kruna ponoci 2D

Drugi nastavak svjetski poznate tetralogije "Prijestolje od stakla" je objavljen u hrvatskom prijevodu. Pod nasovom "Kruna ponoći" Celaena Sardothien nastavlja obavljati svoju dužnost kao kraljev ubojica, ali na svoj način.

got vii  HBO je nakon dugo očekivanja najavio datum premijere i prikazivanja nove sezone serijala pod nazivom Igra prijestolja VII.

uskoci 250

Nakon što se popularna kartaška start-up igra rasprodala u Hrvatskoj i dugo vremena je nije bilo u prodaji od sada ju možete naručiti preko nas.

Njezina maloprodajna cijena je 80,00kn, ali za sve koji se jave na naš mail Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. i naruče sa svojim podacima (ime i prezime, adresa i kontakt telefon) dobit će popust od 20%. Dostava je 20kn.

Nažalost hrvatska verzije igre više ne postoji, a u prodaji je samo engleska i njemačka verzija igre. Pravila su u svakoj igri na sva tri jezika (hr, en, de), a samo karte su na engleskom ili njemačkoj jeziku.

Uskoci i dalje nisu u slobodnoj prodaji stoga ne vjerujemo da ćete ih naći u trgovinama i ovo je jedinstvena prilika da se dokopate svojeg primjerka ove igre.

Više o igri možete pročitati u našoj recenziji: Uskoci - kartaška igra o hrvatskim gusarima

IMG 3048Već smo tradicionalno na 36. Danima znanstvene fantastike uživali u predavanjima, radionicama, kvizovima i filmskim projekcijama uz cosplayere i odličnu organizaciju. No, moramo istaknuti najzabavniji dio SFerakona - naime, po prvi put na zagrebačkoj konvenciji uživali smo u predstavi u pet činova Dr.Horrible koji se odvijao kroz cjelodnevni subotnji program i dobio pozitivnu reakciju većine posjetitelja. Isto tako smo uživali i u predavanjima počasnih gostiju Chrisa Becketta i Nikolasa Lloyda. No, da se vratimo na početak...

sferaI ove godine možete uživati u programima 36.Dane znanstvene fantastike pod popularnim nazivom SFerakon 2014. Tema ovogodišnjeg SFeraKona su "Paralaleni svjetovi i alternativna povijest", a s tom temom vas tradicionalno čekaju radionice, predavanja, cosplayeri te poznati domaći i strani predavači.

Intervju s Martinom Ralyom

Autor: Exxar

For our interview with Martin Ralya in English, click here.

 

martin_ralyaEngine Publishing i ekipa sa Gnome Stewa nedavno su najavili svoju drugu knjigu, Masks: 1,000 Characters to Populate Your Worlds, a mi smo povodom toga intervjuirali Martina Ralyu, glavnog i odgovornog za EP i GS. Pričali smo sa njim, među ostalim, o bloganju u domeni RPG-ova te o Maskama i Eureci, a Martin je bio iznimno susretljiv te je pružio vrlo zanimljive odgovore. Da ne duljimo, pročitajte intervju:

 

FHR: Zdravo Martine! Molimo te da se za početak predstaviš našim čitateljima jer nisu svi upoznati s Gnome Stewom i ostalim tvojim projektima, bilo sadašnjim ili prošlim. Reci nam što god želiš da znamo o tebi :-)

Martin: Bok, ja sam Martin Ralya i uglavnom se bavim pisanjem i uređivanjem. Živim od pisanja (marketinški materijali za veliku tvrtku), a također pišem i za svoju dušu. Moji profitabilni projekti spadaju negdje između. Oni su započeli mojim prvim freelance poslom 2004., a također sam djelovao kao freelancer i kada sam radio na Treasure Tablesima (od 2005. do 2007.) i na Gnome Stewu (od 2008. do danas). Osnovao sam Engine Publishing 2009., a našu prvu knjigu Eureku smo objavili sredinom 2010.

U svojim radovima se fokusiram na praktičnost. Treasure Tablesi su bili moj pokušaj da napravim nešto po pitanju nedostatka pravih, "iz rovova" savjeta za GM-ove, a Gnome Stew je evolucija tog koncepta - želimo pružiti GM-ovima dobre savjete koje zaista mogu koristiti, a ne fluff i gluposti. Eureka, koja je zapravo alat za stvaranje avantura, također slijedi tu filozofiju.

Gnome Stew je najpoznatija stvar na kojoj sam ikada radio. Radi se o blogu za GM-ove na kojemu radi više autora tako da otprilike svaki radni dan ima nešto novo, a trenutno nas je deset koji pišemo. Autori Stewa su se međusobno sprijateljili tijekom zadnjih godina, prije toga se nismo osobno poznavali (sa iznimkom mene i Dona koji smo već ranije bili prijatelji u stvarnome svijetu). Do sad nam je bilo vrlo zabavno, i ne planiramo stati u bližoj budućnosti.

FHR: Što te potaklo da započneš svoj prvi blog za GM-ove, Treasure Tables? Kako i kada si dobio ideju za Gnome Stew? Misliš li da je situacija u RPG blogosferi kada si počinjao s Tablicama bila različita od trenutačne, i po čemu?

Martin: Petljao sam i s drugim RPG projektima prije Treasure Tablesa (TT). Samo dva su se "zalaufala": 3d6.org je bio moj pokušaj katalogiziranja svakog pojedinog feata, skilla i ostalog diskretnog elementa izrade likova u 3. ediciji D&D-a, i bilo je zabavno dok se nije dogodilo d20 zasićenje. Tada sam shvatio da bih bankrotirao ako bih kupovao svako smeće od knjige samo da dodam tri feata u svoj indeks.

Također sam pokušao indeksirati Dragon magazin, no tada sam otkrio da je a) indeksiranje teško i b) netko drugi je to već radio bolje od mene. S obzirom na to da su oba ta projekta bili indeksi u jednom ili drugom obliku, nije teško shvatiti zašto smo toliko opsjednuti indeksiranjem u Eureci.

Kada sam započeo TT, bilo je puno manje RPG blogova, i samo izvrsni Roleplaying Tipsi Johnna Foura bili su specijalizirani za savjete GM-ovima. No Roleplaying Tipsi su bili tjedni i nekada su se doimali manje osobnima i neposredno korisnima od onoga što sam priželjkivao, pa sam pomislio "Zašto da ne iskoristim svoje iskustvo GM-anja kako bih postao redovne, osobne savjete o GM-anju?" I puf!, tako su nastali Treasure Tablesi.

Gnome Stew je rafinirao osnovne koncepte TT-a, no također sam spoznao da sam zbog TT-a totalno izgorio. Upravo me postanje svakog dana, solo uz povremene iznimke, nagnalo da zatvorim TT 2007. No nisam izgubio tu potrebu pa sam regrutirao devetero ljudi koje sam znao putem TT-a te smo započeli Stew. Dijeljenje posla između 10 ljudi čini život mnogo lakšim i blog puno boljim resursom za čitatelje.

U jednom trenu života TT-a, otprilike 2006., RPG blogosfera (mrzim tu jebenu riječ) je eksplodirala. Mnogo stvarno dobrih blogova je započeto, poput Musings of The Chatty DM (koji je sada dio Critical Hitsa) i originalne inkarnacije Dungeon Masteringa. Bilo je također i puno smećastih blogova, ali oni koji nisu valjali su uglavnom prilično brzo nestali s obzora.

Sada su se stvari stabilizirale: postoji PUNO RPG blogova od kojih su mnogi izvrsni, i mnogim, mnogim ljudima je ugodno dijeliti njihova iskustva u tom formatu - a to je genijalno. Što je više dobrih savjeta i općenito dobrih besplatnih RPG stvari dostupno, to bolje.

FHR: S obzirom na to da imaš puno iskustva sa RPG blogovima, što bi mogao savjetovati "friškim" blogerima po pitanju započinjanja bloga te da postanu primijećeni? Svakako ima mnogo ljudi koji su nadareni i motivirani za dijeljenje korisnih informacija s ostatkom svijeta, no započinjanje bloga može djelovati kao težak posao, pogotovo ako se to radi po prvi put.

