Autor: Steven Sora
Godina izdanja: 2007.
Nakladnik: CID-NOVA
Format: 20x14cm
Broj stranica: 365
Prevoditelj: Mirjana Harjač

Autor Steven Sora pokušao je u svojoj knjizi „Blaga iz raja“, u nakladi izdavačke kuće CID-NOVA, spojiti dva naoko nespojiva područja: religiju i znanost. Pristupajući na znanstveni način artefaktima koji za kršćansku zajednicu imaju duhovnu vrijednost, Sora nas vodi u svijet relikvija, njihove povijesti i sadašnjosti.

U uvodnom dijelu autor pojašnjava što znače dijelovi tijela raznih svetaca, njihove odjeće ili predmeta koje su koristili ili su s njima bili u dodiru, za one koji vjeruju u njihovu svetost. Kontakt s nečim što je bilo u dodiru sa svetom osobom približava vjernika Božjoj milosti i daje mu mogućost da si, nabavljajući relikviju, dobavi svoj vlastiti komadić Neba.

Upravo iz tog razloga, kao i iz zapovijedi Crkve da svaki oltar mora nužno posjedovati minimalno dvije relikvije da bi se na njemu mogla adekvatno obavljati euharistija, dovodi do procvata trgovine relikvijama, a samim time i njihovih lažiranja, krađa (koje su čak bile dozvoljene te se tretirale kao „premještanje“) i multiplikacije (sveti se predmet stavi među gomilu nesvetih i svojom ih svetošću učini svetima i za prodaju pod terminom „relikvija“ pogodnim).

Knjiga „Blaga iz raja“ prati najznačajnije relikvije kršćanstva od njihova postanka, preko njihova „premještanja“, cijelim putem trudeći se verificirati vjerodostojnost pojedinih artefakata.

Torinsko platno, laneni prekrivač u koji je navodno bilo umotano Kristovo tijelo nakon skidanja s križa, pod lupom je javnosti već dostatan broj desetljeća. Suvremena znanost se upire dokazati njegovu starost i objasniti način na koji je slika čovjeka s ranama na čelu i zapešćima na platnu nastala. Još uvijek se ne zna točan odgovor ni na jedno od ova dva pitanja, a samim time niti na odgovor prikazuje li slika uistinu Isusa Krista.

Ista je priča vezana uz Veronikin rubac, koji je puno manje spominjan, a samim time i podvrgavan znanstvenim ispitivanjima, kao i platno kojim je navodno prekriveno Isusovo lice nakon smrti.

„Blaga iz raja“ prate najpopularnije svece i svetice te njihove dijelove tijela koji su prelazili velike putove da bi na kraju našli svoj mir u nekom relikvijaru u crkvama i kapelicama diljem svijeta. Neki od njih ispitani su znanstvenim metodama kojima je utvrđeno da je riječ o krivotvorinama. Drugi pak dokazano potječu od osoba koje su živjele u isto doba kao i osobe za koje se tvrdi da jesu, što ih čini znanstveno pouzdanima u kontekstu vremena nastanka jer teško je dokazati da je uistinu riječ o kostima tog i tog apostola kad nemamo bazu podataka njegove najbliže rodbine koja bi identifikaciju učinila znanstveno valjanom.

Sora se također bavi i Kopljem sudbine - kopljem kojim je proboden Isus prije skidanja s križa, Svetim gralom za koji se točno ne zna predstavlja li pehar iz kojeg je Isus pio na Posljednjoj večeri, ili je riječ o zdjeli u koju je skupljena njegova krv dok je visio na križu ili se radi o alegoriji srednjovjekovnih alkemičara.

On također kreće u potragu za Noinom arkom koja je otkrivena na planini Ararat u Turskoj. Bavi se nalaskom Iskonskog križa i njegovim dijelovima kojih sada ima toliko da bi se mogao sagraditi oveći brod što je, tvrde stručnjaci za relikvije, posljedica multiplikacije relikvija - pravi dio križa u kontaktu s komadićima obična drveta čini i te komadiće svetima. Idealan je to način proizvodnje relikvija čije je tržište i dan danas hiperaktivno. Poglavito kada se prodavači i kupci mogu služiti sredstvima moderne tehnologije kao što je E-bay te ostale stranice preko kojih „blaga iz raja“ mogu promijeniti svoga vlasnika za unosnu svotu, ne otkrivajući pritom identitet ni jednog ni drugog, ali ni vjerodostojnost same relikvije.

Iako se većina gore navedenih predmeta može znanstveno ispitati te proći ili ne proći provjeru vjerodostojnosti, autor se u svojoj knjizi bavi i fenomenima za koje znanost još uvijek nema objašnjenja. Neki od njih su pretvaranje hostije u srčano tkivo osobe s AB krvnom grupom, a euharistijskog vina u krv iste grupe.

Ta je krvna grupa otkrivena i na Torinskom platnu i skoro na svim artefaktima vezanim za Isusa. AB krvna grupa je inače izuzetno rijetka u populaciji osim u jednom narodu, a to su Židovi gdje 18% populacije ima AB krvnu grupu. Neki od fenomena nezgrušane krvi koja navodno pripada samom Isusu ili nekom od svetaca/svetica znanstveno je objašnjena dodavanjem raznih supstanci koje čine da tvar u relikvijaru mijenja svoje agregatno stanje od krutog u tekuće što se smatra čudom.

Međutim, neki od takvih „krvnih“ fenomena nisu našli svoja znanstvena objašnjenja, kao ni ozdravljenja koja relikvije za sobom ostavljaju i po čemu su poznate. U skupinu znanstveno neobjašnjenih pojava spada i tzv. „mana“. To je tekućina koju izlučuju neka od tijela svetaca ili svetica bez znanstveno utvrđenog razloga, a koja se skuplja i prodaje kao relikvija. Nitko ne može objasniti zašto neka tijela mrtva stotinama godina uporno luče tekućinu i koji je razlog tome. Znanost na to nema odgovora.

Međutim, činjenica jest da relikvije od početka svijeta, od crteža pećinskih ljudi pa do današnjeg otkrivanja Noine arke putem satelita, igraju veliku važnost u životima ljudi i u njihovom odnosu prema onom dijelu svijeta koji ne razumiju pa ga stoga nazivaju Božanskim. No, s druge strane, danas one imaju i drugačiji utjecaj na zajednicu, ne samo kao sredstva vjere već kao sredstva poticanja preispitivanja opće prihvaćenih dogmi na znanstveni način.

I sam Steven Sora kaže na početku svoje knjige: „Vrijednost posjedovanja relikvija ostaje i dan-danas snažan pokazatelj utjecaja. U osobnom smislu, relikvije mogu zbližiti vlasnika sa zaštitnikom ili ga približiti Bogu. U širem smislu, rukotvorine kao što je Torinsko platno primorale su znanstvenu zajednicu na ozbiljnu debatu o uskrsnuću Isusa Krista.“

Prilikom čitanja knjige „Blaga iz raja“ čitatelj treba biti dobro upućen u tematiku i poznavati osobe koje je kršćanstvo kanoniziralo, kao i događaje koje autor spominje, inače se može desiti da se pogubi od količine podataka kojima autor barata kao da su opće poznate. Tako se često prilikom praćenja radnje zna desiti da se neki dio teksta prekida na najzanimljivijem dijelu jer autor očito smatra da je nepotrebno spomenuti kako je priča završila, smatrajući je svima poznatom. Isto se odnosi na kontradikcije unutar samih priča o pojedinim relikvijama, koje, vjerujem, imaju adekvatna objašnjenja, ali na žalost nisu spomenuta.

Steve Sora rođen je u Brooklynu, te je živio u New Yorku i Long Islandu gdje je diplomirao. Započeo je istraživanja misterija Oak Islanda početkom 1980. godine i nakon par godina istraživanja i mnogobrojnih posjeta otoku dovršava knjigu „Izgubljena blaga vitezova Templara“ koja je objavljena 1999. godine. Od tada je napisao još četiri knjige: „Secret Societies of America's Elite“, „From the Knights Templar to Skull and Bones“, „The Lost Colony of the Templars: Verranzano's Secret Mission to America“, „Treasures From Heaven: Relics From Noah's Ark to the Shroud of Turin“ i „The Triumph of the Sea Gods, The War against the Goddess Hidden in Homer’s Tale“.

Autor je stotinjak članaka. Pojavljuje se u dokumentarnim filmovima o vitezovima Templarima, o Svetom Gralu, te Oak Islandu. Sudjelovao je u DVD produkciji filma „National Treasure and Illuminating Angels and Demons“ s Nicholasom Cageom.