Joe Abercrombie: Prvi zakon - Prije njihova vješanja

abercrombieIIAutor: Joe Abercrombie
Naslov knjige: Prvi zakon – Prije njihova vješanja
Format: 15,5 x 24 cm
Broj stranica: 474 str.
Prevoditelj: Anja Majnarić

Drugi dio trilogije Joea Abercrombiea Prvi zakon, pod naslovom Prije njihova vješanja izašao je u prosincu 2010. godine u izdanju Algoritma uz prijevod Anje Majnarić. Priču Abercrombie vješto nastavlja tamo gdje je u prvom dijelu čitatelja ostavio, bez prevelikih i nepotrebnih pauza, skokova ili digresija. Radnja knjige se nastavlja kroz četiri zapleta u kojima pratimo sudbine glavnih likova koje smo upoznali u prvom dijelu trilogije.

Inkvizitor Sand dan Glokta tako dobiva nov i iznimno opasan zadatak: poslan je u Dagosku, Unijinu koloniju na tlu Gurkhulskog carstva. Tamo bi trebao istražiti sudbinu svog prethodnika superiora Davousta, istražiti sumnje o zavjeri i pobrinuti se da Dagoska ne padne u ruke istim onim Gurkhulcima koji su od Glokte u zarobljeništvu učinili tek nakaznu sjenu čovjeka koji je nekad bio. Hoće li mu to poći za rukom? Na raspolaganju ima pomoć nekolicine vjernih i ne baš inteligentnih praktikala. Novaca za obranu već okruženog grada nema, Nadlektorova podrška je isključivo deklarativna, a zatvoreno vijeće Dagoske ga prima s velikom dozom skepticizma i nepovjerenja. Kao da to i nije dovoljno, upravo se u zatvorenom vijeću krije izdajica kojeg Glokta tek mora otkriti.

Ništa više razloga za optimizam neće imati ni major West, unatoč promaknuću koje dobiva. Dodijeljen mu je zadatak da prati princa prijestolonasljednika Ladislu u čuvanju pozicije kroz koju bi se Gurkhulski vojnici mogli provući iza leđa glavnini vojske. Ladisla bi tako trebao na laganiji način steći barem malo borbenog iskustva prije stupanja na prijestolje. No problem je u tome što je prinčevo neiskustvo u borbi obrnuto proporcionalno njegovim ambicijama za slavom, a rat je (da citiramo Abercrombiea) sve samo ne predvidljiv.

Bivši suborci Logena Devetprstog, Imena (Named Men) na čelu s Ruddom Trodrvašem ni sami zapravo ne znaju na čijoj su strani, kao što ne znaju ni to da je Logen još uvijek živ. No znaju zapravo to da se žele boriti protiv Bethodove vojske, a ova bi grupa prekaljenih boraca već trebala nekako pronaći način. Priča o njihovim avanturama je u nekim drugim recenzijama Abercrombieve knjige nepravedno bačena u drugi plan. Naime, iz žanrovske perspektive opisi borbe ovih nekadašnjih Bethodovih suboraca spadaju među zanimljivije dijelove knjige.

No glavna uloga, ako to tako možemo opisati, ipak pripada družini koju predvodi čarobnjak Bayaz. Ova skupina kreće na put preko čitavog kontinenta u potrazi za misterioznim predmetom, a put će im biti sve samo ne lagodan. Da bi problemi bili još veći, u ovoj skupini, koja mora preživjeti ludo opasan put, nitko nikome ne vjeruje. Ne samo to, već jedni na druge gledaju s otvorenim prijezirom i netrpeljivošću. Kako onda mogu uspjeti u svom pothvatu? Sjajnu plejadu likova osim prvog maga Bayaza čine još i bahati mladić Jezal dan Luthar, vječito namrgođena ratnica Ferro Maljin, neiskusni Bayazov naučnik Malacus Quai, ratnik sa sjevera koji još za života postaje tema legendi Logen Devetprsti i njihov navigator, Brat Dugostopi, čovjek koji ne zna zatvoriti usta.

Abercrombie i u drugom dijelu trilogije Prvi Zakon zadržava visok standard koji je u prvoj knjizi sam sebi postavio. Ne samo to – već zadržava i visok standard fantasy literature vješto se igrajući s njezinim već utvrđenim kanonima. U tom smislu Abercrombie tematski i nije pretjerano inovativan jer svoju priču izgrađuje koristeći se nekim već općim mjestima žanra. No to nipošto ne znači da je knjiga loša, dapače. Fantastični svijet srednjovjekovnog prizvuka koji je Abercrombie izgradio nije nimalo monotono i predvidljivo mjesto.

Već naveliko pohvaljena karakterizacija likova i u drugom je nastavku sjajna, a najrazrađenija je kod lika inkvizitora Glokte. S Gloktom se može suosjećati, mrzit ga, smijati mu se, a možda se u nekim dijelovima možete i poistovjetiti s njim. Inače, jedna zanimljivost je da je lik ciničnog inkvizitora Abercrombie osmislio dok je trpio nesnosne bolove u leđima; razmišljajući pri tome kakva bi osoba mogao postati ako ti bolovi nikad ne prestanu. O tome nas autor izvještava na svom blogu na kojem je dosta aktivan i na kojem dijeli svoje dojmove o raznoraznim knjigama, filmovima i video igrama s kojima si krati vrijeme.

Čitatelj koji je već naviknut na imaginativnu geografiju fantasy literature možda će se i razočarati jer u trilogiji Prvi Zakon karte ne postoje. Autor i o kartama piše na svom blogu, odnosno o svojim razlozima zašto ih je izostavio: 'Likovi u knjizi često nemaju pojma o tome što se događa – i nemaju precizne karte u rukama da im pomognu, zašto bi ih onda imao čitatelj?' Abercrombiev naglasak je na karakterizaciji likova i na iznošenju priče iz njihove perspektive. Time želi da čitatelj može 'namirisati znoj, osjetiti bol i razumjeti emocije' likova i staviti sebe u njihovu perspektivu; a ne da stalno prelistava knjigu tražeći gdje se koji lik točno na karti nalazi. Autorovi argumenti za izostavljanje karte su prihvatljivi, a na čitateljima je da odluče sviđa li im se takav pristup ili ne.

Još jedna pohvalna činjenica je autorov pristup u kojem izbjegava zamku da naraciju uokviruje u arhetipsku borbu dobra i zla. Priča je kod Abercrombiea slojevita i kompleksnija, a što se borbe dobra i zla tiče često i nejasna. Time uvijek ostavlja moment neizvjesnosti tako da čitatelj kroz knjigu prolazi s pozitivnim osjećajem iščekivanja. Osim toga, radnju često presijeca britkim i tamnim humorom (kojeg je, doduše, u drugom dijelu nešto manje) i on se u ovako zamišljenu knjigu izvrsno uklapa. Osim sitnijih detalja koji ne kvare ukupni dojam, prijevod na hrvatski je izvrstan.

S obzirom da se radi o autoru koji ima 37 godina možemo se nadati i njegovim budućim ostvarenjima. Zasad je dovoljno zaključiti kako je trilogija Prvi Zakon sasvim solidno ostvarenje fantasy literature što dokazuju i dobri plasmani knjiga na različitim top listama. Iako se možda ne nalazi na samom vrhu žanra, predstavlja kvalitetnu alternativu nekim razvikanijim (ekraniziranim) izdanjima i sigurno će u svijetu ljubitelja fantasy literature, ali i izvan njega, privući još pažnje.