Željezno prijestolje za Game Mastere – prikaz igre "A Song of Ice and Fire Roleplaying"

Autor: Robert J. Schwalb
Ilustrator: Skupina ilustratora
Medij: tisak, PDF
Broj stranica: 256
Naslovnica: u boji
Unutrašnjost: u boji

George R.R. Martin je faca. Nebitno što mislite o njegovom zdravlju i profesionalnoj disciplini, valja poštovati činjenicu da se čovjek u svojim ranim 60-tima bolje zabavlja nego mnogi adolescenti. Od skribomana s Istočne obale postao je car fantasy pare i magle te ostao über geekčina. Upravo stoga imamo (ne)sreću da u zadnje vrijeme umjesto pisanja više gušta u raznim drugim aktivnostima, poput stvaranja igara recimo. Naime, otkako je postao naširoko poznat, stric George je, kao strastveni ljubitelj igara, često surađivao na izradi različitih društvenih igara baziranima na svom svijetu Westerosa: kartaških (A Game of Thrones CCG i kasnije LCG), ratnih s minijaturama (Battles of Westeros), na ploči (A Game of Thrones boardgame) i roleplay igara. Ipak, za potrebe ovog članka od cijelog izbora fokusirat ćemo se samo na jedan naslov i predstaviti RPG uspješnicu A Song of Ice and Fire Roleplaying (u nastavku teksta skraćeno SIFRP) izdanu 2009.

Prije samog početka valja naglasiti činjenicu da SIFRP nije prva roleplay igra stvorena po predlošku Martinovih knjiga. Naime, četiri godine ranije mala kanadska firma pod imenom Guardians of Order (poznata po npr. Big Eyes Small Mouth RPG-u) izbacuje knjigu A Game of Thrones za d20 sistem. Nažalost, pionirski pokušaj neslavno završava tako što je mrcina od 500 stranica (na izradi core booka bilo je uključeno 17 pisaca, 4 urednika i 20 ilustratora) ubrzo pokopala vlastite izdavače i ostala jedino izdanje u seriji prije gašenja firme 2006. Godinu dana kasnije, objavljena je vijest da na novoj igri radi Green Ronin, u to vrijeme već dovoljno poznati izdavač (pod pojasom su imali naslove poput Mutants & Masterminds, Freeporta i True20). Izbor uoće nije bio čudan jer su dečki iz Seattlea upravo završili svoj angažman s Black Industries na Warhammer Fantasy Roleplayu, mračnoj low fantasy igri baziranoj na, valjda već svima poznatoj, istoimenoj franšizi britanskog Games Workshopa. Kako su imali potrebnog iskustva u izradi licencirane igre s istim žanrovskim odlikama kao Martinov svijet, zeleni ronini prionili su poslu i dvije godine kasnije izdali SIFRP core book. Uz nešto pratećeg fluffa (koji je ostavljen za kasnija izdanja), knjiga je na 256 stranica predstavila novi, prilagođeni sistem temeljen na običnim igraćim kockama, popularnim d6-icama, u varijanti roll and keep mehanike.

core_book_pic1Osnovni koncept je već viđen (više RPG-ova koristi sličnu osnovnu mehaniku – Legend of The Five Rings, Star Trek, 7th Sea, itd.): igrači prilikom testiranja neke akcije bacaju broj kocaka jednak visini odgovarajuće vještine (npr. tri za izmicanje udarca ako je Agility 3), te dodatne kocke ovisno o situaciji, specijalnostima, fizičkom i psihičkom stanju like i slično. Od ukupnog bacanja uzima se određeni broj kocaka s najvećim iznosom, a ostatak zanemaruje. Zbroj zadržanih kocaka mora biti veći od Difficulty praga kojeg postavlja GM (odnosno Narrator po SIFRP pravilima) kako bi željena akcija uspjela. Pravila podržavaju jednostavan sustav degree of success/failure mehanike koji daje dodatno veselje ukupnom roll festu. Na višim razinama preporučeno je imati barem šest, sedam kockica.

