nepoznate_plime250Naslov knjige: Nepoznate Plime
Autor: Tim Powers
Nakladnik: Zagrebačka naklada
Format: 20,5 cm x 14,5 cm
Broj stranica: 248 str.
Prevoditelj: Marko Fančović

Nepoznate Plime šesti je naslov Tima Powersa, povijesno/fantasy roman prvi puta izdan 1987. godine. Nakon što je megapopularni filmski serijal Pirates of the Caribbean u priču upleo elemente ovog romana, potisnuti Powersov naslov oživljava. U Zagrebačkoj nakladi vođenoj Zdenkom Vlainićem, pod urednikom Krešimirom Maligecom objavljuje se novo, prevedeno izdanje.

Radnja je smještena u mora Novog svijeta, u povijesne uvjete osamnaestog stoljeće kada sukobi između kolonijalista, domorodaca i pirata dostižu vrhunac. Priča prati Johna Chandagnaca,  lutkara koji slijedi trag strica prevaranta i iskorištavatelja njegove obitelji. Na putu se ujedinjuje s obitelji Hurwood, kćeri Elizabeth i ocem Benjaminom koji traga za tajanstvenim izvorom mladosti. Avantura skreće s kursa kada ih napadaju pirati na putu sastanka s legendarnim Crnobradim, te će igrom slučaja Chandagnac postati Jack Shandy, novopečeni pirat karipskog mora koji ima tek blage primjese ideja o tome u kakvu se oštro opasnu pustolovinu upušta i baš nikakvu viziju kako će završiti podli lov na uspjeh osobnih interesa.

Nalik Powersu, skok u piratske misterije uobičajeno je pažljivo određen, s radnjom razvijenom na stvarnim geografskim područjima, okruženom stvarnim povijesnim zbivanjima i mnoštvom referenci na onovremene osobe i pojave, uključujući elemente mitova povezane postojećim imenima. Radnja nije izravno povezana s događajima koji se doista jesu zbivali, no Powers se služi takvom pozadinom kako bi svaku svoju ideju očvrsnuo dahom zbiljskog, što ovdje daje ton kaotičnosti koja se odvija iza usko usmjerenih osobnih ciljeva. Način na koji su dva svijeta uklopljena čine priču uvjerljivijom, ali prije interesantnijom za čitatelja kojem se nudi mogućnost istražiti spomenuta imena i podatke.

Lako čitljiv, ležerno pisan tekst avanturističkog je duha, pomalo eskapistički, svakako nonšalantan. Glavni adut ovog kratkog romana su ideje, te s obzirom na vrijeme pisanja i malen ozbiljan opus teme o piratima, pionirski nastrojen Powers je osmislio potencijalno bogat materijal koji se može razotkriti čitanjem, a koji su razni autori djelomično i iskoristili. Ipak, ne može se govoriti niti o ozbiljnijem naslovu niti o jednom od boljih Powersovih naslova iz nekoliko razloga.

Na stranu nemaštovitost, grubost opisivanja i amaterizam, autor nije naročito zainteresiran za produbljivanje likova, dramsku tenziju ili probleme kod ponašanja likova, već prevaljuje likove iz jednog događaja u drugi bez naročitog realističkog osjećaja i čini ih lutkarski podložnima svakoj situaciji. Ponašaju se prigodno kretanju predvidljive priče, a realni efekt promjena u ponašanjima i obrati same radnje nisu izneseni opisima. Slabost stoga ne proizlazi iz samih likova, koliko iz njihove okovanosti pričom, potrebom da bude upravo klasična. Nadalje, Powers ne izražava karakternost kroz dijaloge ili kreativan opis, već jednostavnim rječnikom naznačuje kakvog bismo lika trebali oblikovati iako on tekstom prosto nije izražen. Tako je Crnobradi, naznačen kao beskrupulozan, jedva štogod influentniji od bilo kojeg drugog lika. Likovi su općenito međusobno slični dok su sporedni likovi ili intrigantniji od glavnih ili su posve šuplje lutke bez stasa i glasa. Možda je najveća mana njegova nemogućnost da kritično relevantan događaj iznese klimaktički. Suprotno, svi naglašeni događaji i pripovjedački važna otkrića banalno se ispucaju, preko njih se pregazi šturim opisom s manjkom takta, a zamijene ih mirni valovi međudogađaja koji se odvijaju većim dijelom knjige. Budući da je Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides preuzeo dijelove Powersove priče, može se za usporedbu reći da scenaristi filma iskorištavaju dijelove znatno kvalitetnije, te u svakom slučaju nadmašuju svojim likovima likove romana, prema bilo kakvom kriteriju.

Nepoznate Plime je, zaključno, osrednje pisani pustolovni roman s mnoštvom dobrih ideja, prigodan ležernijim čitateljima i mlađima, svakako preporučljiv kao štivo s piratima u glavnim ulogama, i kao takav idealan za vruće ljeto koje dolazi.