Autor: Suzanne Collins
Godina izdanja: 2008-2010
Nakladnik: Kindle edition
Format: -
Uvez: -
Broj stranica: 454; 396;  455

Moj prvi dojam pri čitanju Hunger Games trilogije bio je revolt. Hunger Games je, u svojoj osnovi, očiti plagijat  vrlo značajnog djela koje je iz novele izrodilo film, odličnu mangu i, u svoje vrijeme, mnoštvo kontroverza. Riječ je o BATTLE ROYALE japanskog pisca Koshun Takamija koje samo za sebe zaslužuje zasebnu analizu. Nasreću, radnja Hunger Gamesa se nakon prve knjige odmiče od "posuđenog" dijela i kreće svojim tokom, iako u sebi do kraja sadržava elemente osnovne ideje Takamijevog djela. Vrlo je jeftino pobrati slavu na tuđoj zamisli koja nije bila toliko razvikana u zapadnom svijetu i kod ciljane publike/generacije za Collinsovu.

Također, čitajući Hunger Games na mjestima se teško oteti dojmu da je riječ o elaboratnom fanfictionu. Iskreno sam se iznenadila kada sam vidjela podatak da je S. Collins rođena početkom 60-tih jer sam, po načinu pisanja, očekivala manje zrelu osobu.

Međutim, Hunger Games je sa razlogom kategoriziran pod Young Adult fikciju i kao takvog ga treba čitati. Pisanje S. Collins nije bez talenta, štoviše, stil joj je pristupačan i tečan, radnja maštovita, a najveći plus su joj likovi koje je prikazala ljudski, u različitim fasetama i nijansama sivog. Teške teme odrađene su kroz prizmu teen angsta i svime što uz odrastanje ide, neizostavnim ljubavnim trokutom uz pregršt napetih okreta i opasnosti, a jednom kada se uzme u ruke, Hunger Games će se teško ispuštati do kraja koji je do konca neizvjesan i zaista solidno odrađen.

hungergamestrilogy

Paradigma u kojoj je Hunger Games trilogija smještena je distopijski, postapokaliptični scenarij u kojem središnjica (Capitol) vlada podjarmljenim distriktima koji je opskbljuju sirovinama i omogućavaju raskošan život na uštrb siromaštva ostatka "države". Ceremonijalne, gladijatorske Igre gladi su godišnja demonstracija moći obijesne središnjice nad provincijama od kuda djecu ždrijebom odabiru i šalju u arene iz kojih može izaći samo jedan preživjeli, jedan pobjednik. Naravno, sva se krvava razračunavanja prenose uživo kamerama kako bi se zadovoljila pomama brojnog gledateljstva za borbom i smrću.

Radnja se za čitatelja otvara kratkim preludijem koji vodi do odabira glavnog lika, djevojke Katniss, za natjecateljicu u sljedećim Igrama. Već isprva jasno je da ona nije tipičan simpatičan curetak koji će čekati daje se spasi, niti je nježan cvijjet sa ružičastim mislima i riječima za okolinu. Nekad ćemo je voljeti, nekada mrziti, a nekada će se za nas zatvoriti i jednostavno je nećemo shvaćati. Ona je naučila biti snažna zbog životnih okolnosti i nije odabrana nikakvim proročanstvom, elitnim podrijetlom ili nadnaravnim sposobnostima, često je zbunjena, izgubljena, bespomoćna, autodestruktivna, ali kada padne, pa čak i kada se čini da više nema što izgubiti, uvijek nastoji ustati i ići dalje. Ona je antiheroina, ne samo po nekonvencionalnom moralnom sklopu i spremnosti da zaprlja ruke, već i po tome što je autorica ne štedi, kao uostalom niti ostale protagoniste trilogije. Utoliko su Hunger Games, unatoč mučnom raspletu i kraju koji nas ostavlja u tek za nijansu svjetlijem svijetu, i knjige o sazrijevanju jer očekuju od svojih likova da preuzmu odgovornost za svoje živote vlastitim snagama i žrtvuju se, sa više ili manje uvjerenja, za nešto veće od njih samih. Odlično je potcrtano da ta veća stvar ne znači nužno i boljitak, a nekad čak niti preživljavanje.

Shodno, fokus radnje se kasnije pomiče sa puke pobjede u Igrama na potpaljivanje iskre koja prerasta u stihiju i poziv potlačenima na zbacivanje jarma. Borba za vlast, politiziranje, retribucija, interesne čarke i beskrupulozna manipulacija oslikane su realistično i bez uljepšavanja, te mi se sviđa što je mladima koji će čitati Hunger Games ta strana ljudske prirode prikazana bez maske. To je posebice bitno u svijetu u kojemu je sve što se ljudima servira pažljivo upakirano i uljepšano do neprepoznatljivosti, a da bi bilo prezentabilno i postiglo željeni efekt. Naličje propagande i kalkulirane opresije vladajućih je ono što neizostavno prati njihova lica nasmijana za kamere.

Izlazak Hunger Games je odlično tempiran kao odraz sadašnjice koji korespondira sa aktualnom slikom svijeta u kojoj smo vidjeli arapsko proljeće, uništenja diktatura, Occupy proteste, globalni strah od krize u gospodarstvu i narušenje stabilnosti poredaka koje znamo. U Hunger Games je potka moderne kolektivne svijesti u kojoj raste nezadovoljstvo mnoštva izmučenog neizvjesnošću, sve duljim radnim danom i radnim vijekom, potplaćenošću, ubrzavajućom trkom za standardima koji su nemoguće visoko postavljeni, a protiv manjine koja zgrće bez truda, brige i mjere.

Hunger Games nam ne daje recept za bolje sutra niti S. Collins potpada pod iskušenje kojim su podlegli mnogi autori da poslije gorke antiutopijske pilule serviraju kratak bljesak svijetle budućnosti kao protutežu. Hunger Games je podsjećanje na snagu pojedinca, poziv na promjenu, korjenitu i bespoštednu, kao i slikovito upozorenje da revolucije jedu svoju djecu.