Martin: Ima više načina, no ovo bi trebalo funkcionirati za većinu potencijalnih RPG blogera:

1. Odaberite tematiku za koju ste zagrijani. Ne brinite postoji li već 10 drugih blogova o tome, samo nemojte odabrati npr. D&D bez barem nekakvog sužavanja teme - tema koju odaberete treba biti dovoljno široka da imate puno toga za pisati o njoj, ali također i dovoljno specifična da se ističe. No strast za pisanje o tome je važnija od svega ostalog. Bez strasti ćete izgubiti interes i vaši čitatelji će brzo primijetiti da pišete o temi za koju vas zapravo nije naročito briga.

2. Odaberite vizualni predložak koji vam se sviđa, ne brinite je li savršen ili ne. Ako se razumijete u HTML, CSS i specifičnosti vaše odabrane platforme (WordPress u mom slučaju) dovoljno da ga modificirate, učinite to, no nemojte se time previše zamarati na početku. Važnije je čitateljima ponuditi kvalitetan sadržaj. Probajte nešto u vezi dizajna vašeg sitea učiniti jedinstvenim i pamtljivim, bez obzira radi li se o logu, specifičnim bojama itd., i držite se toga. A kasnije, kada uznapredujete s blogom, odvojite nešto vremena i novca za poboljšanje dizajna.

3. Odaberite ritam postanja za koji mislite da će vam odgovarat, i držite ga se. Ako niste sigurni, radije postajte manje nego više (od čega možete izgorjeti). Ako odlučite da ćete postati u ponedjeljak, srijedu i petak, postajte u ponedjeljak, srijedu i petak; vaši čitatelji će znati kada da dođu zbog novog sadržaja. I pobogu, nemojte a) da vam prvi post bude "Ovaj genijalni blog pisat će o tome i tome!!!!" osim ako za njim ne slijedi i post sa konkretnim sadržajem, i b) shvatite da ako stalno fulavate utvrđene termine postanja ili postate gluposti tipa "Sori što nisam puno postao", to znači da vas bloganje zapravo ne zanima.

4. Jednom kad na blogu imate nešto kvalitetnog sadržaja, tipa najmanje 5 do 10 postova, pišite blogerima koje cijenite i zamolite ih da pogledaju vaš blog. Kada napišete nešto čime se zaista ponosite, podijelite to sa EN Worldom kao vijest (ako je prikladno) i tražite druge ljude kojima bi razglasili. Nemojte biti davež ili ogroman attention whore, ali znajte da se trebate promovirati.

FHR: Opa, izvrsni praktični savjeti! Sigurno će biti vrlo korisni onima koji razmišljaju o pokretanju bloga ali ne znaju gdje početi. No prebacimo se na trenutno aktualnu temu. Vaša nadolazeća knjiga, Masks: 1,000 Characters to Populate Your Worlds je očito spiritualni nasljednik i komplementaran resurs za Eureka: 501 Adventure Plots to Inspire Game Masters. Koje su sličnosti i razlike između to dvoje? Za što bi rekao da su najbolje stvari kod Maski?

Martin: "Komplementaran" je dobar opis. Maske će definitivno biti dobar pratilac Eureci - s obje knjige, imat ćete mnogo pripremnog posla već obavljenog za vas, no ne trebate Eureku da biste uživali u Maskama ili obrnuto. Ako se odmaknete i bacite dobar pogled, postoji mnogo sličnosti: obje pružaju PUNO diskretnih elemenata koji su pedantno indeksirani i prezentirani na način koji ih čini lakim za korištenje; obje je su za više žanrova; obje imaju temeljnu strukturu za koju je trebalo mnogo posla da ispadne kako spada i koja je prilično transparentna u konačnom proizvodu; obje su knjige kakve sam htio da postoje ali do sada nisu; i obje su namijenjene da budu definitivan resurs u svojoj niši - knjige sa svojim mjestom na polici svakog GM-a.

Najveća razlika među njima je ta da, dok je Eureka skoro u potpunosti "pripremna knjiga", onakva kakva se ne koristi za stolom, Maske su i pripremna knjiga i "knjiga za stol", dizajnirana da bude korištena tijekom igre. Sa likom iz Maski ispred sebe, sve što trebate su statistike i imate potpunog, živopisnog lika sa mnoštvom zanimljivih prilika za roleplay spremnog za igru.

Ne mogu opisati najbolje stvari kod Maski u ovom stadiju razvojnog procesa jer je mnoštvo detalja još uvijek pod plahtama. No najbolja stvar u globalu će biti to što bi trebale biti korisne skoro svakom GM-u, bez obzira na sustav koji preferira, na igraći ukus, itd. Znam da je velika stvar reći kako bi knjiga trebala biti na polici svakog GM-a, no to je naš cilj sa Maskama - kao što je i s Eurekom. Ako vodite igre, imat ćete koristi od Maski.

Također mi je draga činjenica da je svaki pojedini NPC s ilustracija u Maskama zapravo NPC koji je razrađen u knjizi. Neke od njih smo raspisali i onda dali ilustratorima, dok je s drugima bilo obrnuto, napisali smo NPC-a na temelju ilustracije. To je bilo super zabavno, i to znači da nema generičkih "filler" NPC ilustracija u knjizi.

FHR: Ti i drugi autori ste sigurno imali puno više ideja od onih koje su završile u konačnoj verziji Eureke, i koje će završiti u Maskama. Kakav je vaš proces odabira što će biti objavljeno a što ne?

Martin: Autori biraju svoje radove na individualnoj osnovi, to je vrijedilo i za Eureku. Iskoristit ću sebe za primjer: kada sam sjeo da napišem NPC-ove za Maske, prvo sam ih skicirao i ako neka ideja nije bila funkcionalna nakon te konceptualne razine, odbacio sam je. 100 NPC-ova koje sam napisao za Maske su onih 100 koje sam napisao - mogao sam napisati još 100, no nije bilo odbačenih gotovih NPC-ova. To vrijedi za svih 10 autora.

S druge strane, postoji proces odobravanja: NPC-ovi dođu k meni na recenziju prije nego odu urednicima, i sve što ne funkcionira se pošalje nazad na doradu. Ljepota u radu s timom Gnome Stewa je doduše ta što su svi ti ljudi ludo kreativni, i znaju kako prebaciti tu kreativnost u tisak. Provodimo toliko vremena na dizajnu i nalaženju zajedničke razine da jednom kad bilo tko sjedne ispred tastature svi znamo što želimo od konačnog proizvoda. Također postoji i čvrsti predložak odnosno struktura na kojoj se likovi iz Maska temelje tako da ni slučajno ne možemo svi napisati iste likove, a pogotovo da nam se dogodi 100 dark elfova sa scimitarima - predložak nam služi kao vodilja i pomaže nam da stvorimo zabavne, korisne likove. Proces odobravanja je sigurnosna mjera za koju mi je drago da mi rijetko treba - ovo je fantastičan tim. I na kraju krajeva, ne radi se o RPG-ovima. Ne možeš napisati RPG na taj način: s igrom ti trebaju iteracije, nabacivanje ideja, playtesting i sve to. Mi postavimo čvrste temelje u fazi dizajna, i nakon toga pišemo. Svi imamo pomalo različite stilove, ali igramo unutar postavljenih granica tako da tu različitost - 10 različitih glasova i stilova GM-anja - pretvorimo u prednost.

FHR: Koji su ti najdraži plotovi u Eureci i zašto? Možeš li nam dati par natuknica o svojim najdražim NPC-ovima u Maskama?

Martin: Moj apsolutno najdraži zaplet iz Eureke je "The Party", #495 od Phila Vecchionea. Radi se o horor scenariju s ekstradimenzionalnim entitetom koji se manifestira kao vampirski tulum te uvlači ljude u sebe i crpi njihovu životnu energiju. Briljantan je.

Nisam spreman govoriti o svojim najdražim NPC-ovima iz Maski u ovom stadiju produkcije.

FHR: Kako se razlikuju tvoja iskustva razvijanja Maski i Eureke? S obzirom na to da su Maske vaša druga knjiga u istom stilu, sigurno ste ovaj put neke stvari znali bolje napraviti, ali sigurno je bilo i nekih novih problema.

