Naslov knjige: Anđeli će samo zaspati
Autor: Merita Arslani
Nakladnik: Naklada Ljevak
Format: 13,5 x 20,5 cm
Broj stranica: 214 str.
Prevoditelj: -

Anđeli će samo zaspati novi je roman Naklade Ljevak hrvatske autorice Merite Arslani. Prvijenac novinarke Jutarnjeg lista na dvjestotinjak stranica integrira dramu, romansu i fantastiku, a uredila ga je Nada Brnardić.

Uvodom u priču, smještenu u suvremeni Zagreb, autorica izravno postavlja premise romana. Upoznaje nas s dva glavna lika – tridesetogodišnjom djevojkom imenom Katarina i njenim anđelom čuvarom Danijelom, a zatim određuje događaj – njen će joj se anđeo objaviti i prenijeti joj vijest o skoroj smrti. Upoznavši čitatelje s neizbježnim događajem, fokus pada na vrijeme Katarininog preostalog života u kojem ona, praćena vjernim Danijelom, nastoji shvatiti život što jasnije i privesti ga kraju u zadovoljstvu.

Roman je jednostavne prirode i njegov glavni interes može se shvatiti kao leggero ekskurzija ideje o načinu smrti. Karakter Katarine i detalji njenoga života u mjeri se podudaraju s autoricom pa vrijedi pretpostaviti i da se radi o svojevrsnom očitovanju o njenom životu. Bez obzira, priča optimistično, toplo i ugodno približava natprirodni fenomen, jednu ideju blisku mnogim ljudima, te se kroz neminovan događaj autorica osvrće na moguće misli koje bi čovjeku pale na pamet, odnosno sagledava sastavine takve procedure smrti. U primarnom odnosu Katarina i smrt, gdje joj je spona Danijel, i Katarina i život, gdje joj je spona ljubav, dramski se sadržaj proširuje neizbježnim uključivanjem faktora romanse. Otjecanjem radnje težište se mijenja i romansa preuzima sve motive, otkrivajući se kao pravi smisao.

Nažalost, roman ni u čemu ne pokušava zagrepsti dublje. Sasvim površno (no za poantu radnje – utjehu– dostatno) koncipiran fenomen anđela i njihovo ponašanje ne budi samo zanimljiva pitanja egzistencije na koje nema odgovora ili rezolutnog raspravljanja, bilo u vidu dijaloga ili konstrukcije realnosti romana, već i otkriva interni manjak logike postupaka. Priča kao takva ima propuste, ali propusti ispadaju naprosto nevažni u takvoj jednoslojnosti radnje i jasno predvidljivom kretanju priče. Sama poanta knjige objašnjena je u uvodu pa se dvjestotinjak stranica uočljivo novinarskog stila ponaša kao objašnjenje događaja. U radnji i formi likova mogu se pronaći sitnice zbog kojih se uvjeti priče ponašaju zdravo za gotovo. Npr. situacija u kojoj Katarina priča o svjedočenjima viđenja anđela neizravno ih potvrđuje kao da bezuvjetno postoje. Autorica se, iz bilo kojeg razloga, ne usudi zalaziti u samu tezu, kopkati ili formirati značajniju važnost takve pretpostavke. Nisu to dijelovi radnje koji su ondje trebali biti, ali su dijelovi koji su mogli produbiti ovakvu često korištenu ideju, dati joj nekakvu novu dimenziju.

Nonšalancija pisanja najviše će se manifestirati u likovima. Uz psovku-dvije ovdje i ondje, radi se zapravo o skupini beskrajno pozitivnih likova koji su beskrajno razumni, nedodirljivo kulturni, impresivno oštroumni i općenito savršeni. Iako Arslani dobro prenosi koncept razmišljanja muškaraca i žena, pogotovo u vezi, dijalozi su sažeta rješenja konflikata puna razumijevanja, a niti u jednom času uopće ne dolazi do rođenja problema unutar dijaloga. Uzme li se za primjer Katarina, čak i uz trostruki pregled svih događaja i misli, teško je pronaći i jednu sitnicu koja bi barem malčice djelovala kao kakva mana. Autorica je krenula iz pozicije koja pripovijeda klasičan problem smrti dobrih ljudi, ljudi koji dišu život, no kada se u samo dvije stranice slabašno potresena Katarina dogovori sasvim racionalno i bezbrižno sama sa sobom o ishodu, pa se nadalje prema sličnom principu svi drugi nadovezuju bez stvaranja ikakvih problema, onda Anđeli će samo zaspati pati od manjka tenzije. Uzalud nam informacije o likovima kad te informacije ne stvaraju nikakve temelje za nadogradnju priče, već samo bespotrebno utvrđuju samo jednu stvar, da je sve vezano uz Katarinu prekrasno i da ne bi trebala umrijeti, da su svi oni mogli dulje živjeti sretno zajedno, ali niti to nije problem kad smrt nije problem. Katarina ima prekrasne roditelje, prekrasan život, prekrasne prijatelje, prekrasno je samouvjerena, prekrasan posao, a njezini prijatelji su prekrasno razumni, njezine ljubavi prekrasno prekrasne mada nisu one prave, njezin anđeo prekrasan sam po sebi. Sve je prekrasno, smrt je prekrasna, drugi život je prekrasan, a za roman bi mogao izgubiti, bez obzira na nježno privlačan sadržaj i očiti izvor utjehe u dane potrebe, svaki interes.

Kako je autorica bez sakrivenih karata postavila priču i čvrsto se držala jednoslojne obrade, Anđeli će samo zaspati lahko je štivo za djelić večeri. Na stranu kritičko gledište, priča bi mogla koristiti onome tko se osjeti izazvan pitanjem o smrti, dok je s druge strane pristupačan uvid u ideju o smrti - tekst prigodan mladima i starima, najširoj publici, ostavit će čovjeka da razmisli o suštini ideje.