Autor: Ian Wilson
Godina izdanja: 2007.
Nakladnik: Stari Grad
Format: 17x24 cm
Broj stranica: 296
Prevoditelj: Petra Štrok

U knjizi „Prije potopa – Dokaz da je biblijski potop bio stvaran događaj“, profesora suvremene povijesti Iana Wilsona, a u nakladi "Starog Grada", pročitat ćete razmatranja niza dokaza i činjenica koje upućuju na to da legende o Velikom potopu možda imaju uporište u stvarnosti.

Ian Wilson rođen je 1941. godine. Suvremenu povijest diplomirao je na Magdalen Collegeu u Oxfordu. Osim ove, autor je i brojnih drugih knjiga uključujući i bestsellere „The Blood and The Shroud“, „Holy Faces, Secret Places“, „The Columbus Myth“, „Undiscovered“, „Shakespeare: The Evidence“, „The Bible is History“. Wilson je ujedno i koautor scenarija dokumentarne serije o Torinskom platnu, „Silent Witness“. Nagrađen je nagradom BAFTA, a po njegovoj hvaljenoj knjizi „Jesus: The Evidence“ napravljen je i scenarij uspješne televizijske serije.

"Prije potopa" započinje događajem iz 1995. godine kada su dva oceanografa, Bill Ryan i Walter Pittman, nakon više godina istraživanja u Crnom moru otkrili drevne obale i plaže. Daljnjim istraživanjem slojeva dna došli su do dokaza da je Crno more prije gotovo 7500 godina bilo slatkovodno jezero. Njihova pretpostavka je, da je nakon malog ledenog doba i otapanja ledenjaka, Sredozemno more probilo prirodnu kopnenu barijeru, uslijed čega je nastao Bosporski prolaz, i izlilo se u Crno more.

Također su, prema podacima do kojih su došli, zaključili da se prodiranje vodene bujice dogodilo naglo, a buka koja se pri tome stvorila se mogla čuti u krugu 480 kilometara, dok je brzina vode bila oko 80 km/h te je razinu Crnog mora svaki dan dizala za 15 cm. Ta zastrašujuća vodena masa pred sobom je rušila građevine i drveće, nosila zemlju, ljude i životinje. Ne biste li i vi, da ste tada živjeli ne samo na obali, nego i u unutrašnjosti oko Crnog mora, pomislili da su bog/boginja/bogovi izazvali potop s namjerom kažnjavanja cijelog ljudskog roda?

Par godina kasnije, točnije 2000. godine, profesor Robert Ballard (koji je otkrio Titanic i Bismarck) zajedno s grupom znanstvenika među kojima su bili i pomorski arheolozi, pronašao je, između ostalog, ostatke drvenih kuća na dubini od 90 metara ispod površine Crnog mora. Sve to upućuje da je upravo taj događaj oko 5600 godina pr. Kr. bio katastrofalni potop koji je ušao u legende mnogih naroda od Grčke do Indije, te tako postao temelj epa o Gilgamešu kao i o Noi i biblijskom potopu.

Druga stvar koju Wilson propitkuje kroz cijelu knjigu jest je li kolijevka civilizacije upravo područje Turske, a ne dolina Nila, Tigrisa i Eufrata - Egipat i Mezopotamija. Već spomenuti Pittman i Ryan zajedno su, na temelju svojih istraživanja Crnog mora, napisali knjigu "Noah's Flood" u kojoj su iznijeli teoriju da su plemena koja su naseljavala okolicu Crnog mora nakon potopa krenula u potragu za boljim životnim područjem u više smjerova: Europu i Ukrajinu, u Anatoliju, na Kretu, prema Egiptu i Iraku... Možda su oni bili ti od kojih su potekli Sumerani? S nekim od tih teorija slaže se i Wilson, potkrepljujući ih novim pretpostavkama, dok neke smatra malo vjerojatnim.

Osim toga, on se dotiče i teorija o tome tko je mogao sagraditi tako velik brod poput Noine arke, tko su mogle biti Amazonke iz legende o Argonautima, kako se, prateći tragove religije i štovanja Velike božice majke, umjetnosti i jezika, mogu povezati drugi narodi s narodima koji su stigli s obala Crnog mora i sl.

Knjiga „Prije potopa – Dokaz da je biblijski potop bio stvaran događaj“ pisana je u poglavljima od kojih se svako odnosi na jedno područje u teoriji Velikog potopa, s time da se na kraju svakog nalaze bilješke koje olakšavaju čitanje, razumijevanje pročitanog i provjeru činjenica na koje se poziva. Ian Wilson obuhvatio je jako puno dokaza i teorija koje su nastale istraživanjem znanstvenika iz različitih područja znanosti te je od poglavlja do poglavlja istkao priču u kojoj je sve te pretpostavke povezao savršeno logičnim nitima.

Na kraju knjige nalaze se dijelovi najznačajnijih dokumenata poput Biblije, Epa o Gilgamešu, Babilonske ili kaldejske povijesti, priče o Deukalionu, "Historijske biblioteke" Diodora Sicilskog, Platonovog "Timeja" i "Kritije" itd., kao i bogata bibliografija.

Možda ćete teoriju o biblijskom potopu kao stvarnom događaju smatrati vjerojatnom, a možda i ne. No jedno je sigurno -  uživat ćete čitajući ovu knjigu koja će vas povesti na uzbudljivo putovanje zbog kojeg je nećete željeti ispustiti iz ruku sve do zadnje stranice.