Nakladnik: /
Format: audiobook
Uvez: /
Broj stranica: /
Prevoditelj: /
Jezik originala: /

Odlična knjiga za (ponovno) čitanje u prigodno apokaliptičnoj 2012. godini – godini kraja svijeta. Luciferov čekić daje svoju definiciju kraja svijeta koja je za neke više a za neke manje kataklizmična, ovisno o tome što tko smatra krajem. Ovo je knjiga prebogata po opsegu tema kojima se bavi, znanstveno-baziranim spekulacijama utkanima u radnju, zamršenim međuljudskim odnosima, a koja je u isto vrijeme i novela i memento na nevidljivi Damoklov mač koji nam visi iznad glava, studija o kataklizmičkim posljedicama udara meteora, priručnik za preživljavanje uz par natuknica o vojnim taktikama, romansa i simulacija promjena kulturalnih uzoraka u ljudskom društvu, solidna napetica i saga o usponu i padu Čovjeka.

Može se reći da se Luciferov čekić sastoji od dva dijela: pred i post apokalipse. Ono prije oslikava svijet kakvog poznajemo, ljude kakve svakodnevno susrećemo i život kakvog živimo. Ovdje radnja polagano ulazi u krešendo jer čitatelj do samog udara meteora nije siguran hoće li se on zaista dogoditi. Meteor se, kao nit poveznica, proteže kroz epizode u kojima upoznajemo pojedine protagoniste, te postupno dolazi u prvi plan i skreće fokus na sebe tek neposredno prije udara. Postapokalipsa je i dobra psihološka studija ponašanja ljudske životinje u stanju potpune anomije, ograničenih resursa i općeg nepovjerenja  (Smrt trave kao klasična žanrovska preporuka za navedenu tematiku), zatim spekulacija o političkim, geopolitičkim i geološkim konsekvencama sraza nebeskog bolida sa Zemljom.

Teško je naići na djelo takvog kalibra s toliko malo zamjerki.

Padajuće zvijezde nisu romantične

Spojler alert - meteor zaista udara u Zemlju.

Zaista nema smisla pisati recenziju za Luciferov čekić bez otkrivanja ove točke fabule. Ljepota ovog djela je upravo u tome što su si autori dobru polovicu knjige dali truda i, za vrijeme dok je meteor iz čestice praha u objektivu teleskopa polako rastao u nebeski čekić koji se naposljetku i sručio, upoznavali nas s likovima razasutim po Zemlji, koji u to doba ni slutili nisu što ih čeka. Dojam da se meteor iz gluhog svemira došuljao i posijao kaos dok su ljudi bili okupirani svojim sitničavim, mundanim i kratkovidnim okupacijama je odlično odrađen.

Likovi oko kojih se radnja fokusira su razasuti po svim stratama i nišama društva, vokacija, (arhe)tipova ličnosti i svaki od njih dobiva svoje ravnopravno mjesto i glas u tkanju fabule. Idealist znanstvenik, bogataš mecena, propovjednik fanatik, junak astronaut , reporter oportunist, zavodnica, političar poglavar, rezignirani izopćenik, emancipirana djevojka, žena koja zakulisno plete niti marionetama u prvom planu... Dok se čitatelj bavi njihovim pričama i međusobnim odnosima koji su prezentirani u fragmentarnim odlomcima što se izmjenjuju, meteor se u drugom planu prikrada i stupa na svjetlo pozornice tek kada je tik pred vratima, nemoguć za ignorirati. Same reakcije ljudi, kako se statističke vjerojatnosti udara približavaju potpunoj izvjesnosti, su životno i živopisno napisane. Radnja se zgušnjava i ubrzava do kolizije koja u trenutku briše svijet kakav znamo i uvodi nas u novi, neistraženih pravila, opasan, grozomoran, stvaran.

„Zar je već toliko loše, tako brzo?“

Pad meteora za rijetke preživjele (sretnike?) stubokom mijenja prioritete, način ponašanja, kriterije. Sreća određuje tko živi, a tko umire - a živi moraju naći načina da opstanu kako zbog sebe, tako i zbog cijelog ljudskog roda. Do tada nezamislivo kompromitiranje postaje svakodnevica, zakoni se rasplinjavaju, mute se granice moralnosti i javlja se opasnost da ljudska bića nestanu s planete Zemlje iako sporadični pripadnici homo sapiensa na njoj još uvijek obitavaju i životare.

