Osvrt na Sferakon

Autor: Belmorn

Rano jutarnje buđenje, spremanje uz upaljeno računalo i mahnito prepisivanje pitanja za intervju. Nikad prije nisam bio na Sferakonu, sretan sam što uopće znam gdje je FER a inače ne visim po konvencijama. Slobodno zaključujete da idem nepripremljen u nepoznatu zonu. Negdje u pola doručka mi je postalo jasno da pješice ne stignem na vlak, ali se kasnije uspostavilo da sam stigao na vrijeme, za razliku od vozača. Čekao sam na stanici zajedno s ostalim putnicima gotovo 20 minuta dok napokon nismo krenuli. Put je sam po sebi bio dosadan i nije vrijedan spomena.
Od kolodvora do FER-a sam odlučio pješačiti jer nije bilo ni podne što znači da sam imao i previše vremena za gubiti. Nisam bio siguran kad to sve počinje, ali sam pretpostavljao da je negdje nakon ručka.

gameriBilo je podne kad sam ušao na sporedna vrata FER-a koja su bila oblijepljena Iron Man, Dark Knight i Sferakon posterima. Iako sam na prvi pogled imao dojam kao da sam na pravom mjestu, unutra je sve bilo prazno. Nekoliko ljudi iza velikog šanka koji su izgledali kao da rade na informacijama ili nečem sličnom. Osim njih tuda su lutali neki ljudi jednako izgubljeni kao ja. Gubio sam vrijeme proučavajući stare Sferakonove postere koji su bili nalijepljeni na pregradu kod ulaznih vrata. Premijerna prikazivanja Predatora i Ghostbustersa su u nekom drugom vremenu bila prava atrakcija dok se sada filmovi prikazani na Sferakonu skinu za sat vremena s Interneta. Dosadilo mi je raditi krugove po tom ogromnom praznom prostoru, pa sam otišao na kavu.

Sferakon se počeo buditi tek oko 3h kada su udruge i izlagači počeli razvlačiti štandove. Prihvatljivost cijena je varirala od štanda do štanda, kao i od pojedinih knjiga. U nekoliko navrata sam morao odoljeti porivu da kupim Macanovu knjigu recenzija kao i neke Pratchettove romane. Game room se u to vrijeme još budio, pa se aktivno igrao samo Firefly GURPS koji je za jedan mali stol privukao priličan broj igrača ali i par znatiželjnika. Dvorana za igre je jednako velika kao i glavna dvorana s info šankom, pa je ta hrpa ljudi izgledala prilično smiješno nagurana za jednim jedinim stolom. Kasnije se dovukla i ostala ekipa pa su igrali sve od Magica do raznih opskurnih igara na ploči.

gomilaKad sam se vratio u glavnu dvoranu, ostao sam iznenađen time kako se brzo popunila. Prostor se naglo suzio kad su ga ispunili razni geekovi. Debeli ili mršavi, ćelavi ili čupavi, svi su došli ovdje samo zbog jednog, a to nije besplatna piva. Ovo mjesto nije za ljude koji se pale na aute (iako sam načuo i jedan takav razgovor) ili pecanje (dobro, takvih razgovora nije bilo) nego za zaljubljenike u SF i fantasy. Osim članova udruga koje su morale biti u odgovarajućim kostimima (Federacijske uniforme i žičani oklopi) rijetko je tko došao u posebnom kostimu. Jedan je tip nosio plišanog headcrab parazita iz Half-Lifea, par ljudi je imalo fan majice, ali to je uglavnom bilo sve. To me kao turista pomalo razočarao jer sam se nadao Stormtrooperima i Klingoncima, ali izgleda da je to previše za domaće standarde.

Predavanja me nisu previše privlačila a i zbog drugih obaveza sam ih morao preskočiti, ali sam ipak morao vidjeti što Richard Morgan ima za reći o worldbuildingu. Uvjerio sam se da su glasine o njegovoj susretljivosti i toploj naravi istinite kad je bivši profesor engleskog počeo pričati o svjetovima iz svojih romana. Britanski humor pomiješan s forama publike (koje je uvijek rado čuo) su stvorile ugodnu atmosferu u kojoj smo na praktičnom primjeru iskušali Morganov sistem građenja svjetova. Ono što smo dobili je svijet u kojem bivša vojna dužnosnica skuplja klokane (koji služe na špijunažu) po australskoj pustinji. Morgan je obećao da ideju neće ukrasti, pa me zanima hoće li ju tko iz publike iskoristiti u svom romanu ili kratkoj priči.

Kratko vrijeme poslije intervjua sam morao pojesti nešto pa sam se vraćao skroz do Importanea jer FER-ova menza nije radila za konvenciju. Nakon jela sam bio prilično opušteniji i jednostavno zujao od štanda do štanda. Osim LARP igre "Sruši gnoma i odi doma" i Star Trek gatare (koja je presmiješna) nije bilo puno aktivnosti. Mrak se spustio, a ja sam vrijeme provodio pričajući s društvom, dok nas jedna od organizatorica nije ljubazno obavijestila da uskoro kreće dodjela SFerine nagrade "SFERA". Kad sam vidio na rasporedu da stvar traje sat i pol, malo sam se prestrašio da ću umrijeti od dosade, no to srećom nije bio slučaj. Voditelj (i frontman rock grupe Hakuna Matata) Krešimir Mišak je zajedno s počasnim gostom Predragom Raosom zabavio publiku početnom dodjelom dječjih nagradi (kojih je bilo poprilično). Raos je iskoristio priliku pa je na radost fotografa i užas roditelja manju djecu dizao u zrak. Nagrade "SFERA" je dijelio Richard Morgan, a osim Zorana Krušvara koji je dobio nagradu za najdulji govor, Darko Macan je nasmijao publiku međusobnim kurenjem s Raosom.

nagradeDodjela nagrada je na kraju trajala samo nekih 40 minuta koje su prošle prilično brzo, pa sam ostao i na modnoj reviji Tajane Štasni. Kostimi inspirirani fantasy filmovima kao i nekim haljinama iz prošlosti su bili izgledom vjerni vremenu i filmu. Modeli su bili malo nervozni, no dobro su odradile posao jer se nitko nije osramotio. Ako se dobro sjećam revija je bila nagrađena dugim i glasnim pljeskom na veliku radost dizajnerice.

Iduća stvar vrijedna spomena je bio razgovor Raosa s publikom, ali nažalost za to nisam imao vremena. Kasnije sam čuo da je zabavio i nasmijao publiku, ali od takve osobe manje nisam ni očekivao.
Pošto mi je ovo prva konvencija ikad, nemam ju s čime usporediti. Da sam bio malo slobodniji s vremenom i ostao duže vjerojatno bi se više zabavio, ali ni ovako mi nije bilo loše. Čuo sam da nije kao prošlogodišnji Sferakon, ali ja ću se u digresiju uvjeriti iduće godine.