Nakladnik: SFera

Uvez: tvrdi
Broj stranica: 416 str.
Prevoditelj: -
Jezik originala: hrvatski

Psihophor j
e kolekcija SF priča autora Zvonimira Furtingera, hrvatskog pionira književnog žanra znanstvene fantastike. Radi se o prvoj uređenoj zbirci Furtingerovih radova za koju se pobrinula SFera, hrvatsko Društvo za znanstvenu fantastiku, a zbirka je dobila ime po jednoj od autorovih priča.

Zbirka sadrži petnaest kratkih priča na 340 stranica, ali vrijedna je i kao uvid u povijest hrvatskog SF-a te biografiju autora koji je radio na stripovima, novelama, časopisima, radio stanicama i kretao se Europom. Prije dijela s pričama, na 30 stranica moguće je pročitati detalje o Furtingerovom radu koji se ne dotiču samo njegovih djela, već opisuju njegov angažman u kontekstu onog vremena nudeći mnoštvo imena, objašnjenja i različite informacije vezane za tadašnje stanje SF žanra, što je prilično poučno i osigurava daljnji pronalazak radova drugih autora koji su obilježili stoljeće. Slično, na kraju knjige nalaze se prilozi za bibliografiju koji uključuju kompletan popis radova i medija koji su se bavili Furtingerovim tekstovima. Kroz priče je moguće pronaći fusnote koje objašnjavaju različita rješenja tijekom prijepiski autora zbirke, kao i uvodna objašnjenja o tome kako je kolekcioniranje izvršeno. Stoga zbirka Psihophor nije samo skup najvažnijih priča važnog autora, već i konkretan uvid u razvoj.

Šjor Furtinger istinski je pionir znanstvene fantastike na području bivše države koji je sa svojim radovima započeo tijekom prodora znanosti, u ono vrijeme široko influentna i značajno podupirana književnim zamahom. Njegov skup priča odražava gotovo dječačku zanesenost dostignućima prirodnih znanosti i teoretike te obuhvaća zaista klasične ideje znanstvene fantastike, od telepatije i opsjedanja tijela, preko putovanja svemirom i komunikacije s izvanzemaljcima, do putovanja kroz vrijeme i kreiranja intrigantnih lijekova. Petnaest priča iskusni će čitatelji brzo povezati i predvidjeti, no Furtinger se zauzima za njih pomalo profesorsko-znanstveničkim pristupom, odišući čovjekom koji otkriva beskrajnu širinu horizonta svijeta i piše o stvarima koje nam se danas čine uobičajenim štivom, ali su u ono vrijeme razrađivane poput pokusa.

Kvaliteta priča varira, ovisno kakvu poantu Furtinger želi prenijeti. Pisanje je jasno, radnje se odvijaju brzo, a Furtinger žrtvuje ponešto realizma, dijaloškog većinski, u zamjenu za što detaljnije približavanje fenomena kojim se zabavlja. Može se reći da je radnja većine priča zamišljena kako bi u jednom trenutku dovela do točke u kojoj se poirotovski objašnjava čitav koncept. Furtinger će nakon razvijanja radnje sakupiti osobe u nekom prostoru i omogućiti jednoj od osoba da objasni fenomenalna iskustva. Podjela likova također je standardizirana, u radnjama traži „obične ljude“, skeptične, neuke, ponekad ih hoće i ismijati pomalo, koji će negirati ono što se događa, prozivati likove koji doživljaju vanrealna iskustva luđacima i time izazivati reakcije koje dopuštaju daljnji razvoj teze, bilo objašnjavanjem, bilo prepričavanjem, bilo konfliktima.

Nakon polovine priča počet će se primjećivati uzorci pisanja, slični zapleti i kombinacije likova, ali Furtinger ionako uglavnom teži tome da približi neki fenomen, uz iznimku priče „Zrcalo u Svemiru“ koja odskače sadržajem i kvalitetom te ponekom kratkom pričom humorističnog tona. Međutim, bile radnje očite ili ne, Furtinger svejedno opisuje mnoštvo različitih fizikalnih aspekata i teorija, pa su priče i solidan izvor informacija. On teži tome da apsolutno objasni, prije ili kasnije, ono što se događa, a različiti smještaji mjesta i vremena radnje (od Hrvatske preko Latinske Amerike, gore prema Mjesecu i preko Marsa do sasvim udaljenog Svemira) pružaju osvježenje u svakom naslovu, uz obavezan lagan humor koji kroz njih struji.

Psihophor je poučna i zanimljiva zbirka koju vrijedi uzeti iz više razloga. Kolekcionarski svakako vrijedi, a i svakog će fana SF-a zanimati što su radili stari domaći autori. Zbirka je dobra i za mlađi uzrast, lišena ljudskih perverzija, lagano pisana, a prepuna zanimljivosti. U konačnici, može se reći da su SFera i urednik Aleksandar Žiljak napravili odličan posao.