Nastavak koji se čekao deset godina dobio je prvu najavu. U drugom dijelu hita iz 2009.-te očekujte posjet Bijeloj zombielandkući, Božić u zemlji zombija i monster truck.

jumanjiTreći film o Jumanjiju vodi nas kroz pustinju i prašumu. Kao da to nije dovoljno zahtjevno, grupi tinejdžera će u rješavanju igre pomoći ili odmoći njihovi djedovi.

xmenPrije izlaska filma vrijeme je da ukažemo na detalje koje je korisno znati prije nego feniks sleti u kina petog lipnja.

aladinU hrvatska kina danas stiže Aladdin, sljedeći u nizu Disneyevih hitova koji u novome ruhu obrađuje već ispričanu priču. Film će biti dostupan u dvije verzije, u originalu i sa hrvatskom sinkronizacijom.

goodomensNakon Američkih bogova, bliži se izlazak još jedne serije temeljene na romanu engleskog pisca. Djelo optimističnog naziva Good Omens izlazi krajem svibnja

Knjiga iskupljenja (Book of Eli)

BOOK OF ELI (2010)
Redatelji: braća Albert i Allen Hughes
Scenarij: Gary Whitta
Uloge: Denzel Washington, Gary Oldman, Mila Kunis, Tom Waits, Jennifer Beals
G1Gg1Gg1

 

 opis

the-book-of-eli-movie-image-denzel-washington-1.jpg

Iskorak braće redatelja Hughes (From Hell, Dead Presidents) u postapokaliptičnoj avanturi, svojevrsnoj akcijskoj drami, korak je naprijed u njihovom opusu i bez obzira na to što je određeni dio kritike protumačio isti kao približavanje blockbusteringu, film Book of Eli/Knjiga iskupljenja sadržajno je još uvijek idealno udaljen od blockbustera, taman da se osjeća Hollywood, ali da odstupa od rutine. Zanimljivo koncipiran scenarij, ali u dijalogu i karakternoj motivaciji štogod amaterski, napisao je Gary Whitta kome je ovo prvi adaptirani scenarij u svijetu filma. Glazbu za film komponirali su također hollywoodski pioniri, braća Ross i Claudia Sarne, glavne uloge profesionalno utjelovljuju Denzel Washington i Gary Oldman, a kao nenametljiva potpora dolaze Mila Kunis (Jackie iz Ludih '70), Ray Stevenson i Jennifer Beals. Book of Eli jedan je od onih filmova koji se moraju pogledati dva puta prije iznošenja mišljenja.
Denzel Washington kao „Šetač“ preživio je rat koji je počistio i razrušio cijeli svijet (pretpostavljamo nuklearni rat u našoj bliskoj budućnosti) i od onda putuje pejzažima postapokalipse. U polaganom ali zanimljivom uvodu film nas pažljivo, strpljivo i kroz privlačnu vizualnost upoznaje sa stanjem svijeta, oblikom odnošenja među ljudima, principima preživljavanja i materijalnom vrijednošću, uređujući temelje za kasnije poante radnje i misaono prebiranje tematike. Išćekujući prvi ljudski kontakt u periodu u kojem nas se uvlači u surovu, deprimirajuću atmosferu „smrti u zraku“, do prvog konstruktivnog dijaloga u filmu valja pričekati. Promatrajući scene svijeta kao zamrznutog u trenutku vremena, teško se odhrvati sličnosti s animiranim japanskim radovima, posebno uzmemo li u obzir da je jedan od Whittaovih paralelnih projekata ekranizacija legendarnog filma Akira. Turobnoj atmosferi pridonose ambijentalne skladbe u glazbenoj podlozi, međutim, dok je film vizualno atraktivan (prema postapokaliptičnim motivima podsjeća na serijal Fallout), glazbeno zaista nije na razini. Bez obzira na to što je ambijentalna glazba kompozicijski jednolična, no svejedno intrigantna, u ovom slučaju obogaćenje preglasno uređenom zvučnom podlogom više dolazi kao nametljivo osiromašenje. S tim u vidu, dijelovi filma bez glazbe, odnosno oni koji uključuju više od jednonotnih slojeva, odstupaju od prosjeka ovog filma. 

book_of_eli_gary_oldman_b.jpg

Vrlo brzo otkrivamo da knjiga koju nosi sa sobom, odnosno njen sadržaj, jest i bude okosnica filma, no sami razlozi zašto točno i iskusniji gledatelj može samo površno opipati, iščekujući razriješenja zaplitanja – inače veoma jednostavne priče – koja se odvijaju gotovo do samog kraja. Po završetku, osim interpretacije simbola i religijskih alegorija kojima je zapažljivo ispunjen, film ne ostavlja ništa otvoreno. Svaki element filma pažljivo je uređen da ne bi djelovao suvišan, te nam je za svako pitanje koje film u svojoj prvoj polovici radnje otvori dan odgovor, izuzev jednog kojeg ću spomenuti nešto kasnije. Kretanjem kroz svijet Šetač nailazi na gradić kojim vlada Gary Oldman kao Carnagie, u svojoj omiljenoj karakterizaciji karizmatičnih negativaca. Odmah po susretu se jednostavna priča zapetlja, a izvršenje ciljeva zakomplicira.
U ovom uratku jedinstvena je predanost glavnim likovima. Klasičnom šutljivom ali opasnom pacifistu protagonistu dana je odmjereno ista količina vremena kao i klasičnom govorljivom, manipulativnom čovjeku iskrivljene vizije, jasnom antagonistu filma koji, u stilu vladara iz stripova i likova animiranih filmova poput Skeletora, nadilazi okolinu koja mu služi i istovremeno hendikepira njegovu intelektualnu nadmoć. Vremenski podjednako dominiraju Šetač i Gary, u scenama i dijalozima uočljivo vladaju, a u vremenu koje provode zajedno na platnu, čas jedan prevagne, čas drugi. Tijekom filma se niti jednom ne dotaknu, ali svejedno djeluju kao da se bore sami sa sobom i međusobno. Oni će, istovremeno, biti i univerzalni primjeri u presjeku društva, dvije interpretacije pola, dva različita, ali jednako obuhvaćajuća, utjecajuća gledišta, djelovanja, možda čak i s istim ciljem ili barem istim rezultatima. Oba lika zamišljena su i odrađena besprijekorno, no Šetač po slojevitosti karaktera ipak prevladava budući da se o njemu neupitno otkriva od prve do zadnje minute, svaki put novim iskazom donoseći mu dubinu ili žestinu. Naizgled, netko bi mogao pomisliti da je samo zbog Oldmanovog performansa (ipak vidno restauriran Zorg iz Petog elementa) Carnagie kompetentan, s obzirom na to da po istjecanju filma Šetač neprestano raste, čak i kad dosegne kritičnu točku, a Carnagie, u istoj točki, naprosto postaje nebitan, dapače, gledatelj vrlo brzo zaboravlja da je nekakav Carnagie uopće bio prisutan.

eli-mila-kunis-9472678-2560-1704.jpg

Kako bilo, konflikt između njih dvoje nastane iz razloga što Carnagie želi Knjigu koju Šetač nosi sa sobom i s kojom nešto planira učiniti. Nisam se mogao oteti dojmu da su neki dijelovi scenarija napisani naivno, nisam razumio zašto su zapravo takvi ostavljeni i neprilagođeni inače jezivo dobro izrežiranoj radnji, djelujući kao ad hoc riješenje zapletima, poput momenta kada Carnagie saznaje za knjigu. Šetač će nastojati zaštiti svoju knjigu kako bi izvršio zadani cilj, a Gary će učiniti što je u njegovoj moći da istu i dobije. Lukava rješenja s varirajućim detaljima opasno klišejastih radnji unijela su svježinu u taj uzak prostor baratanja, ostavljajući film svježim i originalnim.
Izrežiran je s tolikom pažnjom o detaljima da bi se i najveći redatelji mogli naučiti pokojem pristupu upotrijebljenim u filmu. Rijetko koji film gledamo i sve ono što vidimo, samo mislimo da jest. Mislimo o tome do prijelomnih točaka, uvijek iznova uvjerivši se da dobro razumijemo, ali zapravo ne razumijemo, a kada shvatimo, ne možemo vjerovati da nismo shvatili prije toga. U popularnom hollywoodskom stilu, epilog-poglavlje filma sve nam poveže, ali gledajući cijelo vrijeme, nemamo osjećaj da uporno čekamo taj rasplet, iako nas u podsvijesti vuče, naučeni takvom snimanju, da nam pokaže kraj. Book of Eli složen je od niza malenih poglavlja (progresivna, ali svejedno poglavlja) koja predaju informacije i događaje spontano do samog kraja. Također, smatram obaveznim reći da film gotovo i nema patetike ili epike u sebi. Možda bismo se mogli pobuniti za slow-motion scenu previše u krupnim kadrovima Denzela. 
Film je izuzetno sirov. Fin, u rukavicama, bez perverzija, ekstremnosti 21. stoljeća i samozadovoljavanja u izražavanju redateljsko-scenarističkih poriva, ali sirovina, u umjetničkom izričaju, u sadržaju, razgovorima, namjerama, radnji i metodi prijenosa poruka, uvijek vješto odmjeren, puno toga uneseno je u njega kroz dramske, mistične i trilerske elemente, ali istovremeno u sakralnom sadržaju zadržava onu čistinu akcijskih filmova, osnažen zanimljivim scenama borbi. Teme koje dotiče su prvenstveno religija i religioznost (što se da razumijeti i iz vješto napravljenog trailera), ali prebire prstima po ljudskim vrijednostima, perceptivnosti misli i poimanja, spontanosti ili determiniranosti, materijalizmu, egzistencijalizmu, razlici u vrstama ljudi i primjeni nadmoći. Nudi dovoljno, dovoljno materijala za solidnu raspravu, za dobru pozadinu u svojoj jednostavnosti i za ugodno filmsko iskustvo.

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona