kruna ponoci 2D

Drugi nastavak svjetski poznate tetralogije "Prijestolje od stakla" je objavljen u hrvatskom prijevodu. Pod nasovom "Kruna ponoći" Celaena Sardothien nastavlja obavljati svoju dužnost kao kraljev ubojica, ali na svoj način.

got vii  HBO je nakon dugo očekivanja najavio datum premijere i prikazivanja nove sezone serijala pod nazivom Igra prijestolja VII.

uskoci 250

Nakon što se popularna kartaška start-up igra rasprodala u Hrvatskoj i dugo vremena je nije bilo u prodaji od sada ju možete naručiti preko nas.

Njezina maloprodajna cijena je 80,00kn, ali za sve koji se jave na naš mail Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. i naruče sa svojim podacima (ime i prezime, adresa i kontakt telefon) dobit će popust od 20%. Dostava je 20kn.

Nažalost hrvatska verzije igre više ne postoji, a u prodaji je samo engleska i njemačka verzija igre. Pravila su u svakoj igri na sva tri jezika (hr, en, de), a samo karte su na engleskom ili njemačkoj jeziku.

Uskoci i dalje nisu u slobodnoj prodaji stoga ne vjerujemo da ćete ih naći u trgovinama i ovo je jedinstvena prilika da se dokopate svojeg primjerka ove igre.

Više o igri možete pročitati u našoj recenziji: Uskoci - kartaška igra o hrvatskim gusarima

IMG 3048Već smo tradicionalno na 36. Danima znanstvene fantastike uživali u predavanjima, radionicama, kvizovima i filmskim projekcijama uz cosplayere i odličnu organizaciju. No, moramo istaknuti najzabavniji dio SFerakona - naime, po prvi put na zagrebačkoj konvenciji uživali smo u predstavi u pet činova Dr.Horrible koji se odvijao kroz cjelodnevni subotnji program i dobio pozitivnu reakciju većine posjetitelja. Isto tako smo uživali i u predavanjima počasnih gostiju Chrisa Becketta i Nikolasa Lloyda. No, da se vratimo na početak...

sferaI ove godine možete uživati u programima 36.Dane znanstvene fantastike pod popularnim nazivom SFerakon 2014. Tema ovogodišnjeg SFeraKona su "Paralaleni svjetovi i alternativna povijest", a s tom temom vas tradicionalno čekaju radionice, predavanja, cosplayeri te poznati domaći i strani predavači.

Prometheus - analiza filma

Za_lanak_PrometheusI. PROMETHEUS

Prometheus nije malen film. 

Na temelju naslova Alien iz 1979. godine, Ridley Scott posredno izgrađuje jedinstven kult sljedbenika filma, njegovih likova i njegove baštine. Ksenomorf, centralni entitet filma Alien, izvorno je kreirao voljeni i obožavani umjetnik H. R. Giger. Ono ima gotovo jedinstvenu reakciju kod mnoštva, po sebi je jedan od najobožavanijih bića fantastike. Utjecaj filma Alien zaključio je James Cameron režiranjem mega popularnog nastavka Aliens iz 1986. Nadogradnju fenomena čine slabiji, ali gledljiv nastavak Alien³ režiran od strane poznatog Davida Finchera 1992. godine; i pet godina kasnije najlošiji u nizu, Alien: Ressurection iz 1997. Uz kult Aliena, pojavljuje se i kult Predatora, entiteta istoimenog filma iz 1987. Specifičan kult Aliena i Predatora dodatno je združen i proširen pojavom različitih video igara i stripova. Jedno s drugim u kontinuiranom vremenskom sapletanju tvori iznimnu franšiznu bazu – i recentniji filmski naslovi „Alien versus Predator,“ koliko bili općenito zastrašujuće loši i prilično štetni po Scottov naslov, opet održavaju franšizu budnom. No, kako se sudbinska kola Hollywooda ne kreću prema sve kvalitetnijim filmovima, šteta ne ide samo na račun konkretnog primjera Aliena, nego znanstvene fantastike uopće. Navedene podatke bitno je uzeti u obzir jer pokazuju pop kulturni značaj naslova i široko polje teorijske spekulacije za daljnje oblikovanje priče jednog izmišljenog, a poistovjetivog svijeta.

