Georgina KincaidDark Swan te Vampirske akademije koju ću u ovoj recenziji predstaviti:

Frostbite (2008) - Plava krv
Shadow Kiss (2008) - Poljubac sjene
Blood Promise (2009) - Krvna zakletva
Spirit Bound (2010) - Zov duha
Last Sacrifice (2010) - Posljednja žrtva

Vampirska akademija je njezin prvi uradak za mlade, a romani ove autorice se redovito nalaze na top ljestvici New York Timesa.

Nedavno su se kod nas na kioscima u nakladi kuće Znanje d.o.o. po veoma popularnoj cijeni mogle mjesečno nabaviti knjige iz serijala Vampirska Akademija. Popularno štivo o vampirima, još jedno u nizu teen tema vezanih o vampirima koje su doslovno preplavile moderno tržište poput kakve vampirske epidemije. U svijetu knjiga u kojem u velikom luku pokušavamo izbjeći zasićenje sveprisutnog Sumraka i njegovih varijacija na temu, takvo štivo će rijetko privući čitatelja starijeg od 18 godina. Ja sam jedan od takvih „starijih“ čitatelja, koji voli fantastično, ali od same pomisli na još jedan serijal knjiga o teen vampirima lagano me lovi mučnina. No, oduvijek sam voljela lik vampira u pričama i legendama. Pobuđivale su moju maštu i stvorila sam ljubav prema jezi i gotičkom viđenju vampira. Iako knjigu nikako ne bismo smjeli suditi po koricama, upravo to sam učinila kupivši prvi primjerak Vampirske akademije - Sestre po krvi. Veoma me iznenadilo kada sam uvidjela da ova knjiga nije lijepa samo izvana zbog svoje „dark“ ilustracije. Ona je pravi mali dragulj iznutra.

poljubacsjeneRadnja se u prve dvije knjige odvija u šumovitom predjelu Montane na akademiji sv. Vladimira prepunoj gotičke arhitekture, prekrasnih pejzažnih, gotovo dodirljivih opisa. Tematika prve dvije knjige Sestre po krvi i Plava krv imaju teen sadržaj, ali nikako ljubavni, već mladenački buntovan i avanturistički, s veoma neočekivanim raspletom i završetkom kojega ne bi očekivala ni u najluđim snovima. U knjigama su uspješno objedinjeni fantastični elementi s modernim načinom života i mnoštvom interesantnih i intrigantnih likova.

Glavni lik je dhampirka Rosemarie Hatway, knjige su pisane u prvome licu jednine, tako da se za čitavo vrijeme serijala nalazimo u umu mlade Rose. Da bi bilo veselije, osim što je Rose najbolja prijateljica i čuvarica morojske (vampirske) princeze Lisse Dragomir, ona s njome dijeli i telepatsku vezu, može čitati njene misli i često van svoje volje zaluta u njenom umu. Takve stvari nerijetko održavaju čitateljsku napetost i konstantnu budnost, ali decentno i na originalan način povezuju dvije paralelne radnje. Rose je veoma buntovan i nemiran lik, tako da je čitavo djelo toliko hipnotizirajuće da ga ne možete ispustiti iz ruke sve dok ga ne pročitate do kraja.

zov_duhaU svijetu plemenitih vampira (moroja) i njihovih čuvara dhampira, susrećemo i opaka demonska bića, lišena svega dobrog i emotivnog - strigoji. Samo je tri načina za ubiti strigoja; dekapitacija, vatra i srebrni kolac začaran s 4 morojska elementa. Strigoj se može postati svojevoljno, a najčešće je to prisilno i nasilno. Što dovodi do sveopće ugroženosti života plemenitih moroja i njihovih čuvara dhampira. Da bi dhampir mogao postati čuvar, potrebno je da završi srednjoškolsko obrazovanje na akdemiji, na kraju školovanja dobiva zaštitarska obilježja u obliku tetovaže na vratu - ukrižene munje. Školski program je za dhampire krut i vojničkog režima. Dhampiri uvijek moraju imati na umu da su moroji uvijek prvi - „Oni su na prvom mjestu.“ Podrijetlo i tradicija moroja i dhampira usko je vezana za Rusiju i Rumunjsku, što daje jedan mitološki i folklorni, gotovo povijesni element čitavom serijalu. Jedan od glavnih likova je i dhampirski mentor, podrijetlom Rus - Dimitri Belikov

vam_ak4„Tko će ti održati dodatne treninge?“
„Onaj visoki tip. Dimitri.“
„Taj frajer je bog.“
„Ti uopće ne voliš pretjerivati, je l' da?“- upitala sam.
„Ne, ozbiljan sam. Mislim inače je tih i nedruštven, ali kad se bori… opa! Ako si sad u bolovima, čekaj samo da te se on dohvati.“

Dimitri je grub i strogo racionalan, ali u kasnijim nastavcima pomalo romantizirani lik, no treba napomenuti da iako ima ljubavne radnje, ona je u čitavom serijalu na veoma dijabetičkoj razini. Tako da je serijal više od prave avanturističke akcije, nego romantične akcije. Što me kao čitatelja ugodno iznenadilo. Izostanak prevelike romantične patetike meni je jedan veliki plus za čitav serijal.

Što se tiče ljudi, oni se u romanima rijetko pojavljuju i to samo u likovima hranitelja (vampiri piju krv), dok se pojedini prikazuju u obliku alkemičara, odnosno čistača i veze između moroja i ljudskog svijeta.

plava_krv_vaLikovi su detaljno razrađeni i lako se psihološki poistovjetiti s njima, zamisliti si svaku situaciju, okoliš, boje, pa čak i zvukove i mirise. Pogotovo je živopisno opisana četvrta knjiga Zov duha, čija se radnja odvija u Rusiji i Sibiru. Likovi zbilja rastu, razvijaju se i mijenjaju psihološki kroz knjige, tako da vam se kroz čitanje i mijenja mišljenje o likovima. Lissa od krhke morojske plemenitašice prelazi transformaciju u hrabru i velikodušnu prijateljicu, Rose od hirovite partijanerice postaje naglo odrasla i odgovorna osoba, iako je i dalje sklona buntu i avanturama koje graniče s nemogućim. Tu je mnogi niz i ostalih originalnih likova kao što je Abe Mazur - nešto poput vampirskog mafijaša, osobe koja ima veze posvuda i iako nije plemenitaš, ostali vampiri imaju znatno strahopoštovanje pred njim. Zatim moroj Adrian koji se, kako bi blokirao utjecaj magičnog elementa duha kojim vlada i koji ima štetnu posljedicu - ludost, koristi raznim štetnim supstancama i češće je pijan nego trijezan.

va_posljednjazrtva250

Čitavo djelo je prožeto humorom i sarkazmom, ali i životnim izrekama nad kojima se čitač zamisli. Par citata sam si jednostavno uvrstila u „mudre izreke“. Ima toliko dobrih likova i toliko su detaljno fizički i psihološki opisani, da ih ne mogu jednostavno sve nabrojati, a da ne napišem par stranica. Izlazak svakog novog nastavaka sam jedva čekala, a sada kada sam pročitala čitav serijal, osjećam onu poznatu prazninu koja nastupi nakon završetka druženja sa zanimljivom knjigom. Iako mi nedostaje iščekivanje svakog novog nastavka, imam osjećaj da je ovo za mene jedan početak divnog i dugog prijateljstva s djelima Richelle Mead.