Autor: Genevieve Cogman
Ilustrator: Bob Stevlic
Medij: tisak
Broj stranica: 240
Naslovnica: u boji
Unutrašnjost: u boji

Napokon čitam knjigu koju sam čekao godinama - otkako je najavljena davne 2003., provjeravao sam najmanje jednom tjedno je li već izašla. Čak sam i nekoliko puta slao protestna pisma kada bi (ponovo) bila odgođena. No čekanju je konačno došao kraj. Isprva sam je pročitao u jednom dahu, a onda sam je morao još jednom pažljivo pročitati. Očekivao sam knjigu tipa "expanded universe", s opisima stvari koje se ne vide iz novela i priča, neprocjenjivi alat za svakog Game Mastera koji želi uklopiti svoje viđenje galaksije u poznate okvire. No umjesto toga, dobio sam knjigu koja samo daje izvrsnu kompilaciju podataka iz svih objavljenih naslova Vorkosigan sage, složenu po temama i prilagođenu za GURPS. Sve izvan toga je ostavljeno pojedinačnom GM-u na volju. Nakon još jednog čitanja, moram odati autorima priznanje na enciklopedijskom poznavanju opusa Lois McMaster Bujold. Povezali su podatke koji su se pojavljivali kao usputne primjedbe sporednih likova i od toga napravili suvisle i detaljne opise čitavog settinga. Sourcebook je izvrsno napisan i dupkom pun relevantnih informacija. Definitivno zaslužuje počasno mjesto u mojoj kolekciji, a jedina mana jest ta što nažalost ne pruža nikakvu dodatnu perspektivu na sam svijet.

Ovaj uvod iz perspektive jednog obožavatelja serijala Vorkosigan nagrađivane američke spisateljice Lois McMaster Bujold najbolja je uvertira i najbolji sažetak za recenziju Vorkosigan Saga Sourcebook and Roleplaying Gamea autorice Genevieve Cogman u režiji Steve Jackson Games. Za one koji se nakon uvoda pitaju "o čemu se ovdje zapravo radi", odgovor je da je ovo cjelovit i iscrpan sourcebook za roleplaying u Vorkosigan univerzumu koji koristi GURPS kao svoj mehanički sustav (ako niste upoznati sa Vorkosigan serijalom, samo ćemo reći da je smješten u jedan od najzanimljivijih i najkonzistentnijih SF univerzuma, a za detalje preporučamo Wikipediju i ostatak interneta). Ovaj naslov originalno je najavljen još 2003. godine kao GURPS Vorkosigan, a izlaskom četvrte edicije GURPS-a naredne godine ušao je u limbo konstantnog odgađanja zbog nebrojenih problema koji su stalno iskakali. No sredinom godine, na sveopće (ugodno) iznenađenje, izdan je u PDF obliku, dok je prije dva mjeseca izdan i kao tiskana knjiga. Na sreću, dugo čekanje se isplatilo i oni koji su vrištali VAPORWARE! ispali su u krivu. Pa da vidimo što nam ova knjiga sve nudi.

The Universe, Barrayar and Imperium

Na početku se nalazi poglavlje od pet stranica naslovljeno The Universe. U njemu je dan sažeti opis settinga te nas autorica ukratko i zamamno uvlači u svijet Vorkosigana. Tu se nalazi i karta poznatih planetarnih sustava i opis putovanja kroz crvotočine.

Nastavlja se poglavljem Barrayar and Imperium na 31 stranici koje, kao što je vidljivo iz naslova, daje detaljan opis Barrayarskog carstva. Počinje se, naravno, Barrayarom. Opisane su značajke same planete te je detaljno opisana povijest sve do Milesovog vremena. Slijedi detaljan opis Vorbarr Sultane, glavnog grada Barrayara, te opisi ostalih interesantnih područja (poput Vorkosigan's Districta). Opisana je politička struktura Imperija, a posebna pažnja posvećena je mnogim aspektima barrayarske kulture – od stilova odijevanja do kompleksnih sustava časti. Na kraju ovog dijela poglavlja nalazi se opis barrayarske vojne službe (pri čemu najviše pažnje privlači ImpSec), opis osnovnih karakteristika barrayarskih likova, te rasprava o potencijalnoj budućnosti Barrayara. Poglavlje se nastavlja sekcijom o Komarru. Slijedi sličnu strukturu kao sekcija o Barrayaru, s posebnim osvrtom na komarrsku trgovačku kulturu i odnose s Barrayarom. Poglavlje završava sa Sergyarom čiji je opis dosta kraći od prošla dva.

vork_coatarms.jpgOther Worlds

Treće poglavlje na 22 stranice donosi opise ostalih svjetova Vorkosigan univerzuma. Beta Colony, Cetagenda i Jackson's Whole jednako su detaljno opisani kao Barrayar i Komarr. Betanska psihoterapija i seksualna liberalnost, cetagendanske haut i ghem kaste te njihov evolucijski projekt i jacksonijansko kloniranje najzanimljivije su teme ovih sekcija. Zemlja, Athos, Escobar i Kline Station dobili su svoje vlastite, kraće sekcije, dok su ostali svjetovi iz serijala ukratko opisani u zajedničkoj sekciji. Poglavlje završava sekcijom o galaktičkim plaćenicima i trgovcima, među kojima se naravno ističu dendariijski plaćenici.

Ova prva tri poglavlja bit će najmanje interesantan dio sourcebooka zagriženim Vorkosigan fanovima. Ne donose nikakve nove informacije u odnosu na one prezentirane u serijalu, iako prezentiraju i najmanje detalje koje je u knjigama bilo vrlo lako previdjeti. One koji pak nisu toliko dobro upoznati sa svijetom Vorkosigana, prva tri poglavlja odbit će ili privući ovoj igri (i dapače samome serijalu). U potonjem slučaju ona će biti neprocjenjivi izvor informacija o pozadinskom materijalu.

Character Opportunities

Četvrto poglavlje na 18 stranica bavi se GURPS reprezentacijom likova igrača. Počinje sa diskusijom što se očekuje od likova pojedinih razina sposobnosti (odnosno raspona character pointa), na što se nastavlja rasprava o raznim advantageima, disadvantageima i skillovima, te njihovim specifičnostima i prikladnosti u settingu. Dan je osvrt na Status i Rank u različitim sredinama te opis Wealth levela i različitih poslova koji su uobičajeni u settingu. Poglavlje završava s 12 character templatea iz raznih krajeva galaksije.

Human and Posthuman

Peto poglavlje (prilično kratko, na svega pet stranica) bavi se varijantama ljudske rase prisutnima u settingu. Sadrži character template i opise hemafrodita, quaddija te cetagendanskih haut, ghem i ba podvrsta. Iako je cijelo poglavlje vrlo interesantno jer otkriva mnoge zanimljive detalje, vjerojatno najviše pozornosti privlači opis telepatije u Vorkosigan univerzumu, odnosno opis telepatije trenutno jedinog telepata – Terrencea Ceeja. No kroz dvije generacije cijeli Athos vrvit će potencijalnim telepatima... Poglavlje završava kratkom diskusijom ostalih modificiranih ljudskih varijanti, od onih modificiranih radi preživljavanja u teškim planetarnim uvjetima do eksperimenata ludih znanstvenika.