Za razliku od većine ostalih mainstream rpg naslova, SIFRP ne koristi koncept klasičnih psiho-fizičkih atributa (snaga, izdržljivost, inteligencija i sl.) ni klasa. Izrada likova počiva na point buy sistemu putem kojeg igrači uzimaju vještine i specijalizacije (Abilities i Specialisation) te različite mane i kvalitete (Drawbacks i Qualities) koje definiraju njihove likove. Tako će prosječan ratnik biti više borbeno orijenitran (Athletics, Fightning, Endurance), dok će plemić imati razvijenije društvene vještine (Cunning, Knowledge, Persuasion, Status), iako sloboda kreiranja omogućuje razne varijacije i nijanse. Uzimanjem mana pri izradi lika može se dobiti ekstra bodova za kreaciju, a lista mana prilično je zanimljiva: Bastard Born, Cursed, Dwarf, Eunuch, Honor Bound, Naive, Outcast, Supreme Arrogance i drugi. Upravo su mane dobar indikator feelinga koji prožima igru, a vjerno imitira feudalni ustroj društva koji počiva na statusu. U hijerarhijskom društvu likovi se prosuđuju prema krvi i rodu, stoga Status ima značajnu ulogu u distinkciji likova među sobom (tko želi igrati kmeta kao lika, sada ima mogućnost zablistati u punom smradu).  Kvalitete se mogu nabavljati tijekom igre, a obuhvaćaju čitav raspon dodatnih sposobnosti i stanja, od borbenih i općih talenata (Axe Wielder, Brawler, Dexterous, Eidetic Memory, Head for Numbers i sl.) preko nasljednih i socijalnih (Attractive, Blood of The Ironmen, Blood of The Valyria, Eloquent, Stubborn, itd.) do onih sudbinskih koji snažno obilježavaju lika (Brother of The Night Watch, Man of The Kingsguard, Third Eye, itd.). Na taj način kreiranje i razvijanje likova kroz igru postaje znatno više od pukog zbroja statistika, što omogućava dobre quest i roleplay zaplete vezane uz njihove biografije.

Borba, kralježnica svake poštene roleplay igre, u SIFRP-u koristi uobičajeni sistem rundi u kojima se likovi mogu pomicati i izvoditi radnje (Greater, Lesser i Free) u rasponu od 6 sekundi. Osnovna obrambena karakteristika je maštovito nazvani Combat Defense koji je zapravo suma vještina (Agility, Athletics, Awareness) s bonusima od štitova i oružja za pariranje, ali umanjena za penale od oklopa. Napadač koji namjerava pustiti krv protivniku mora bacanjem postići veći Fighting ili Marksmanship test (ovisno o vrsti oružja) od njegove obrane. Uspjeh omogućava bacanje damage testa od čijeg zbroja se oduzimaju protivnikovi bonusi od oklopa. Eventualna razlika ide na nesretnikov Health (trostruki Endurance) i čim netko dostigne nula života, borba završava, a njene posljedice određuje pobjednik (npr. smrt, sakaćenje ili zarobljeništvo poraženog). Borba podržava mnoštvo akcija za stvaranje dinamične tabačine (Counterattack, Divided Attack, Disarm, Distract, Knockdown, Knockout, Pin i mnogi drugi) i generalno je puno uvjerljivija od D&D-a i ostalog d20 okota. Tablice s rezultatima za critical hits i fumbles su tu, a oni se aktiviraju dobivenim šesticama odnosno jedinicama na bačenim kockama. Interesantan dodatak su wounds i injuries koji dodatno simuliraju nezgodnost nasilnog puštanja krvi, a na jednostavan način produžuju sam tijek borbe. Na tragu najbolje sugestivne propagande prorizičnog ponašanja, knjiga daje relativno detaljan prikaz kvazi-srednjovjekovnog inventara za nasilnu komunikaciju. Manja je zamjerka što su oružja podijeljena u dvije nepovezane tablice od kojih jedna sadrži statistike oružja dok druga ima njihove cijene. Bilo bi puno praktičnije da su ti podaci objedinjeni na jednom mjestu.