Obzirom na 'godinu smaka svijeta', 2012., i popularna predavanja znanstvenika koji su se poigrali sa sličnim scenarijima kraha, interesantno je koliko su u knjizi znanstveno točni i detaljni opisi prilika koje bi zavladale planetom u slučaju pada meteora, u smislu promjene klime, razine vode, pomora biljnih i životinjskih vrsta.

Ovdje ističem najveću zamjerku Nivenovom/Pournellovom djelu – statistička vjerojatnost da se likovi, kao preživjeli, ponovno susretnu je praktički nepostojeća. Naravno, da bi poruka mogla biti prenesena i ova knjiga napisana ne samo do kraha već i do kraja, trebalo je malo prekrojiti likove i događaje po njenoj mjeri.

Ugrubo, druga se polovica knjige bavi golim preživljavanjem, oformljavanjem primitivnih saveza i održivih zajednica koje se bave uzgojem i prikupljanjem hrane i obranom od pojedinaca ili grupacija koje im pokušavaju oteti hranu i upotrebljive ostatke ostataka civilizacije. Kompleksna paleta likova svodi se na dva tabora u okolnostima ograničenih resursa i začinjenih ideologijom mržnje i straha. Iako nije posve mračna vizija budućnosti, nepovjerenje autora  u ljudsku ćud je evidentno jer tek u par tjedana nakon udara izbija rat.

Civilizacija je div na staklenim nogama

Ako je istinita premisa da svaki kompleksan sustav prirodno teži sve većoj kompleksnosti koja mu s jedne strane omogućava funkcioniranje a s druge ga čini nestabilnijim, te stoga prirodno gravitira slomu koji znači pojednostavljenje istog sustava (ili gravitira pojednostavljenju koje uzrokuje slom), onda radnju Luciferovog čekića ne možemo gledati kao smak svijeta već, analitički, kao pojednostavljenje kompleksne civilizacijske mreže. Naravno, to je slaba utjeha, kako za poginule, tako i za preostale.

Kako je sporo puzanje napretka civilizacije, a kako brzo njezino sunovraćanje! Tekovine koje uzimamo zdravo za gotovo u kaskadama zakazuju i za sobom vuku čovječanstvo u ponor divljaštva – tehnološkog, socijalnog, moralnog.  Borba za ravnopravnost, za prava sebe i drugih i za ono što nas čini ljudima u hipu ustupa mjesto borbi za iste stvari za koje se borio pračovjek.

Upozorenje ove knjige je da nismo niti svjesni kolike najbanalnije stvari uzimamo zdravo za gotovo, a da ne znamo kako stvari kojima se svaki dan služimo funkcioniraju, a kamoli kako da ih proizvedemo ili reproduciramo. Ona nas podsjeća da cijena civilizacije nije izražena samo u novcu ili resursima, već i u ljudskosti. Tehnologija, znanje, kultura su plod obilja, isto kao što je to i stupanj altruizma, i sve ima svoju granicu iznad koje se više ne može priuštiti. Apstraktna pitanja morala  i (de)humanizacije gube značenje pred konkretnom dilemom 'mi ili oni', a pasivno promatranje drugih kako pate ili umiru, nepomaganje i izbjegavanje kontakta postaje način opstanka.

Luciferov čekić je knjiga preporučljiva svima, bili ili ne ljubitelji spekulativne fikcije. Izbjegava patetiku i umjetne suze, puna je aktualnih referenci na ljude, događaje, stvari iz aktualne prošlosti i slijedi ju, više manje vjerno, do trenutka udara. Iz tog razloga u radnju je upleten i dio ostavštine Hladnoga rata, animoziteta Rusa prema Amerikancima i vice versa, koji je zanimljiv za promatranje s povijesne distance. Prije svakog poglavlja nalaze se prigodni citati raznih autora među kojima je osobito omiljen Roberto Vacca, poznat kao autor knjige The Coming Dark Age (1971.) koja govori upravo o hiper-kompleksnosti modernog zapadnjačkog društva kojemu zbog toga prijeti urušavanje u sebe sama i počiva na trendu survivalizma koji također ostavlja traga na fabuli Luciferovog čekića.

Ovo je knjiga za one koji imaju strpljenja pratiti kako se zapliće i raspliće klupko koje povezuje naoko nepovezane likove i njihove sudbine, one koji su se ikada bavili mišlju: „Što ako..?“, koji vole dobru napeticu i filmove katastrofe, knjiga za one koji vole znanstveno osnovan temelj fikcije, koji vole dobru priču i dobro ispričanu priču i one koji misle da su sigurni u svom balonu života kakvog poznaju. Posebno za ove potonje.