Martin: O Bože, da - toliko smo puno naučili čineći greške tijekom razvoja Eureke! Najveća razlika jest to što imamo bolju ideju oko toga koliko dugo će stvari trajati ovaj put i gdje će biti bolne točke. Na primjer, imali smo dva zahtjeva prilikom pisanja Eureke: da 50% bude gotovo ovog datuma, a ostalo onog. S Maskama smo pak imali četiri faze što nam je dalo više prilika za revizije, feedback itd. I ovaj puta smo radili više poslova odjednom umjesto jedan za drugim. Tako da je uređivanje započelo dok smo još pisali, većina ilustracija je gotova već sada, iako nemamo knjigu u koju da ih smjestimo, itd.

Najveći novi problem je bilo smoći vremena: svi radimo puno radno vrijeme, imamo obitelji, druge obaveze i radimo ovo u svoje "slobodno vrijeme", ako to uopće možemo tako nazvati. Mislim da je skoro svatko u razvojnom timu ovaj put zaposleniji nego što smo bili kada smo pisali Eureku.

FHR: Srodno tome - što misliš da je djelotvornije u indie/malom izdavaštvu, raditi sam ili u timu? Je li lakše objaviti nešto kao jedini autor ili sa skupinom autora? Bilo bi zanimljivo čuti tvoje misli o različitim stranama ovoga. I koje su po tom pitanju razlike između izdavaštva i bloganja?

Martin: Nikad nisam radio solo pa nemam pojma. Sam nemam sve sposobnosti potrebne da se tako nešto izvede kako spada - znam pisati, uređivati, dizajnirati i nadgledati, ali ne znam crtati, raditi prijelom, upravljati ilustracijama, indeksirati, provoditi formalno upravljanje projektom, itd. ni približno dobro kao specijalisti koji rade te poslove na Maskama. U timu od Maski se 21 osoba nalazi s razlogom - ne bih ni približno mogao objaviti knjigu poput ove solo, a ako bih to učinio, nitko je ne bi kupovao.

Mogu reći da, iako upravljanje grupom ove veličine može biti izazovno, isplatilo se na Eureci i isplatilo se na Maskama. Zajednički entuzijazam, obilje dobrih ideja i zamah koji stvara tim ove veličine je za mene ogroman izvor inspiracije.

Što se tiče bloganja nasuprot izdavaštva, izdavaštvo je mnogo teže. Uspoređujući bivanje novim u izdavaštvu (kao što sam sada) s bivanjem novim u bloganju (kao što sam bio 2005.), mogu reći da je oboje zastrašujuće i zahtjeva mnogo posla, ali jebote opseg posla se ne može ni približno usporediti. Sa blogom možeš biti odsutan na tjedan dana i stvari se vjerojatno neće raspasti; s knjigom, otići na tjedan dana je mnogo teže. A radi se i o puno više pritiska: konačni trošak produkcije Maski će brojiti tisuće dolara, a to je stvarni novac - ako otvorimo predbilježbe i samo moja mama naruči primjerak (hvala mama!), sjeban sam.

FHR: Koji su daljnji planovi Engine Publishinga? Ako su prodaja i općeniti interes ikakvo mjerilo, prirodno je pretpostaviti da ćete nastaviti sa naslovima sličnima Eureci i Maskama. Razmišljate li možda o knjizi koja se bavi idejama za lokacije ili čak settinge? Ili biste idući put radije napravili nešto skroz drukčije? Hoćete li se držati besistemskih naslova ili imate planova za stvari namijenjene nekom specifičnom sustavu?

Martin: Maske vjerojatno izgledaju kao logički nastavak Eureke, ali su bile zamišljene tek dobrano nakon što smo izdali Eureku. Nemam neki veliki plan za buduća izdanja Engine Publishinga uglavnom zato što sam ja samo jedan tip koji još uvijek uči. No bilo mi je drago izdavati Eureku, koliko god je to ponekad bilo teško, i apsolutno želim nastaviti izdavati knjige nakon Maski. Doduše, jedna knjiga veličine Eureke ili Maski godišnje je vjerojatno moja granica osim ako Engine Publishing ne dobije još jednog ili dva zaposlenika ili partnera.

Ta se jednadžba naravno mijenja ako ima manje posla. Kraći naslov jednog autora s manje pokretnih dijelova bi na primjer trebao biti lakši za izvesti od Eureke ili Maski. Zapravo, razmišljam o projektu za jednog autora kao i o još jednom projektu te bi oba mogli započeti ove godine. (Tajnovit sam oko detalja jer mrzim kada izdavači najavljuju stvari koje se nikada ne dogode, ne zato što volim biti rezerviran. Čekam s objavljivanjem bilo čega dok nije više ili manje sigurno.)

Za sada se fokusiram na sistemski neutralne resurse za GM-ove - to je moja strast zadnjih šest godina, od Treasure Tablesa do Gnome Stewa i Eureke. No držim sve mogućnosti otvorenima: poput većine gamera, imam ideju o RPG-u koja bi jednom mogla ugledati svjetlo dana, i radim na igri kartama koju bih rado izdao. Ključna stvar mi je strast: ako u nešto nisam zaljubljen, i ako ne mislim da će se ostalim gamerima sviđati jednako kao i meni, nije vrijedno mog iznimno ograničenog vremena.

FHR: Sistemski neutralni resursi izgledaju kao dobra ideja za malo izdavaštvo jer na taj način potencijalno možeš doprijeti do šire publike. Misliš li da se radi o velikoj prilici ili je to više jedna niša orijentirana GM-ovima?

Martin: Vidim veliku priliku za kompanije u izdavanju kvalitetnog sistemski neutralnog materijala koji nije sav orijentiran GM-ovima. Problematičnije je stvoriti sistemski neutralni materijal orijentiran igračima jer oni često žele nove mehaničke stvari za svoje likove, ali mogu smisliti sistemski neutralne knjige koje bi kupio čisto kao igrač. Vjerojatno ste u pravu da se radi o niši odnosno podskupu koji je uglavnom prikladan za proizvode za GM-ove, ali GM-ovi kupuju mnogo knjiga.

Volim sistemski neutralne materijale što je i razlog zašto sam se fokusirao na njihovo objavljivanje zadnjih šest godina i zašto se na takav materijal fokusiram u prvim izdancima Engine Publishinga. Ima premalo kompanija koje to rade i uvriježeno je mišljenje da se sistemski neutralni materijali ne prodaju dobro. Ja ne vjerujem da je to točno pa svoje riječi podupirem svojim novcima i trudim se dokazati da sam u pravu.

FHR: I za kraj našeg intervjua, neizbježno humoristično pitanje. Kada bi morao odabrati neku rasu osim čovjeka i gnoma, koju bi odabrao? I koje tri RPG knjige bi sa sobom ponio u atomsko sklonište u slučaju nuklearnog rata?

Martin: Ovo je lako za odgovoriti - konačno, jer ste mi inače postavili zaista izazovna pitanja! Moja najdraža D&D rasa su uvijek bili patuljci - znam, svetogrđe za tipa koji je vlasnik Gnome Stewa. Također volim i gnomove, no najradije igram patuljke. Možda je to zato što sam visok i slabašan, a sviđa mi se ideja bivanja niskim i žilavim?

U atomsko sklonište bih ponio Burning Wheel core book, Burning Wheel Character Burner i stari, sivi boxed set Forgotten Realms Campaign Settinga. Od toga bih imao više nego dovoljno izvrsnog gameanja sve dok me divovski mutirani žohari ne bi ubili zbog uzimanja jednog indie RPG-a u atomsko sklonište.

Ovo su najbolja pitanja koja su mi ikad postavljena u nekom intervjuu, i potaknuli ste me da ispričam stvari koje nikada do sad nisam rekao u intervjuima. Hvala vam na fascinantnom i zabavnom intervjuu!

FHR: Hvala tebi Martine na iznimno pronicljivim i sadržajnim odgovorima! Bilo nam je pravo zadovoljstvo.

 

Eto narode, nadamo se da vam je ovaj intervju bio zanimljiv i koristan. Ako imate ikakvih pitanja za Martina, možete mu se obratiti na martin(AT)gnomestew.com, i svakako ga pratite skupa s ostalim gnomovima na Gnome Stewu.

Add comment


Security code
Refresh

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona