Masks: 1000 Memorable NPCs for Any Roleplaying Game

Autor: stribor

For our review of Masks: 1000 Memorable NPCs for Any Roleplaying Game in English, click here.

masks_cover

Krčma je već dobrano bila popunjena lokalnim pijančinama, pomorcima i ostalim probisvijetom. Većinu ih je vidio kada su ulazili kroz glavna vrata i sjedali po stolovima, naručujući jeftinu domaću brlju. Dva zvona su već otkucala na gradskom satu otkako je sjeo u krčmu ''Pod zmajevim krilom'' s namjerom da dočeka zakazani kontakt.

Dim u prostoriji počeo je smetati Brynovom desnom oku. Mrzio je čekanje i ovakve zadatke koje bi mu davao onaj stari jebivjetar, Strybor. Umjesto da tu gubi vrijeme slušajući grozne rime lascivnih pijanih pjesmi, sada je mogao zarađivati zlatnike u spavaonici neke neutješene gradske dame. S druge strane, znao je da revolucija traži odricanja i da tiraninova glava neće krasiti banderu na glavnom trgu bez priprema i odricanja poput ovih. Već je previše uključen u cijelu stvar da bi mogao samo tako napustiti drugove iz bratstva. Počeškao se po ožiljku na obrazu i naručio još jedan vrč medovine od debele konobarice.

U tom trenutku je čuo zvuk otvaranja glavnih vrata. U krčmu su upravo zajedno ušetali zgodna plemkinja, lovac na štakore i sjevernjački berserker. Njih je čekao.

Jednooki Bryn, ženskaroš i glumac u putujućoj družini kojeg smo upravo upoznali dok čeka igrače u izmišljenom, ali mogućem trenutku neke fantasy avanture, inspiriran je nekima od tisuću likova koji se nalaze u knjizi Masks: 1000 Memorable NPCs for Any Roleplaying Game. U ovom članku ćemo, uz malu Brynovu pomoć, prikazati o čemu se zapravo radi.

Maske su novo izdanje grupe autora koji vise na notornom RPG blogu Gnome Stew. Riječ je o zborniku likova spremnih za korištenje i/ili inspiraciju izrade vlastitih NPC-ova u gameovima i kampanjama. U tvrdim koricama u boji i s 338 crno-bijelih stranica, Maske s prilično dobrom naslovnicom Christophera Reacha i Darrena Hardya izgledaju sjajno kao dodatak RPG sekciji knjiga na vašoj pimpanoj geek polici. Knjiga je napisana s namjerom da bude široko primjenjivi priručnik ili čak ''zanatski'' alat za game mastere, a nadahnuta je starim člankom iz pokojnog Dragon magazina, The 7 Sentence NPC iz 1992.

sideview

Osim što impresivno izgleda, sadržaj knjige je još sočniji. Predgovor RPG superstara Wofganga Baura odlično otvara knjigu. Sveta je misija svakog game mastera da predoči svijet koji je živ i upečatljiv. Da bi to ostvario, u zadatku mu pomažu nebrojeni likovi koje izmišlja i igra, odnosno glumi. Povezujući to s konceptom teatra (jer što je RPG session nego interaktivna improvizirana drama?) jasno je objasnio i samo ime knjige. Naime, game masteri su glumci i redatelji s 1000 maski. A opet, koliko ste puta doživjeli (s jedne ili druge strane GM screena) da novi NPC kojeg ste neočekivano susreli u avanturi (jer ste odlučili napraviti nešto divlje i nepredvidljivo) nema ni ime ni izgled, a i zvuči kao svi ostali s kojima ste dosad bili u interakciji? Retoričko pitanje, naravno. U obranu GM-ova ću samo reći da onaj tko nikad nije sjedio u njihovoj stolici ne poznaje užase iz susreta kada party po prvi put neočekivano skrene s planiranog (čitaj: pripremljenog) tijeka avanture.