core_book_pic2Koristan detalj koji su dizajneri preuzeli i unaprijedili iz WFRP-a jest postojanje svojevrsnih aduta za nezgodne škripce koje mogu zadesit likove. Riječ je o takozvanim Destiny Pointovima koji se dodijeljuju prilikom izrade likova, a izravno su povezani s njihovom starošću (stariji likovi imaju više XP-a i time više sposobnosti i znanja, dok mlađi imaju više Destiny Pointa). Njihova svrha je davanje igračima alata za utjecanje na fabulu i naraciju priče, kao i dodatnog resursa za unaprijeđivanje likova. U tom smislu, tri su osnovna načina na koji se Destiny Pointovi koriste: trošenje (spend), prženje (burn) i ulaganje (invest). Trošenje je namijenjeno za manje intervencije u priči poput: davanja bonus kocke na bacanje nekog testa, uzimanje dodatne Lesser akcije u borbi, ignoriranje penala zbog oklopa, dodavanja sitnih detalja koji pomiču priču naprijed (manji tragovi, opisi scena i likova...), aktiviranje ili ignoriranje vremenskih (ne)prilika i slično. Prženje omogućuje igračima veću intervenciju u naraciji priče i predstavljaju svojevrsne dodatne živote koji se mogu iskoristiti za: automatski uspjeh pri nekom bacanju testa, davanju dodatnih pet bodova na rezultat nekog testa, micanje primljenih ozlijeda i štete, stalno uklanjanje posljedica neke mane, samostalno odlučivanje o posljedicama u slučaju poraza borbe ili intrige, izbjegavanje sigurne smrti i dodavanje drugih značajnijih detalja koji utječu na tijek priče. Investiranjem se nabavljaju nove kvalitete za likove kojima se jačaju njihove sposobnosti ili produbljuju roleplay i background aspekti. Destiny Pointovi se obnavljaju na više načina: automatski nakon proteka određenog vremena (potrošeni bodovi), uzimanjem mana (ako za to postoji uvjerljivo ingame objašnjenje) te brisanjem kvaliteta kupljenih investiranjem, ispunjavanjem određenih ciljeva priče odnosno Pripovjedačevom odlukom (sprženi bodovi). Fleksibilnost koju uvode Destiny Pointovi omogućuje igračima dobru kontrolu nad svojim likovima čak i kada se sreća okrene protiv njih, što nije loša stvar za pogibeljni low-fantasy bez mogućnosti magičnih uskrsnuća.

Upravo tako, magija je praktično nepostojeća i njena uloga je isključivo narativna i u rukama Pripovjedača igre koji je koristi kao alat za dodavanje kolorita pričama, mjestima i likovima. Tako će, s obzirom na to da u svijetu Sedam Kraljevstva nema magičnih napitaka i klerika u svakoj seoskoj zadruzi, ozlijede i rane tražiti duži lječnički oporavak (od par dana do nekoliko tjedana), a +3 vorpal valyrijski mač bit će samo lascivna priča trubadura za dame sumnjivog morala. Takav setting igre možda neće svima odgovarati, no oni koji su čitali knjige znaju da su ljudi itekako strašnija i okrutnija bića od uobičajenih fantazijskih čudovišta, stoga pogibeljne zabave i moralnih izazova ne bi trebalo nedostajati.

Ono zbog čega SIFRP iskače iz mora drugih fantasy RPG-ova (osim Martinovog blagoslova, dakako) jesu tri pokušaja inovacije u nekim od vječno slabih točaka hobija: intrige, masovna borba i kolaborativno kreiranje likova.

Kada se uzima u obzir književni predložak po kojem je napravljena, nameće se jednostavan zaključak da ključni dio igre trebaju činiti intrige. U nastojanju da ponude rješenje za strukturiranu ali jedostavnu naraciju kompleksnih fabula s mnoštvo urota i likova, dizajnerska ekipa iz Green Ronina smislila je interesantnu mehaniku. Raspon koji obuhvaća intriga može biti od par sekundi do nekoliko sati, no cilj je svake prikupljanje dovoljne količine utjecaja (Influence) koja će prisiliti protivnika na činjenje željenih poteza. I dok se kraće intrige svode na ad hoc roleplay s jednim do dva bacanja kocaka, kompleksnije interakcije traže strukturiraniju formu koja podržava razrađene tehnike (npr. Convince, Incite, Seduce, Taunt) i akcije (npr. Assist, Consider, Fast Talk, Manipulate). Sama mehanika je ekstenzija one za borbu: bacaju se kocke za konflikt s ciljem nametanja više utjecaja od protivnikove obrane (Intrigue Defense) na koju utječu razni faktori - prethodni stav i predrasude, status, okruženje i slično. Korištenje istih mehanika za borbu i diplomaciju svakako je iskorak SIFRP-a u odnosu na dosadašnje rpg standarde, iako dizajneri nisu nadmašili inovacije nekih manje raširenih, alternativnih naslova i tako razbili vladajuću paradigmu. Naime, naglasak interakcije je ponovno stavljen na sposobnosti likova i posljedično bacanje kocaka.

campaign_guide_coverNa sličan su način uređena i pravila za masovnu borbu koja također koriste opća načela mehanike za borbu prsa o prsa. Osnovne razlike su u tome što su glavni akteri veće jedinice, satnije (100 ljudi) i desetine (10 ljudi), a ne pojedinačni likovi, i što jedna battle runda traje deset combat rundi odnosno jednu minutu in-game vremena. Svaka uključena strana ima svoje zapovjednike i junake za čije uloge je preporučeno da ih preuzmu likovi, a koji imaju bitnu funkciju u određivanju krajnjeg ishoda bitke (putem prednosti koje daju svojim suborcima i akcijama koje samo oni mogu vršiti). Mehanika je dovoljno fleksibilna za podržavanje podjednakog izbrijavanja taktičkih i filmskih momenata u igri, a njena najbolja prednost je jednostavno prebacivanje iz makro u mikro raspon borbenih rundi. Mijenjanje fokusa s tijeka bitke na Trozupcu na borbu uključenih pješaka na desnom krilu je lakše nego ispjevati deseterac na turskom groblju. Jedino što može predstavljati dodatan napor jest nužnost bacanja incijative na početku svake runde zbog ''nepredviljivosti i dinamičnosti koje vladaju u borbi''.

