske plaćenike, ovu svoju fantaziju uspijeva održati više od deset godina. Nakon misije na Jacksonovom Skrovištu i ne baš u potpunosti uspjelog kriogeničkog oživljavanja Miles više nije sposoban glumiti svoj alterego admirala Milesa Naismitha. Na pragu tridesetih prisiljen je krenuti novim putem daleko od opasnosti plačenićkog života, ali sada u džungli intriga, spletki i političkih manipulacija vorske elite u prijestolnici Vorbarr Sultani.

     Nova Milesova misija postaje osnovati obitelj istovremeno se snalazeći na novom poslu Carskog Revizora kojim ga imenuje Car Gregor nakon što se dokazao otkrivši urotu protiv šefa Carske Sigurnosti Simona Illyana. Njegovo osvajanje srce Ekatarine Vorsoisson opisano u romanu Građanska dužnost kulminira grandioznim vjenčanjem na sam blagdan Zimoslave i rođenjem nove generacije obitelji Vorkosigan.

            

Grof i grofica Vorkosigan

    Regent, a kasnije i premijer, Admiral grof Aral Vorkosigan, mlađi sin generala grofa Piotra Vorkosigana junaka Cetagandskog rata, bio je najmlađi admiral u Barrayarskoj Carskoj Vojnoj Službi ikad. U mladim danima, poput većine Vorova, započeo je vojnu karijeru poštujući obiteljsku tradiciju. Bez sumnje najbriljantniji strateg na cijelom Barrayaru, a moguće i jedan od najboljih u cijelom crvotočnom neksusu. Vodio je invaziju na Komarr, sudjelovao u Escobaranskoj Ekspediciji, a u starim danima preuzeo službu potkralja Sergyara. Redovito je opisivan kao čovjek prosječne visine, nabijen, ne baš posebno zgodan, ali nedvojbeno karizmatična ličnost velikog autoriteta.

    Grofica Cordelia Naismith Vorkosigan porijeklom iz Kolonije Beta, Aralova je žena i Milesova majka. Odgojena na liberalnim i pacifističkim vrijednostima, kao kapetanica istraživačkoga broda Betanskog Ekspedicijskog Korpusa, upoznaje kontraverznog Arala Vorkosigana tokom talačke krize na novootkrivenome planetu Sergyaru. Kroz niz smrtonosnih situacija ovaj se neskladan par zaljubljuje i eventualno vjenča. Tokom Milesove trudnoće, Aralovi politički suparnici otrovali su je soltoksinskim bojnim plinom. Zbog tog incidenta Miles se rodio s tetratogenetskim poremećajem rasta kostiju zbog kojeg nikada nije dosegnuo svoju punu visinu, a i kosti su mu ostale abnormalno lomljive. Aralov otac, grof Piotr Vorkosigan, stoga je odbio djetetu dati svoje ime, pa je Miles dobio ime po svom drugom djedu, Cordeijinom ocu.

    Jake osobnosti oca, majke i djeda koji je eventulano prihvatio svog deformiranog unuka znatno su utjecale na Milesa tokom njegova psihičkog razvoja. Vrlo je vjerojatno kako velik dio Milesove motivacije dolazi upravo iz podsvjesne želje da se dokaže vrijednim svoje obitelji. I mnogi drugi likovi poput narednika Botharija, njegove kćeri Elene, komodora Kouldeke, Kya Tunga, šefa CarSiga Simona Illyana, Bela Thornea, Eli Quinn i narednice Taure utjecali su na Milesa tokom različitih razdoblja njegova života.     

Ivan Vorpatril

    Nijedan Milesov opis ne bi bio potpun bez “tog idiota Ivana”. Lord Ivan Vorpatril je Milesov bratić, jedan od najstarijih prijatelja i redovita žrtva svih njegovih manipulacija. Ivan je sve što Miles nije – visok, zgodan, atletski građen i naizgled ne baš bistar. Bilo koja mu uniforma stoji kao salivena i na Milesov vječni užas veliki je zavodnik… Tokom Vordarianova pretendenstva Cordelia Vorkosigan je spasila život njemu i njegovoj majci, lady Alys. Odrastao je gotovo kao Milesov brat i razumije ga bolje nego itko drugi. Vječno se žali kako je Milesov “magarac”, ali bez pogovora slijedi njegovo vodstvo. Na prvi pogled čini se manje inteligentnim nego što bi trebao biti, no u više prilika je pojasnio kako nije baš dobra ideja izgledati prebistrim ako si potencijalni nasljednik Carskog trona. Naime poslije Milesa I njegova oca, Ivan je treći po redu nasljednik carske titule.    

J. R.R. Tolkien: Hurinova djeca

Autor: Belmorn

hurinova_djeca.jpg

Mnoge je fanove sigurno razveselila činjenica da će napokon moći pročitati Hurinovu djecu, priču čije su djelove imali priliku čitati u Nedovršenim pripovjestima i Silmarillionu. Ovo je kompletna tragična pripovjest o Túrinu Turambaru i njegovojsestri Nienor. Njihovog ponosnog oca Húrinaje zarobio mračni gospodar Morgoth, kako bi od njega otkrio tajne. Pošto je Húrin bio častan čovjek, a ne izdajica, Morgoth ga je prokleo da gleda njegovim očima i čuje njegovim ušima zbog čega je vidio samo zlu i iskrivljenu sliku svijeta. Tako je Húrin bio prisiljen nemoćno promatrati sve tragedije i nedaće koje su zadesile njegovu obitelji.
 
Knjiga je pisana za sve ljubitelje Silmarilliona, i koncentrira se isključivo na preciznu interpretaciju događaja, tako da izostaje opisa krajeva i likova, iako autor povremeno zorno predočava vremenske uvijete određenih dana.

Radnja je, unatoč nestalnosti, naivna i pusta te punan epotrebnih detalja koji služe isključivo za zamaranje čitatelja. Neka poglavlja su potpuno nepotrebna za konačnu priču jer prenose događaje koji nisu ni oblikovali glavnog junaka, ni donjeli nekih promjena u njegovu svijetu.

Iako ima mnogo likova, većini se karakterna dubina svodi nadugo rodoslovno stablo ili fizički nedostatak (hromi ili likovi bez šake sunajčešći). Sporedni likovi su plošni, te se dijele na dobre ili zle, hrabre ili kukavice, što, iako odgovara nekom epu ili tragediji, ostavlja dojam da služe isključivokao statisti. Takav opis onemogućuje čitatelju da razvije mišljenje o likovima i njihovim postupcima, jer mu je sve servirano.

Húrinovu djecu je ilustrirao legendarni Alan Lee, koji je radio i na drugim Tolkienovim knjigama, kao i na njihovim filmskim ekranizacijama. Osim nekoliko ilustracija koje u boji zauzimaju cijelu stranicu, svako poglavlje počinje i završava jednom manjom u olovci.

Riječ je o djelu koje će vas oduševiti ili dosaditi, ovisno o ukusu, jer se s jedne stranen alaze pravi fanovi Tolkienovih djela, koji su uživali u istraživalnju povijesti i mitologije Silmarilliona ili su pročitali Hobbita previše puta. S druge strane je prosječan čitatelj, koji će biti razočaran Húrinovom djecom jer ne nalikuje njegovo predodžbi fantasy romana i ne zadovoljava sve standarde koje su moderni pisci u međuvremenu postavili.

Zoran Krušvar: Izvršitelji nauma Gospodnjeg

Autor: Belmorn

krusvark.jpgIzvršitelji nauma Gospodnjeg je dark fantasy roman Riječkog autora Zorana Krušvara koji se se bavi temama kao što su vampiri i ljudski odnos prema vjeri. Roman je tiskan 21. 4. 2007. u zagrebačkoj izdavačkoj kući Mentor, a projekt je sufinancirao odjel za kulturu grada Rijeke.

Radnja romana nema konstantni tok, nego čitatelja, iz poglavlja u poglavlje, seli iz jednog povijesnog perioda u drugi, time potpuno mijenjajući likove i radnju. Taj mozaični pristup pisanja stvara dojam filmskog omnibusa i dopušta čitatelju da bez obaveza uživa u priči koja se polako raspliće.

Dva osnovna motiva nalaze svoje mjesto u romanu. To su pripadnici reda Izvršitelja nauma Gospodnjeg i tajanstvena maska. Izvršitelji su svećenički red kojem je glavni zadatak borba protiv sotoninog okota, bilo u obliku vještice ili vampira. O masci, ili rogatoj kacigi se malo zna, osim da se pomoću nje može razgovarati s bogom.

Radnja počinje u starom Rimu, a završava u nama bliskoj budućnosti, gdje svjetske sile (i Slovenci) vode rat za Hrvatsku vodu. U početku pratimo malu djevojčicu i njenog strica Marcusa koji je radio kao kuhar i zabavljač prvo u Rimskoj vojsci, a potom i Istri, za Histarskog kralja Epulona. U Istri Marcus prisustvuje nastanku vampirskog roda koji je usko vezan uz rogatu kacigu. Priča nas kasnije vodi kroz vrijeme, ali se uglavnom ne miče s područja Istre s kojom je autor očito jako vezan. Kaciga se gubi kroz vrijeme i često mijenja vlasnike, a koji ju interpretiraju svatko na svoj način.

Roman uspješno izbjegava stereotipe većine vampirskih priča, a oni se ne pojavljuju imenom do polovice romana. Autor je čak i osmislio drugačiju i kreativnu varijantu nastanka vampira koja nije vezana ni uz Judu ni Kaina, kao ni ostale kršćanske likove, što je pohvalno jer su vampirski romanu uglavnom zaglibili vezajući se isključivo uz Bibliju.

Iako su neki od njegovih likova bestijalni ili poremećeni, Krušvar ima jako dobru kontrolu nad njihovom psihom, u svakom trenutku pogađajući njihove poteze, ambicije i emocije. Njegov stil pisanja, koji se često mijenja iz prvog u treće lice, daje likovima karakter i dodatan osjećaj dubine.

U svakom slučaju preporučam ovu knjigu svima koji vole hrvatsku fantastiku jer su Izvršitelji nauma Gospodnjeg vrhunski primjer kojeg bi se i drugi trebali držati.

Thom Hartmann: Najveća duhovna tajna svih vremena

Autor: Nea

pic_cl_najvecatajna_01.gifThom Hartmann je doista vrlo osebujan čovjek čiji su rad i djelo ne samo dojmljivi nego izuzetni. On je inovator na poljima psihijatrije, ekologije i ekonomije. Bio je ravnatelj programa za djecu s emocionalnim problemima i zlostavljanu djecu pa je u sklopu te svoje misije sudjelovao u mnogim projektima koji su pomagali djeci Indije, Kolumbije, Ugande, Australije i SAD-a. Jedno vrijeme radio je i kao psihoterapeut.

Posvetio se boljem poznavanju ponašanja ljudi s takozvanim Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) te postavio revolucionarnu hipotezu "lovac/poljoprivrednik" koja je mnogo toga pojasnila o toj pojavi. Svojedobno je bio gost nastavnik u Goddard koledžu u Vermontu sudjelujući u izradi modela "starija/mlađa kultura" kao rješenja mnogih svjetskih ekoloških problema. Taj model upućuje na to da mnogi naši problemi imaju korijen u vremenu prije mnogo tisuća godina.

U svom spisateljskom opusu za sada ima četrnaest knjiga prevedenih na brojne svjetske jezike, knjiga o kojima se pisalo u uglednim svjetskim novinama kao što su The
Time, The Wall Street Journal i zbog kojih je gostovao u mnogim TV i radio emisijama. Zbog svoje “vizionarske uporabe informacijske tehnologije u stvaranju pozitivnih društvenih, ekonomskih i obrazovnih promjene u medicini.” jedna njegova knjiga nalazi se u stalnoj Smithsonian kolekciji. S druge strane njegova knjiga “Prorokov put” odvela ga je do pape Ivana Pavla II, a “Posljednji žar pradavnog Sunca” do Dalaj Lame. Njegove zadnje knjige su "Screwed: The Undeclared War Against the Middle Class," “The Edison Gene,” “The Last Hours of Ancient Sunlight,” “Unequal Protection: The Rise of Corporate Dominance and the Theft of Human Rights,” "We The People: A Call to Take Back America," i "What Would Jefferson Do?"

U Hrvatskoj su objavljenje tri njegove knjige:  “Najveća duhovna tajna svih vremena”, “Posljednji žar pradavnog Sunca” i “Prorokov put”.   

