kruna ponoci 2D

Drugi nastavak svjetski poznate tetralogije "Prijestolje od stakla" je objavljen u hrvatskom prijevodu. Pod nasovom "Kruna ponoći" Celaena Sardothien nastavlja obavljati svoju dužnost kao kraljev ubojica, ali na svoj način.

got vii  HBO je nakon dugo očekivanja najavio datum premijere i prikazivanja nove sezone serijala pod nazivom Igra prijestolja VII.

uskoci 250

Nakon što se popularna kartaška start-up igra rasprodala u Hrvatskoj i dugo vremena je nije bilo u prodaji od sada ju možete naručiti preko nas.

Njezina maloprodajna cijena je 80,00kn, ali za sve koji se jave na naš mail Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. i naruče sa svojim podacima (ime i prezime, adresa i kontakt telefon) dobit će popust od 20%. Dostava je 20kn.

Nažalost hrvatska verzije igre više ne postoji, a u prodaji je samo engleska i njemačka verzija igre. Pravila su u svakoj igri na sva tri jezika (hr, en, de), a samo karte su na engleskom ili njemačkoj jeziku.

Uskoci i dalje nisu u slobodnoj prodaji stoga ne vjerujemo da ćete ih naći u trgovinama i ovo je jedinstvena prilika da se dokopate svojeg primjerka ove igre.

Više o igri možete pročitati u našoj recenziji: Uskoci - kartaška igra o hrvatskim gusarima

IMG 3048Već smo tradicionalno na 36. Danima znanstvene fantastike uživali u predavanjima, radionicama, kvizovima i filmskim projekcijama uz cosplayere i odličnu organizaciju. No, moramo istaknuti najzabavniji dio SFerakona - naime, po prvi put na zagrebačkoj konvenciji uživali smo u predstavi u pet činova Dr.Horrible koji se odvijao kroz cjelodnevni subotnji program i dobio pozitivnu reakciju većine posjetitelja. Isto tako smo uživali i u predavanjima počasnih gostiju Chrisa Becketta i Nikolasa Lloyda. No, da se vratimo na početak...

sferaI ove godine možete uživati u programima 36.Dane znanstvene fantastike pod popularnim nazivom SFerakon 2014. Tema ovogodišnjeg SFeraKona su "Paralaleni svjetovi i alternativna povijest", a s tom temom vas tradicionalno čekaju radionice, predavanja, cosplayeri te poznati domaći i strani predavači.

Prometheus - analiza filma 2

prometheus_9

X. RADNJA PROMETHEUSA: 0:27:00 –  0:30:00 – SVAKA PROCEDURA BITI ĆE ZANEMARENA!

Odmah nakon što s Prometheusom naiđu na građevinu, svi ekspedicijski članovi oblače odijela i odlaze pregledati nalazište. Proučimo to nakratko.

Dolaze na planet s izvanzemaljskom građevinom i ne pokreću niti jednu analizu. Ne provjeravaju okolinu. Ne provjeravaju sastavine zraka, vode i tla. Ne pripremaju plan istraživanja. Ne dogovaraju tko će što, zašto, kada, čemu. Nemaju sigurnosnu proceduru. Shaw zabranjuje da se nosi oružje za samoobranu. Moguće kontaminacije nevažne. Ne, oni ulaze u nalazište. Otkrivamo da je Fifield zadužen za kartografiju i tlocrt. Ovaj detalj je bitan jer se Fifield ubrzo – izgubi.

prometheus-1


XI. RADNJA PROMETHEUSA: 0:30:00 –  0:35:00 – ŽELIM DOMA, NE ŽELIM SE IGRATI ZNANSTVENIKA!

Fifield je geolog. Millburn botaničar. Holloway i Shaw arheolozi (mada to nije decidirano). Drugi članovi posade, koji nisu Janek, Revel, Chance, David, Vickers i Weyland, dakle njih 4-5, su…tu. Kako bilo, nitko od njih, čini se, nije zainteresiran za potpuno neviđenu arhitekturu nalazišta i biozajednicu koja je tamo prisutna, mada navodno jesu istraživači. Zašto? Jer bi scenarist htio da dođu do onoga njemu bitnog, izvora vode gdje će shvatiti da je zrak čist, pa da mogu skinuti te grozne kacige od kojih im se ne vidi lice u kameri. To je, naime, idealna prilika za novu totalnu glupost: skidanje kacige u potpuno neistraženim, neispitanim, nesigurnim i nepoznatim uvjetima u najdaljem kutku znanog svemira. O da, kacige idu dolje!prometheus_15

XII. RADNJA PROMETHEUSA: 0:35:00 –  0:44:00 – DRUŽBA PERE ANDROIDA

Dvije godine istraživanja drevnih jezika se isplatilo. David na nalazištu pronalazi tipke u obliku znakova, pritišće ih i aktivira sigurnosni 3D video sistem na kojem vide vanzemaljce. Nitko se ne pita zašto i kako je to David napravio (mada smo ustanovili da je ideja o učenju jezika apsolutna glupost, pravimo se sada da je to moguće), nego tim juri za snimkama sistema i dolaze pred vrata gdje nailaze na pravog, mrtvog izvanzemaljca nalik onome s početka filma, obezglavljenog. Zašto ova „ruševina“ ima tipke, zašto ima automatizirani sustav vrata, zašto ima reprodukciju zapisa, zašto im David ne bi preveo što to sve piše uokolo ove „ruševine,“ to se nitko nije zapitao. Da su bilo što od navedenoga propitali, niti jedan problem filma ne bi se dogodio. No, recimo da su tada bili osupnuti –  osim što se nisu pitali niti kasnije, niti na kraju filma, a baš na tom kraju Janek uplašeno zaključuje kako je ruševina svemirski brod! 

No, ovaj segment u svojoj apsurdnosti nije dovršen: iako imaju obezglavljeno tijelo pod sobom, kacige su svejedno skinute. Opasnost od bakterija, zaraza, stranog tkiva, kontaminacije – nebitno. Tijelo vanzemaljca stvara među posadom strah. Odjednom Fifield više nije ovdje da zaradi, nego je „običan geolog“ koji ne želi imati posla s izvanzemaljcima – u jednu ruku, to je razumljivo budući da nisu imali pojma na što idu, ali kako je to slučaj idiotizma autora, onda se tim više umnaža glupost filma. Fifield i Millburn odlučuju napustiti tim i otići na brod, sa svim što se dogodilo, zanemarenim. prometheus_5

Ali, najsmješnije tek slijedi: Shaw i Holloway provjeravaju starost trupla i otkrivaju dob od 2000 godina. U redu, zanemarimo li moguće probleme s relativnošću vremena ili organike tijela, i usporedimo li datum smrti tijela s vremenima u kojima su nastale slike u drevnim civilizacijama, navedenim tijekom brifinga, to znači da su vanzemaljci ovdje prisutni umrli prije nego su još barem jednom posjetili Zemlju – Maje, Havajce, itd. Ovo je bitno zapamtiti jer u nastavku filma razotkriva još nekoliko provalija.

Slijedeći ovo postignuće znanosti, David mimo zapovjedi otvara nova vrata, te sada ulaze u prostoriju s masom čunjeva, crvima na tlu koje nisu primijetili (očigledno, to može samo biolog, a biolog je pobjegao s geologom) i tamnom tvari koja ispunjuje okruženje. Ništa od toga nisu shvatili ozbiljno, tako da ostaje pravilo: bez procedure i mjera sigurnosti, molim! 

Mali istraživači spremiti će najvažniji organski dokaz u povijesti egzistencije čovječanstva, izvanzemaljsku glavu, u vojničku torbu, naprosto zato što se osjetljivi i nepredvidljivi izvanzemaljski pronalasci u takvo što spremaju. Fenomenalnost ove scene nastavlja se tako što Shaw naređuje Davidu da ne dira čunjeve, no kada se tamna tvar počinje kretati, kada Shaw zaključi da su – možda – kontaminirali prostoriju – a Janek im javi kako stiže velika oluja – David svejedno uzima čunj, a u tome nitko ništa ne nalazi sumnjivim. Oni se tako hitro vraćaju na brod, pritom bez Millburna i Fifielda, nabacuju se izvanzemaljskom glavom, a David unosi čunj. Ne treba reći kako nisu prošli nikakvu proceduru dekontaminacije, sterilizacije ili provjere opreme ili dokaza. Da jesu, pronašli bi kod Davida ogroman čunj, a onda ne bismo imali najlošije dijelove ovog filma. prometheus_12

XIII. RADNJA PROMETHEUSA: 0:44:00 –  0:46:00 – IMAM KARTU, NE ZNAM JE ČITATI

Gdje su Fifield i Millburn? Navodno, nakon što su napustili tim, izgubili su se. Istina, u Prometheusu se nalazi kompletno iscrtana mapa nalazišta, pa Janek i društvo ne bi imalo problema s upućivanjem njih dvoje, ali slučajno su zaboravili na taj ogroman 3D hologram posred cijelog broda. Nije da je Fifield zadužen za kartu i reljef, i nije da su uređaji za iscrtavanje građevine njegovi alati, pa kako bi se onda trebalo što drugo dogoditi, nego da se izgube? 

Glupost scene je briljantna. Istovremeno dok na odijelima imaju kamere koje prenose sliku Janeku, a iza Janeka stoji ogromna 3D mapa, Fifield i Millburn jedan drugome viču „kamo ćemo sada, kamo ćemo sada!“ dok im Janek savjetuje da nikuda ne idu, pa zatim odstupa od video prikaza i okreće se prema 3D karti, bez rješenja na licu!!prometheus_23

XIV. RADNJA PROMETHEUSA: 0:46:00 –  0:49:00 – IMAM INSTRUMENTE, NE ZNAM IH KORISTITI

U eksperimentalnom labosu, slijedi novi apsurd: bez mjera sigurnosti i metodoloških postupaka, ma ni bez doktorske maske za lice, glava izvanzemaljca na otvoreno se ispituje. Iz nekog razloga Shaw odluči stimulirati glavu kako bi vidjela može li je oživjeti, što prouzroči eksploziju lubanje. Shaw kao arheolog tu ne bi baš trebala imati svoje prste, no možda je išla i na forenzički fakultet. Svjedočimo zrelom postupanju s najvažnijim pronalaskom od kada je čovjeka, a pritom autori zanemaruju činjenicu da glava tim postupkom ne bi eksplodirala. Njihova točna fraza je „combust.“ Pogrešno, ali svakako manje bitno, ostavljajući nas jedino s utiskom da su istraživači nesposobni idioti.

XV. RADNJA PROMETHEUSA: 0:49:00 –  0:54:00 – SJEME ZLA

Pojavljuje se scena u kojoj postaje krajnje evidentno da je Weyland prisutan na brodu i naređuje Davidu što mu je činiti. To utvrđuje napet razgovor između Davida i Vickers, no ostavimo li po strani nepotrebnu seksualnu tenziju, uviđamo kako su svi postupci koje David izvodi određeni Weylandom. Stoga, sve što David naizgled radi kontra tima, odnosno u svim razgovorima u kojima David naizgled ima svoje mišljenje, rasplinjuje smisao jer ne postoji niti jedan razlog zbog kojeg bi Weyland istovremeno imao istraživače i Davida u konfliktnim radnjama s opasnim tvarima. Naravno, uvijek postoji mogućnost da David cijelo vrijeme laže sve pa i Weylanda, no nije li Weyland ustanovio Davidova ograničenja? Ili Weyland laže tim, a David laže i tim Weylanda? Oh, spekulacije, spekulacije...

…otkrivene nakon sljedeće kratke scene: Shaw ustanovi kako se DNA izvanzemaljca podudara s ljudskim DNA. To je...nemoguće. Nemoguće je čak niti u svemiru Prometheusa. U svemiru Prometheusa, njihov eventualni rezultat bi bio pronalazak nekakvog nevjerojatnog DNA kompleksa u kojem bi se, između ostalog, nalazio ljudski DNA. Sjetimo se prve scene filma. Tek nakon što se spoje tijelo izvanzemaljca i tamna tvar, stvara se čitava povijest bića, i tek „na njenom kraju“ pojavljuje se čovjek, koji pak s majmunima dijeli 99% gena. Prema kojoj bi razumnoj teoriji trebali s uniformnim izvanzemaljcima dijeliti 100%? 

David iz čunja vadi tamnu tvar, te zatim odlazi Hollowayu kojem na prijevaru toči piće i u piće mu smješta trunku tamne tvari. Dijalog koji se odvije između Hollowaya i Davida ima prilično interesantan trenutak, poticajan za razmišljanje o ljudskom stavu spram stvaranja života, no ono što bi se iz njega kasnije moglo izvući pogurano je na stranu pred novom bizarnošću: namjerno zaraženje neprovjerenom, izvanzemaljskom tvari. Stoga su gornje spekulacije jasne: David (tim gore, Weyland) ide kontra svake logike istraživanja i nekako pretpostavlja da bi tvar u reakciji s čovjekom trebala nešto stvoriti. Kasnije ćemo vidjeti da David zapravo ima totalno nemoguću viziju mogućnosti tamne tvari i da su njegovi koraci potpuno van svake logike, ali za sada, možemo se jedino diviti gluposti radnje.prometheus-2

XVI. RADNJA PROMETHEUSA: 0:54:00 –  0:56:00 – FIFIELD I JANEK OSVAJAJU SRCA

Ako tko još ima volje probijati se kroz nesuvislost, zaradio je pivu. No – ova kratka scena nastavlja se na IMAM KARTU, NE ZNAM JE ČITATI poglavlje, i zapravo pokazuje kako se Fifield i Millburn, duo koji je odlučio pobjeći pred vanzemaljcima, šeću ruševinama i istražuju prostorije gdje se nalaze vanzemaljci. Također – Janek u jednom trenutku upita Fifielda na kojoj su poziciji (opet, s leđa mu je prisutna mapa na kojoj se pokazuje gdje se tko nalazi), što de fakto znači da točno znaju gdje su i ne mogu se izgubiti niti da hoće. Osim, naravno, u Prometheusu.

XVI. RADNJA PROMETHEUSA: 0:56:00 –  0:59:00 – MI SMO OD NJIH, ALI OD KOGA SU ONI?

Lanac grozomornih naivnosti se nastavlja scenom Holloway i Shaw. Nakon što Holloway, s obzirom na DNA rezultat, kaže Shaw kako sada može s vrata skinuti križ. Shaw to odbija, pitanjem zašto? Holloway utvrđuje kako je očito da su nas napravili izvanzemaljci, na što Shaw brzopotezno odgovara upitom: Tko je stvorio njih, da bi Holloway utvrdio kako to nikada nećemo znati?? Ovaj očajan pokušaj održavanja početnog balansa između dvije suprotstavljene teorije o postanku pusti je promašaj budući da bi svakome trebalo biti jasno kako nikakav kršćanski nauk više nema smisla, ako su nas kreirali izvanzemaljci. Kasnije u filmu pojavljuje se još jedan iznimno pro-kršćanski orijentiran trenutak u kojem, nakon kaosa, Shawin križ bljesne; time neutralizirajući intrigu početnih premisa prema kojima nitko na Zemlji nije u pravu kada je postanak u pitanju.

Na stranu to, Holloway nadalje utvrđuje kako je sada barem jasno da ne postoji ništa posebno u stvaranju života jer ga očito svatko može napraviti, na što Shaw reagira tugom jer, navodno, ona ne može imati djecu, ne može roditi. 

Ovaj kadar govori tri stvari: prvo, Shaw će do kraja filma definitivno ostati trudna. Drugo, ostati će trudna izvanzemaljcem. Treće, pri kraju 21. stoljeća nije moguće ugraditi maternicu, iako su naši doktori već odavno uspješno izvršili te operacije. Ako je ovaj njen stav pak dio njene vjere, prilično je čudno da takva fundamentalistica ipak u idućem kadru spolno opći s Hollowayem – i postaje nam jasno – zaraziti će je tamnom tvari. David se to izvrsno dosjetio, samo…kako zna što će se dogoditi? Ili to možda ipak samo zna ljenčina od scenarista, pa je objašnjenje za svaki Davidov potez šesnaestojezgreni Intel procesor?prometheus_16

XVI. RADNJA PROMETHEUSA: 0:59:00 –  1:04:00 – VIDI MICE MACE

U isto vrijeme, dok su mu dva člana tima izgubljena u ruševinama, Janek šarmira Vickers i oni odlaze na brzi seks.

U tom periodu, odlučni ja-neću-imati-posla-s-vanzemaljcima Fifield i Millburn dolaze u prostoriju s čunjevima i ondje nailaze na zmijolikog facehuggera. Nastupa još jedan velebni moment odsustva svake pripovjedačke pameti: biolog Millburn pokušava komunicirati s nepoznatom, izvanzemaljskom zmijolikom tvorevinom, štoviše, simpatizirati. Ne pokušava je dodirnuti jednom, ne pokušava je dodirnuti dva puta, nego upravo tri puta, kao da ima posla s divljim zecom, guštericom ili ježem, a ne agresivnim nikad viđenim bićem. Očigledno, oba moraju biti ubijena.prometheus_24

XVII. RADNJA PROMETHEUSA: 1:04:00 –  1:06:00 – DOBRO JUTRO, PARAZITI MOJI

Samo hrabro – još 50 minuta. Novi je dan. 24.12; badnjak. 

Holloway se pogleda u ogledalo i ne samo što uoči da je bolestan, nego uoči i da u oku ima parazite. Kako postupa? Nikome ne kaže. Zato što svaki istraživač na nepoznatom izvanzemaljskom planetu u dalekom svemiru to naprosto ne bi niti rekao niti provjerio. Više smisla ima pustiti da mu to raste tijelom dok on ugrožava ostale članove posade i misiju; tako da u konačnici može upropastiti sve što je cijelog života radio.