prometheus_1Ridley Scott, nadalje, nije tek autor. U vještini redateljstva i upotrebi tehnologije pripada najboljima, a po svom je opusu jedan od voljenijih autora. Nije lako pronaći osobu koja među omiljenim filmovima neće istaknuti barem jedan njegov naslov. Najavivši Prometheus, povezavši ga sa svijetom Aliena i stavivši ga u specifičan vlastiti kontekst filma, dana je naznaka i dano je obećanje. Prometheus nije namijenjen isključivo fanovima, ali se na fandom bitno oslanja i o fanovima bitno ovisi. Ove navode potrebno je uzeti u razmatranje: s jedne strane autoritativna snaga imena diktira režijsku odgovornost, a s druge strane naslov se mora podjednako promatrati i kroz oči sljedbenika i kroz oči slučajnog gledatelja. 

Propaganda prethodeća izlasku naslova cementira njihovu namjeru. Oni nisu tek slijedili reklamu šablonu: osim mamljenja gledatelja, provociranja sljedbenika i poticanja njihovih razmišljanja opskurnim i konfliktnim plakatima, video snimkama snimanja, teaserima i foršpanima, tim ovdje ide korak dalje: prije izlaska filma nastao je website http://www.weylandindustries.com/ ; simulacija poslovne stranice Petera Weylanda, jednog od likova nadolazećeg Prometheusa kojeg utjelovljuje Guy Pierce. Potom, slijedi naredna snimka: http://blog.ted.com/TED2023/ ; Režirana od strane Ridleya Scotta, s Guy Pierceom u glavnoj ulozi, radi se o simulaciji snimke elemenata i motiva bitno povezanih s filmom Prometheus, u kojoj Weyland najavljuje budućnost čovječanstva i naziva ga bogom, datumski prethodeći radnji koja se zbiva u samom Prometheusu. Prometheus je najavljivan dugo, najavljivan je planski i najavljivan je naveliko. Ove produkcijske informacije bitno je uzeti u obzir jer, uz izravno vezanje za radnju filma, pokazuju kako kreatori žele uvjeriti gledatelje da ih u kinu čeka gozba. U protivnom, radi se o jeftinom manipuliranju tržištem, u kojem slučaju već u začetku autori gube svaki kredibilitet.

Ukazivanjem na smjer radnje i odabir teme kojim je film krenuo, naime na pseudo pred-nastavak Aliena s premisama koje dodiruju pitanje ljudskog postanka i opstanka, krenuo je enorman val intrigantnih spekulacija. Izobilje dobrih ideja naprosto je nadohvat ruke. Što li će tek Ridley Scott i Damon Lindelof (angažiran za scenarij) za nas osmisliti? Dalje u pregledu iskazati će se: Prometheus je krenuo iznimno obećavajuće, ali duh obećanja zagušio se u samoproizvedenom teroru budalaštine, toliko duboko strukturiranog terora, da u razmjeru spram redateljskog imena naprosto šokira, dakle - i razočarava.

Zašto je došlo do raspada sistema, zašto je ono što se očekivalo inteligentnim, znanstvenim, racionalnim, napetim, nepredvidljivim, uzbudljivim, završilo kao sve samo ne to; mogućnost teorija u odgovoru na to pitanje je široka, ali u ovom razmatranju nebitna. Cilj je odrediti sadržaj filma Prometheus te istaknuti njegov razočaravajući kriminal koji se lako dao nadići. Analiza će biti prilično dugačka – ali to, uistinu, određuje užas svake scene ovog filma. Nakon analize, slijedi kratak, konačan zaključak.

prometheus_8

II. RADNJA PROMETHEUSA: 0:01:00 –  0:05:00 – POČETAK NEČEGA DIVNOG

Uvodna scena onaj je obećavajući segment filma. Izmjenjujući kadrovi primordijalne prirode i glazbeni aranžman osamdesetih uvodi nas u najzanimljiviju scenu filma. U sceni sa svemirskim brodom lebdećim nad mrtvom prirodom, možemo primijetiti tri bitne stvari:

Prvo, pojavljuje se izvanzemaljski humanoid i prisustvuje ritualnom obredu. S obzirom da se iznad njega nalazi napredno tehnološko vozilo, a on sam obučen je plemenski, možemo pretpostaviti kako se radi ili o tradicionalno cijenjenom ritualu ili u najmanju ruku o trenutku kakav se ne provodi tek rutinski. Humanoid otvara malenu čašicu i ispija tamnu tvar. Odmah po unosu, ona mu potakne promjene. Humanoid pada u vodu i ondje se raspada do molekula. Animacija nam pokazuje genetsku tvorbu novih oblika, što implicira postanak života strogo vezan za humanoida i tamnu tvar. Možemo zaključiti: njegovo tijelo, povezano s tamnom tvari, na planetu stvara život. Tome je indikator i pozadinska skladba nazvana „Life.“ Entitet kojeg smo upravo vidjeli povezan je s entitetima u brodu, iz čega možemo izvući da posjećuju planete podobne za život i ondje ga začinju, ali ne možemo znati zašto.

Drugo, izgled humanoida i njegova suptilna reakcija. Bijeli, bez dlaka, impozantne tjelesne konstrukcije, kao isklesani. S jedne strane nalikuju izvanzemaljcima, s druge strane nalikuju kroz umjetnost prikazivanim biblijskim anđelima. Ovdje ipak pojam „anđela“ vrijedi shvatiti metaforički, u najširem dometu kao moguća sugestija gledatelju, kao željena reakcija, naprosto kao to da život planeta očigledno potječe od genetike superiornijeg bića, proto-bića koja stvaraju i nadziru sav život. Zanimljiv je i moment pred ispijanja tvari u kojem se humanoid lecne, reagira sumnjom. Interpretacija je slobodna: osobna nespremnost na žrtvovanje ili nesigurnost u ishod žrtvovanja?

Treća opservacija tiče se lokacije ovog događaja. Ako se zapitamo o kojem se planetu radi, odgovor ne mora nužno biti „Zemlja,“ naročito kada uzmemo u obzir i indikativan naslov pozadinske skladbe: „Planet.“  No, vrijedi pretpostaviti da lokacija ili jest Zemlja ili da Zemlja doživljava sličnu sudbinu. Koliko se logičkog materijala nudi kasnije u filmu, jedna od dvije pretpostavke je realna.

Ova je početna scena udar na unaprijed određena vjerovanja gledatelja, možda naročito onih koji su vidjeli foršpan. Ne zauzima se kreacionističko stajalište jednog entiteta koji je sve stvorio, ali u igru uvodi namjeru inteligentnog bića. S druge strane, uvodi darvinističke teorije, odnosno fenomen postepene prilagodbe, ali ne čini to kao rezultat čistog toka razvoja prirode. Konačno, spekulacije oko njihove uloge u kreaciji života na Zemlji te uloge zemaljskog života, potpuno su otvorene. Veoma zanimljivo otvaranje filma i teme, veoma obećavajuće pripremanje naslova.

III. RADNJA PROMETHEUSA: 0:05:00 –  0:08:00 – OD TAMNE PEĆINE DO TAMNOG SVEMIRA

Unutar tri minute skačemo s bitnog otkrića 35000 godina starih nalazišta u Škotskoj glavnih likova Shaw i Holloway, u godini 2089., na putovanje svemirskim brodom Prometheus u godini 2093. Te tri minute, mada se preko njih može pregaziti, stvaraju nekoliko dubioza za koje bi se film kasnije trebao pobrinuti. 

Najprije, Shaw po pronalasku slika na zidu izjavljuje: „I think they want us to go and find them.“ Ovo svakako zahtijeva daljnju razradu u filmu, budući se radi o zaključku koji pokreće film, ali ga gledatelj ni iz čega ne može povući. To je prilika da se gledatelju ponudi pozadina aktualne radnje, no odluka autora je drugačija: ovo preskakanje totaliteta događanja, od pronalaska dokaza sve do završne faze putovanja, svakako bi trebali primijetiti. Kako su od „ja mislim“ došli do putovanja u duboki svemir? Ako je sva procedura nevažna za film, ono što bi se dogodilo u tom vremenu mora biti valjano prikazano, na ovaj ili onaj način opravdano tijekom zbivanja na brodu, ili uspješno izbjegnuto. Kako će film kasnije pokazati, scenarist se na to nije osvrnuo pa tako svi odnosi počinju kao da su likovi nastali na licu mjesta.

Treći moment kojeg valja zapaziti tiče se informacija ispisanih tijekom putovanja. Između ostalog, istaknut je datum, 23.12. Dva dana prije Božića. prometheus_18

IV. RADNJA PROMETHEUSA: 0:08:00 –  0:12:00 – VOAJERISTIČKI ANDROID

Hibernacijska kapsula opremljena je softverom koji omogućuje vizualizaciju snova. Jedini član posade koji tijekom putovanja brine o brodu, android David, ima filmski uvid u njihove snove. Biste li Vi dopustili da Vas se neupućene uspava na 3 godine? Zašto bi itko obrazovan dopustio da mu bilo tko tek tako promatra snove? Naime, prema kadru sna –  razgovor Shaw i njena oca o smrti njene majke i kršćanskim stajalištima – vidimo da ljudi imaju dobrog razloga očuvati privatnost misli. Medicinski razlozi za ovu scenu ne postoje, budući da je u najkasnijoj fazi filma Shaw šokirana Davidovim voajerizmom. Scena, zapravo, postoji radi prigodnosti: utrpavanje kršćanskih vjerovanja i tužne prošlosti u glavnog lika bez da autori moraju razvijati njegov karakter. 

Vrijedi, ipak, zapamtiti dubiozan trenutak povlačenja razlike između znanja i vjerovanja: njen otac zna da ljudi nekamo odlaze jer je odabrao vjerovati u to. Shaw na tom principu gradi svoja stajališta kroz film, što će se ubrzo pokazati apsurdnim.

Drugi dio segmenta pokazuje kako David neprestano upija znanje i usavršava sposobnosti. Osim što ovdje možemo osjetiti dašak Scottove režijske vještine, također možemo primijetiti citat iz filma kojeg David gleda – izravna referenca na simulaciju snimke Petera Weylanda. Gledatelj koji nije vidio simulaciju iz kadra ništa ne izvlači, ali koji jest, pronalazi dva momenta: Prvo, David je izravno povezan s Weylandom, te drugo, zašto takvih i sličnih snimaka nema u filmu? Ponovno, zašto ne postoji nikakvo vrijeme posvećeno događanjima prije putovanja u svemir? Možemo jedino pretpostaviti da će se svi odnosi posložiti tijekom filma, slično Alien. Također, vrijedi primijetiti kako ne postoji centralno računalo koje navigira, kao u Alien, već isključivo David održava i upravlja brod do zatečenog odredišta.prometheus_19

V. RADNJA PROMETHEUSA: 0:12:00 –  0:15:00 – DOLAZAK NA ODREDIŠTE, BUĐENJE POSADE

Upoznajemo Vickers, Fifield, Millburna i Janeka. Vickers je prikazana kao hladnokrvna agresivka, David demonstrira androidna ograničenja: preciznost izražavanja mišljenja, ograničenost razumijevanja. Millburn je prikazan kao prijateljski-orijentiran biolog, Fifield kontra. Na rukovanje s Millburnom, Fifield reagira s „I've been asleep for two years. I ain't here to be your friend. I'm here to make money.“ Ako ostavimo po strani nelogičan slijed ovih rečenica i okrenemo se karakterizaciji: Fifield ostavlja utisak hladnokrvnog plaćenika. On je ovdje došao obaviti posao, i to posao za novac. 

Možemo uočiti ponavljajući motiv, naime Janek utvrđuje datum: doista je vrijeme Božića.

Ovaj segment radnje posljednji je dio filma gdje radnja još drži vodu. Istog trena kada krene petnaesta minuta filma, beskrajan lanac budalaština…

prometheus_6

VI. RADNJA PROMETHEUSA: 0:15:00 –  0:17:00 – TAJNE AMATERSKE KORPORACIJE

… započinje naivnim razgovorom dva sporedna člana posade (Revel i Chance). Prvi sugerira da je cilj misije zasigurno proučavanje teraformiranja. Drugi član naznačuje sljedeće: „If it's a survey, they would just tell us.“ Na što prvi odgovara: „This is a corporate program, they aren't telling us shit!“ 

Dakle. Mi bismo trebali pretpostaviti da na potpuno nepredvidljivo putovanje u najmračniji, posve neistraženi kut svemira, na nepoznati planet neistraženih svojstava, s idejom da se ondje nalazi nepoznato izvanzemaljsko biće, na brodu vjerojatne vrijednosti milijarde dolara, odlazi plaćenička posada koja ne zna zašto tamo ide i što će raditi?

Kreatori filma problem skoka s crteža u pećini na dolazak Prometheusa rješavaju uvaljivanjem jedne dijaloške doskočice po kojoj je netko – Weyland – platio putovanje na rub svemira uopće ih ne pripremivši ni za što na tom putovanju. Štoviše, mi ni na temelju čega ne možemo pretpostaviti išta što su do tada radili jer nikakvih indikacija o prethodnom treningu nema, a briefing na koji idu pokazuje da nemaju o putovanju apsolutnog pojma. Gdje je ovdje prisutna ikakva znanstvena logika ili metodologija? Jer je to program korporacija pa su one zasigurno zle i bore se za monopol i skrivaju znanja kao zmija noge? Pogrešno, pogrešno i pogrešno, te kontradiktorno s govorom Weylanda u simulaciji snimke. Nadalje, što bismo trebali očekivati od filma, osim da će se svi totalno posvađati i poubijati? Svakako, to je realni ishod ovakve situacije, ali je uopće ideja da je takva situacija moguća beskonačno apsurdna. Nedavno je najavljeno kako će za poseban Big Brother show na Marsu provesti niz priprema i treninga pažljivo odabranih ljudi, a ovdje bismo trebali pretpostaviti da samo tako, doista kako su tranzicijom kamere predočili, dolaze na tuđinski planet?

Briefing koji slijedi prva je centralna točka svih budalaština. Prema briefingu vidimo da se članovi posade prije putovanja nikada nisu upoznali. Ovdje svaka logika istraživačkih priprema pada u vodu. Ovakav stav otprilike znači: izvadili smo znanstveno iz znanstvene fantastike. Briefing, nadalje, započinje holografskim izlaganjem Weylanda o androidu Davidu, o njegovoj nesposobnosti poznavanja dara života, što nadalje znači da članovi posade ni o tome nisu imali pojma te očito nikada nisu ni vidjeli jednog androida. 

prometheus_21


VII. RADNJA PROMETHEUSA: 0:17:00 –  0:20:00 – HOLLOWAY I SHAW IZLAŽU NEBULOZE

Nakon toga, Holloway preuzima riječ i izlaže im po prvi puta rezultate nalazišta na Zemlji, čime se potvrđuje da posada nema pojma zašto ide. Psihološka testiranja i slične metode utvrđivanja karaktera s ciljem smanjenja rizičnosti su, očigledno, napuštene krajem 21. stoljeća. Na stranu što nitko od njih ne odluči provjeriti rezultate istraživanja Shaw i Holloway, bitno je uočiti sljedeće: pored svakog nalazišta piše godina nastanka crtež. To su podatci koji kasnije u filmu postanu mjesto interesa.

 Škotska: 35020 godine PNE
Sumerani: 8590 PNE
Egipat: 2470 PNE
Hetiti: 1760 PNE
Babilonija: 1540 PNE
Maje: 620 NE
Havaji: 680 NE

 

Drugi podatak koji iznosi Holloway jest da sve slike prikazuju ljude koji štuju velike humanoide rukom upiruće prema zvijezdama. Bez teoretskih uputa kako i zašto, Holloway i Shaw ustanovili su gdje se u svemiru, dalekom svemiru, nalazi ta navodna konstelacija zvijezda koja je toliko daleko, da je drevni narodi nisu mogli sami naznačiti. Naravno, film zanemaruje svaku mogućnost potpuno iskrivljene percepcije crteža i slične možebitno zanimljive – samom filmu korisne –  probleme vezane za mapiranje zviježđa i njihove stvarne pozicije i udaljenosti, te uopće, ako su im vanzemaljci pokazali konstelaciju, iz kojeg kuta i kako bi se točno znalo gdje je to. No, kažu: konstelacija sadrži sunce i obližnji planet s mjesecom –  to je mjesto dolaska Prometheusa.prometheus_14

Daljnja razumna pitanja (jer istraživači ne znaju ništa o putu) poput: „Ako su zemaljski skeneri pokazali da je ondje neko sunce, neki planet, neki mjesec, neki uvjeti života, a očigledno je da zemaljska karta svemira do tog mjesta poznata istraživačima, zašto planet već odavno nije istražen?“ su posve zanemareni. No, Fifield zato postavlja drugo (u logici radnje ništa inteligentnije) legitimno pitanje: „Mi smo ovdje jer je vas dvoje djece pronašlo kartu u spilji?“ Nakon čega što slijedi ovakav razgovor:

„Not a map, an invitation. From Engineers.“
„Who did they engineer?“
„Us.“
„Can you back that up? How do you know?“
„I don't but it's what I choosed to believe.“

 

Na stranu potpuno nesuvisle pseudo-religiozne ispraznosti poput ove, doslovno značenje ove scene jest odbacivanje svakog znanstvenog i poslovnog metodološkog koda ikad osmišljenog u povijesti čovječanstva, i to se ovdje hoće predložiti kao odluka pretpostavljivo-najmoćnijeg biznismena-znanstvenika-genija 21. stoljeća, Petera Weylanda. Bez objašnjenja zašto bi to bilo shvaćeno kao pozivnica, na temelju „intuicije“ i iracionalnosti (i pritom u neraspravljenom konfliktu lika s vlastitim religijskim stajalištima) nastao je projekt Prometheus. Pitanja više nema, posadi je sve jasno, idući kadar: nepotrebno-neobjašnjivi animozitet između Vickers i svih ostalih članova posade.

U ovakvim se bitnim detaljima razlikuje Scottov Alien od Prometheusa. U Alienu, konkretno, matična inteligencija unaprijed vodi posadu, koja se poznaje, prema unaprijed poznatome mjestu, gdje susreću neočekivano. S jedne strane posve daje vjerodostojnost priči u kojoj se kao gledatelji nađemo, s druge strane ne tjera gledatelja da postavlja pitanja koja za vjerodostojnost priče nisu bitna. Prometheus čini suprotno, i u tome ne prestaje do samog kraja.prometheus_20

VIII. RADNJA PROMETHEUSA: 0:20:00 –  0:22:00 – NE SVIĐAŠ MI SE, A KAMO IDEŠ?

Iz nejasnih razloga vodi se među posadom nekoliko kratkih razgovora punih međusobnih nepodnošenja i neprofesionalnosti. Ovdje je već moguće dobiti ideju Prometheusa kakvu su iskovali Scott i Lindelof - ponašanje likova i tijek radnje biti će pandan sedmogodišnjoj djeci koja sama odluče ispeći palačinke dok nema roditelja. 

Bitan moment je 21. minuta u kojoj Shaw provjerava kapsulu za automatizirane operacije te pita zašto je operabilna jedinica postavljena na operaciju premosnice. Brzo se pojavi drugi kadar koji implikacije ovoga to apsolutno utvrđuje i tako skida potencijalni obrat s liste iznenađenja – Weyland je na brodu. Postaje evidentnim da to znaju i David i Vickers, što stvara novi iracionalan procjep u smislu ponašanja likova i donošenja njihovih odluka, no o detaljima kasnije.

Nadalje, mada Weyland određuje tko vodi misiju – Holloway i Shaw, Vickers brani Shaw i Holloway, u slučaju da susretnu nekoga, s njima komuniciraju ili poduzimaju ikakve korake uopće. Na pitanje Shaw zašto je onda ovdje dovedena, Vickers odgovara kako je Weyland praznovjerna osoba i kako treba nekoga tko „vjeruje.“ Kakvog ovaj razgovor i situacija imaju smisla, to je teško uočiti. Najprije, naročito ako ste gledali simulaciju snimke, Weyland teško može biti praznovjerna osoba. Ako i jest, to nije objašnjenje zašto bi mu trebao u posadi netko tko vjeruje. Kako to utječe na istraživanje površine planeta ili pripremanje projekta? Ljudi ne bi htjeli ići? Na privatni misiju koju sam određuje? Od kada to?

Jedino što se iz ovoga može izvući jest da scenarist pojma nema što pojmovi vjerovanje, praznovjeran, znanje ili što slično predstavljaju, a još manje je upućen u ikakve znanstvene fakultative. Nadalje, budući da David i Vickers znaju da je Weyland živ, zašto bi ikada na njegov očigled išli protiv njegove riječi, a vrijedi se pitati i zašto bi Vickers, kada joj je već posao koordinirati ljude, ugrožavala misiju tako da dva ključna znanstvenika omalovažava i zbunjuje? Vickers je predstavljena kao netko tko ima mnoštvo osobnih agendi na ovome putovanju, no do kraja filma to će se pokazati neistinom.prometheus_22

IX. RADNJA PROMETHEUSA: 0:22:00 –  0:27:00 – DAVID ZNA JEZIKE, A MALI ISTRAŽIVAČI IMAJU SREĆE

Scenarist pokušava ugurati fobiju prema Davidu tako što od Hollowaya radi mrzitelja robota bez ikakve pozadine i samo u svrhu da bi ovako manjkavom i neuvjerljivom predstavom tobože scenaristički dao Davidu motiv da se kasnije okrene protiv Hollowaya.

Međutim, fenomenalan trenutak jest kada David objavljuje kako je proveo dvije godine studirajući drevne jezike do njihovih korijena i kako je siguran da s vanzemaljcima neće imati problema u komunikaciji. 

Kao da je scenarist ovdje već izgubio svaku pamet, a i svi drugi koji su scenarij čitali (ako su ikada) njegova pretpostavka je da bi na temelju učenja drevnih jezika on trebao znati jezik onih koji su stvorili ljude na prvom mjestu. Osim što je nemoguće pronaći logiku po kojoj bi ijedan drevni jezik trebao imati ikakve veze s bilo kakvim vanzemaljskim, naročito nema smisla pretpostaviti da bi se od svih drevnih jezika trebao moći dobiti jedan univerzalni koji ih prema nekakvom uzorku kreiranja objedinjuje (u krajnjem slučaju: khoisanski je, primjerice, nepoveziv) i da bi upravo on trebao predstavljati nešto u jezičnom razvoju stvoritelja ljudi. S time po strani, jedino tko bi zapravo mogao znati jezik bi bili stvoritelji. 

Što David ipak može pretpostaviti jest da može pokušati komunicirati, no tu se radi zapravo o tome da je drugi dio filma potpuno temeljen na tome da David može čitati izvanzemaljsko pismo, upravljati izvanzemaljskom opremom i razgovarati s izvanzemaljcima pa se lijeni scenarist, koji se toga vjerojatno sjetio prije ovog razgovora, nabrzaka dosjetio prve moguće izlike. 

Ovdje može još nešto upasti u oči: Janek je, u pratnji Revela i Chancea, kapetan broda. Pravo pitanje jest: što će to troje njima? Očigledno, David nije imao problema s navigacijom broda do neistraženog kutka svemira, a ne treba mu nitko ni za inženjerstvo ni istraživanje (ili jezike, po tom pitanju). Stoga, što će mu to troje? I doista: u filmu ne dođe do promjene njihovih uloga, a Revel i Chance služe jedino tome da ih se ubije. Jedini razlog zbog kojeg ovo troje ovdje jest scenarist koji nema pojma kako bi riješio svoju ideju, a budući da je kasnije pola posade mrtvo i okrenuto jedno protiv drugih, treba nekoga tko „zna upravljati brodom“ da bi tobože film imao žrtvu za čovječanstvo, a opet ostavio prostora za nastavak. 

Drugi fenomenalan trenutak ovog segmenta je slijetanje na površinom ogroman planet. Čim uđu u atmosferu pa se spuste do zemlje, prigodno nailaze na jednu jedinu građevinu na čitavom planetu, koja, kako Holloway kaže, zasigurno nije božja jer bog ne gradi u ravnim linijama. Čovječe, kakve su sreće imali ti naši istraživači. Cijeli planet pred njima, a oni, ni pola minute od dolaska, nailaze na ključno nalazište. 

(druga polovica slijedi)

Comments   

 
0 #11 Belmorn 2012-08-12 23:54
@nina - nije :)
Quote
 
 
0 #10 nina 2012-07-06 20:58
jel ovo prijevod nečije recenzije sa engleskog?
Quote
 
 
0 #9 DS 2012-06-26 11:18
@ Belmorn: Imam ozbiljne sumnje za to - mislim - kako bi trebali dodatnim scenama riješiti samu glupost scena? Koherencija priče? Ok, ako negdje u izrezanome imaju još 20-30 minuta razvoja likova, može se svašta ispraviti. Ali ne mogu ispraviti već postojeće scene, prenatrpane glupostima nevezanim za druge kadrove; npr. Holloway i paraziti, operacija abdomena, igranje s vanzemaljskom kobrom, ignoriranje tehnologije, itd.
Quote
 
 
0 #8 Bager 2012-06-25 17:35
Nazalost "americki akcijski sf" je unistio jako puno idejno dobrih naslova, pa tako ni ovaj film nije izuzetak...
Quote
 
 
0 #7 Belmorn 2012-06-25 15:57
Možda opet dočekamo "directors cut" i doživimo preobrazbu filma kao što je bio slučaj s Kingdom of Heaven
Quote
 
 
0 #6 DS 2012-06-25 12:30
1) U uvodu je objašnjeno da to nije trebao biti "američki akcijski sf" 2) Sve što ne valja u filmu rješivo je inteligentnijim scenarijem, i ne treba mu 72 sata. 3) O dodatnim stvarima koje su mogle biti unešene donijelo bi možda 20 ili 30 dodatnih minuta. S obzirom da većina filmova traje preko 2 sata i nerijetko 2 i pol sata, i s obzirom da u slučaju dobrog materijala može trajati i 3 sata bez da itko išta prigovara, onda ne postoji razlog zbog kojeg Prometej ne bi imao dodatnih 20 minuta inteligentnog scenarija.
Quote
 
 
0 #5 Bager 2012-06-24 17:06
Da bi od filma dobio sva objašnjenja i dubinu radnje kakvu zahtjevač, 72 sata je možda i malo... To je ipak primarno američki akcijski sf... nije baš za očekivati šekspirovski nastrojen rad
Quote
 
 
0 #4 DS 2012-06-24 14:14
Nigdje ne piše da film treba trajati 72 sata.
Quote
 
 
0 #3 Bager 2012-06-23 23:26
OMG, ok film je zbrzan, nema dovoljno objasnjenja, mozda i naivan, ali FFS to je film, a ne serija od 5 sezona. Osobno nemam zelje 72 sata sjediti u kinu...
Quote
 
 
0 #2 DS 2012-06-23 18:17
Za to bih trebao izvesti novu analizu. :)
Quote
 

Add comment


Security code
Refresh

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona