Godina: 2008.
Vrsta: igra na ploči
Autor: Bill Eberle, Jack Kittredge, Bill Norton, Peter Olotka, Kevin Wilson
Broj igrača: 3-5
Vrijeme igranja: 60 min
Preporučena dob igrača: 12+

Prije negdje dva tjedna šetuckao sam po gradu i slučajno spazio Cosmic Encounter, igru za kojom već jako dugo slinim, a prije je nigdje nisam mogao naći. Inače, radi se o legendarnom board gameu koji se na sceni nalazi već više od 30 godina u raznim izdanjima, od koje je posljednje u režiji Fantasy Flight Games. I tako, svrbe me ruke, odlazim do bankomata, shvaćam da imam dosta love, zapravo negdje taman toliko koliko mi je trebalo, i odlazim to spiskati na Cosmic.

Sav sretan i poletan, furam ga doma, otvaram, vidim razne kartice, tokene, brodiće i razne kartonske dijelove, pun ekstatičnosti i anticipacije za prvim gejmom. Čitam pravila, ne čine se preteška za shvatiti, no kako nemam iskustva s igrom izuzev pročitanog na internetu, bit će teško objasniti ljudima. No da ne zamaram suvišnim detaljima, mislim da ću prvo napisati sadržaj same kutije (kao što piše u knjižici) i objasniti osnovnu mehaniku i cilj same igre.

Sadržaj:

* Rulebook
    * 1 Warp
    * 5 Player Colony Markers
    * 1 Hyperspace Gate
    * 25 Player Planets (5 per player)
    * 100 Plastic Alien Ships (20 per player)
    * 50 Alien Sheets
    * 20 Destiny Cards
    * 72 Cosmic Cards
    * 50 Flare Cards
    * 20 Tech Cards
    * 42 Cosmic Tokens
    * 7 Grudge Tokens
    * 1 Genesis Planet
    * 1 Lunar Cannon
    * 1 Prometheus Token
    * 1 Alternate Filch Card

Opaska: dobio sam jedan ekstra zeleni svemirski brod :).

Samo da napomenem kako ovo NIJE igra u kojoj ima samo puno eksplozija, dernjave poput; "haha, jedi phaser fire gade alienski!", šore brodova i slično. Mislim, ima i toga, no igra sama se ne vrti samo na tom principu. Ovo JEST ponajprije igra pregovaranja, adaptacije, misdirekcije i lukavosti.
Ajmo sada na samo igru i njenu mehaniku:

Cilj igre

Cilj je veoma jednostavan, zapravo - prvi igrač koji uspostavi 5 kolonija van svog planetarnog sistema je pobjednik. Treba napomenuti kako je moguće da dvoje ili više igrača odjednom dođe do pobjede, tzv. allied victory. Time se umanjuje slast pobjede, naravno, no ukoliko nekome to ne smeta ili mu se čini da se igra oduljila, ta opcija postoji.

Prije samog početka

Na sredinu igračeg područja postavite Warp, mjesto gdje odlaze uništeni brodovi.

Svaki igrač izabire jednu od 5 boja i dobiva 5 planeta te boje, te uzima kolonijski označivač svoje boje i stavlja ga pokraj warpa pored odgovarajućeg broja, a koji je na početku 0.

cosmic_encounter_slika_2.jpg Nakon toga se izmiješa destiny špil i uklone one boje karata koje ne sudjeluju u igri (primjerice ako se plava boja ne koristi u igri od 4 igrača, miču se tri karte iz špila koje su označene plavom bojom). Nakon toga se izmiješaju flare karte i podijele tako da svaki igrač dobije dvije.

Svaki igrač uzme dva alien sheeta koji odgovaraju imenima aliena na flare kartama i izabire jednoga od njih (u tajnosti) kao svoga aliena s kojim će igrati. Izabrani alien se stavlja licem prema dolje ispred igrača, a onaj koji nije izabran vraća se natrag ostalima u kutiju.

Alieni su rangirani prema skillu igrača: zeleni - početnički, žuti - za one malo iskusnije, Crveni - za eksperte. (NAPOMENA: neka vas ne zbuni boja na alienu, jer ona, naime, ne igra uvijek ulogu u jačini powera samog aliena, već označava koliko ju je teško pravilno i pravovremeno koristiti)

Flareovi pomoću kojih su se izabrali alieni umiješaju se u cosmic špil koji se tada promiješa, te se nakon toga iz njega podijeli 8 karata svakom igraču. Špil se nakon toga stavi sa strane okrenut licem prema dolje.

Nakon što igrači malo pregledaju karte, ustanovi se tko je prvi i kreće sama igra. Prvi igrač okreće destiny špil koji mu govori koga će napasti.

Mehanika i samo funkcioniranje igre
(samo ću napomenuti da ću dati kratki overview funkcioniranja igre i neću ići u svaki detalj pravila da ne okolišam i ne zamaram čitatelje)

cosmic_encounter_slika_3.jpg Mehanika same igre veoma je 'jednostavna' - igrač na potezu okreće destiny kartu koja mu govori kojeg igrača mora napasti. On tada uzima hyperspace gate, uperi ga prema bilo kojem planetu protivničkog igrača (u njegov matični sistem), uzme 1 do 4 svoja broda, stavi na cone i napadne ga. Nakon što odluči s koliko brodova ide u napad, napadač zove u pomoć i imenuje saveznike (ukoliko to želi). Nakon njega, branitelj bira saveznike (s tim da može imenovati iste kao i napad) i borba ide na sljedeći korak. A to je da svaki od pozvanih igrača može odlučiti hoće li se pridružiti obrani ili napadu. Nakon što se odrede saveznici, ide se na posljednju fazu encountera. Svaki od glavnih igrača (obrana i napad, ali ne i saveznici) postavlja jednu encounter kartu iz svoje ruke licem prema dolje ispred sebe (jasno je označeno koje su to karte, jer postoje samo dvije-Attack i Negotiate). Obojica simultano otvaraju svoje encounter karte i borba se razrješava (tijekom encountera, odnosno kada se to dopušta, se mogu igrati raznorazne prije nabrojane karte, poput artifacta ili tech karata). Ukoliko su dvije Attack karte okrenute, zbroje se brodovi s obje strane i dodaju vrijednosti s attack karte i razrješi se encounter (u slučaju jednakog broja, dobiva obrana). Ukoliko je netko otkrio Negotiate kartu, strana koja je izgubila (glavni igrač samo, savezniku ništa) ima pravo na kompenzaciju u obliku karata iz protivnikove ruke. Ukoliko su obje strane otvorile Negotiate, saveznici odlaze natrag na svoje planete, dok se između ove dvojice mora dogoditi neka zamjena unutar jedne minute (karata, kolonija i sl.), inače obojica gube 3 broda u warp.

cosmic_encounter_slika_4.jpg E sada, kako sam ranije napomenuo, ovo nije igra u kojoj se samo stavljaju nekakve napadačke kartice i nekakvi brodići koji lete kroz svemir i završavaju u nekakvom warpu. Ovo je više od toga. Kao što rekoh ranije, svatko od igrača dobiva jednog aliena i s njim njegov pripadajući power koji izvija ili u potpunosti lomi pravila igre.

Primjer:
Susret između CLONE i ZOMBIE aliena. Clone ima power to replicate, dok Zombie ima power of immortality. Ovo vam samo po sebi ništa ne znači, no ajmo vidjeti kako to zapravo izgleda u samoj igri:

Zombie je napao Clonea s 4 broda, Clone se brani s isto toliko. Zombiju su u pomoć još došla dva broda od jednog saveznika, dok Clone nije dobio nikakvu pomoć. Encounter završava tako da Zombie otkriva attack kartu 13, a Clone 20. Kada se sve zbroji, zbogom Zombie i tvoj prljavi saveznik, marš u warp! Kako encounter završava, događaju se neke čudne stvati koje se, po normalnim pravilima, ne bi smjele dogoditi. Naime, pohlepni Clone, kao što je ranije rečeno, ima power to replicate. Ta mu moć omogućava da neku svoju kartu koju je upravo iskoristio u encounteru replicira i cosmic_encounter_slika_5.jpg vrati si tu kartu natrag u ruku. Hehe, zgodan trikić, no što je s prljavim i zlim Zobijem? Nešto sam ranije pričao da ima neki power of immortality, to zasigurno zvuči jako dobro. I jest. Naime, prljavi i zli Zombie ne gubi brodove u warp, već mu se uvijek vraćaju natrag na njegove planete ili kolonije, bez obzira što je izgubio encounter (dvosjekli mač je pomagati Zombiju, jer ako namjerno izgubi, vi odoste u warp, a on vam se samo nasmije u facu jer ne gubi ništa). Osim ove dvojice, ima još 48 alien sheetova s mnogo izazovnijim i raznovrsnijim moćima. Vjerujte mi kada kažem da je svaka igra drugačija, kako i piše na kutiji. Mogućosti su stvarno velike. Pogotovo ako igrate s flare i tech kartama, koje dodaju još kaosa na igraći stol.

Zaključak

Pravila sama po sebi mogu u početku biti malo konfuzna ako igrate prvi puta i ako nemate nekoga tko je igrao da vam objasni, no igrajući se brzo prilagodi. Igra je namijenjena za 3-5 igrača, iako po mnogima je najbolje igriva s 4-5, s čime se i sam slažem. Veoma je zabavna i svaki replay je drugačiji. Doslovce je nemoguće imati dvije iste partije. Ja sam ih do sada odigrao oko 10 (iako niti jednom nisam pobijedio) i svaki puta je bilo zabavno, kaotično i potpuno divlje. Možda nekoga to smeta, no meni je to upravo čar igre. Nepredvidljivost i igranje usprkos svim izgledima (jer alien poweri nisu balansirani i neki su očito jači od drugih); sve je u taktiziranju i pravom odabiru karata, muljaži, lažnim obećanjima i podlosti. Igra sama po sebi traje od minimalnih 45 minuta do nekakvih sat, sat i pol vremena. cosmic_encounter_slika_1.jpg Može i preći dva sata ukoliko se baš dogodi takav raspored alien powera ili nepopustljivost pojedinih igrača i želja za solo pobjedom. No u mom iskustvu to se još nije dogodilo i igra je trajala oko sat, sat i 15 najdulja. Igra ne gubi na dinamičnosti i nije zamorna (eventualno ako vam je 3-4 partija i postaje kasno). Još jedna vesela okolnost je: NEMA KOCAKA. Osobno, meni to jako odgovara i puna mi je kapa bacanja XY kocaka i zbrajanja svega toga. Postaje zamorno i repetitivno (osobni dojam, dakako). Nekima se možda ne sviđa sve pročitano, no i takvima savjetujem da barem odigraju dvije-tri partije prije no odbace igru.

Nadam se da vam je ovaj review barem malo približio igru i da će vam dati poticaj da ju probate odigrati s nekim, pa čak i nabaviti.