Autor: Danielle Trussoni
Godina izdanja: 2010
Nakladnik: Ljevak
Format: 15 cm x 23,0 cm
Broj stranica: 472
Prevoditelj: Božica Jakovlev

2010. godine izdan je i preveden prvi roman Danielle Trussoni. Nova autorica privukla je prije toga pozornost dramskim romanom o iskustvu oca vijetnamskog veterana (Falling Through the Earth), ali je tek Angelologija, meki triler s fantasy elementima u stvarnom svijetu, svjež bestseller hitro proširen svijetom, omogućio Trussoni popularnost - stoga vrijedi vidjeti o kakvom se književnom djelu radi.

Mlada sestra Evangeline pripadnica je samostana Sv. Ruže, predana vjeri, zavjetima i svakodnevnom samonstanskom radu. Njen se život počinje mijenjati kada dobije pismo od mladog povjesničara i istraživača Verlainea. Pismo je navede na istragu o dopisivanju između samostanske nadstojnice Majke Innocente i dobrotvorke Abigail Rockefeller, i tada se počinje razotkrivati povijesno klupko dramatičnih događaja u čijoj srži leži sukob između stvarnih anđeoskih kreatura koje prijete čovječanstvu - Nefila i organizacije istraživača angelologije. Nagli zaokreti u zbivanju dovesti će do konačnog razrješenja i uključiti desetke relevantnih likova, s nevinom Evangelinom kao središnjom figurom.

Trussoni se u svom djelu sastaje s prilično obuhvatnom temom koja se konceptualno račva. Usporedno gledano, u poprilično jednostavnu i sasvim kratku glavnu priču trilerskog štiha ona unosi težak i opširan angelološki materijal, djelomično točan, djelomično izmišljen, za koji se dobro potrudila kako bi ga istražila i oblikovala, ali koji za nju proizvodi veliku pripovjedačku prepreku. Roman se olako može podijeliti na trećine, a svaki dio sadrži vidno različite karakteristike, vidno drugačiji kvalitet prezentiranja radnje. Prvih stotinjak stranica zanimljiv je, ali plaho pisan uvod, s introdukcijom mnogih elemenata i likova, ali manjkom izrazitosti i nategnutom logikom događaja. Izuzev misterioznog čovjeka Percivala s jedne strane i Evangeline od koje se očekuje velika uloga s druge strane, akteri nisu pamtljivi, a događaji nemaju težine.

Ali u trenutku kada likovi počnu dobivati zamah, a radnja se pokrene s mjesta, dolazi do nevjerojatnih gotovo 200 stranica info dumpinga, monološkog prepričavanja iz perspektive jednog od centralnih likova. Izbacivanje svega što je Trussoni pronašla, sastavila i integrirala u svoju ideju o anđelima i angelologiji, na jedan netaktičan, stilski neizražen način. Neprekidno iznošenje mase informacija i događaja kroz povijest počinje priličiti više na akademski rad o anđelima ili dokumentu s pripremama za roman, nego li samom romanu. Trussoni ne zna iskoristiti bogatstvo koje je sastavila pa nažalost roman ovdje gubi svoj identitet. Unatoč zanimljivosti sadržaja, ova metoda vjerojatno je najlošiji način uvlačenja u priču, kada ono ima mogućnost biti toliko impozantnija. U svakom slučaju, postoje velike šanse da će do ove faze romana interes za radnjom zamrijeti jer ovo detaljno objašnjavanje svega što se događa otkriva daljnji tijek radnje i svaku zamišljenu ulogu likova uopće pa se kraj jasno nazire. Ipak, s 308. stranicom započinje treća faza knjige i opći napredak djela. Interes se brzo upliće u mrežu, radnja se intenzivira, likovi se konačno povežu, a događaji dobiju svoju težinu. Djelomice je to razlog spomenutog informativnog bloka zbog kojeg onda sve djeluje čvrsto povezano, ali kada se taj nezgodan postupak objašnjavanja radnje zanemari, za razliku od prvog dijela knjige, rasplet se vatreno raspojasa. Opisi su kvalitetniji, tempo poglavlja privlačniji, a ideje koje je Trussoni povezala dolaze do svoje punine kroz trilersko raskrivanje. Bez obzira na niz prethodećih mana, zaplet i kraj ostavljaju jedno konačno zadovoljstvo čitanja pa čak i želju za još.

Intrigantna priča o angelolozima kao čuvarima Zemlje, a anđelima kao zlim bićima iznijeta je s pažljivo promišljenim i povezanim detaljiziranim sadržajem. Među time, nekoliko elemenata priče pravo je zadovoljstvo koje budi nove ideje i mogućnosti, poigrava um, ali Trussoni ima najveći problem s karakterizacijom likova. Borba strana na razini globalnih proporcija, ali zapravo svedena na tek desetak likova i kratku, skromnu radnju, niz sporednih činjenica i nedorečenih likova uopće, poput glavne obitelji anđela u romanu, ostavljaju jednu duboku nedorečenu prazninu, jedan njihov besmisao. Druga je mana što je većina likova nalik terminalu za informacije. Dijalozi su suhoparni i natrpani razno raznim opservacijama ili uvidima u neki od problema koji proizlaze iz angelološko-anđeoskog sukoba, dok se istovremeno površno opisuju njihova psihološka stanja, a razvoji događaja likovi olako prihvaćaju. Sve je ovdje usmjereno prema prepričavanju teme angelologije pa s time dolaze i posljedice, bez obzira na internu čvrstoću ispletene radnje, ona je zapravo podosta nategnuta u svojim premisama jer ignorira proporcije jednog takvog globalnog rata u kojem se likovi nositelji sadašnje radnje teško uspijevaju izboriti za prostor koji je zauzela angelologija sama.

Angelologija je, dakle, solidan roman varljive spisateljske kvalitete koji bi unatoč mnoštvu prikrivenih mana trebao ostaviti čitatelje zadovoljnima pa ga u tom kontekstu svakako vrijedi posuditi i pročitati, a ako oduševi, kupiti. Kako god se okrene, Trussoni posjeduje dar koji se može nastaviti pozitivno razvijati, a mogućnosti se mogu uočiti upravo u ovom djelu.