Naslov knjige: Elric od Melnibonéa
Autor: Michael Moorcock
Godina izdanja: 2008.
Nakladnik: Zagrebačka naklada
Broj stranica: 358
Prevoditelj: Milena Benini

Michael John Moorcock (1939.) jedno je od najvećih živućih imena spekulativne fantastike, te ako ste ljubitelj old-school fantasyja, ovo je autor čiji će vas opus svakako zanimati. Najveća kreacija ovog pisca njegov je vječiti junak Elric od Melnibonéa.

Elric od Melnibonéa jedan je od prvih „drugačijih“ anti-junaka koje susreće fantasy svijet. Naime, dok su svi prijašnji anti-junaci zapravo po svojoj pojavi, ponašanju i naravi bili junaci u crnim tajicama, Elric to svakako nije: svojim ponašanjem i moralnim dilemama, često hamletovski intelektualiziran, sklon introspekciji, oklijevanju i protivan rješavanju problema golom silom. Odskače od društva u kojem živi, drevne hedonističke civilizacije koja štuje Kaos i s predivnog i bogatog otoka vlada svijetom koji ga se boji. Ono što je bitno spomenuti jest da je Elric zapravo car Melnibonéa, a prijestolje drži nevoljko. Njegov rođak i neprijatelj Yyrkoon puno je pogodniji za jednog cara, ali do krune ne može doći dok je Elric na životu.

Elric i samom svojom pojavom odskače od predloška junaka. On je, naime, albino, koji je zbog teškog majčinog poroda ostao toliko slab da ga na životu održavaju samo mistični napitci i ljekovite trave. Vrijeme koje su drugi melibonejci proveli zabavljajući se, Elric je probdio u bibliotekama carstva ispunjenim knjigama zemalja koje su porobili, spalili ili osvojili. Iz njih otkriva „primitivne“ ljudske emocije kao što su požrtvovnost i odanost i dostižući zrelosti uzima si za zadatak obići svijet i istražiti te neobične podražaje.

Kronike Crnog mača 1 donose nam početak sage o Elricu od Melnibonéa i to u dvije glavne priče, Elric od Melnibonéa i Utvrda Bisera. U prvoj priči upoznajemo neobičnog melinbonejskog cara, njegovo okruženje, razmišljanja i dileme, protivnike, prijatelje i naravno ljubav. Njegov najvažniji odnos ipak nije onaj s njegovom zaručnicom i sestričnom Cymoril, nego onaj s ukletim mačem kaosa „Buronošom“. Crna oštrica posjeduje vlastiti razum i moć otimanja duša onima kojima oduzme život, a tu energiju koristi da bi hranila Elrica. Dinamika njihovog kompliciranog odnosa proizlazi iz toga što Elric često krši svoja moralna načela i ubija kako bi opstao jer ga oštrica održava na životu. Ona pak bez ruku koje ju vode ne može otimati duše i tako dobivamo uzajamnu potrebu, ali i obostranu mržnju. Drugi dio knjige nas vodi na put po Mlađim Kraljevstvima, u pustinjsku zemlju Quarzhasaat gdje Elric ulazi u svijet snova u kojem skoro pogiba i bolje upoznaje prirodu kaosa, ali i svijeta van Melnibonéa.
elric2Kronike Crnog mača 2 druga je knjiga u sagi o Elricu od Melnibonéa. Za razliku od prošlog toma, ovaj se sastoji od četiri kraće priče: Mornar na vodama sudbine, Usnuli grad, Dok se bogovi smiju i Raspjevana citadela.

U njima Elric nastavlja put po Mlađim Kraljevstvima započet u prvom tomu, postajući sve usamljeniji usprkos društvu koje ga okružuje i legendama koje se o njemu šire. Upoznaje i druge Moorcockove vječite junake, poglavito Hawkmoona, Coruma i Erekosë s kojima dijeli pustolovinu. „Vječiti junak“ autorov je osobni specifikum, bezvremeni ratnik zadužen za velika junaštva, ali i opterećen velikim gubitkom, a njegova je misija održavati red između sila Zakona i Kaosa. On postoji u raznim inkarnacijama koje su razasute Multiversom, podijeljene dimenzijama, svjetovima i vremenima, izabrani od sudbine da održavaju kozmičku ravnotežu. Moorcock je napisao mnogo inkarnacija tog bića, a Elric se izdvaja kao najpoznatiji i najznačajniji od njih. Zgodno je spomenuti da je od nedavno i Doctor Who postao dio te priče jer je Moorcock bio zadužen za pisanje jednog romana o njemu.

Priče u ove dvije zbirke su posložene kronološki, ali nisu pisane tako. Utvrda Bisera je na primjer, jedna od kasnije pisanih, iako se njena radnja odvija odmah na početku Elricovih putovanja. Unatoč tome, radnja u pričama je solidno povezana, a jedino što odaje vremenski odmak jest razlika u kvaliteti Moorcockovog stila pisanja.

Knjige su same po sebi dosta mračne i kaotične, u njima se pojavljuje mnoštvo likova koji su vrhunski okarakterizirani i nadasve zanimljivi. Filozofska razmišljanja i moralni konflikti, te skokovi po razinama postojanja (multiversa) često znaju biti naporni i nerazumljivi, međutim baš to je ono što ovom liku, a i samom djelu, daje dodatnu čar.
Suvremeni čitatelji neće u potpunosti moći razumjeti važnost Elrica za tadašnje oblikovanje žanra Sword & Sorcery, ali on ostaje jedan od ključnih likova koji je iz crno-bijelog žanra učinio spektar boja i raznolikosti.