Philippa Gregory: Naslijeđe Boleynovih

Autor: karolina

naslijede_boleyn250Philippa Gregory je britanska književnica, autorica najprodavanijih romana prema New York Timesu, s doktoratom iz književnosti iz doba baroka. Njezino zanimanje za intrigantno razdoblje dinastije Tudor urodilo je serijom izvanredno uspješnih romana: Druga sestra Boleyn - prema kojem su snimljeni TV serija za BBC i film u kojem ulogu Anne Boleyn tumači Natalie Portman, Kraljičina luda i najnoviji iz serije - Naslijeđe Boleynovih

Kod Philippe Gregory najviše mi se sviđa njezina ljubav prema Tudorima, njezina zaljubljenost koju prenosi na svog čitatelja (barem na mene jest). Čitajući njezinu priču o Anne Boleyn koju je ispričala preko njezine sestre Mary u Drugoj sestri Boleyn, zaljubila sam se u njezine knjige, zaljubila sam se u način na koji opisuje likove, na način na koji opisuje urote i općenito način života na dvoru za vladavine kralja Henrika. Gregory me nije razočarala pričom o manje poznatim engleskim kraljicama, Anne od Clevesa i Katherine Howard, zapravo, nadmašila je sva moja očekivanja. Po mom osobnom mišljenju, Naslijeđe Boleynovih jedan je od njezinih najboljih romana možda iz razloga što možemo vidjeti događaje sa tri različita stajališta: Jane Boleyn, Anne od Clevesa i Katherine Howard. Naravno da svaka od njih ima svoje mišljenje o događajima koje nam je Gregory pokušala prenijeti koristeći se zapisima sa svjedočenja, pismima i povijesnim knjigama.

Nakon smrti posljednje engleske kraljice Jane Seymour, kralj Henrik VIII., ogorčeni starac koji provodi tiraniju nad Engleskom, odlučuje se opet oženiti, a ta čast je pripala Anne, vojvotkinji od Clevesa. Roman, kako je već rečeno, prati tri glavna ženska lika.

Prva ženska protagonistica u romanu jest Jane Boleyn - udovica Georgea Boleyna, brata Anne Boleyn koji je bio optužen za veleizdaju i smaknut na isti dan kao i njegova sestra Anne, ženu koja je svjedočila protiv vlastitog muža da bi zaštitila naslijeđe Boleynovih.

Jedino sam ja preživjela. Preživjela sam pad kraljice Katherine, sramotu kraljice Anne i smrt kraljice Jane. I sama se čudim što sam preživjela, ali eto me tu, natrag na dvoru, jedna sam od rijetkih koje su omiljene, a takvih je vrlo malo.

Jane se vraća na dvor, nastavlja kovati zavjere, šaptati tajne i voditi besprijekorno dvostruki život za koji je stručnjak. Postaje dvorska dama novoj kraljici Anne od Clevesa, pomaže joj savjetima kako se lakše prilagoditi dvorskom životu. S druge strane, nastavlja služiti vojvodi od Norfolka, kraljevom vjernom prijatelju. Misleći da zastupa interese obitelji, uvlači se u mrežu laži i prevara. Na vojvodin nagovor nudi kraljici Anne svoje lažno prijateljstvo i svaki razgovor vjerno prenosi vojvodi.

Druga žena jest Anne, vojvotkinja od Clevesa, djevojka koja je cijeli život trpjela tiraniju starijeg brata i koja jedva čeka da ode od njega. Odlazi na dvor kao sljedeća Henrikova supruga.

Ja sam sljedeća po redu. Sada mora biti moj red. Moram se osloboditi. Oni ne mogu biti tako bezrazložno okrutni i poslati Ameliju umjesto mene. Njoj će se već ukazati prilika, doći će njezino vrijeme. Ali ja sam slijedeća sestra po redu, sada moram ići ja.

Prilikom putovanja na dvor, kralj Henrik se ''prerušio'' u starog, ružnog debelog stranca koji je došao do Anne, silom ju poljubio i rekao joj: Donosim vam pozdrave od engleskog kralja. Kako ona nije poznavala kralja, iznenadila se i odgurnula ga. Kralj je tada prvi puta vidio stvarnu sliku o sebi, tek tada je uvidio da je debeo starac, da više nije poželjan i da će jednog dana umrijeti.

Nakon vjenčanja, kralj joj mogao oprostiti uvredu prilikom njihovog prvog susreta i počeo koketirati s četrnaestogodišnjom koketom, Anninom dvorskom damom i trećom ženskom protagonisticom, Katherine Howard. Katherine je mlada djevojka kojoj su glavni prioriteti koketiranje s muškarcima, skupljanje novčića koje je trošila na svilu, čipku i nove urese za kosu, te zabava i ples.

No, da vidimo što imam? Imam osam novih haljina, i to gotovih, a još četrdeset (četrdeset! ne mogu ni sama vjerovati) se šije. Vrlo sam nezadovoljna tim šveljama jer kasne s tim haljinama, a namjeravam svakoga dana u svojem životu nositi drugu haljinu, počevši od danas pa do svoje smrti, a isto tako se mislim presvlačiti tri puta na dan.

Jane je od navedenih triju žena ona koja ne preže ni pred čim. Istovremeno savjetuje kraljicu Anne kako da se odnosi prema kralju kako bi se zadržala u njegovoj milosti, dok u sljedećem trenutku savjetuje Kitty Howard kako da zavede kralja, ali da mu ne postane ljubavnica nego da čeka tako dugo dok se on ne riješi sadašnje kraljice.

Gregory piše na takav način da nas stalno ostavlja u stanju nestrpljenja dok si postavljamo pitanja:  Hoće li kralj pogubiti kraljicu Anne da bi se mogao oženiti mladom Kitty Howard? Što će kralj napraviti Anne? Hoće li Kitty biti bolja kraljica od Anne? Hoće li Jane uspjeti u svom naumu da se bogato uda? Koja će od njih tri završiti u Toweru? Čiju glavu će krvnik položiti na panj? Hoće li ijedna preživjeti?  - pročitajte u najnovijem i najuzbudljivijem povijesnom romanu Philippe Gregory.