Broj stranica: 536
Dimenzije: 15,5 x 23 cm
Prijevod: Željka Somun
Jezik originala: Španjolski
Nakladnik: Fraktura
Godina izdanja: 2012.

Prvi puta izdan 2008. godine, roman Vremenska karta autora Palme treći je u nizu i najpopularniji. Radnja romana smještena je u viktorijansko doba, godinu 1888., a Palma za likove uzima kombinaciju stvarnih ličnosti i vlastitih invenata.

Roman započinje s Andrewom, mladim londonskim aristokratom spremnim da se ubije zbog smrti svoje nesuđene ljubavi, te prije no što to učini, njegov bratić nudi mu mogućnost: otputovati u prošlost i spasiti je. Andrew će tako otkriti povijesni sklop 1888. godine u kojem ideja putovanja kroz vrijeme doseže ekstremnu visinu. Znanstveno-fantastična priča se sastoji od tri dijela pokrenuta iz različitih perspektiva jednog slučaja; nošene su novim setom likova, ali se nadovezuju na protekla zbivanja i povlače bitne likove, da bi konačno završili jasnom slikom njihovih odnosa, rastućim iz poglavlja u poglavlje. Iz šireg gledišta, Vremenska karta je posveta struji žanra kojeg se zbivanjima i sam roman dotiče.

S veoma zanimljivim konceptom Palma će prvim dijelom romana privući pozornost, na to se svakako može računati. Prva trećina knjige čini nekoliko vrlo dobrih stvari. Najprije, Palmin jezik i stil čitatelja smjesta postavlja u ono doba, bilo po osjećaju stvarnosti viktorijanskog doba, bilo po osjećaju kakve ondašnji romani čitateljima nude. Potrebno je vrlo malo prije nego se počnete osjećati kao na ilustraciji knjige. Mada će izbirljivi uočiti tehničke nedostatke pisanja, poput nezgrapnog paragrafiranja ili obraćanja čitatelju, jedna "aroma" koja izvire iz riječi poticati će na čitanje. Po sebi, bila bi neuspješna, no nakon što zađete do dvjestotinjak stranica u roman, a već ste se susreli s karakterno mješovitom paletom likova i uočili kako Palma londonske stvarne ličnosti vješto integrira u radnju, nadalje njihove živote, djela i znanje koje o njima posjedujemo, pritom ne omogućujući čitatelju da sasvim iščita radi li se o igrama obmane ili faktičkoj radnji, knjiga zaista dobiva intrigantnu dimenziju, te ono najbitnije, isijava inteligentnošću.

Ali, u sadržaju slijede i kojekakvi problemi. Prvi dio knjige razotkriva cijeli koncept, stoga onog trenutka kada roman – svakako u prvom dijelu – potvrdi vaše spekulacije, ona bi nadalje trebala pasti u vodu jer postaje naprosto predvidljiva. Dovoljno je nekoliko prvih paragrafa iz druga dva dijela, pa da bi vam o njima bilo jasno, a prvi dio sadrži nekoliko detalja prema kojima lako shvatite da se radi o igri farsa, i to točno kakvim. Naravno, pokaže li vam se zanimljivom, nastaviti ćete je čitati, ali ako ovisite o iznenađenjima, ona su prvim dijelom zatučena.

Nadalje, bitno je istaknuti kako Palma dobar dio romana vrti oko pisca Wellsa, a od njega preuzima i narav njegovih romana onog vremena, pa je tako Vremenska karta prvenstveno "znanstvenofantastička romansa" koja se poigrava elementima misterija. Također, enormna količina stranica posvećena je opisivanju života stvarnih likova. Ako o tome nemate pojma, tekst je na mjestu, ali ako o tome znate nešto, trećina knjige zasigurno se može izbaciti. K tome, radi se o prilično suhoparnom nizanju događaja koji su ovoga ili onoga lika doveli do mjesta gdje sada jest, pa se ne može reći kako se radi o najboljem potezu, naročito kada iz londonske, stilski korektne radnje skače na užasno nebitne nizove činjenica.

Govorimo li o SF strani romana, očekujete li previše, premalo ćete dobiti. Ako pripadate skupini čitatelja koji mrze kada se dobro izgrađena fantastika razbija farsama, knjiga će vam biti i previše naporna. Problem je tu i s piščevim izravnim obraćanjem čitatelju na dva načina: prvo, obraćanje se integrira pri početku i kraju svake promjene perspektive radnje, što možda nekima neće smetati, ali drugima će doista biti djetinjasto, naročito kada si time razbija iluzije radnje. Drugo, otkriva SF dimenziju romana, pa se logički shvaća što jest, a što nije igra iluzija. Putovanje kroz vrijeme o kojemu se radi površno je istraženo i Palma u tu temu zapravo ne zalazi naročito duboko ili interesantno – osim ako o tome nikada u životu niste razmišljali ili čitali. Koliko se roman tog elementa dotiče, toliko je nemaštovit i teorijski nepokriven.

Konačno, Palmin roman je solidan rad, rad s manama, ali i dosta kvalitetnog materijala, prigodan širem spektru čitatelja.