Autor: Belmorn

bozja_vucica250Naslov knjige: Božja vučica
Autor: Aleksandar Žiljak
Nakladnik: Mentor
Format: 11 x 21 cm
Broj stranica: 112 str.

Aleksandar Žiljak, višestruki dobitnik nagrade SFERA, čije su priče prevedene i objavljene u tucet zemalja neosporan je autoritet za fantastiku i očiti izbor za autora prve takve zbirke u UBIQ-ovoj nakladi. Ova džepna knjiga svojim neobičnim 1:2 formatom savršeno pristaje u stražnji džep hlača što ju sa svojih 100-tinjak stranica čini idealnim štivom za javni prijevoz. Dok je ova knjiga formatom doista pogodna za put, sadržajem je daleko ispred toga.

Četiri priče koje se nalaze unutar korica imaju nekoliko poveznica, od toga da su 3 prethodno objavljivane u hrvatskom fantasy časopisu Grifon do ženskih protagnonista i odnosa s prirodom. Pod tim se podrazumijeva vrednovanje ljepote čiste i neoskvrnute divljine, a ne tipična kritika industrijalizacije po kojoj je fantasy žarn poznat. Dodajmo tome i Žiljakov fokus na vaginu i dobit ćete prepoznatljiv uzorak.

Jednorog i ratnica priča je smještena u vrijeme nastanka Kineskog carstva s velikim carem u centru. Odgovoran za ujedinjenje zemlje i izgradnju Kineskog zida, pod stare dane je postao sumnjičav i nepovjerljiv u svoje dvorjane. Stoga šalje po sposobnu seljanku, djevicu koja je vlastoručno svladala pet razbojnika. Na njoj je da uhvati jednoroga i donese caru njegov rog, čije je svojstvo da otkrije prisustvo otrova. Jedino djevojčina djevičanska ruka može prići jednorogu, no želi li ona okaljati svoju dušu i osuditi nedužno stvorenje za carevo zadovoljstvo?

Već se iz prve priče može osjetiti autorova opčinjenost fantastičnim stvorenjima, opis jednoroga, od izgleda do kretanja pokazuje detaljističku predanost i poznavanje životinskog karaktera koja dolazi do izražaja i u kasnijem opisu zmajeva. Žiljak je uostalom, pod pseudonimom Karl S. McEwan napisao i objavio knjigu Kriptozoologija: svijet zagonetnih životinja.

Naslovna priča Božja vučica smještena je u naše krajeve za vrijeme provale Tatara, a inspiraciju vuče iz Varaždinskih predaja o vučjem pastiru. Njegov identitet ostaje obavijen velom tajne, dok protagonistica priče progoni "psoglavce" koji su joj oteli sina. Ono što otimači ne očekuju je da je i ona sama vučica, koja je skinula krzno kad se zaljubila u oca svog djeteta. Nevoljko se vraća svojem životinjskom obliku jer je povratak vučjem čoporu jedina nada da izbavi sina, pitajući se hoće li je vučji pastir ikada vratiti u ljudsko stado. Kao što predviđate, priča je to o unutarnjem konfliktu između pitomosti i divljine koja se skriva u svakome od nas, ali unatoč tome lik Jane, vučice koja postaje žena, ipak je najjasnije isprofiliran od svih junakinja u zbirci.

Elsbet i knjiga zmajeva najviše podsjeća na tipični fantasy. Imamo čarobnjaka koji radi na knjizi o tim veličanstvenim stvorenjima i mladu talentiranu slikaricu čiji je zadatak da ju oslika - iz prirode. Ponovno, za razliku od tipičnog šunda, autor ulaže mnogo misli i dozvoljava nam inteligentnu i duboku priču sa neočekivanim završetkom. Vrlo je promišljen i u korištenju magije u svojim djelima, jer ona uz često nepraktičnu primjenu koji put ima i neželjene efekte, koji unutar priče imaju smisla a ne služe samo za žarolike opise.

Tu naziremo i autorov odnos s muškim protagonistima. Dok su ženski likovi uvijek centralni i sa unutarnjim emotivnim konfliktom, muški su junaci potisnuti u stranu, koji puta fizički oslabljeni ili općenito lišeni moći. Formula srećom odlično funkcionira, naročito u posljednjoj priči zbirke - Majmun i naga tsubofuri.

Ona nas vraća na Daleki istok, ovoga puta u feudalni Japan gdje mladi ronin (samurai bez gospodara) odbija službu zimskom zloduhu - Snježnoj ženi, na šta ga ona pretvara u majmuna. Jedini način da se spasi tog prokletstva je da pronađe spretnu djevojku bijelih ruku i čista srca, što ga dovodi do nage tsubofuri - do pasa gole djevojke tužne prošlosti koja radi u kockarnici. Unutar ove priče kroz akcije glavne junakinje možemo naći najviše propitivanja ljudske moralnosti. Vodi li se ona čistom dobrotom, željom da se iskupi za prošlost ili da udovolji one kojima je dužna?

Prvo što primjećujemo je učestalo korištenje izvornih fraza što pomaže stvaranju atmosfere. Žiljak ih ipak koristi dovoljno oprezno da ih čitatelj koji nije upoznat s pojmovima usvoji kroz čitanje, jer su strateški raspoređeni tako da je njihov kontekst neupitan.

Elemenata eksplicitne seksualnosti u zbirci ne nedostaje, bilo da je parenje dvaju zmajeva ili izmjenjivanje nježnosti dviju žena. Ono čega nedostaje je iskrene ljubavne strasti, u Božjoj vučici naći ćete samo seks, bilo iz pohote ili koristoljublja.

Za kraj, može se reći da je svojim motivima ova zbirka jedna jako dobro zaokružena knjiga koju bi svakako trebali ponijeti u svom džepu. Isplati se pročitati!