Konačno, treći aspekt igre koji nije tipičan za ostatak scene jest zajednička izrada plemićke kuće kojoj igrači pripadaju, a koja se radi prije samog početka svake kampanje. Kuće su predstavljene kroz sedam osnovnih statistika: Defense, Land, Influence, Law, Population, Power i Wealth. Mehanika podržava gomilu opcija za niz detalja: arhitektura dvorca, izgled obiteljske heraldike, jačinu vojnih snaga, sastav okolnog krajobraza i slično. Bacanjem kocaka, donošenjem odluka i razvijanjem backgrounda na temelju dobivenih rezultata, dolazi se kroz participativni brainstorming svih uključenih igrača što je fina podloga za gajenje dobre početne atmosfere unutar družine i razvijanje budućih međugrupnih odnosa. Osim toga, plemićka kuća kojoj pripadaju igrači još je jedna ingame plaforma za interakciju s ostatkom svijeta. Kao simbolični i stvarni feudalni sanctorum, kuće su središnje polazište i sklonište likova i njihovih igrača: kroz donošenje strateških odluka i provođenje posebnih akcija, likovi su prinuđeni planirati razvoj svojih posjeda sa svim rizicima i nagradama koje to donosi. Upravo takvo posjedovanje srednjovjekovnog feuda o kojem likovi ovise daje igračima zanimljive mogućnosti za roleplay istraživanje (pogotovo ako su prije toga proveli godine pljačkajući kojekakve tamnice).

Kao što je spomenuto na početku, većinu core booka čine pravila, hard crunch .Opisi svijeta i dodatne avanture ostavljeni su za kasnija izdanja. Do ovog trenutka ostali naslovi iz serije SIFRP-a čine: dvije avanture Peril at King's Landing (mini kampanja smještena u Kraljev grudobran za vrijeme velikog turnira) i Wedding Knight (kratki uvodni scenarij o plemićkom piru), set za Narratore (screen s pratećim tablicama, velika karta Westerosa i uvodna avantura) te sourcebook A Song of Ice and Fire Campaign Guide koji daje detaljan pregled Sedam kraljevstva s osvrtom na glavne regije, lokacije i igrače u borbi za Željezno prijestolje. Za skorašnje objavljivanje u trenutku pisanja ove recenzije je najavljen i novi sourcebook A Song of Ice and Fire Chronicle Starter koji donosi detaljan prikaz šest plemićkih kuća spremnih za igranje, a dolazi i s novom avanturom, odnosno scenarijem. Inače, radnje ovih naslova smještene su na sami početak zbivanja iz romana Igra prijestolja što nekima igračima može biti antiklimatično (autor teksta podržava pravično kažnjavanje eventualnih igrača koji glasnije negoduju zbog svog metarazmišjanja).

chronicle_starter_coverU konačnici gledano, SIFRP je jedan dobro zaokruženi i sadržajni low fantasy medieval rpg koji na svježi način reinterpretira postojeće žanrovske standarde. Osobna primjedba ide na račun prijeloma knjige; za jedan mračni svijet poput Westerosa, izdanja su prilično šareno dizajnirana. Iako je opći kolorit grafičkog izgleda biran da odgovara glavnim plemićkim kućama, manje živahne ilustracije i prijelom knjige bili bi više odgovarajući (za prave depresivce postoji crno-bijelo pocket izdanje core booka s mekim uvezom i ažuriranom erratom). Igra će se sigurno dopasti fanovima Martinovog opusa i D&D igračima koji traže kompleksnije roleplay izazove, a uzimajući u obzir hype koji već vlada zbog serije i izlaska najnovije knjige u serijalu, nije teško prognozirati da igra ima potencijala postati traženom robom.

U skladu s time, autor ovih redaka će svakako držati oči otvorenima za priliku da se priključi nekoj veseloj ekipi u Westerosu, a možda i sam odluči ispričati koju priču... Zima dolazi (iako kalendar govori suprotno), stoga pripremite svoje kockice i olovke!