Autor: Hilary Mantel
Godina izdanja: 2011
Nakladnik: V.B.Z.
Format:  15,5 x 23,5 cm
Broj stranica: 524 str.
Prevoditelj:  Petar Vujačić

Thomas Cromwell, lord kancelar kralja Henryja VIII., povijesno je ostao zapamćen kao osoba koja je uspjela ozakoniti kraljev hir, kao glavni krivac za raskol koji je najviše zabolio kršćanski svijet. "Ispod svake povijesti, neka druga povijest." piše Hilary Mantel u jednom trenutku, time sažimajući prikaz sive eminencije najkontroverzijeg engleskog kralja, odlučivši se prikazati neobičnu ličnost Thomasa Cromwella u izrazito ljudskom obliku, što do sada nije pokušao nitko od njegovih prikazivača.

Wolf Hall obuhvaća vremensko razdoblje od 1500. godine kada je Cromwell kao mladić pobjegao iz rodnog Putneya bježeći od obiteljskog nasilja, i kada započinje njegovo potucanje po Europi, njegovo vrijeme učenja i sazrijevanja, otkrivanja kako svijet funkcionira i osvješćivanjem o vlastitoj sposobnosti da u takvom svijetu pliva kao vidra. Nastavak dobivamo od 1527. godine kada je Cromwell već duže vrijeme u službi kardinala Wolseya.

Povijest kaže da je već u to vrijeme Henry zamijetio barem jednu od sestara Boleyn, a s obzirom da je već dvadeset godina u braku s Katarinom Aragonskom bezuspješno iščekivao rođenje muškog nasljednika, oba problema je razriješio proglasivši svoj brak nevaljanim. Prste u svemu tome je imala i Anne Boleyn s obzirom da joj je kralj namijenio mjesto svoje buduće supruge, a kardinal Wolsey je pokušavajući ostvariti zakonski, crkveno i duhovno nemoguću misiju, samo pao u nemilost kralja. Tu započinje velika priča Thomasa Cromwella koji se u nekoliko briljantnih poteza pokazao kao nezamjenjiva osoba. Tijekom svoje karijere uspinjao se od službe kraljevskog savjetnika, preko čuvara kraljevskih dragulja do najvažnije titule lorda kancelara koju nikad prije njega nije obnašala osoba niskog roda, pogotovo ne potomak pivara i kovača. Ali to je samo povijest.

Cromwell jest bio izuzetna osoba, no Mantel je prva koja je to uistinu uspjela i dočarati. Život se ne sastoji samo od golih činjenica i onoga što zapišu o vama povjesničari pa prenose dalje, već od fragmenata koji čovjeka čine onim što jest, kao molitvenik supruge Liz Wykys, očeva čizma koja vas je satrla do kraja i odvela na drugi kraj Europe, malena kći koja je u svojoj tvrdoglavosti odlučila već tad isprositi očevog štićenika, plava svila darovana Jane Seymoure, kraljica koja u pravednoj srdžbi pri gubitku prijestolja urla na engleskog lava, tapiserija kraljice Sabe koja neobično podsjeća na prošlu ljubav. Thomas Cromwell ima jedno opravdanje za svoje postupke – u svemu se treba pokoriti kralju, kakav god njegov prohtjev bio. Razvesti kralja, oženiti ga za djevojku nižeg roda, podijeliti svijet, nikakav problem za sposobnog pravnika. "Ljubi bližnjega svoga. Izučavaj tržište. Trudi se širiti dobrohnotnost. Slijedeće godine izvješće mora biti još bolje."

Oštrouman način na koji je Mantel ocrtala Cromwella, primjenila je i na druge likove, bacajući sasvim drugo svjetlo na pergamente povijesti. Anne nije očarala kralja svojom ljepotom, već odlučnošću, a Thomas More nije svetac kakav je ostao zapamćen. More je bio najveći protivnik Thomasa Cromwella, još jedna iznimna osoba koja je držala poziciju lorda kancelara za vrijeme vladavine Henryja VIII., ali mnogo ćudljiviji, neprilagodljiviji od Cromwella, što ga je na kraju i koštalo glave kad je odbio priznati Henryja kao poglavara Crkve. Za života je zbog slabosti tijela odustao od redovničkog poziva, posvetio se naukama, postao glavni mučitelj heretika u Toweru i svjestan vlastite genijalnosti, nastupao s izrazitom zajedljivošću prema svima intelektualno inferiornijima od sebe. Prema Mantel, Cromwell je osoba koja se najviše divila Moru s obzirom da mu je on jedini bio ravan, no odabirući prioritete, nije prezao provesti sudski proces protiv Morea.

Roman završava Morovim smaknućem u trenutku kad je Cromwell na vrhuncu moći kao druga persona u kraljevstvu, barem službeno, jer zbog pokornosti kojom je Henry slušao svog kancelara, moguće je reći da tada nije bilo moćnije osobe u Engleskoj. Unatoč naslovu Wolf Hall, što je zapravo ime sjedišta obitelji Seymour, povezanost je više simbolična s obzirom da se ništa od radnje nije odvijalo tamo, već upućuje na izrazito komplicirano razdoblje za englesku povijest kada su se vladari svrgavali, a zakulisne borbe odnosile prevagu u izgledu zemljovida Europe, a čak ni oni najuspješniji i najlukaviji nisu preživjeli vučju gozbu.

Zadivljujuće je poznavanje povijesti i količina informacija koje je spisateljica obradila u romanu; za istraživanje i pisanje joj je trebalo pet godina u kojima je stvarala katalog likova i pozicija na kojima su se nalazili kako bi spriječila anakronizme u romanu. Mantel je 2009. nagrađena nagradom Booker, boreći se za tu nagradu s nobelovcem J. M. Coetzeeom.

Ispod svake povijesti, neka druga povijest? Ispod svake druge povijesti, povijesni roman.