nesudjeni

Naslov knjige: Nesuđeni
Autor: Josephine Angelini
Nakladnik: Naklada Ljevak
Broj stranica: 467 str.
Prevoditelj: Andrea Marić

Autorica ovog romana rođena je u Massachusettsu, kao najmlađa u osmeročlanoj obitelji farmera. Diplomirala je kazališnu umjetnost, s posebnim naglaskom na klasični teatar, na Sveučilištu u New Yorku. Danas živi u Los Angelesu sa suprugom i bavi se pisanjem. Nesuđeni su njezin prvi roman, koji je napisala za adolescentsku publiku, objašnjavajući ciljanu publiku time što je nju samu fantastična literatura počela zanimati u teen godinama i te sklonosti se nije riješila do sad.

Dakle, prije nego što počnem pisati o samom romanu, vrijeme je da se zapitate koliko ste upoznati sa pojmovima iz grčke mitologije? Odlično? Malo? Uopće ne? Ta okolnost je bitna utoliko što je na njoj uvelike zasnovana cijela radnja knjige. Nije potrebno da čitatelj zna baš sve detalje iz starih mitova, ali bi okviri koje daje Ilijada mnogo pomogli. Ipak, autorica se pobrinula i za one koji na takvo što prvi put nabasaju pa slikovito i jasno pojašnjava sve što je potrebno znati da bi se radnja mogla pratiti s tog mitološkog aspekta.

Radnja romana smještena je na otok Nantucket, u državi Massachusetts (na što smo već navikli sa Kingom i državom Maine). Otok kao mjesto radnje dosta je detaljno opisan i lokaliteti prate one iz stvarnog života, stvarajući osjećaj realističnosti kod čitatelja.

nesudjeni_karta

Glavni lik romana je šesnaestogodišnja Helena Hamilton, koja na Nantucketu živi od svojeg rođenja, kao dijete samohranog oca. Majka ju je napustila toliko davno da je se sjeća samo njen otac Jerry te pokupila sa sobom sve tragove koji bi ukazivali na to da je ikad boravila s njima, tako da Helena njome ne razbija glavu. Živi tipičnim tinejdžerskim životom, koji se sastoji od srednje škole, planova za upis na fakultet, izbjegavanja školskih tračeva i druženja s najboljom prijateljicom Claire, simpatičnom i inteligentnom Japankom koja s roditeljima živi u blizini.

Helena je (kako to već biva) oduvijek znala da je po nečemu posebna, ali zbog užasnog straha od isticanja u srednjoškolskoj okolini u kojoj se i tako osjeća nepripadajuće, nikad nije otvoreno pokušala upotrijebiti neku od moći čije naznake naslućuje. Ne samo da je viša od većine ostalih cura, već je i mnogo brža i mnogo jača. No, ne želeći zadavati brige svojem dobrom tatici, nastoji sve to ignorirati zgrbljenim hodanjem i izbjegavanjem školskih tračeva.

Međutim, kao i u svim dobrim knjigama, i ovdje dolazi do zapleta – u vidu doseljenja jedne oveće europske (zašto su Europljani uvijek takva enigma Amerikancima?) obitelji u ogromnu kuću na udaljenom dijelu otoka. Dio koji će uslijediti sigurno će vam biti poznat  - nekoliko članova obitelji krene u Heleninu srednju školu (školska godina upravo počinje), pokaže se da su superpametni, iznimno jaki, sposobni i nadasve lijepi. Kako se grupica sastoji od dečki i cura, cijela muška i ženska polovica ostalih učenika doslovno poludi za njima. Ipak, unatoč tome što se došljaci nastoje uklopiti u ovdašnji stil života i ponašanje, svima postaju sumnjivi upravo zato jer su nevjerojatno...pa sve ono što sam navela. I onda se na nevjerojatan način Helena i najljepši od njih – Lucas, uoče. Poznato – pomislit će neki od vas? E pa tu otprilike prestaju sve sličnosti s knjigom koja vam je upravo pala na pamet. Dapače, autorica se u nekim dijelovima knjige s humorom referira na nju.