Za to vrijeme, Janek javlja kako ne može kontaktirati Fifielda i Millburna. Očito, čini se, sve što kamere, senzori i oprema njihova broda i njihovih odijela bilježi nigdje se ne pohranjuje. Jest da već sada postoje memory kartice kamera s terabajtima prostora, što znači da će krajem 21. stoljeća memorija biti u omjeru stostruko veća, ali čini se, dakle, da oni ne mogu provjeriti posljednje podatke koji su došli u brod i otkriti što se dogodilo. Jer, eto, da mogu, opet se ostale gluposti u filmu ne bi dogodile, pa bi onda autori morali razmišljati, morali bi radnju učiniti zanimljivom.prometheus-5

XVIII. RADNJA PROMETHEUSA: 1:06:00 –  1:17:00 – STVARALAČKO LUDILO

Odlazak u ruševine. Dok tim traži Fifielda, David probija sve sigurnosne sustave broda i otkriva lijetačku kabinu. Tim više, radi to u planu s Vickers, a zatim joj prekida vizualni prijenos. Kao što ćemo vidjeti kasnije, Vickers uopće na to ne reagira. Kao da to nije dovoljno naivno, pokreće 3D zapis događaja na izvanzemaljskom brodu, i baš taj zapis upravo pokazuje kako se izvanzemaljski brod aktivira, kako se njime upravlja i koja im je bila misija. I stvarno, u kasnijem kadru David će reproducirati događaje sa snimke i pokrenuti brod. Bože, i gluposti. 

Ne, trenutak, nije kraj: ondje nalazi još jednog živog izvanzemaljca, zatvorenog u kapsuli za hibernaciju. Zanimljivo. Ako se sjetimo starosti ubijenog tijela, to znači da je ovaj izvanzemaljac…2000 godina u hibernaciji. A ima DNA identičan našem. A živi 2000 godina u hibernaciji. U redu.

Usputna opservacija: kabina u kojoj se nađe David identična je onoj u filmu Alien. Fosilizirani, veliki izvanzemaljac u Alien pripada rasi s početka filma, odnosno pripada rasi ovdje pronađenog živog pripadnika. Također, tragovi tamne stvari prisutni su u izvornom Alienu. Što iz ovoga možemo izvući? Imamo dva različita broda iste vrste na različitim planetima koji su doživjeli istu sudbinu. Film Alien događa se trideset godina kasnije. Na kraju filma Shaw i David odlaze do matičnog planeta, no očigledno se ništa ne dogodi kada Zemlja još postoji trideset godina kasnije. A zašto u spiljama nema nacrta za drugi planet? A ako je ovo bila nekakva usputna baza, zašto bi ljudima davali ikakve koordinate? Je li i fosilizirana jedinica s Aliena trebala doći na Zemlju? Ako nije, zašto je jednako stacionirana kao ova iz Prometheusa? Ako su išli na neki drugi živi planet, što rade u galaksiji poznatoj čovjeku?

U međuvremenu, tim pronalazi Fifielda i Millburna, otkriva se da je Holloway bolestan, nastaje panika, juri se u brod, i događa se najužasnija od wannabe emotivnih scena posljednji niz godina: Vickers izlazi iz broda i brenerom spaljuje Hollowaya pred drugima. Tim, uključujući i Shaw, pusti suzu dvije, pa nastave dalje. Istina, još uvijek ljepša ljubavna priča od Twilighta, no, zaboga…

prometheus_11

XIX. RADNJA PROMETHEUSA: 1:17:00 –  1:27:00 – BOG I BATINA TRASH SCENA

Bez svakog premca, u ovom je segmentu film dosegnuo vrhunac lakrdijaštva.

Shaw se budi u bolnici, sama s Davidom. Ovdje vidimo da David iz bilo kojeg neobjašnjenog van-svake-logike razloga zna da je Shaw imala seks s Hollowayem, zna da joj je tamna tvar napravila plod i kao da nešto time postiže, želi to (ponovno?) provjeriti sa Shaw, da bi je zatim, šokiranu, paralizirao u želji da se plod izlegne. Kako on to sve zna? Zašto bi to radio? Vidi se u nastavku filma da ovo ni s čim veze nema, nikakvog smisla i nikakve svrhe. Ali nema veze, već je ionako svaka suvislost napuštena. Jasno, to ne znači da se s nesuvislošću ne bi nastavilo:

Nakon što Shaw uspije pobjeći od njih, dolazi do  automatske medicinske operabilne jedinice i podešava operaciju trbuha, kao zamjenu za carski rez? Laseri je razrežu duž abdomena i rastvore, hvataljka izvlači izvanzemaljski plod iz nje, ona ručno raskine pupčanu vrpcu (??) i zatim joj uređaj poput klamerice spoji razrezani abdomen??? 

