Laurence Gardner
Godina izdanja: 2008.
Nakladnik: Mozaik knjiga
Format: 23,5x16,5 cm
Broj stranica: 311
Prevoditelj: Miro Labus

Laurence Gardner proslavio se knjigom "Loza Svetog grala" 1996. godine, tematikom najavivši okosnicu istraživanja kojom će se baviti njegov cjelokupni spisateljski opus. Naime, kroz sve izdane knjige bavi se demistifikacijom teorija zavjera, u svakom trenu spremno tvrdeći kako im je mahom autor Crkva.

Vjerujući svojoj polaznoj pretpostavci, istražuje predaje starog kontinenta, čisteći ih od primjesa kršćanskih verzija mahom izmišljenih kako bi se nametnuo strogi etički kodeks vjerovanja u skromnost i dobrotu, odnosno poslušnost. Tim postupkom dolazi do mnogih podataka koje danas bez krzmanja prepuštamo svijetu izmišljenog te ih usustavljuje u povijesne događaje. Iako ga zbog toga često nazivaju pseudopovjesničarem, ne može mu se osporiti  proučavanje izvora te detaljno bavljenje svakim događajem kojeg spominje.

„Kraljevstvo gospodara prstenova: drevne predaje o prstenu i gralu“, u izdanju Mozaik knjige, peta po redu objavljena autorova knjiga u originalu izdana 2003. godine, bavi se velikim brojem povijesnih događaja, svih prikupljenih s jednim ciljem: osporiti dominaciju katolicizma nad znanjem i predajama kakve su danas uobičajene u Europi.

Glavna nit vodilja su predaje o Gralu i Prstenu, odnosno priča o potrazi za artefaktom koji daje neograničenu moć, ali ujedno može biti prokletstvo onom tko ga koristi. Konstantinova darovnica, koju su Pape godinama koristile kao dokument za opravdanje svoje dominacija nad duhovnom i svjetovnom Europom, falsifikat je, i stoga  dobro polazište za obranu teorije o crkvenoj propagandi koja je uspjela ugušiti mnoge predaje proglašavajući ih sotonskim i/ili neprikladnim.

Priče se pokušava oživiti u izvornom obliku, odnosno objasniti koji dio danas poznajemo, a koji je Crkva izbrisala ili zamaskirala u predaju koja njoj odgovara. Iako je vrlo poučno saznati detalje o Katarima, gralskoj dinastiji sjajećih čije su karakteristike danas znane preko priča o vilenjacima, o profesorici filozofije Hipatiji kojoj su meso s kostiju skidali sa školjkama kamenicama, o Sveučilištu za propagandu iz 17. stoljeća, ipak neke od priča ne čine se dovoljno uvjerljive.

Jedna od takvih je npr. ona da je Robin Hood bio Gospodar prstenova i povijesni vilenjački kralj Albigensa. Ne znam je li stvar nespretno napisana ili nešto nisam shvatila, ali taj dio, i dio u kojem objašnjava povezanost Grala i predaje o neumrlima, malo se otima kontroli logičkog povezivanja. Stoga bi glavni prigovor išao prema preširokom opsegu teme. Čim se rasprava miče od Grala i Prstena, postaje nategnuta i na mahove nedosljedna.

Pohvalu bih pak posvetila detaljnim pričama iz povijesti čije završetke najčešće jedino znamo, dok ovdje možemo naći opis cijelog niza događaja koji čine sukus nekih. Npr. dio gdje sustavno prikazuje “neumrle” te saznajemo razliku između vrykolakasa, nachtzehrersa i blautsaugera te njihovu vezu sa srpom, češnjakom, križem, zrcalom i ostalim artefaktima danas uobičajeno vezanim uz pojam vampira.

Sukladno tome velika je vrijednost knjige u iscrpnom popisu literature kojeg autor iznosi u obranu činjenica koje navodi. Jednako tako vrijedna je i činjenica da vam nudi obrtanje vrijednosti na koje smo navikli. Osjećate se kao malo dijete kad shvatite da su vilenjaci i zmajevi postojali, da je Trnoružica živjela, ne znam za princa, on se ne spominje. Uglavnom, korijeni priča vežu vas uz knjigu ako joj niste skloni vjerovati baš na svim stranicama.

Na kraju se nalaze slike, rodoslovna stabla, dodaci pričama, pojašnjenja istih tj. izvori svih vrsta brižno složenih kako bi vas što bolje uveli u novu povijest ili bolje rečeno istu povijest s malo drugačijom perspektivom. Ne mogu na kraju reći da li je autorova potraga za istinom identična onoj u kojoj junaci tragaju za Gralom ili Prstenom, ali svakako mogu potvrditi da je bilo zabavno pokušati shvatiti sve intrige koje su autora navele na put opisan u knjizi.

Stoga bih zaključila, povijest i mašta pomiješani u jednom velikom  loncu nude zabavu, a na vama je odluka na koji način knjigu želite čitati, kao povjesničar, kao urotnik, kao dijete ili kao tražitelj istine, Prstena, Grala.