Technology

Šesto poglavlje na 21 stranici donosi pregled tehnologije Vorkosigan univerzuma. Po GURPS-u, ona se nalazi na TL9 iako postoje poneka TL10 i TL11 područja sa znatnom količinom supersciencea (posebno u dizajnu svemirskih brodova). Sekcija o medicini i biotehnologiji započinje tjelesnim modifikacijama i genetskom manipulacijom (tu je i sidebar o butter bugovima Marka Vorkosigana). Nastavlja se kriogenom suspenzijom i kloniranjem, dok je najviše prostora posvećeno lijekovima i drogama (uključujući i fast-pentu). Na kraju sekcije nalaze se opisi najčešćih medicinskih uređaja.

battlesuit.jpg Slijedeća sekcija bavi se osobnim naoružanjem i zaštitom. U Vorkosigan univerzumu pojavljuje se vrlo specifičan set naoružanja – od vibra-bladeova i shock-stickova preko stunnera, needle gunova i popularnih plasma arcova, sve do brutalnih nerve disruptora. Izloženi su i specifični oblici zaštite poput nerve disruptor shield-netova ili osobnih plasma mirror fieldova, no od konvencionalnih oblika zaštite prezentirani su jedino battlesuitovi, odnosno "space armor". Ovdje imamo i nekoliko zamjerki (ujedno i najvećih u cijeloj knjizi). Što se ostalih vrsta oklopa tiče, dana je samo kratka napomena da se mogu koristiti statistike iz Basic Seta i Ultra-Techa, iako bi vrlo dobro došlo da su navedene i konkretne vrste oklopa iz tih naslova koje se najčešće koriste. Također, navedeno je da protiv plasma arcova u potpunosti štite jedino sealed oklopi, dok ostali mogu pomoći ovisno o GM-ovoj procjeni. Ovaj navod je prilično zbunjujući ako se u obzir uzme to da su i u Basic Setu i Ultra-Techu izložena konkretna pravila o zaštiti koju ne-sealed oklopi pružaju u ovakvim slučajevima, a pogotovo je nejasan onima koji dosad nisu imali iskustva sa GURPS-om ili roleplayingom općenito. Zbunjujući su i navodi u tablici za oružje po kojima plasma arcovi nemaju Armor Divisor, a trebali bi biti u mogućnosti probiti i battlesuit (to se specifično i spominje u njihovom opisu) što je nemoguće bez Armor Divisora. Ovo ćemo pripisati propustu u slaganju tablica, no potrebno je dočekati erratu kako bismo znali točnu vrijednost.

Nakon oružja slijedi sekcija o svemirskoj tehnologiji. Osnove putovanja svemirom već su izložene u prvom poglavlju, dok su te informacije ovdje proširene (poput opisa putovanja kroz crvotočinu). Izložene su uobičajene vrste svemirskih brodova (od kurira do superdreadnoughtova) te njihovi oružani i obrambeni sustavi. Planetary Vehicles sekcija je iduća, te opisuje različite oblike planetarne transportacije, od quaddie floatera do lightflyera. Poglavlje završava sekcijom Other Technology koja se bavi različitim korisnim predmetima specifičnima za setting.

Supporting Cast

Sedmo po redu jest poglavlje na 31 stranici koje donosi opise i GURPS statistike za poznate likove iz Vorkosigan serijala. Naravno, započinje s Milesom kojemu je ujedno posvećeno i najviše prostora. Opširno su izložene sve njegove dogodovštine i dana čak tri character writeupa – Lord Miles Vorkosigan iz njegove mladosti, Admiral Naismith iz perioda dendariijskih plaćenika, te Lord Auditor Miles Naismith Vorkosigan. Posebna pažnja posvećena je njegovom možebitnom uključivanju u igru... što zbog njegovog karaktera može poći po krivu ne postupa li se oprezno. Nakon Milesa izloženi su ostali Vorkosigani (Ekaterin, Aral, Cordelia, Mark i Piotr), Vori (Alys i Ivan Vorpatril, Georg Vorthys i By Vorrutyer) i Barrayaranci (Simon Illyan, bračni par i Kareen Koudelka, Duv Galeni i narednik Bothari). Osim njih, opisani su i Elli Quinn, Taura, Elena Bothari-Jesek, Bel Thorne, Commander Cavilo i Guppy Gupta. Ovo poglavlje bit će zanimljivo i poznavateljima serijala jer su detalji o likovima raspršeni kroz mnogo knjiga ovdje svi stavljeni na jedno mjesto.

Forward Momentum

Posljednje, osmo, poglavlje na osam stranica sadrži savjete za GM-a te opisuje mnoge mogućnosti za avanture i kampanje smještene u Vorkosigan univerzum. Od herojskih avantura do istraživanja zavjera, sve je moguće. Izložene su komplikacije koje mogu nastati zbog specifičnosti settinga te su dane ideje za avanture i zanimljivi potencijalni događaji koji bi bili izvrsna prilika za fokus igre.

miles_mark.jpgDodaci

No, to nije kraj - tu su još i tri dodatka. Prvi od njih na 44 stranice sadrži osnovna pravila za GURPS - GURPS Lite koja naglašavaju realističnost i jednostavnost, prilagođena za Vorkosigan sagu. Iskusni igrači GURPS-a proći će dalje, dok će onima bez prijašnjeg iskustva sa GURPS-om ovaj dodatak biti sasvim dovoljan za igru u Vorkosigan univerzumu.

A sada kreće šećer na kraju. Drugi dodatak na 23 strane sadrži adaptaciju GURPS Spaceships sustava za dizajn svemirskih brodova. Prilagođen je specifičnostima settinga, te omogućuje vrlo jednostavnu konstrukciju bilo kakvog svemirskog broda. Na kraju dodatka dano je sedam primjera, no radi se o najosnovnijim brodovima te bi više (pogotovo) naoružanih primjera bilo zaista nego dobrodošlo. Treći pak dodatak na 25 stranica sadrži pravila za putovanje svemirom, uobičajene brodske akcije poput ukrcavanja/iskrcavanja i korištenje senzora, te svemirske bitke – također preuzeta iz GURPS Spaceships. Ona nisu jednostavna poput pravila za kreaciju brodova, no recimo pravila za putovanje postaju vrlo jednostavna ako se koriste usporedbe sa putovanjem kroz Sunčev sustav (za koje su statistike dane u tablicama).

Ostalo

Na kraju knjige nalazi se timeline Vorkosigan univerzuma, bibliografija, te za Steve Jackson Games poslovično detaljan indeks.

Zaključak

To bi bio pregled Vorkosigan Saga Sourcebook and Roleplaying Gamea. Knjiga zaista sadrži sve detalje o Vorkosigan univerzumu ikada napisane u serijalu. Prožeta je citatima iz novela, a stil pisanja je formalan u dijelovima koji se bave mehanikom te neformalan i šaljiv u dijelovima koji opisuju sam univerzum. Zbog toga je čitanje veoma lako i pravi užitak.

Dizajn je vrlo jednostavan i pregledan kao što je uobičajeno za proizvode Steve Jackson Gamesa, te slijedi standardan stil sourcebookova četvrte edicije GURPS-a po kojem su okviri stranica, sve tablice i sidebarovi pojedinih poglavlja u jednoj boji (koja se razlikuje između poglavlja). Sve ilustracije su u boji te iako nisu ništa posebno, sasvim su zadovoljavajuće kvalitete. Također, Lois McMaster Bujold osobno je odobrila svaku pojedinu ilustraciju stoga možete biti sigurni da one vjerno prikazuju Vorkosigan univerzum.

Primjedbi imamo svega nekoliko, a navedene su u gore izloženom pregledu (ukratko – nejasnoće u opisima oružja i manjak primjera svemirskih brodova). Čak i ako nemate namjeru zaigrati GURPS u svijetu Vorkosigana, preporučamo vam da pročitate ovu knjigu jer daje izvrstan pregled cjelokupne Vorkosigan sage, a sourcebook je kao takav prikladan i iskusnim roleplayerima, i onima koji do sada nisu imali doticaja s tim hobijem.