Autor: Tim Powers
Godina izdanja: 2010.
Nakladnik: Zagrebačka naklada
Format: 20 x 14 cm
Broj stranica: 320 str.
Prevoditelj: Marko Fančović

Tim Powers je veliko ime američke fantastike poznato od 1976. kada je započeo svoju spisateljsku karijeru objavljivanjem romana The Skies Discrowned. Od tada je imao sretan niz od desetak romana i više zbirki priča, a od 1983. s objavljivanjem Anubisovih vrata redovito se nalazi na listi nominiranih ili nagrađivanih za svoja romaneskna djela.

Kad tamno istekne treći je Powersov roman izdan u Hrvatskoj, nakon Anubisovih vrata iz 1988. i Na čudnijim plimama iz 2001., iako je kronološki Kad tamno istekne stariji od oba navedena i prvi roman koji je Powersa zapravo proslavio.

Powers je specifičan po svojoj povijesnoj podlozi koju na gotovo bizaran način kombinira s fantastičnim elementima, pokazujući zavidno znanje europske mitologije, povijesti, geografije, i ne opterećujući se prostornim i vremenskim granicama, tako da se radnje njegovih romana protežu na povijesna razdoblja srednjeg vijeka i prodora Turaka, kolonijalističkog osvajanja Amerike, hladnog rata, a povremeno i postnuklearne budućnosti.

Kad tamno istekne je fantastični i pseudopovijesni roman koji je za centar svog zbivanja uzeo prvu opsadu Beča. 1529. je godina i Brian Duffy tetura od krčme do krčme pokušavajući prošlost pretvoriti u mutno sjećanje. Stari se Irac, ratnik prekaljen u mnogim bitkama, plaćenik i učitelj mačevanja, oporavlja u Veneciji od ožiljaka koje je zadobio u krvoproliću na Mohačkom polju boreći se protiv Turaka na kršćanskoj strani, ne skrivajući da mu je ipak najveći ožiljak ostavila voljena žena udavši se za drugoga, i zbog koje je bezglavo otišao u rat. Igrom slučaja, u pijanoj tučnjavi sjedokosi stranac baca oko na Duffyjeve mišice, te petsto zlatnika kasnije, Brian se vraća u Beč gdje ga čeka posao izbacivača u pivnici Zimmermann, ali i suočavanje s istim sjećanjima koje je pokušavao utopiti u alkoholu.

No put ne prolazi glatko kako je očekivao, i svi oni silni zlatnici počinju izgledati opravdani nakon višestrukih zasjeda i pokušaja ubojstva, što i nije najveći problem, jer ubojice su ono na što je plaćenik navikao, ali kako objasniti brojna magična stvorenja kao predstražu na njegovom putovanju?

Dolazak u Beč mu ne donosi olakšanje s obzirom na stanje pripravnosti koje vlada u očekivanju turske sile koja sprema opsadu na vratima Zapada. Duffy preuzima svoju dužnost ispijanja krigli piva, a u pauzi povremeno utjera strah u kosti kojem pomahnitalom gostu.  No negdje između konzumiranih litri i pivskih isparina, između podruma gdje se vari najpoznatije europsko pivo i krčme kao sjedišta niza sumnjivih tipova, između svoje stare ljubavi i poslodavca čije namjere nikako ne uspijeva razaznati, Duffyju počinje svitati da postoji priča mnogo veća od one za koju je mislio da se odvija. Naime, svijet nije tako jednostavan, a sukob kršćana i Turaka je zapravo okršaj dva drevna svijeta, a vođe Sulejman i Karlo su samo pijuni, dok se pravi kraljevi pouzdaju u moć vlastitih čarobnjaka, polu-demona, Ibrahima i Merlina. Naravno, to se Briana Duffyja ništa ne tiče, jer je on svoju dozu batina i nesreće odavno ispio, stoga mu samo ostaje da se vrati u Irsku i svoje preostale dane provede s voljenom ženom u kući s kamenim crijepovima. No nesreće li, ni sam Duffy nije onaj koji je mislio da jest, a svijet još jedanput očekuje da Irac podastre svoja leđa ili primi udarac za boljitak budućnosti.

Povijesne činjenice koje se nalaze u romanu su provjerene i točne, od načina napada Turaka na zidine Beča, vremenskih uvjeta, artiljerije i glavnih aktera, na što je Powers nadogradio svoj vlastiti svijet u kojem je velika bitka samo svjetovna manifestacija bitke koja se odvija u duhovnim sferama. Razlike u religiji, te različiti mitovi i interpretacije svijeta koje svaki narod ima nisu ovdje nikakva prepreka, već je prikazano kako zapravo svaki mit ima svoju inačicu u nekoj tuđoj mitologiji, te kako svijet magije ne mora nužno biti suprotnost kršćanstvu, već njegova prethodnica, u kojem se ista snaga i moć javlja u drugom obliku.

Powers je ovaj roman napisao sa 27 godina, i već se u ovom romanu mogu vidjeti njegove preferencije kojih će se držati u svojem kasnijem stvaralaštvu, dajući alternativu u pogledu na povijest onima s bujnom maštom. Ovo nije roman koji ćete pročitati u jednom dahu, prisjećajući se duže vrijeme fantastičnih zgoda ili genijalnih replika, ali je roman za kojim ćete rado posegnuti nakon napornog dana kao odmor od stvarnog svijeta, uz obaveznu pivu, naravno. Komentar iz 1979. godine (kada je roman izdan) glasi da je mladost samog pisca koji još nije dosegao svoju punu stvaralačku snagu utjecala na djelo, ali da pokazuje naznake da će se iz njega razviti dobar pisac.

Sada je 2011., a Tim Powers očekuje izdanje svog 13 romana. Treba li još išta dodati?

Prijatelji