Autor: Salman Rushdie
Nakladnik: Izvori
Format: 14,5 x 23 cm
Broj stranica: 340 str.
Prevoditelj: Lia Paić

Salman Rushdie
, indijsko-britanski autor, jedan je od najznačajnijih pisaca današnjice. Rođen je u Mumbaiju gdje je živio sve do upisa na studij povijesti u Engleskoj. Za vrijeme rata između Indije i Pakistana s obitelji se seli u Pakistan. Njegov životni put odredio je i teme o kojima će pisati pa je često dominantna tema upravo odnos Istoka i Zapada. Rushdie je dobitnik mnogih nagrada od kojih je i jedna za životno djelo, a diljem svijeta se proslavio romanima Djeca ponoći i Sotonski stihovi.

Većina Rushdijevih djela može se promatrati kroz pravac tzv. magijskog realizma, kojemu pripadaju i Marquez i Borges, a koji podrazumijeva spajanje stvarnosti s magijskim i začudnim elementima.

U roman Firentinska čarobnica Salman Rushdie utkao je upravo jednu takvu magičnu priču koja se proteže od dvora mogulskoga cara do svakodnevnice renesansne Firence. Ova dva naizgled nespojiva svijeta povezat će dolazak misterioznog stranca koji tvrdi da je krvni rođak cara Akbara i sin tzv. Firentinske čarobnice. Iako mu car u početku ne vjeruje misleći da želi preuzeti pravo na prijestolje, stranac će ga uvući u vlastitu priču, oživjeti legendu o zaboravljenoj princezi i izmijeniti sudbinu cijeloga carstva.

Pretpriča započinje puno ranije, prijateljstvom trojice firentinskih dječaka (Antonina Argalie, Niccola ili Machia i Aga Vespuccija) koji svjedoče životnoj priči mogulske princeze. Dok su dvojica prijatelja ostala u Firenci, najzanimljiviji životni put pratio je upravo Argaliu, inteligentnog, ali neobrazovanog prevaranta koji je u osvajačkim pohodima pod turskom zastavom kao ratni plijen dobio i lijepu princezu.

Pod utjecajem magijskog realizma, stvarni povijesni događaji zasićeni su nadnaravnim događajima i bićima, a izvođenje čarolija dio je svakodnevice.  No, najveću čaroliju u romanu zapravo čine priče i pripovijedanje koje postaje toliko umješno da uspijeva stvarati nove svjetove na granici između fikcije i stvarnosti. Rushdijeva je fantastika začudna, ali i moguća. Likovi je nisu svjesni; ona je uvedena za čitatelja kako bi preispitala njegova uvjerenja.

Firentinska čarobnica nije samo fantastični roman nego i povijesni. Savršeno ocrtana atmosfera Firence u razdoblju renesanse, kao i prikazivanje običaja tadašnje Indije približavaju ovo djelo realizmu. Likovi potječu iz raznovrsnih društvenih slojeva: od samog cara, preko vojnika, urotnika, građana Firence, sve do konkubina i čarobnica. Svaki sloj ima priču koja je vjerno predstavljena. Likovi nisu arhetipski, što se najviše vidi na liku cara Akbara, netipičnog vladara koji se bavi filozofskim pitanjima i žudi za ljubavlju toliko da iz snova stvara savršenu kraljicu, a zatim i samu izgubljenu princezu. Zanimljivo je da se u romanu javljaju i stvarne povijesne ličnosti od kojih je najviše prostora dobio Machiavelli, autor Vladara.

Iako radnja ponekad teče poprilično konfuzno, a mnoštvo događaja i priča zbijeno je u samo 340 stranica, Rushdie je napisao još jedno majstorsko djelo. Rijetko se događa da pisac fantastike dobije mjesto u lijepoj književnosti, a Rushdie je dokazao da je svaki žanr vrijedan ako iza njega stoji autorska veličina koja zna ispričati priču i pokrenuti maštu čitatelja.