U redu, ostavimo po strani bezukusnost i besmislenost ove scene – ali trčanje uokolo sa svježe razrezanim abdomenom? Shaw se ne bi mogla pomaknuti jedan metar nakon operacije, a ne preživjeti hodnik, bježanje u ruševine, bježanje od brodova, skakanje s broda na brod i sve ostalo što se još dogodi do kraja filma. U najboljem slučaju, umrla bi za dva dana od infekcije. Raznovrsnost katastrofalne bezumnosti potpuno je dostupna na slobodan odabir gledatelju: naprosto se ne dogodi nešto ridikulno, nego uvijek nekoliko vrsti različitih apsurda, a na gledatelju je da odabere koji će ga razjariti.

U međuvremenu, da ovom užasu ne bi bio kraj, konkurentna trash scena: zombificirani Fifield dolazi do broda, kuca na vrata, tim mu otvara, pa ih polovicu pobije prije nego ga Janek ubije. Briljantno. S tamnom tvari su tolike mogućnosti. Da su išta dulje ostali, David bi se pretvorio u Ono, a Janek u Pinheada.

prometheus_3

XX. RADNJA PROMETHEUSA: 1:27:00 –  1:37:00 – PROMETEJ

Slično alkoholu: od previše konzumacije počinje slijepilo. To se ovdje počinje događati umu. Više vas ništa ne iznenađuje. Odmah nakon Davidovog pokušaja da Shaw rodi izvanzemaljca, odnosno njene operacije, Shaw stiže u sobu gdje se Weyland ustao iz svog kreveta, a s njim je i David. 

Apsolutno ništa što se do sada dogodilo ne reflektira se u ovoj „prijelomnoj“ sceni. Između Shaw i Davida kao da ništa nije bilo. Shaw ne zanima kakve to gluposti David izvodi, o ne, nju zanima zašto se Weyland skrivao na brodu. A njegov odgovor: „To make sure you could deliver what you promised.“ Jer, eto, to nisu mogli napraviti dok je on prisutan i upravlja cijelim projektom? 

No čini se, niti Weylanda ne zanima što su svi njegovi ljudi radili, ili zašto je Shaw okupana krvlju. Zatim joj otkrivaju da je posljednji izvanzemaljac živ, te što Weyland želi, kao da bi ona to smjela znati. I već su u idućem trenutku na putu su prema ruševinama, treći puta, kada joj Janek iz neba pa u rebra priznaje da će učiniti sve da „ta stvar“ ne dođe na Zemlju. 

Istina je zapravo da ništa od ovoga o čemu pričaju oni uopće nisu otkrili tijekom filma, a raznovrsni likovi nabacuju se spoznajama kao da im netko mikroiglom unosi sitne djeliće spoznaje. Polovno se razgovaraju, zaključuju van ekrana, nabacuju ispraznim motivacijama. Odjednom, Janek, krajnje nebitan lik filma, spreman je učiniti sve da „ta stvar“ ne dođe na Zemlju – da bi potom ostao sjediti za upravljačem letjelice dok drugi dio tima odlazi, i nekako nikome nije bitno što se Weyland pojavio, i što njegovi najuži prijatelji putuju u ruševinu učiniti suprotno od onoga za što se upravo založio. Zašto se to događa? Jer scenarist nema pojma što da radi s njima, jer nije dvadeset sekundi mislio o koherentnosti likova, prostora, vremena i motivacije. Njemu treba netko na brodu da kasnije može razbiti letjelicu, i naprosto ga ovako ovdje ostavlja, totalno bezličnog.prometheus_4

Negdje između ovih užasa, postaje očito da su izvanzemaljci ovdje stacionirali brod koji je trebao otići do Zemlje, te je ili uništiti biološkim oružjem ili tamnom tvari izazvati mutacije koje bi kreirale nova bića. Da su na to autori mislili, možemo izvući i iz nekih sporednih razgovora Davida i Shaw. Drugog objašnjenja, s obzirom što film nudi, nema. Međutim, valja se sjetiti ubijenih izvanzemaljaca prisutnih na brodu, a starih 2000 godina. Ako su prije dvije tisuće godina krenuli  izvršiti misiju, to znači da je nakon njihove propale misije Zemlja posjećena još dva puta (majanska i havajska kultura). Također, ako je ovo lokacija svemirske stanice, zašto bi izvanzemaljci, bez obzira na bilo koji cilj uopće koji imaju, dali ljudima ikakve koordinate? Ponajviše, za stacionaran planet? 

Nepodudarnosti kontinuiteta zbivanja ostaju i šire se, a ne nudi ništa više osim spekulacije koje su, suprotno filmu, čista pregnantnost zainteresiranog gledatelja, i zapravo, mada možemo nuditi niz mogućih spekulacija, sam film ne govori apsolutno ništa – točnije – uopće ne sadrži ništa za što bismo bilo koju mogućnost mogli nadovezati. Mi se, primjerice, možemo dosjetiti da su im možda pokazivali gdje će ih seliti, ili bilo što takvo, ali to nema svog temelja u široj slici, dok u unutarnjoj konstrukciji radnje ona ima sve više propusta. Radi se zapravo o tome što su sve htjeli ostaviti za nastavak koji im je zasigurno bio na pameti, ali su za isto vrijeme uspjeli postići raspad sistema sadašnjeg naslova.prometheus_7

XX. RADNJA PROMETHEUSA: 1:37:00 –  1:48:00 – NEMA NIČEGA!

Odmah po kraju filma buknule su rasprave oko toga što je David rekao. Realno, nije rekao ništa; kao što i onaj posvećujući pokret izvanzemaljčevog palca preko Davidova čela ne predstavlja puno osim provokacije gledatelju; i nije više doista bitno. Tu su imali posljednju priliku da učine nešto zanimljivo, međutim poduzeli su najgore moguće korake: napravili agresivnog izvanzemaljca,  ubacili trash scenu u kojoj David ostane bez glave, i odlučili da izvanzemaljac podigne brod. Na to slijedi katastrofalan promašaj motivacije, unaprijed pripremljene onim usputnim razgovorom između Janeka i Shaw: Janek se odlučuje zabiti brodom u brod izvanzemaljaca, a Revel i Chance, neprisutni tijekom cijelog filma, odlučuju žrtvovati se zajedno s Janekom jer je Janek „shit pilot and you'll need all the help you can get.“  Plitko, očajno.

Prometheus se zabija u izvanzemaljski brod, scena ubija tri suvišna lika, dodatna dva (teško izbrojati) kojih nigdje nema tokom filma, i glavnu od suvišnih: Vickers. prometheus_10

XXI. RADNJA PROMETHEUSA: 1:48:00 –  1:56:00 – ZAKRUŽENJE BUDALAŠTINE.

Srećom, Shawin abdomen ima srca i strasti, pa se ona uspijeva izvući i sprijateljuje sa smrtno opasnim Davidom. Oh, no prije toga: sukob s izvanzemaljcem. U ovoj sceni možemo zaključiti tri stvari: Prvo, korake koje je Shaw poduzela da ubije svoj tamni plod nisu mu ništa napravili (ili su autori na to zaboravili). Drugo, plod je u jedan dan, bez hrane, uspio narasti trideset puta svoje veličine. Treće: ovome nije kraj.

I doista nije. Nakon te maksimalno nepotrebne i beskrajno prisilno ugurane scene, Shaw se vraća Davidu koji još uvijek funkcionira odvojene glave. Shaw ga niti ne pokušava spojiti, već mu glavu sprema u torbu. Utvrđuju da David može popraviti brod (?) i pronaći od kuda su došli izvanzemaljci (??), i zajedno odlaze na put prema jezgri izvanzemaljaca koji su ih upravo pokušali ubiti. Sve što je bilo zanimljivo do sada je posve zaboravljeno, sve što je totalno apsurdno u filmu, apsurdnim ostaje. Kraj.

Ili?prometheus_17

XXI. RADNJA PROMETHEUSA: 1:56:00 –  KRAJ – KSENOISUS

U nekim dijelovima svijeta posljednji kadar pojavljuje se nakon creditsa, nekada se i ne pojavi. U Hrvatskoj, dolazi odmah nakon Shawine odjave. U toj „dramatičnoj“ sceni, već se rađa novo biće, ono prikazano na reljefu u brodu izvanzemaljaca. Nije Alien. Drugo je biće. Znate koji je datum u filmu? 25.12. Božić. 

Svaka im čast.

