Nakladnik: Znanje d.o.o.
Format: 12,3 x 19, 0 cm
Broj stranica: -
Prevoditelj: Domagoj Lovas
Jezik originala: švedski

Križarska trilogija
jedna je od ponajboljih stvari koje si ljubitelji povijesno-epskih romana mogu danas priuštiti! Pogađate naravno, radi se o knjigama koje možete kupiti na kioscima diljem Lijepe naše, u izdanju naklade Znanje. Križarsku trilogiju, koja se sastoji od knjiga Put u Jeruzalem, Vitez templar i Kraljevstvo na kraju puta, napisao je nagrađivani švedski novinar i pisac Jan Guillou.

Prva knjiga, Put u Jeruzalem, upoznaje nas, iz trećeg lica, sa Švedskom u 12. stoljeću, plemićkim previranjima te običajima slobodnog i plemićkog puka, ali i robova. Također nas upoznaje s tri najvažnije loze (Sverrkerima, Folkunzima i Ericima), te naravno s Arnom Magnussonom.

Arn, iako fiktivan lik, smješten je u stvarno povijesno vrijeme, među stvarne povijesne ličnosti i u stvaran prostor. Arn Magnusson rođen je kao mlađi sin Magnusa Folkessona, iz Folkunške dinastije, te zbog zavjeta roditelja kao dječak biva primljen na školovanje u cistercitski samostan Varnhem gdje prima obrazovanje koje mu samo takvo mjesto može pružiti (ako gledamo kroz povijest, katolički samostani bili su riznice znanja i neprocjenjivog blaga), ali i ratne vještine, kojima ga je poučavao bivši vitez templar, brat Guilbert.

Sa svojih sedamnaest navršenih godina, Arn napušta samostan i vraća se kući u Arnas, posjed svog oca, koji je već tada bio jedan od najbogatijih u zemlji (ponajprije zahvaljujući njegovoj pokojnoj majci). U tom vremenu Arn upotrebljava sva znanja koja je stekao u samostanu da bi unaprijedio i poboljšao kvalitetu življenja na Arnasu. Detaljni opisi gradnji, uređivanja, pa i najmanjih sitnica, tipa uvođenja začina, brušenja mačeva, strijela i potkivanja konja daju odličan uvid u život onog vremena.

Prva prekretnica u romanu događa se na saboru Gota gdje Arnov otac biva izazvan na dvoboj do smrti od strane Edmunda Ulvbanea, u tom trenu najmoćnijeg ratnika u Švedskoj. Arnov otac, inače jedan od najbogatijih ljudi zemlje, ali i brat vođe Folkunga, tim činom praktički biva osuđen na smrt (što je naravno bio i cilj tadašnjeg kralja iz loze Sverkerra). Tu se Arn dokazuje kao hrabar mladić i na nesreću svih prisutnih „upada“ u dvoboj umjesto svog oca. Sljedeća prekretnica u romanu jest romansa s plemkinjom Cecilijom koja će potpuno promineiti tijek života oba protagonista.

viteztemplarDruga knjiga, Vitez Templar, vodi nas kroz dvije paralelne radnje. Prva, naravno, prati Arna Magnussona i njegov život u ulozi viteza templara, dok druga radnja prati život Cecilije Algottsdotter u samostanu.

Iako knjiga, kao i prethodna, obiluje povijesnim činjenicama i likovima, religijskim artefaktima i ponajboljim uvidom u život toga vremena, ovaj nam put donosi i tamnu stranu katoličke crkve u potpunosti, bilo da pratimo prvu ili drugu radnju. Arn u tih dvadeset godina proživljava muku razdvojenosti od voljene Cecilije, ali i rodnog doma, muke rata i nepravde, laži i obmane katoličkog puka i klera, a zbog svoje hrabrosti, moći na oružju (kako fizičkom, tako i umnom) i moralnog koda biva u cijeloj Svetoj Zemlji poznat pod imenom Arn de Gotia za kršćanski puk, a za saracenski Al Guti, te dospijeva na visoku poziciju u redu templara, pa čak i u milost saracenskog sultana Saladina.

Cecilija pak proživljava petnaestogodišnji pakao u samostanu pod sadističkom nadstojnicom Rikkisom, te osobni pakao razdvojenosti od sina (kojeg je vidjela samo nakon rođenja), ali i voljenog muškarca. Ipak se sprijateljuje s budućom kraljicom, inače svojom imenjakinjom, a nakon smrti glavne nadstojnice postaje yconoma (računovotkinja) i ipak lakše privodi svoju pokoru kraju.

kraljevstvo_nkp250Treća knjiga, Kraljevstvo na kraju puta, osim antologijskog završetka priče, naravno, donosi detaljne opise vojne obuke i gradnje utvrda, razvoja privrede, znanosti i ekonomije što ju čini možda najzanimljivijom, ali i definitivno najpoučnijom.

Kao sumu summarum bih spomenuo tri stvari. Prvo, da su svi likovi u ovim knjigama izvrsno okarakterizirani, a oni koji su ujedno i stvarne ličnosti u potpunosti prate ne samo fizički opis, već i onaj psihološki (naravno, ako je vjerovati povijesnim činjenicama), opisi zemalja su detaljni i stvarni, a i ono što se svakako isplati pročitati jesu autorovi komentari na kraju knjige u kojima isti objašnjava sve, od toga kako je došao do ideje za pisanje takve knjige, do proučavanja povijesnih zapisa i svojih putovanja da bi knjigu učinio što autentičnijom.

Drugo, cijela trilogija suptilno obiluje porukama mira i tolerancije te svevremenskim idejama i problemima s kojima se u velikoj mjeri srećemo još i danas.

Treće, prema trilogiji je snimljen i film, europske produkcije, koji svojom kvalitetom nadmašuje sve filmove tog žanra koje sam gledao, međutim svejedno preporučam čitanje knjige jer nikada film ne može biti tako dobar i detaljan kao knjiga.