tajna-pustinje250Naslov knjige: Tajna pustinje
Autor: Sara Sheridan
Nakladnik: Znanje
Format: 12,3 x 19,0 cm
Broj stranica: 363 str.
Prevoditelj: Marko Majerović

Godina je 1833., 80 km u unutrašnjosti abesinske obale okrutni trgovci robljem napadaju malo selo i zarobljuju sve njegove stanovnike, uključujući i sedamnaestogodišnju ljepoticu crne kože, Zenu. Ne ustručavaju se ni pred čim, ubijaju starce i sve seljane koji pružaju otpor. Okrutnim trgovcima, koje predvodi Kasim, trebalo je samo sedam minuta da zarobe sve seljane. Za to vrijeme u Indiji s broda Palinurus, doktor Jessop i poručnik Jones odlaze u pustinju kako bi ucrtali prostor na kartu. Dolaze do tabora beduinskog emira u kojem nalaze jedanaestero oboljele djece. Jessop im je pokušao pomoći, i izliječio je desetero djece dok je jedanaesto dijete umrlo. Ta jedanaesta djevojčica biva emirova kćer zbog čega Jones i Jessop navlače emirov bijes na sebe i bivaju optuženi za ubojstvo te ih emir otme i zarobi.

Na brodu su ostali poručnik Wellsted i kapetan Haines, a Wellsted biva sve više zabrinut za sudbinu doktora Jessopa i poručnika Jonesa te moli kapetana za dopuštenje da se uputi u pustinju potražiti ih. Odlaze zajedno sultanu na večeru i Wellsted dobiva sultanovo dopuštenje za ekspediciju te dobiva pratnju od nekoliko robova i iskusne trgovce robljem, Kasima i Ibn Mohammeda.

Zena je na tržnici robljem prodana za dvije stotine talira, ali njezinom novom gospodaru ona nije po volji. Naime, njemu se više sviđaju muški robovi, ali usprkos tome, ostaje kod njega još neko vrijeme. Jednog dana Zena saznaje da ju je njezin gospodar izgubio na kartama i ona biva odvedena od njega. Dobio ju je Ali Ibn Mudar ili ''naš dragi Mickey'' koji ju je darovao Wellstedu i oni odlaze zajedno na putovanje kroz pustinju. Ovdje započinje romantična priča između crne robinje i njezinog bijelog gospodara.

Knjiga je podijeljena na tri dijela. Prvi dio je, po meni, najzanimljiviji dio knjige jer sadrži sve opise osoba, detalja, ulica, putovanja i osjećaja pa čak mirisa i okusa. Tu je vidljivo zašto Saru Sheridan nazivaju "kraljicom detalja". U drugom dijelu zorno opisuje putovanje pustinjom, patnje Jessopa i Jonesa te rađanje ljubavi između Zene i Wellsteda, dok u trećem dijelu opisuje hrabar Zenin bijeg i njezin povratak u Muscat.

Izdvojila bih autoričinu ideju da neke izraze, pozdrave i sl. piše na arapskom jeziku. Time, a i svojim opisima je uspjela zorno dočarati arapski poluotok te narod toga vremena. Ovo je djelo u kojem se može puno naučiti o povijesti; ljudima tog vremena, običajima i kulturi, ali i o patnjama i sudbini robova.

Ne mogu odoljeti, a da ne spomenem autoričine bilješke u kojima govori da su likovi zaista živjeli u tom razdoblju; doktor Jossep je umro od malarije 1836. godine, u stvarnosti je zaista postojala robinja po imenu Zena. Ipak, njezin lik je inspiriran pričama o stvarnim ženama koje su putovale pustinjom pod krinkama, dok je James Raymond Wallsted ostao zabilježen kao jedan od prvih Europljana koji je dobio dopuštenje da putuje unutar omanskih granica te je napisao nekoliko putopisa u kojima opisuje svoja putovanja. Povijest nije zabilježila da su se Zena i Wallsted sreli nakon njihova zajedničkog putovanja.

Sve u svemu, ovo je jedan briljantan, zanimljiv i veoma poučan povijesni roman te ga preporučujem svima.

Sara Sheridan je rođena u Edinburghu, a završila je studij engleske književnosti u Dublinu. Njezine kratke priče, romani, kratki filmovi, dječje i povijesne knjige osvojile su razne nagrade, a i proglašena je jednom od najboljih mladih autorica u Velikoj Britaniji. Neke od njezinih najznačajnijih knjiga su The Secret Mandarin, Plesure Express, I'm me!.