XXII. EPILOG

Budući da Prometheus nije malen film, a opet je zastrašujuće glup, problem je sljedeće: Ako je ovako loše režiran film, a film najavljivan kao korekcija dosadašnje znanstvene fantastike, bude dobro prihvaćen, što danas nije za neočekivati, iz toga proizlazi još drastičnije spuštanje letvice kvalitete. Mi apsolutno ne možemo očekivati da će budžetno snažniji filmovi donijeti vrsnoću. Više nećemo vidjeti filmove poput Blade Runner, Alien, Matrix, Solaris ili Space Odyssey. To se naprosto neće dogoditi. SF je na potezu od Londona do Hollywooda duboko uništen, toliko da su se svi uhvatili za ime Duncana Jonesa kada se pojavio maleni (ali veliki) Moon, dok je žanr već sasvim počeo gubiti svoje vanjske obrise. U slučaju glasnog ili suptilnog uspjeha Prometeja, žanr se može smatrati zakopanim, a kako je Hollywood postao apsolutno nekreativan i maksimalno neriskantan, možemo očekivati polovne PG-13 adaptacije priča starijih od 40 godina, remakeove i praznoglave nastavke blockbustera.

 

Comments   

 
0 #18 DS 2012-07-03 16:26
Uh da, haha, zapravo ispada da svatko na brodu sve kaj radi radi posve odvojen od svih drugih. =D
Quote
 
 
0 #17 natasa 2012-07-03 15:56
odlično!
ja bih još dodala; shaw otkrije da dijelimo isti DNA s vanzemaljicima i nikome to ne kaže. onom svom mladiću kaže onako usput, prije nego što će se podrpat
Quote
 
 
0 #16 DS 2012-07-02 15:38
Ljudi su izmaštali dobrog materijala za tri epska filma. Ali hejejejejeuh.
Quote
 
 
0 #15 milijana 2012-07-01 01:20
Svaka cast na analizi, film je totalna glupost, a mogli su da naprave remek djelo.
Quote
 
 
0 #14 arel 2012-06-29 11:09
ništa još od Dark Knight-a
imam dosta toga za nadoknaditi
bar mogu reći da sam nešto i naučio iz ovako detaljne analize (nemam naviku toliko proučavati filmove)
Quote
 
 
0 #13 DS 2012-06-29 00:03
@ Chroma: Ne zove se necro jer ima samo elemente, nije čru necro s Gigera. Da, prvi ima taj koncept, nije ništa pojeo nakon što je probio prsa, ako pretpostavimo valjanim jer ne znamo ništa o vanzemaljcu, onda je ok da hobotnica onako naraste - ali sam više ciljao na to da je ženska upalila neke pizdarije koje su ga trebale pogušiti i tak dalje, a umjesto toga je narasel 'sto metara' - a i ovo što kažeš - da ti na kraju filma naprosto sve postane iritantno. XD

@ arel: Moon;jedini sci fi, drugi od istog autora: Source Code. A do recimo 2008. godine imamo još koji koketiraju sa sci-fi: Inception, Watchmen, Imaginarium of Doctor Parnassus i Dark Knight. 2009 je još izašao Pandorum koji ima dosta lejm stvari, ali ima nešto i dobrog štiha.
Quote
 
 
0 #12 Belmorn 2012-06-28 22:23
Quoting arel:

ne gledam baš puno filmova, pa se ne mogu ni sjetiti kad sam vidio noviji sf film koji bi po ovim tvojim kriterijima vrijedilo gledati

district 9, moon, inception?
Quote
 
 
0 #11 arel 2012-06-28 20:01
svaka čast - odlična analiza
samo ne znam kako ti se da?
ovo je samo film, da razgovaramo o knjizi već bi i ja skakao 2 metra, ali kad pogledaš kako je i za koga pravljen ne smiješ previše očekivati i onda te čak i nešto ovako može zabaviti
ne gledam baš puno filmova, pa se ne mogu ni sjetiti kad sam vidio noviji sf film koji bi po ovim tvojim kriterijima vrijedilo gledati
Quote
 
 
0 #10 Filip 2012-06-28 14:20
Trebao bi napraviti video review....kao Plinkett prequel reviewovi, samo za Prometheusa...p redobro bi bilo
Quote
 
 
0 #9 Chromadream 2012-06-28 00:36
Quoting DS:
Da, ali čovječe, nema mjesta na portalu dovoljno da i sve ostalo što sam primijetio unosim. :D Dala bi se ozbiljna dizertacija napisati.

Napiši ju.
Jedino mi se donekle nategnutim čini neizravna tvrdnja o nemogućnosti alienskog embrija da toliko naraste - iako su vjerojatno prekardašili i tako izazvali kontraefekt. I k tome na kraju filma, kada ti je već stvarno, ali stvarno svega dosta.
Ali osnovni mehanizam? Prvi ga je, podjednoako neobjašnjivo, demonstrirao izvorni Necronom (ne znam zaš ga nikad nitko nije tak nazvao, kad je to originalno ime Gigerove skice) i nikom nije smetalo.
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona