Autor: Stephen King
Godina izdanja: 2005
Format: 15 cm x 23,5 cm
Uvez: Meki, dva dijela
Broj stranica: 1007 str.
Prevoditelj: Božica Jakovlev

U seriji Algoritmovih izdanja romana najpoznatijeg modernog pisca horrora - Stephena Kinga, ciklus recenzija započinje naslovom Ono (It); romanom koji je 2005. godine prevela briljantna Kingova prevoditeljica Božica Jakovlev. Reprezentirana ilustracijama poznatog hrvatskog autora Igora Kordeja, hrvatska verzija dolazi u dva dijela, a recenzija obuhvaća obje knjige, priču napisanu 1986. godine.

Okosnica radnje je sudbina sedmero djece iz ukletog gradića Derrya, šestero dječaka i jedne djevojčice, skupine poznate pod imenom Klub gubitnika koja u svojem djetinjstvu doživljava susret s najtamnijom silom svijeta. Djeca, maltretirana tijekom ljetnih praznika, susreću se s nadrealnim entitetom, manifestacijom terora koji se pojavljuje svakih 27-28 godina i izvršava stravične zločine u državi Maine. Pojavljuje se u obliku ljudskog klauna Pennywisea, dizajniranog prema kombinaciji tri popularna američka klauna. Klub gubitnika ulazi u sukob s "Onim",  a sve pokreće smrt mlađeg brata mucavog dječaka Billa Denborougha. 28 godina kasnije, kad djeca odrastu u uspješne ljudi nekog drugog svijeta, jedan poziv smjesta ih vraća u prošlost i oni se ponovno okupljaju, zazvani u djetinjstvo, na susret s "Onim".

Iako je prije i nakon romana Ono, King napisao još mnoštvo radova, upravo je ovaj roman Kingova sinteza idejnog spisateljskog stvaralaštva. Aspekti koji karakteriziraju Kingov način pisanja, izražajni stil, pripovjedačke metode i tematska obrada, supsumirani su u životnu horror dramu koja se neviđenom lakoćom lijetanja kroz tisuću stranica prelijeva u ikoničku radnju doista epske proporcije. Neobična, ingeniozno originalna tema široko je razrađena i dva su dijela u Algoritmovom izdanju doista dva dijela radnje. Prvi je dio snažan, dinamičan uvod u izvanjsku horror radnju, unutarnju socijalnu tematiku i živopisne likove, a drugi će dio uvući u još snažniji kovitlac ovog spleta, s duboko utiskujućim interdimenzionalnim, konačnim grand showdownom

Kingovski, rečenice kontinuirano donose uvijek impresionirajuću količinu čvrsto povezanih događaja, informacija i misli, naizgled beskrajno mora zanimljivih detalja koji su svi u općem sagledištu relevantni. U romanu Ono, različiti elementi Kingova kaotičnog-u-uređenom pisanja pomaknuti su za cijelu vrijednost. Radnja se odvija paralelno u prošlosti i sadašnjosti iz perspektive preko desetak likova, a poglavlja i potpoglavlja međusobno se isprepliću i razlikuju ne samo dinamičnim preokretanjem sadržaja, već i vizualno. Od poglavlja nalik policijskim izvještajima, poglavlja u kojima su naznačena vremena, paralelnih poglavlja, njihove bizarne različitosti dužina, fokusa pisanja, dnevničkih izvadaka pa i slikovnih prikaza, i ono što se sasvim novo pojavljuje u Ono, replicira se kasnije u sličnim oblicima drugih romana, primjerice Snovolovke. Na moguće opće iznenađenje, detalji zadržavaju zavidnu unutarnju povezanost, vidljiv bljesak genijalnosti, katalizatore tempa radnje, svaki sa svojom konačnom svrhom, simbolikom, opipljivim smislom i osnaženi spontanim humorom koje razbija suvišak ozbiljnosti. King je majstor pripovjedačkog hoda i interne strukture priče, a u Ono je sabiranje intenziteta događaja u svom vrhuncu. Bez sumnje se može dodati obećanje da će se dugo nakon romana citirati barem jedna izreka, poput legendarne „Ovdje dolje svi mi plovimo“.

ono2Kroz realistične likove koji u sebi skrivaju čitav svijet osobnosti, kao da se ovdje neoborivo radi o stvarnim ličnostima, King istražuje svoje klasične teme: sjećanja, ljubav, djetinjstvo, seksualnost i socijalnu čudovišnost ljudskog društva. Ipak, za razliku od drugih radova u kojima ih se dotiče, ovdje je to ispleteno u zapanjujuće klupko apsolutne istine, kao da je netom prije upisa svaka riječ bila beskrajno odmjerena, sastavljena od fragmenata sjećanja milijardi života osoba koje su prošle kroz ono što prolazi Klub gubitnika. Na ovaj ili onaj način, ovdje i ondje, većina čitatelja poistovjetiti će se bilo s odraslim klubom, bilo s njihovim djetinjstvom, koje, kao suma svih djetinjstava ili suma života, sadrži upravo onu suštinsku jezgru sudbina običnih ljudi. Ponovno na jedan historijski neponovljiv način, radi se o pripovjedačkom ekvilibriju uspostavljenom na leđima snažnih likova, izraženih vjernim prikazom razmišljanja, kao da su svoje dijaloge pisala, a događaje opisivala djeca. No, uz solidan broj glavnih likova u priču se upliće i niz sporednih lica kojima King upotpunjuje glavne likove, ali koji i samostalno uspijevaju prodrijeti do čitatelja, uspostavljeni kao reprezentacije nemoralnog šljama koje parazitira svako društvo. Tako je, ponovno, horror samo dodatno obogaćujući, intrigirajući element Kingova rada, ovdje ustaljen i kao diktirajući za kozmos Kingova svijeta uopće.

Misaono dubok, radnjom bogat i tehnički perfektan u originalnosti, Ono je opus magnum Kingova rada, kapitalno djelo koje se, čitajući, naprosto živi. Naime, prema legendarnoj izreci iz Kingova romana: „Ovdje dolje svi mi plovimo.“, naši životi tako su opisani, stoga Ono nije samo fantastično zabavan, već je i široko otvarajući, konačno, duboko odgojan.