Godina izdanja:
Nakladnik:
Broj stranica:
Prevoditelj:

Kingov Under the Dome (nadalje UtD) je, vjerno autorovim skribomanskim tendencijama, pozamašan uradak od gotovo 900 stranica (meki uvez) koji
se čita stihijski. Reklamiraju ga kao napeticu od strane 1 i u tome nema truna pretjerivanja.

Sama radnja mješavina je distopije totalitarne, policijske države i apokalipse cijelog ekosustava, sa uputama kako doći do Armageddona korak po korak. King nas je opet počastio odličnim portretiranjem reakcija ljudi različitog mentalnog sklopa u kriznoj situaciji koja ih je snašla u fizički ograničenom prostoru, ograničivši im time i moć rasuđivanja, suosjećanje i zdrav razum. Sličnim se scenarijima već poigravao (primjerice Rage, Needful Things, Mist) no nikada ekstenzivno kao u UtD za kojeg je sastavio i popis likova koji se često pojavljuju (na 2 stranice!) i kartu s lokacijama bitnima za radnju, a koje čitatelja dočekaju prije samog teksta priče. Chester's Mill je doslovce iz glave izgrađen gradić sa svim stanovnicima i pripadajućom infrastrukturom (i svojom turističkom web stranicom na internetu uz neizbježne prigodne suvenire). S obzirom na to da je King izjavio da je ovu priču krenuo pisati već u sedamdesetima, ali je odustao kada je shvatio obim čeda koje treba iznijeti na svjetlo dana, iznenađuje modernost poruke koja se iščitava između redaka, a gotovo moljakavo apelira na osvještenost za očuvanjem okoliša i mirni suživot među ljudima. Paralela između malog gradića koji nenadano i tragično biva odsječen od ostatka svijeta te se doslovno skuha u vlastitom soku zbog ljudske gluposti, i planete Zemlje je evidentna, naglašena do stupnja kada se čak upliće u fluidnost radnje i dijaloga. UtDse, u svom deus ex machina završetku i propovjednoj 'dobro pobjeđuje zlo' sintezi, neočekivano otpliće u priču o suosjećanju i milostivosti koji spašavaju svijet, odnosno jedan njegov komadić.

Kingove su knjige mahom kao "jutro poslije" – nakon oduševljenja i gladnog jurcanja kroz desetke ili stotine stranica dolazi do antiklimaksa i raspleta, neuvjerljivih objašnjenja i mlakih završetaka, tako da čitatelj rijetko odlazi od jedne od njih sa željom da joj se vrati. Niti UtD nije izbjegao tu sudbinu. Knjiga pati od još jedne tipične Kingove boljke: pokretač radnje je vanjski, ali zamah održava polaritet između dva oprečna lika od kojih jedan gotovo karikaturno stereotipno predstavlja dobro, drugi zlo/bolest/ludilo. "Pozitivac" je većinom pisac/umirovljenik/lutalica/..., dakle netko tko ne živi od klasičnog 9-5 posla, logičan je, inteligentan, požrtvovan, voljan riješiti stvari čak i pod cijenu vlastitog života, pomalo "kartonski", dvodimenzionalan, s neiscjeljenom ranom iz prošlosti koja će tijekom zapleta doživjeti katarzu. Oboriva pretpostavka je da King, u želji da likove učini što vjerodostojnijim i da nas, strpljivo oslikavajući što ih pokreće, uvjeri da su dosljedni sami sebi, opetovano pribjegava istom receptu. Isto vrijedi i za potrebu da većinu toga, osobito završetaka, objasni. Iznenađujuća je potreba jednog majstora nadnaravnog da, nakon što ingeniozno opiše vjetar ili lišće koje on pokreće, završava knjige rujući po zemlji, tražeći korijene dovoljno duboke i snažne da ponesu to stablo. Iako je majstor gradnje uzlazne putanje do prijelomne točke, King do kraja rijetko raspliće fabulu istom vještinom što je, primjerice, vidljivo u razlici završetka njegovog Mista i ekranizacije iste novele.

Međutim, ovo sve ne znači da je UtD loša knjiga. Ljepota Kingovih djela ne proizlazi iz ičega što se može sažeti i ispričati u kratkim crtama, već u samom tijeku radnje, u riječima, u načinu na koji se rečenice nižu jedna za drugom da uvuku čitatelja u svoj svijet, uvjere ga da je možda na tragu neke stvarnosti iza ove koju vidimo, a čiji su odrazi pronašli svoj put na stranice. Možda se i čitaju samo po jedanput, ali s predanom strašću.