Nastavljajući se na predgovor dolazi uvod kreativnog vođe gnomova-autora te konceptualnog začetnika same knjige - Martina Ralye, američkog gospodina i Game Mastera extraordinaire u kojem jasnije pojašnjava sami smisao i nit vodilju izdavanja ovakve knjige (sjajan intervju našeg portala s Martinom pročitajte ovdje). Naime, poput njihovog debitantskog izdavanja Eureke, i Maske prate osnovna načelo gnomova: neutralnost prema sustavima i mehanikama te korisnost za sve GM-ove bez obzira na iskustvo i stil. Ovaj put su samo podigli ljestvicu više i, po mišljenju potpisnika ovih redaka, postigli critical hit. Kako i dolikuje dobrom priručniku, prvo poglavlje sadrži savjete za GM-anje koji na desetak stranica fino obrađuju teme poput izrade upečatljivih likova (kroz stavove, stil, izgled, itd.) i modificiranja generičkih uloga za različite žanrove (npr. iz fantasyja u sci-fi). Početnicima na GM stolcu te će rečenice zlata vrijediti, a i onim starijima definitivno stoji preporuka za čitanje.

Najveći i najvažniji dio knjige čini 290 stranica punih različitih NPC-ova podijeljenih na tri žanrovske kategorije: fantasy, modern i sci-fi. Organizacijski, svaki žanr dodatno je razvrstan na tri statusne potkategorije likova: zlikovci (villains), saveznici (allies) i neutralci. I dok potonji sami čine polovicu svih likova iz knjige (50%), prva dva zajedno i ravnopravno dijele preostalu polovicu. Koga zanima, čak je i spolna jednakost zadovoljena - jednak je broj (500) muških i ženskih likova, iako je zbog samog koncepta knjige spol nebitan i lako promjenjiv. Također, svi likovi su opisani kao ljudi, no promjena rase je u osnovi samo pitanje kozmetičke naravi i eventualne kulturološke nadgradnje koja je minimalna, stoga ne predstavlja realan i vremenski zahtjevan problem.

Svaki NPC obrađen je kratkom šprancom čiji tekst zauzima manje od četvrtine stranice, no sadrži iznenađujuću količinu korisnih materijala. Tako napisani likovi predstavljeni su u zaglavlju svojim imenom, opisnim zanimanjem te citatom, a u ostatku unosa sadrže kratke informacije o izgledu, uputi za roleplaying, osobnosti, motivaciji, te nešto opširnijoj pozadini lika.

Imena su stvarno različita i imaju neloš žanrovski prizvuk. Zgodna urednička intervencija jest uvođenje trake s imenima na dnu svake stranice koja sadrži imena svih likova poredanih po abecedi i žanru. Na lijevim (neparnim) stranicama su imena i nadimci, dok desne (parne) stranice nose prezimena i titule. Sve u svemu 1900 različitih osobnih imena koja se nalaze samo dva okreta stranice ili klika mišem daleko! Blokada pri sljedećem ad hoc imenovanju nekog random red shirt lika više ne bi trebala biti problem.

Osim imena, izvrsno pomagalo za ekspresno prepoznavanje uloge lika (bez potrebe za čitanjem cijelog unosa) jest opisno zanimanje koje se sastoji od samo 2-3 riječi. Zvuči suludo, no i takav kratak opis sasvim je dovoljan za prokužiti feeling lika, a i većini će iskusnih pripovjedača odmah potaknuti moždane vijuge. Tako među opisanom ekipom u knjizi možete naići na cijelu plejadu životopisnih likova za popunjavanje vaših priča i svjetova: zli alkemičar, opsjednuti klerik, propala ratnica, lukavi planetarni vođa, izobličeni psionik, borac za prava vanzemaljaca, hardcore gamer, pretjerano darežljiva kućanica, tragična starleta i hrpa ostalih. Ako bi gledali na slučaju Jednookog Bryna, njegovo opisno zanimanje bi moglo primjerice biti promiskuitetni urotnik. Na opisno zanimanje sjajno se nadovezuju izjave sadržane obično u jednoj rečenici, čiji detalji u većini slučajevi fino sažimaju karakter likova: "Radije ću voditi svoje bitke u spavaćoj sobi neke kurtezane nego se boriti protiv tiraninovih vojnika, ali ovo ugnjetavanje neće završiti ako se ne organiziramo i uzvratimo!", kako se neki zaklinju da su riječi koje su potekle izravno iz Brynovih usta.

Izgled likova opisan je u par rečenica i sasvim je dovoljan za brzinsko serviranje u gameovima (Bryn je vitak mladić s ljubičastim pokrovom preko lijevog oka. Usprkos ožiljku na obrazu, lijepog je lica). Upute za roleplaying su u osnovi opisi tikova i stavova likova prema drugim osobama koji znatno olakšavaju u doslovnom glumljenju i uživljavanju GM-a u likove (Bryna će privući svaka zgodna žena u prostoriji. Otvoreno će flertovati, ne štedeći komplimente i dosjetke). I dok su upute za roleplay i izgled likova vezani uz fizičku stranu, osobnost lika sadrži nužne informacije za vjerno dočaravanje karakterne dosljednosti (Bryn je društveni idealist i talentirani glumac s jednom slabosti - ženama. Cijeni slobodu i prijateljstvo te će učiniti sve što može da pomogne potrebitom prijatelju). Zajedno s motivacijom (Želi svrgnuti tiraniju ili umrijeti u krevetu neke prelijepe plemkinje), oni čine srž potrebnu za dobro i uvjerljivo igranje likova kao svojevrsni software za prethodnu fizičku konstrukciju lika. Upravo zato je ovaj dio opisa ključan za dobro razumijevanje i predočavanje likova igračima oko stola.

Predzadnji dio svakog opisa jesu dodatni podaci o pozadini odnosno povijesti likova, svojevrsni biografski siže koji daje finog mesa za moguće daljnje zaplete u priči: Bryn je relativno nepoznati glumac već dvije godine na putu s glumačkom družinom kojoj raste popularnost. Zahvaljujući svojoj profesiji i životnom stilu, upoznao je određene ljude koji su iskusili čeličnu šaku lokalnog tiranina i to je izravno utjecalo na njegovo poimanje pravde. Priključio se u bratstvo istomišljenika gdje putem svojih kontakata često pomaže pustolovima i manjim grupama boraca za slobodu.

Naposljetku, završni dio svakog unosa likova jesu najmanje dvije kratke opisne značajke koje su izuzetno korisne prilikom pretraživanja određenih likova čije karakterne crte već imate na umu. U tom smislu, te značajke uključuju cijeli niz opisnih pridjeva (agresivan, star, oduran, misteriozan, itd.) ali i ključnih riječi koje opisuju vještine (npr. umjetnik, vođa, trgovac, pilot) ili pripadnost određenim organizacijama odnosno zanimanjima (akademija, politika, okultizam, itd.). Ne može se dovoljno istaknuti koliko su autori pazili na lakoću korištenja knjige, a pogotovo upotrebu indeksa koji je zbilja neophodan i jako dobro osmišljen. Tako je indeksacija podijeljena prema spomenutim značajkama, imenima likova, imenima autora, te statusnim stratama i grupama kojima pripadaju likovi (npr. vođa kulta i podanici, suparnici iz space opere ili teroristička ćelija).

Što se tiče ilustracija unutar stranica knjige, autori i urednici su napravili stvarno korektan posao. Crteži su čisti, inspirativni i ne osciliraju kvalitetom s obzirom na to da je sudjelovalo više ilustratora, iako zbog objektivnih ograničenja svaki lik nije mogao dobiti slikovnu prezentaciju pa tako u knjizi imamo (samo) 71 prikaz likova.

Sve u svemu, finalna ocjena je impresivna. S Maskama su autori definitivno nadmašili očekivanja i učinak koji je polučila njihova prva knjiga Eureka. Za ovakav rad treba skinuti kapu i svakako istaknuti najjaču prednost ovog uratka: jednostavnost korištenja u trenucima kada je to svakom GM-u najpotrebnije - u nedostatku vremena za pripremanje partije. Dobro uređen i grafički prelomljen sa super smišljenim indeksom, ovaj zbornik sadrži lika koji vam može pretvoriti običan session petkom u nezaboravan događaj o kojem će likovi (a i njihovi igrači) pričati još dugo. Univerzalnost likova omogućuje jednostavnu konverziju iz žanra u žanr pa bi naš Bryn u modern settingu tako mogao biti pjevač šansona s komunističkim simpatijama ili anarhistička porno zvijezda u nekom cyberpunk settingu.

Za kraj, iako nije obavezujuće, valjalo bi odgovoriti na (retoričko) pitanje postavljeno na početku teksta. Naime, iako se tijekom godina igranja i vođenja raznih avantura i grupa vještina glume i improvizacije može usavršiti, a broj različitih maski koje na sebe stavljaju game masteri diljem svijeta može se povećati, ne treba čuditi činjenica da čak i oni najbolji ponekad zaštekaju. Upravo zato je tu ova knjiga da to štekanje učini što rjeđim i bezbolnijim.