Nakladnik: Allen & Unwin
Broj stranica: 418
Prevoditelj na engleski: Judith Pattison
Jezik originala: njemački

EREBOS
ili Divide et impera

Siže: zlokoban puppet-master od svojih sljedbenika traži izvršenje manje ili više bezazlenih i naoko besmislenih djela u zamjenu za nešto što osobno jako žele, sve dok se ne zamrsi mreža podmetanja u krvavom finalu. Ne, nije riječ o Needful Things (Potrebne stvari) Stephena Kinga nego o Erebosu, staroj priči u novom ruhu. Ruku na srce, Erebos mnogo posuđuje i iz filozofije Fight Cluba, WoW svemira, Ghost in the Shell-a, itd. Plagijat? Ako i jest, spremno opraštam. Erebos se čita na eks.

Što i kako: Iako iz pera jedne austrijanke, radnja knjige je smještena u današnji London (s razlogom!). Protagonisti su srednjoškolci među kojima se proširi tajna kompjutorska igra bazirana na misijama koje moraju uspješno obaviti kako bi im virtualni likovi jačali. Raspačavanje kopija igre obavlja se u kultnoj tajnosti i inzistiranju na anonimnosti igrača, čineći to zabranjeno voće utoliko slađim. Problemi, koji se naziru već online, eskaliraju kada se igranje prelije u stvaran svijet i ulozi povise. A kada se krene nazirati plan iza naoko nasumičnih incidenata i zadataka, panika se prošiti i među onima koji su do sada revno igrali. Pitanje tko se s kime doista igra odjekuje sve glasnije kako se klupko odmata dok dosadašnji igrači bespomoćno gledaju i mi konačno saznajemo tko/što Erbos zaista jest.

Dok čitatelja vodi po razmeđi nadnaravnog (kao kod Kinga) i osvještene umjetne inteligencije (GITS), u njemu budi osjećaj paranoje, neizvjesnosti, opasnosti, tajnovitosti. Likovi su očito zabusali u preduboku vodu i pojma nemaju što sve u njoj živi, a Poznanski je uspjela pridobiti čitatelja da suosjeća s njihovim strahovima, da je u žarištu s njima. Radnja je vrlo dinamična ali i dobro balansirana, neumorna, skreće u neočekivanim smjerovima i ne dozvoljava puštanje volana – u ovom slučaju knjige. U priči se, osim glavne fabule, oslikavaju međusobni odnosi vršnjaka, prijatelja, razni likovi i njihove motivacije. Čak u pozadini uspije isplesti i ljubavnu priču, ubaciti pokoji fizički obračun, a laganje, nezdravu kompetitivnost i gubitak dodira sa stvarnošću da se i ne spominje. Nema što nema (ok, osim droge i jurnjave automobilima).

Dvije najbolje odrađene stvari u knjizi: nepredvidljivost i svaka neslučajna sličnost sa stvarnim svijetom. U opisu svakodnevnog života šesnaestogodišnjaka spominje se, osim škole, treninga, simpatija, školskih torbi, dosadnih staraca, i Facebook, Deviantart, Google, suficit tamnih vilenjaka u online/board kampanjama (haha)... moglo bi se tu svašta nabrojati. Utoliko je lakše uroniti u priču, povjerovati joj. Naravno, pomaže i to što je smještena u stvarnom gradu čije lokacije koristi, te što i ne pokušava biti spekulativna fikcija do samog kraja.

Ok, i treća stvar: ideja (spoiler ahead!). Kada se sve zbroji i oduzme, sama ideja umjetne inteligencije koja preslikava osobnost svoga tvorca i u stanju je s interneta izvući potrebite suptilne ali neprocjenjive podatke za manipulaciju živim ljudima, te smisliti dijaboličnu strategiju da iskoristi prikupljeni intel za svoj osvetnički pohod iz groba je vrlo zanimljiva spekulacija, ma kako labava bila na papiru u ova doba. Pravi demon u računalu.

Najveći minusi: Gameri, kojima fiktivni opisi online iskustva previše odudaraju od njihovih stvarnih. Ne bih znala. Za potrebe priče, rekla bih (amaterski) da su dovoljno uvjerljivi. Također, kraj je prije manje nego više plauzibilan, ali to jer je još uvijek riječ o modernom vremenu radnje. Za nekoliko godina, tko zna...

Zašto čitati: Iako je Young Adult? Jer je odlična zabava! Da, pati od nekih manjkavosti, ali u svojoj niši je za pet kopalja bolja od Sumrak sage i inih derivata. Također, mladima odlično demonstrira važnost vlastitog mišljenja, snage volje i integriteta pogotovo kontra pritiska vršnjaka i manipulacije, te kako je lako navući nezdravu naviku kod igara koje simuliraju život 'likova' i izgurati vlastiti život u drugi plan. Inače, i za ahem starije nije naodmet uzeti Erebos u ruke jer se, eto, zabavno sjetiti sebe u srednjoj školi a i zamisliti se nad idejom oko koje je ispričan.
Napredna tehnologija ne razlikuje se od magije. A tek crne magije....