 


“Najveća duhovna tajna svih vremena”

pic_cl_najvecatajna_02.gifKnjiga započinje sasvim uobičajeno. Mladi novinar Paul ostaje bez posla, a nakon telefonskog razgovora s djevojkom shvaća da sada više nije niti na njenom popisu poželjnih individua. Lutajući ulicama New Yorka nađe se pred nadolazećom nesrećom u kojoj kamion jureći hita prema djevojčici koja se nalazi na sredini ceste. Razmišljajući o tome što poduzeti, a istovremeno svjestan da će spašavajući je izgubiti svoj život, Paul kreće prema sudbini. Odgurujući djevojčicu dalje od kamiona osjeti ruke oko svojega tijela koje ga nose dalje od smrtonosnog udarca i on ostaje ležati nepovrijeđen pored djevojčice čiji je život spasio. A tada počinje priča...

Postoje knjige koje nam, htjeli mi to ili ne, pruže drugu percepciju mišljenja o stvarima koje nam se čine koliko toliko poznatima, o događajima o kojima je samo naizgled sve rečeno. Jedna od takvih knjiga je i “Najveća duhovna tajna svih vremena”. Knjiga o vjeri čovječanstva. Knjiga čija vrijednost i duboki smisao leži u činjenici koja povezuje sve vjere svijeta odvajajući ih od religije i religijskih institucija i ostavljajući nam samo uvid u riječi mistika iz svih razdoblja povijesti ljudskog roda. Ovo nije knjiga o kršćanstvu, judaizmu, budizmu i inim religijama, ovo je knjiga o Bogu, Čovjeku i Tajni. A kako sam pisac reče: „Tajna o kojoj je riječ ujedno i u tolikoj mjeri nije tajna da je to nevjerojatno. Otkriti će ti je svaki šaman na ovom svijetu, otkrivali su je svi proroci, Isus je govorio o njoj. Šačica plemena preostalih u prašumama, džunglama i ravnicama svakodnevno je izvikuje tvojemu svijetu, dok tvoja kultura uništava njihove domove i tvoj kisik. O tome su prije šest i sedam tisuća godina pisali utemeljitelji hinduizma. Prije pet i četiri tisuće godina o njoj su govorili hebrejski proroci, potom Buddha prije gotovo tri tisuće godina, Isus prije dvije tisuće godina i Muhamed u proteklih tisuću godina, a sada ti imaš priliku doznati je. Ispočetka. Ista se poruka pojavi svakih nekoliko stoljeća, ali često zaogrnuta naizgled različitim riječima ili metaforama. No, čudno je da većina ljudi ne može zamisliti da je to moguće, ili je ne čuju, ili je institucije, koje su preuzele organizirane religije, zatrpavaju tolikim slojevima besmislica da se doima izgubljenom.”

Ljepota ovoga djela je u tome što je prožeto optimizmom, što ne osuđuje pojedinca nego mu daje jedan drugi uvid u već postojeće i zadane općeprihvaćene činjenice te slobodu da sam odluči hoće li krenuti dalje ukazanim putem ili ostati na svojoj strani tako dobro poznate ulice. Promišljajući o Bogu Hartmann ga ne imenuje, ne određuje mu spol, ne stvara mu obličje i ne stavlja ga u okvire kako to čini religija dajući mu opise koje čovjek može pojmiti. Zbog toga je jako malo knjiga poput ove u kojima, vjera u nešto izvan nas, nikada nije bila bliža čitatelju.

„Stvoritelj Univerzuma je ljubav i dobro – i ništa više. Zlo nije 'drugi bog' ili drugo lice Stvoritelja, već odsutnost povezanosti sa Stvoriteljem, baš kao što tama nije suprotnost svjetlosti ili druga strana svjetlosti, već odsutnost svjetlosti.”

Biografski podaci preuzeti sa: http://www.thomhartmann.com/

Eoin Colfer: Artemis Fowl - The Arctic Incident

Autor: Belmorn

artemis2.jpgArtemis, sada trinaestogodišnjak, odustao je od potrage za nestalim ocem. No, tada mu e-mailom dolazi video - njegov otac je zatočenik ruske mafije na Arktiku! Da bi stvar bila još bolja, osim što je na listi traženih za krađu zlata u vilenjačkom svijetu, sada ga progone i zbog krijumčarenja visoke tehnologije goblinima. Po mojem mišljenju nešto slabiji nastavak, ali još uvijek vrijedan vaše pozornosti.

Eoin Colfer: Artemis Fowl - The Eternity Code

Autor: Belmorn

artemis3.jpgNakon što je spasio oca i kolko-tolko uspostavio red u obitelji, Artemis je prisiljen dane provoditi u internatu, zagorčavajući život tamošnjim profesorima, ravnatelju i psihijatrima. No, ništa od toga ga ne spriječava da i dalje kuje planove. Nelegalne naravno. Napravio je super-računalo, C Cube, od ukradene vilenjačke tehnologije što to računalo čini u potpunosti superiorno svim ljudskim računalima. A kada se sastane s čikaškim biznismenom Jonom Spirom da mu pokaže, i pokuša prodati, C Cube, stvari krenu po zlu. Spiro postavlja zasjedu i krade kocku. U pokušaju da ju vrati, shvaća da mu je Spiro i više nego dorastao; ima nemoguće osiguranje čak i za samog Artemisa: provjeravanje otisaka prstiju, naoružanu stražu, mafiju i to samo za početak. Shvaćajući da bi, ukoliko ne vrati kocku, moglo doći do rata među vrstama, Artemis je prisiljen tražiti pomoć vilenjaka...
Treća knjiga u serijalu sličnija je prvoj, Artemis je ponovno mali pokvareni kriminalac i ne baš u najboljim odnosima s vilenjacima. Nažalost nije još prevedena na hrvatski, no engleska verzija dostupna je u Algortmu ili Tamarisu po cijeni od 77kn.

Eoin Colfer: Artemis Fowl - The Opal Deception

Autor: Belmorn

artemis4.jpgObrisanog pamćenja, Artemis se ne sjeća ničega iz svojih prijašnjih avantura. Ali sada mu ta sjećanja pod hitno trebaju. Određena zla vilenjakinja želi osvetu, a osoba koja zna najviše o njoj i koja ju može spriječiti, Holly Short, je optužena za ubojstvo. Kako bi ju spasio, Artemis treba dokazati njezinu nevinost i pomoći kleptomanskom patuljku da pobjegne iz zatvora. A nakon toga ostaje mu samo sitnica kao što je luda Opal i njezini sljedbenici. Svi ovise o Artemisu Fowlu. A on ovisi o patuljku s problemima u probavi.
Priča četvrte knjige u serijalu zapravo se nastavlja na drugu te je po cjelokupnom ugođaju zapravo mješavina sve 3. Dostupna je u Algoritmu za 48kn (američko izdanje) ili 60kn (englesko izdanje).

Eoin Colfer: The Artemis Fowl Files

Autor: Belmorn

artemis5.jpgOvako izgleda 5. knjiga iz serijala o Artemis Fowlu "Lost Colony" koja je izašla u rujnu 2006. godine.
Recenzija još ne postoji, ali zato pročitajte sve o dodacima koji su izašli između priča...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

artemis6.jpgOsim serijala, tu je još i vrsta dodatka. The Artemis Fowl Files. Sadrži dvije kratke priče, jednu o Holly Short, smještenu prije prve knjige, a drugu o Mulchu Diggumsu i Artemisu, smještenu između prve i druge knjige. Osim te dvije priče, tu je još i križaljka, osmosmjerka, karta vilenjačkih prometnih mjesta, i još nekoliko zabavnih stvari, tekstova i crteža. A ako vam ni to nije dovoljno, na dnu svake knjige (nažalost ne i u hrvatskim izdanjima) postoje poruke napisane na Gnommishu (jeziku vilenjaka; prva i četvrta knjiga), kentaurskom (druga knjiga) i Eternity Code-om (treća knjiga) koje možete dešifrirati koristeći predložak dan negdje u knjizi (osim za četvrtu knjigu, trebate ili imati prvu, ili pogledati na službenim stranicama).

