Autor: Ivan Kokić
Ilustrator: Milivoj Ćeran
Broj igrača: 3-6
Vrijeme igranja: 30 min
Preporučena dob igrača: 3+

Mlada zagrebačka firma Amalgam nedavno je, na valu nedavnog revivala gusarskog kulnesa, debitirala svojim prvim izdanjem na domaćem tržištu - kartaškom igrom Uskoci!

Iako je iznimno neobično doživjeti ovakve poduzetničke pothvate u okruženju općenacionalne neinventivnosti, zadovoljstvo recenziranja ‘Uskoka‘ tim je veće jer je riječ o uistinu dobrom uratku domaće pameti. Naime, igru je osmislio Ivan Kokić, a ilustrirao Milivoj Ćeran, naš etablirani umjetnik i fantasy entuzijast. Kao što i samo ime govori, priča igre vodi nas u vrijeme 17. stoljeća i uvijek aktualne narodne borbe protiv mrskih okupatora, u ovom slučaju Mlečana (a bogme i Turaka), čime je upotpunjena namjera izrade 100% domaćeg proizvoda! Naime, uskoci kao jedan od slabo iskorištenih brendova hrvatske kulture dosad su svoje utočište pronalazili samo na polupraznim tribinama kojekakvih trećeligaških sportskih klubova ili na žutoj fasadi Državnog odvjetništva kao zgodni nadimak za ured koji se bori protiv korupcije i organiziranog kriminala (primijetite sjajnu ironiju u imenovanju te institucije sinonimom za dobro organiziranu pljačku i gerilsku borbu). U tom kontekstu zbilja je osvježavajuće vidjeti taj povijesni lajtmotiv u drugačijem svjetlu, posebice kad je riječ o jednoj društvenoj igri, stoga pohvale autoru na izboru teme.

Kako zapravo izgledaju ‘Uskoci’? Prvo što upada u oči kada primite igru u ruke njezino je atraktivno pakiranje. Pomalo neobičnog dizajna, kutija nešto veća od one za cigarete, ima zgodnu foru s imitacijom starog voštanog pečata kojeg je potrebno slomiti kako bi se otvorilo pakiranje. Dobra ideja i jako zgodan način poigravanja starim tehnologijama! Unutar kutije nalazi se knjižica s pravilima na hrvatskom, engleskom i njemačkom jeziku te špil od 54 karte. Kvaliteta i dizajn karata su vrlo dobri, posebice ilustracije koje odlično pogađaju opis i smisao karata. Nije na odmet spomenuti da ovaj angažman na ilustraciji igre nije prvi za Ćerana koji je već prije radio na sličnom projektu - World of Warcraft TCG-u. Nadamo se da nije ni posljednji. Također, valja pohvaliti izdavača na izboru formata karata koje imaju standardnu veličinu ostalih popularnih trading i collectable kartaških igara, što će zasigurno olakšati život onim igračima koji vole čuvati svoje karte u najlonskim zaštitnim košuljicama.

display_250Igra podržava od 3 do 6 igrača u ulogama uskočkih vođa koji, nakon propalog izbora za novog Vojvodu, kreću u borbu za to prestižno mjesto. Protivnici su svi ostali igrači, stoga prilikom igranja radije ostavite po strani svoje filantropske pobude - draž igre leži u podmetanju drugim igračima uz neizostavno podje*avanje dok je sam vrhunac igračkog sladostrašća otimanje pobjede protivniku ispred lica uz promukli cerek dostojan pravog gusarskog pokvarenjaka. Mehanika igre vrlo je jednostavna i svodi se na upravljanje i kombiniranje karata u ruci (tzv. hand management).

Na početku svake nove igre igrači dobiju 5 karata nakog čega u sljedećim krugovima vuku karte iz zajedničkog špila. Osim karata koje drže u svojoj ruci, igrači polažu karte na stol ispred sebe (tzv. kup karata) čime skupljaju resurse, odnosno bodove, potrebne za pobjedu. Resursi su predstavljeni kartama (34 komada) koje nose simbole za hranu, oružje, drvo ili novac, a na sebi imaju i brojčane oznake od 1 do 9. Glavni cilj igre jest prikupljanje 25 resursa (koji zapravo predstavljaju 25 uskočkih brodica natovarenih plijenom) pri čemu za postizanje tog cilja igrači na raspolaganju imaju šaroliki asortiman od dodatnih 18 karata (tzv. događaja i obavijesti) kojima ostvaruju vlastitu prednost ili remete tuđe planove (kroz oduzimanje ili uništavanje protivničkih karata).  Tako primjerice, izuzetno nezgodna ‘Prijevara’ omogućuje zamjenu vlastitih karata (resursa) na stolu s protivničkima, dok ‘Oluja’ uništava sve karte na stolu i praktički resetira igru na početak. Kada netko hoće igrati za vrijeme tuđeg poteza dovoljno je viknuti STOP i odigrati željenu kartu odnosno događaj. Dok se taj događaj ne riješi do kraja drugi nemaju pravo igrati ostale karte, tek nakon toga se nastavlja uobičajenim redoslijedom od igrača koji je bio inicijalno prekinut. I to su u osnovi cijela pravila!

starimorskivuk_250Upravo je velika prednost igre njezina jednostavnost: pravila se mogu objasniti unutar 10 minuta, svaki duševno zdravi čovjek shvatit će igru nakon prva dva-tri kruga iako pravo taktiziranje dolazi tek nakon par odigranih partija kada se igrači upoznaju sa svim kartama i njihovim mogućnostima za kombiniranje. Prosječna partija traje do pola sata, iako su mogući i duži okršaji pogotovo kada igraju nešto iskusniji igrači oboružani strpljenjem, a koji svoje adute čuvaju za kraj. Dakako, poput ostalih kartaških igra, sreća je i dalje prisutan faktor koja će nekim pojedincima dugo očekivanu večer za igranje pretvoriti u loš provod, no dizajn i dinamika igre ipak omogućuju vrlo zaraznu interakciju uz dobru zabavu (posebice kada igra više ljudi).

Manje zamjerke mogu se uputiti na izbor fonta za tekst na kartama koji je mogao biti veći (osim možda u slučaju ‘Magle’), a što bi svakako doprinijelo čitljivosti karata u sitnim noćnim satima nakon trovanja bevandom, travaricom ili ostalim popularnim pićima. Na odmet ne bi bio ni malo više povijesno ili fantasy izgled fonta, a još jedno finije uređivanje karata moglo je postići bolju usklađenost u stilu pisanja - pojedine brojke na resursima nisu jednako napisane npr. novac, drvo i oružje imaju ‘6.’, ali hrana samo ‘6’ (bez točke). Od velike koristi bio bi i kratki prilog ‘Pitanja i odgovori’ u kojem se moglo detaljnije pojasniti učinak i način igranja pojedinih karata (za koje to nije posve razumljivo iz napisanih pravila npr. omogućava li ‘Špijun’ igranje više resursa u jednom krugu; može li ‘Božja volja’ poništiti igranje ‘Utvrde Nehaj’ i slično...). Iako je odluka da se prilog ne uključi u sadržaj igre vjerojatno uvjetovana praktičnim razlozima (troškovi tiskanja), svakako bi bilo poželjno nešto slično postaviti na web stranice izdavača. U trenutku pisanja ovog teksta, na facebook stranicama ‘Amalgam - Games for the world’, upravo je u tijeku izrada službenog FAQ-a pa uskoci u nastajanju svoja pitanja i nejasnoće mogu postaviti tamo.

game_250Presuda? Bez puno dvojbe ova igra se mirne duše može proglasiti best buyem. Igra u maloprodaji (trenutno dostupna samo u Algoritmovim dućanima) košta 80 kuna, što je jeftinije od prekonstruiranog tematskog decka za Magic the gathering, i kupac za te novce dobiva kompletnu igru za obitelj i prijatelje! Veliki potencijal ‘Uskoka’ leži u njihovoj jednostavnosti, brzini i zaraznosti, a posebice intrigira manevarski prostor za neke buduće ekspanzije koje bi uvele nove karte, pravila ili verzije igranja. Svakako bi bila dobra ideja uključiti javnost u izradu tih novina putem nagradnih igara ili natječaja što bi sigurno pridonijelo jačanju fanovske podrške i širenju popularnost igre. Bilo bi sjajno kada bismo bili svjedocima jedne naše priče uspješnice poput one američkog Wizards of the Coasta, koji su početkom 90-tih s objavljivanjem tada nepoznate kartaške igre od male firme postali jedan od najvećih izdavača kartaških, društvenih i RPG igara. Želimo ekipi iz Amalgama u najmanju ruku isti uspjeh, a svi ostali neka požure po svoj primjerak ‘Uskoka’! Zar uistinu želite propustiti priliku da osjetite miris bure koja odnosi mletačke krikove i ostatke tonućih galija, dok stojite na pramcu s čizmom na ‘posuđenom’ kovčegu dukata, a junačka vam desnica miluje vjernu kuburu? Nismo ni sumnjali.