Naime, Helena upravo paklenski želi skočiti Lucasu za vrat i ubiti ga na licu mjesta. Sama sebi takve porive ne može objasniti, a sve je smušenija i zbog groznih noćnih mora koje ju muče već noćima i svako jutro prerastaju u stvarnost te zbog tri odvratne plačuće prikaze koje ju progone gdje god pogleda. Nakon što se nekoliko puta gotovo poubijaju, Helena je uvjerena da joj život ne može biti ni malo gori, ali pravi kaos onda tek počinje.

Nakon što ju jedna od manifestacija njezinih čudnih moći umalo smrska o zemlju, u blizini se nađe Lucas i spasi joj život. Toga trena odvratne prikaze netragom nestaju, a s njima i neopisiva mržnja koju je osjećala prema Lucasu. Malo po malo upoznaje njegovu veliku obitelj i shvaća čudnovat splet veza prošlosti koje ih povezuju i prisiljavaju na čuvanje života jednih drugima.

Međutim, to ju uopće ne oslobađa briga, jer saznaje da je svojevrsna izravna nasljednica legendarne Helene Trojanske i da njenim životom upravljaju Suđenice, koje obožavaju povijest krojiti ciklički. Što otprilike znači da je u stalnoj opasnosti počiniti grijehe svoje prethodnice i započeti današnji ekvivalent pradavnom Trojanskom ratu.  Cijelu situaciju dodatno otežavaju i sposobnosti koje svako malo otkriva u svojem umu, osjećaji koji su se odlučili stvoriti ni otkud onda kad joj najmanje trebaju te činjenica da je upala u privatni rat Lucasove mnogobrojne obitelji – u kojoj se članovi ni najmanje ne libe zatući jedni druge iz puke zabave ili pak čiste koncentrirane mržnje.

Međutim, rat između članova Lucasove obitelji samo je preostatak prastarog rata između četiri Kuće, koje su utemeljene u doba drevne Troje te koje su gotovo izumrle tijekom kojih par tisućljeća konstantnog međusobnog ubijanja. Dapače, već dugo se smatralo da je preostala samo ona kojoj Lucasovi pripadaju. Sve dok nije otkrivena egzistencija Helene Hamilton.

U dobroj staroj maniri originalnih grčkih mitova, ni ovdje nema apsolutnog dobra niti apsolutnog zla. Bogovi također imaju ljudske mane i vrline, moguće ih je prevariti i nasanjkati. Pa, zapravo sve osim triju Suđenica, bića koja kroje sudbinu sviju, zlobno se smješkajući tamo tamo daleko. I pale se na ponavljanje povijesti. O čemu dovoljno govori činjenica da su Lucasu roditelji prema obiteljskoj tradiciji trebali nadjenuti ime Paris, ali su se predomislili nadajući se da će izbjeći hirovima Suđenica. S obzirom na to da je upoznao Helenu, iz suparničke kuće, očito je da iste imaju pokvaren smisao za humor.

Kako se radi o prvom svesku od ukupno tri koja autorica namjerava zaokružiti u cjelinu, radnja ovoga romana ostaje nedovršena taman na najnapetijem dijelu, ostavljajući čitatelja da se nada da će nastavak stići brzo, a s njim i prijevod.

U konačnici, mogu potvrditi riječi autorice i svrstati ovaj roman u kategoriju onih namjenjenih teen publici, jer su u toj dobi i svi glavni junaci djela. Svi oni koji luduju za Sumrakom mogli bi se bez problema preseliti na obožavanje Nesuđenih, a s obzirom na kvalitetnije elemente koje sadrži ideja ovog romana, mogao bi bez problema privući i one koji s navedenim djelom nemaju nikakve veze. Također, toplo preporučam čitanje svim fanovima grčke mitologije i onima koji pohađaju klasične škole. Nek' vas Zeus sve prati!