ja_no4_250Naslov knjige: Ja sam broj 4 - prva knjiga Lorskih baština
Autor: Pittacus Lore
Format: 16 x 24 cm
Uvez: tvrdi
Broj stranica: 288 str.
Prevoditelj: Ivan Zorić

Knjiga Ja sam broj Četiri autora Pittacusa Lorea (pseudonima za 2 američka nagrađivana pisca; Jamesa Freya i Jobiea Hughesa) roman je za mlade koji se žanrovski nalazi negdje između fantasyja i SF-a. Radnja romana smještena je u realno (današnje) vrijeme i realan prostor (planet Zemlja, SAD), a čitatelj će čim otvori knjigu prvo ugledati upozorenje:

Događaji u ovoj knjizi su stvarni.
Imena i mjesta su promijenjena kako bismo zaštitili Lorsku šestorku koja se i dalje krije.
Ovo shvatite kao prvo upozorenje.
Druge civilizacije zbilja postoje.
Neke od njih žele vas uništiti.

Dakle, nakon početnog otkrivanja tople vode, kojoj je očiti cilj trebao biti da zaintrigira potencijalne čitatelje i razgali njihovu maštu, očekuje nas kratak, pomalo martinovski uvod u kojem nas pisac upoznaje s dva lika koji pogađate, pogibaju. Nakon toga upoznajemo našeg glavnog lika, sjedinjenje Maxa iz televizijske serije Roswell i Edwarda, glavnog muškog junaka Sumrak sage. Inače, taj momak, zvučnog imena John Smith, zapravo je tinejdžer i kao takav prolazi kroz sve tinejdžerske krize i probleme, kao i svaki čovjek uostalom. Samo što on nije čovjek, nego je zapravo vanzemaljac i to s planeta koji se zove Lorien (malo podsjeća na Gospodara prstenova, morate priznati). Prati ga njegov skrbnik, učitelj, mentor, i neizrečeno otac Henri, također vanzemaljac, također s Loriena.

Njih dvojicu, kao i još 9 (a sada 6) baštinika i njihovih Staratelja proganja zla rasa vanzemaljaca, Mogadoraca, koja ponašanjem i razmišljanjem neobično podsjeća na ljudske vođe današnjice; rasa koja je uništila njihov planet, a sada se sprema uništiti i/ili zauzeti našu Zemlju tako da oni žive incognito i, naravno, u konstantnom bijegu.

Ako krenemo od stilskih odlika piščevih (o kojem zapravo doznajemo „interesantne stvari“ kad malo dublje zabrazdimo u knjigu), nećemo biti previše očarani. Kao da su tri posve različite osobe pisale tu knjigu, a to joj po meni baš i ne donosi dobru ocjenu. Odlikuju je dijelovi koji obiluju nizovima kratkih rečenica, a podsjećaju na tehniku struje svijesti. Zatim imamo dijelove koji obiluju puno predugim rečenicama i dijelove koji su kombinacija dva prethodno navedena stila, što ovu knjigu ponekad čini vrlo zamornom za čitanje.

Kada bismo krenuli od same radnje, možemo pratiti Johnov život. John po dolasku u gradić Raj u saveznoj državi Ohio upoznaje svoju ljubav - djevojku ljudske rase, Saru -  i svoje moći, te imamo kratak dio koji opisuje njegov život prije dolaska u isti. Prisutna je i sve popularnija ekološka komponenta. Naime, kroz cijelu knjigu pojavljuju se suptilni komentari o zaštiti našeg prirodnog blaga, te nesvijesti ljudskog roda o šteti koju čini kako sebi, tako i cijelom svemiru! Također, ako ćemo gledati iz posve objektivne perspektive, radnja sama po sebi jest pomalo predvidljiva, ali je i napeta, srcedrapajuća i ima ponešto originalno i zanimljivo te kao takva posjeduje sve što jednoj knjizi treba da postane hit među čitateljskom publikom - pretežno onom mlađom - ali i na filmskom platnu.

Osobno nisam ljubitelj djela s pomalo nemaštovitim i mrvicu plagiranim likovima (iako dobro okarakteriziranim, kao takvima) i imenima svjetova, ali volim mainstream fikciju i zato moram reći da uz sve nedostatke, knjiga zapravo i nije loša za pročitati. Ne dobiva moju potpunu naklonost, ali preporuku ipak da.

Također, za filmoljupce, snimljena je i istoimena filmska uspješnica.