Thom Hartmann: Najveća duhovna tajna svih vremena

Autor: Nea

pic_cl_najvecatajna_01.gifThom Hartmann je doista vrlo osebujan čovjek čiji su rad i djelo ne samo dojmljivi nego izuzetni. On je inovator na poljima psihijatrije, ekologije i ekonomije. Bio je ravnatelj programa za djecu s emocionalnim problemima i zlostavljanu djecu pa je u sklopu te svoje misije sudjelovao u mnogim projektima koji su pomagali djeci Indije, Kolumbije, Ugande, Australije i SAD-a. Jedno vrijeme radio je i kao psihoterapeut.

Posvetio se boljem poznavanju ponašanja ljudi s takozvanim Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) te postavio revolucionarnu hipotezu "lovac/poljoprivrednik" koja je mnogo toga pojasnila o toj pojavi. Svojedobno je bio gost nastavnik u Goddard koledžu u Vermontu sudjelujući u izradi modela "starija/mlađa kultura" kao rješenja mnogih svjetskih ekoloških problema. Taj model upućuje na to da mnogi naši problemi imaju korijen u vremenu prije mnogo tisuća godina.

U svom spisateljskom opusu za sada ima četrnaest knjiga prevedenih na brojne svjetske jezike, knjiga o kojima se pisalo u uglednim svjetskim novinama kao što su The
Time, The Wall Street Journal i zbog kojih je gostovao u mnogim TV i radio emisijama. Zbog svoje “vizionarske uporabe informacijske tehnologije u stvaranju pozitivnih društvenih, ekonomskih i obrazovnih promjene u medicini.” jedna njegova knjiga nalazi se u stalnoj Smithsonian kolekciji. S druge strane njegova knjiga “Prorokov put” odvela ga je do pape Ivana Pavla II, a “Posljednji žar pradavnog Sunca” do Dalaj Lame. Njegove zadnje knjige su "Screwed: The Undeclared War Against the Middle Class," “The Edison Gene,” “The Last Hours of Ancient Sunlight,” “Unequal Protection: The Rise of Corporate Dominance and the Theft of Human Rights,” "We The People: A Call to Take Back America," i "What Would Jefferson Do?"

U Hrvatskoj su objavljenje tri njegove knjige:  “Najveća duhovna tajna svih vremena”, “Posljednji žar pradavnog Sunca” i “Prorokov put”.

“Najveća duhovna tajna svih vremena”

pic_cl_najvecatajna_02.gifKnjiga započinje sasvim uobičajeno. Mladi novinar Paul ostaje bez posla, a nakon telefonskog razgovora s djevojkom shvaća da sada više nije niti na njenom popisu poželjnih individua. Lutajući ulicama New Yorka nađe se pred nadolazećom nesrećom u kojoj kamion jureći hita prema djevojčici koja se nalazi na sredini ceste. Razmišljajući o tome što poduzeti, a istovremeno svjestan da će spašavajući je izgubiti svoj život, Paul kreće prema sudbini. Odgurujući djevojčicu dalje od kamiona osjeti ruke oko svojega tijela koje ga nose dalje od smrtonosnog udarca i on ostaje ležati nepovrijeđen pored djevojčice čiji je život spasio. A tada počinje priča...

Postoje knjige koje nam, htjeli mi to ili ne, pruže drugu percepciju mišljenja o stvarima koje nam se čine koliko toliko poznatima, o događajima o kojima je samo naizgled sve rečeno. Jedna od takvih knjiga je i “Najveća duhovna tajna svih vremena”. Knjiga o vjeri čovječanstva. Knjiga čija vrijednost i duboki smisao leži u činjenici koja povezuje sve vjere svijeta odvajajući ih od religije i religijskih institucija i ostavljajući nam samo uvid u riječi mistika iz svih razdoblja povijesti ljudskog roda. Ovo nije knjiga o kršćanstvu, judaizmu, budizmu i inim religijama, ovo je knjiga o Bogu, Čovjeku i Tajni. A kako sam pisac reče: „Tajna o kojoj je riječ ujedno i u tolikoj mjeri nije tajna da je to nevjerojatno. Otkriti će ti je svaki šaman na ovom svijetu, otkrivali su je svi proroci, Isus je govorio o njoj. Šačica plemena preostalih u prašumama, džunglama i ravnicama svakodnevno je izvikuje tvojemu svijetu, dok tvoja kultura uništava njihove domove i tvoj kisik. O tome su prije šest i sedam tisuća godina pisali utemeljitelji hinduizma. Prije pet i četiri tisuće godina o njoj su govorili hebrejski proroci, potom Buddha prije gotovo tri tisuće godina, Isus prije dvije tisuće godina i Muhamed u proteklih tisuću godina, a sada ti imaš priliku doznati je. Ispočetka. Ista se poruka pojavi svakih nekoliko stoljeća, ali često zaogrnuta naizgled različitim riječima ili metaforama. No, čudno je da većina ljudi ne može zamisliti da je to moguće, ili je ne čuju, ili je institucije, koje su preuzele organizirane religije, zatrpavaju tolikim slojevima besmislica da se doima izgubljenom.”

Ljepota ovoga djela je u tome što je prožeto optimizmom, što ne osuđuje pojedinca nego mu daje jedan drugi uvid u već postojeće i zadane općeprihvaćene činjenice te slobodu da sam odluči hoće li krenuti dalje ukazanim putem ili ostati na svojoj strani tako dobro poznate ulice. Promišljajući o Bogu Hartmann ga ne imenuje, ne određuje mu spol, ne stvara mu obličje i ne stavlja ga u okvire kako to čini religija dajući mu opise koje čovjek može pojmiti. Zbog toga je jako malo knjiga poput ove u kojima, vjera u nešto izvan nas, nikada nije bila bliža čitatelju.

„Stvoritelj Univerzuma je ljubav i dobro – i ništa više. Zlo nije 'drugi bog' ili drugo lice Stvoritelja, već odsutnost povezanosti sa Stvoriteljem, baš kao što tama nije suprotnost svjetlosti ili druga strana svjetlosti, već odsutnost svjetlosti.”

Biografski podaci preuzeti sa: http://www.thomhartmann.com/