 

 

Eoin Colfer: Artemis Fowl

Autor: Belmorn

artemis-hr.jpg
U prvoj knjizi se upoznajemo s Artemisom i njegovim tjelohraniteljem prigodnog imena - Butler. Butler je profesionalac u svom poslu, prošao je najrigoroznije treninge i beskrajno je odan Artemisu, pomaže mu u svakoj spletki ili zločinu koji Artemis smisli. Ovoga puta to je nešto potpuno neočekivano - Artemis, čvrsto uvjeren da postoje vile, odlučuje oteti jednu i tražiti tonu vilenjačkog zlata za otkupninu! Artemis ne bi bio Artemis da mu to ne uspije, ali dolazi do malenih komplikacija - oteo je Holly Short, pripadnicu specijalne vilenjačke policijske postrojbe i konačno našao nekog sebi ravnog.
Knjiga je iznimno zabavna, puna akcije i duhovitih dijaloga, a šuška se da će se raditi i film, iako to nije potvrđeno, a ni na IMDBu ne postoji zapis o tome. Sve u svemu, ovo je knjiga u kojoj ima nešto za svakoga - radnja je u sadašnjosti, veliki broj likova je iz irske mitologije, a ima i tehnologije koja kao da je izašla iz nekakvog SF filma.
Zanimljivo je spomenuti da je Colfer svoja mitološka bića razvrstao u malo drukčije kategorije nego što smo navikli: postoje ljudi (humans), trolovi (trolls) i vile (faeries). A kod vila zatim imamo elves (ono što mi podrazumijevamo kad kažemo leprechaun), sprites (isto kao elves, ali imaju krila i mogu letjeti), dwarves (iako nešto drukčiji patuljci od "uobičajenih"), pixies (slično kao elves, ali izgledaju više kao djeca), centaurs, goblins, gremlins i gnomes. Više o svakoj rasi možete pronaći ovdje.

 

 

Hrvatsko izdanje u prijevodu Dubravke Petrović izgleda ovako, a možete ga kupiti u Algoritmu ili nekoj drugoj boljoj knjižari za 99kn.

Sporazum o jedinstvenoj cijeni knjige

Autor: ns1

mink.jpg

Prije mjesec dana, 9.3.2007., Ministarstvo kulture, ministarstvo znanosti, ministarstvo gospodarstva i Hrvatska obrtnička komora su donjeli SPORAZUM O JEDINSTVENOJ CIJENI KNJIGE!
Napokon se nešto radi i na polju izdavanja i uređivanja tog tržišnog djela. Sudeći prema sporazumu više nećemo morati skakati do trgovačkih centara da bi uštedili 10ak kuna po knjizi nego ćemo kupovati knjige po jedinstvenim cijenama u bilo kojoj trgovini ili knjižari.
Cilj Sporazuma je sniziti sadašnje cijene nekih knjiga, a samim time i povećati dostupnost knjiga u svim djelovima Hrvatske.
Prema Sporazumu svi krajnji kupci kupuju knjige prema istim cijenama koje su ili otisnute na koricama ili na neki drugi način posebno istaknute na koricama. Cijene određuje nakladnik i važeće su 12 mjeseci nakon izdavanja knjige, a u Imresumu knjige nakladnik je dužan objaviti vrijeme i mjesto izdavanja. Nakladnik može za svojeg životnog vijeka promjeniti cijenu, ali onda se ta cijena mijenja na svim prodajnim mjestima u Hrvatskoj.
Sajmeni popusti mogu biti maksimalno 20%, a jedinstvena cijena ne vrijedi za knjige na stranom jeziku koje nisu izdane u svrhu prodaje u RH. Da to znači da se cijene u Algoritmu neće previše promjeniti.

Ukratko, svi prodavatelji, bili oni fizičke osobe tipa štandovi na ulicama i slično ili pravne osobe, dužni su prodavati knjigu prema cijeni koja je jednaka na svim prodajnim mjestima, odnosno otisnuta na koricama knjige.

Sad nam preostaje samo da se nadamo kako će se Sporazuma pridržavati i kako ćemo napokon kupovati knjige prema prihvatljivim cijenama bez straha "A što ako je tamo bilo jeftinije?".

Ako vas zanima cijeli sporazum možete ga potražiti na stranicama Ministarstva Kulture Republike Hrvatske.

ns1

Iz kategorije

Slični članci

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona